Duikforum Duikforum Discussie / Algemeen Wervelfractuur

• Wervelfractuur

titaan reageerde 1 maand geleden 8 Leden · 16 Berichten
  • Guy H

Lid
    23 maart 2020 om 09:44

Iemand ervaring met een wervelfractuur en duiken.

• popeye

Lid
    23 maart 2020 om 12:55

Hier, wervelfractuur L1 in 2011, nekfractuur C4/C5 en 7 knieoperaties met level 4 kraakbeen dus dichtbij protheses. Ook facetartrose op de wervelkolom en artrose in de handen……maar nog steeds aan het duiken. 3 jaar gelden alles verkocht omdat ik teveel pijn had (bi300 en stages), maar sinds mei vorig jaar terug gestart met sidemount. Ook niet volledig pijnvrij, maar het comfortniveau is beter dan bij backmount. Enige probleem bij mij is dat ik een beetje overkill in materiaal heb omdat ik niet diep meer duik en de 2×8.5/230bar teveel zijn.

• roger

Lid
    29 maart 2020 om 11:35

Een wervelfractuur is zeker geen beletsel om te duiken, in tegendeel zelfs.
    Een fractuur van een nekwervel daarentegen kan wel (maar moet niet) een probleem zijn.
    Sommige mensen met zo’n fractuur kunnen vanuit zithouding niet meer ver naar boven kijken. Nochtans is dit een nekhouding die duikers quasi continu aanhouden onder water.

• Luc Dupas

Lid
    29 maart 2020 om 15:02

roger schreef:
    Een wervelfractuur is zeker geen beletsel om te duiken, in tegendeel zelfs.
    Een fractuur van een nekwervel daarentegen kan wel (maar moet niet) een probleem zijn.
    Sommige mensen met zo’n fractuur kunnen vanuit zithouding niet meer ver naar boven kijken. Nochtans is dit een nekhouding die duikers quasi continu aanhouden onder water.

Dat laatste hoeft helemaal geen beletsel te zijn he Roger, men moet de tering naar de nering zetten en doen wat men nog kan doen… vb. een van onze Wet Wheelers heeft zware nekproblemen (en nog andere ook) en kan niet goed links/rechts kijken en kan ook zijn hoofd niet fel naar achter buigen, met als gevolg dat hij ipv horizontaal in het water te hangen redelijk schuin moet hangen maar dat gaat ook prima hoor. Het verdient geen schoonheidsprijs qua duikhouding onderwater maar duiken is dan ook geen schoonheidswedstrijd…

• roger

Lid
    29 maart 2020 om 16:46

Inderdaad

• titaan

Lid
    3 april 2020 om 13:38

Guy H schreef:
    Iemand ervaring met een wervelfractuur en duiken.

Ik ben die persoon waar Luc het over had maar ik heb geen breuken wel 3nek en 3rugoperaties en dat waren niet van de minste. ik zit met een plaat en 6 schroeven in de nek met nog wat andere rommel en een paar vervangingen in de rug maar ik heb al 512 duiken gedaan na die OP

Als je wil blijven duiken moet je wel wat aanpassen zoal je lood verdelen over een gordel en je vest maar ook een steekwagentje is een goede investering. Als het niet te ver is naar de duikstek zodat je overzicht hebt over je materiaal het in tweekeer naar de plaats brengen.
    Als ik alleen naar Egypte ga dan spring ik van de boot met een deel van mijn lood en de bemanning werpt mijn vest met fles in het water waar ik die in enkel seconden aan heb truc geleerd van een brandweerman
    Als je van de zomer eens met een WWA (+500 duiken) wil in het watergaan laat dan iets weten aan luc Dupas

• psycho

Lid
    3 april 2020 om 15:43

hey Titaan,
    Beschijf die truuk eens. Kan nuttig zijn voor anderen ook he
    gr

• titaan

Lid
    3 april 2020 om 16:33

Ik duik gewoon onder door en draai me dan op mijn rug en maak alles vast

• WW Steve

Lid
    4 april 2020 om 00:17

Gij duikt dan met 3 vesten Emiel? 😉

• Luc Dupas

Lid
    4 april 2020 om 03:40

psycho schreef:Beschijf die truuk eens. Kan nuttig zijn voor anderen ook he

Wie (klein)kinderen in de kleuterschool heeft kent die truc hoor… dat is de manier hoe die gastjes hun jasje aandoen… jasje op de grond met de kraag naar hen toe en de rugzijde op de grond, mouwen gespreid… ze bukken zich en steken hun armen in de mouwen en trekken dat jasje dan over hun hoofd en laten die achter zich zakken en het jasje is aan…
    En wat Titaan/Emiel doet is juist hetzelfde maar dan met een lichtjes opgeblazen trimvest met fles, dobberend op het water met de kraan naar u toe, brede cumberband-flappen goed openleggen, ontspanner in de mond steken, armen door de riemen links/rechts steken, u wat laten zakken en zo de kop van de fles meetrekken en onder het setje door duiken en het kantelt vanzelf op uw rug, armen goed strekken en wat “wiebelen” en de brede cumberband met Velcro vastzetten, riemen aantrekken enz.

• wendy

Lid
    4 april 2020 om 08:20

WW Steve
    Hahahahahaha

• titaan

Lid
    15 april 2020 om 19:57

Ik heb nu een totaal andere computer en die is zo snel dat ik soms alles 3* verzend
    maar het is een droom voor het maken van film

• WW Steve

Lid
    18 april 2020 om 09:16

titaan schreef:
    Ik heb nu een totaal andere computer en die is zo snel dat ik soms alles 3* verzend
    maar het is een droom voor het maken van film

Gaat ge onderwater filmen Emiel?
    En idd voor die filmpjes dan te bewerken hebt ge ne hele goeie computer nodig. En al zeker als ge in 4k gaat filmen.
    Zit hier zelf ook met dat probleem. Heb GoPro 7 die perfect in 4k kan filmen. Maar mijn pc/laptop ondersteunt geen hardwarematige (de)codering van HEVC/H.265.
    Dus alle werk komt op de processor te liggen en die kan dat simpelweg niet aan. Dan zou ik uren, misschien wel dagen bezig zijn om een filmpje in 4k te maken.

In ieder geval, veel succes ermee. En ben benieuwd naar je filmpjes!

• titaan

Lid
    18 april 2020 om 13:42

zat normaal in El Gouna met een aantal mensen om een film te maken maar door corona gaat dat niet door. Het filmen gaat elke keer beter en rustiger maar het is ook afhankelijk van met wie je duikt en of ze je de tijd geven die je als WW duiker nodig hebt om je klaar te maken

• WW Steve

Lid
    18 april 2020 om 18:37

titaan schreef:
    zat normaal in El Gouna met een aantal mensen om een film te maken maar door corona gaat dat niet door. Het filmen gaat elke keer beter en rustiger maar het is ook afhankelijk van met wie je duikt en of ze je de tijd geven die je als WW duiker nodig hebt om je klaar te maken

Zelf duikleiding doen Emiel. Probleem opgelost! 🙂
    Wat voor camera gebruik je als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

• titaan

Lid
      29 april 2020 om 19:00

Met gopro 5 en Pentax X30 maar in de groep zijn er ook andere toestellen

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu