Duikforum Duikforum Discussie / Algemeen Een fabeltje

• Een fabeltje

rollin reageerde 3 maanden, 1 week geleden 3 Leden · 5 Berichten
  • Trico Traco

Lid
    16 februari 2020 om 09:30

Ik ben al een tijdje uit de theorie uit en daarom eens hier lekker diskuteren.
    Er wordt gezegd en geschreven dat de ijsbergen die smelten aan de Noordpool de zeespiegel doen stijgen.

Is dit wel waar? Het Archimeds prinziepe doet me denken dat het niveau daardoor niet veranderd.

Ik kan natuurlijk verkeerd zijn.

• rollin

Lid
    16 februari 2020 om 11:44

Kan je mij eens tonen waar ‘men’ dat zegt?

Het is het ijs op Groenland (ook bijna noordpool) en Antarctica dat de zeespiegel doet stijgen, dat ligt op het land.

Verder stijgt de zeespiegel door thermische expansie.

• rollin

Lid
    16 februari 2020 om 13:10

Veel ijsbergen rond Groenland zijn overigens afkomstig van landijs, afbrokkelende gletsjers. Dat afbrokkelen gaat aan een waanzinnig tempo trouwens. Ik ben twee zomers geleden gaan werken op Groenland, het was 25 graden en we stonden er in T-shirt te timmeren met zicht op een instortende gletsjer. Redelijk indrukwekkend was dat.

• botti.d.ä

Lid
    21 februari 2020 om 22:23

naast het ijs dat van smeltende landgletsjers komt en bijdraagt tot de stijging heb je ook nog het effect van de wet van Archimedes. Alhoewel wegens het gering verschil in soortelijk gewicht 90% van de ijsberg onder water zit, steekt er nog 10% boven uit. En die zullen ook bijdragen tot de stijging, al is het niet veel.

• rollin

Lid
    22 februari 2020 om 11:12

In principe zal een ijsberg die smelt en uit hetzelfde materiaal bestaat als de vloeistof waarin hij drijft, niet bijdragen tot een stijging. Dat is simpele Archimedes en wat Trico hier wilde zeggen.

Echter, een ijsberg bestaat uit zoeter water (ook het bevroren zee-ijs), is dus lichter, en drukt daardoor minder zout water weg wanneer het nog een ijsberg is. Na smelten zal de zeespiegel dus wel degelijk stijgen, vergelijk het met een ijsblok die je op kwik legt. Als die smelt zal het vloeistofniveau ook stijgen.

Maar het effect is bijna te verwaarlozen tegenover het landijs dat smelt, centimeters tegenover meters.

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu