Duikforum Duikforum Medisch Hoofdpijn bij Apné-oefening

• Hoofdpijn bij Apné-oefening

Mork reageerde 15 jaar, 6 maanden geleden 9 Leden · 12 Berichten
  • badboy

Lid
    18 januari 2005 om 12:25

reeds voor de tweede keer krijg ik tijdens een apné-oefening een barstende hoofdpijn die zich vooral situeerd achteraan mijn hoofd (bijna aan de nek). Zijn er nog mensen die dit reeds voorgehad hebben en wat zou de oorzaak kunnen zijn.
    Groeten

• Mork

Lid
    18 januari 2005 om 12:53

Beste Badboy,

Het is alsof ik hetzelf had kunnen schrijven.
    Ik heb er zelfs een examen 4* voor moeten uitstellen…

De pijn achteraan ( bij mij ) is inderdaad juist boven de nek links juist aan de schedel.
    Gaf me na een apnae een onmiddelijke hevig hoofdpijn dewelke slechts zeer langzaam
    verdween.

Dit probleem is bij mij gestart ongeveer een half jaar na een wiplash (goed geschreven zo ? ). Ik heb daar allerlei scans voor ondergaan, neurologische onderzoeken…. maanden
    heeft het geduurd.
    Uiteindelijk heeft me maar 1 persoon kunnen helpen en dat was de chiropractor die de
    bovenste wervels ( ik dacht tussen 3, 4 en 5 ) heeft opengetrokken. Sindsdien laat ik me
    regelmatig behandelen en heb ik tijdens de apnae-oefeningen geen probleem meer.

Misschien is een onderzoek van de wervels (scan) aangeraden? ’t is maar een tip

Mork

• Geert

Lid
    18 januari 2005 om 13:02

Ik heb vorig jaar hetzelfde voorgehad. Omdat ik het niet vertrouwde heb ik gebeld met een duikarts die me zei dat dat kwam omdat ik mijn hoofd, bij het afstoten op de bodem van het zwembad, te snel naar achter had geslagen. Volgens hem is het iets dat regelmatig voorkomt bij duikers en is het niets om je zorgen over te maken. Als je het regelmatig voorhebt is dat natuurlijk iets om verder te laten nakijken. Ik heb het slechts(gelukkig) maar 1x voorgehad.

Groetjes,
    Geert

• dennisv

Lid
    18 januari 2005 om 15:03

deze klacht komt ook vaak voor bij de ‘ster-oefening” of bij personen die na de duik veel lucht over hebben (een laag verbruik dus).
    Volgens mij heeft het te maken met een fout ademhalings- en apnoe-techniek.
    De ademdruk wordt te groot bij de apnoe en deze druk zet zich om in een verhoging van de bloeddruk die in de hersenen op zijn beurt een verhoogde druk geven >> hoofdpijn.
    Bij de personen met het lage verbruik spreken we van ‘skipped breathing’. Er ontstaat een lager zuurstofniveau met hoofdpijn als gevolg.
    In beide gevallen is de hoofdpijn meestal na ca 30 minuten verdwenen.

Osteologisch kan er ook een probleempje zijn. De houding van het hoofd tov de romp aanpassen kan een oplossing bieden. Probeer bij de apnoe gewoon recht voor je te kijken en vermijdt dat je het hoofd achterover tilt (naar boven kijken)

• Toontje

Lid
    18 januari 2005 om 17:02

Het robleem bij skip-breathing ligt niet zozeer in het lagere O2-niveau maar in het verhoogde CO2 niveau.

• pyjamaduiker

Lid
    18 januari 2005 om 18:01

@badboy

Begin je zwembadoefeningen eerst met een statische apné,eerst 15sec dan 30,en opbouwend naar 1min zo kan het lichaam al wennen aan het verhoogde CO2 niveau.Als je baantjes trekt met apné kijk dan gewoon naar beneden zodat je hoofd in het verlengde ligt van je lichaam en je nek spieren ontspannen zijn ,ik leg mijn armen meestal op mijn rug of vorm er een pijl mee waar mijn hoofd tussen ligt.

• Stropken

Lid
    18 januari 2005 om 20:37

Mork & Badboy,mijn vader (doorwinterde zwemmer)heeft dat ook gehad,en waarschijnlijk zoals bij jullie was het een geknelde zenuw.Hij liet dat operatief ‘herstellen’,maar tegenwoordig kan een goede osteopaat dat ook zonder te snijden.Eventueel eens bij een kinesist gaan om wat oefeningen te leren doen met je hoofd om je spieren/zenuwen/nekwervels wat ‘te roderen’.

• king

Lid
    18 januari 2005 om 23:05

Waarschijnlijk zou het dan toch best zijn om niet je zwembadexamen tedoen op woensdag 19 januari en best toe tekijken van de kant.
    We zoeken wel voor een oplossing voor jou.
    Breng in ieder geval genoeg geld mee maat naar het zwembad,zodat je ons kan trakteren met ons “hopelijk” nieuw brevet ;-)))))))

• Pladijs

Lid
    18 januari 2005 om 23:35

Misschien ook eens naar een slaapkliniek eens een nachtje doorbrengen
    want als je aan slaap apnea lijd dan heb gemakkelijker hoofdpijn als
    je oefend in het zwembad. Teveel CO2 daar krijg je barstende hoofdpijn van
    als je niet genoeg O2 hebt verlies je gewoon uw bewustzijn.
    Tegenwoordig lijden jongeren en zelfs sportieven eraan dat gaat gepaard met een verhoogde
    bloeddruk en…..hoofdpijn.

• badboy

Lid
    19 januari 2005 om 08:56

Bedankt Jongens,

Ik zal inderdaad eerst eens proberen met een bezoek aan de ostheopaat. Hopelijk kan dit mij helpen. Moet inderdaad iets zijn met een zenuw vermits ik er nog nooit last van gehad heb tijdens een statische apné. Zal vanavond dan ook proberen mijn hoofd iets meer naar beneden te houden.
    King, alvast succes vanavond, denk dat ik toch ga meedoen.
    groeten

• dennisv

Lid
    19 januari 2005 om 14:59

als je wil weten of het van een inknelling of van een gasuitwisselingsprobleem is, ga bij hoofdpijn aan de zuurstof liggen en kijk of het probleem snel oplost.

• Mork

Lid
    19 januari 2005 om 15:05

badboy,

ik wens je veel succes, en de anderen ook trouwens

Mork

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu