Duikforum Duikforum Foto & Video acrylic dome lens matte vlekken/krasjes verwijdere

• acrylic dome lens matte vlekken/krasjes verwijdere

Dedjutoch reageerde 6 maanden geleden 9 Leden · 14 Berichten
  • psycho

Lid
    31 januari 2020 om 22:43

Yo dudes, Ervaringsdeskundigen,

Mijn onderwaterhuis heeft n acryl dome lens.
    In al mijn enthousiasme tijdens dichterbij ‘sluipen’ tegen koraal of rots getikt / geschuurd tegen duikpak bij in/uit te watergaan bij beetje teveel deining terwijl het verloren neopreen beschermhoesje aan zijn eigen duikgang bezig was/liveaboard spoelbak casualty/zodiac in/out-wear&tear. Hoe voorzichtig je ook bent, die plastic lenzen zijn uiteraard gevoelig aan schade.

Iemand al aan de slag gegaan op zijn DIY om krasjes / matte plekjes op n acryl lens te herstellen?

Tot nu toe vond ik op het wijde web:

http://www.onderwaterhuis.nl/ikelite-novus-polish-set-59-ml-6201-32

http://www.bol.com/nl/p/lanhu-professionele-schuurpapierset-42-stuks-van-23-x-9-cm-korrel-120-5000-42-stuks-i-nat-droog-i-schuurpapier-voor-in-auto-houten-meubels-steen-lak-metaal-glas/9200000129030871/?bltgh=lMVtN-IPffjOGkmiUJFCYg.1_24.28.ProductTitle&fbclid=IwAR2WD_fAw45xnBgQHFZtYDRB0wsSLi_kSLhhEJzFxCTxfjcQ59e2L72Se8s

Iemand andere opties? Tips en tricks zijn uiteraard zeer welkom.
    Alvast bedankt om er niet teveel het zotteke mee te drijven en to the point te blijven.

mvg
    psycho

• Lazy Charles

Lid
    1 februari 2020 om 15:46

zie je die krassen ook op je foto’s? Indien niet dan zou ik me er geen zorgen over maken.

• psycho

Lid
    1 februari 2020 om 16:03

Hoi Lazy Charles,

Er zijn zo een paar matte vlekjes, en je ziet ze op idd op de beelden.
    Dus ze zijn in oppervlak te groot om niet zichtbaar te zijn als ze met water opgevuld zijn.

Ik kan ook wachten tot het nog erger is en dan pas trachten te herstellen, maar ik weet dat het er is en dat trekt steeds mijn aandacht. tja, mijn perfectionisme haalt vaak de bovenhand. Omdat ik de dome niet helemaal naar de kloten wil helpen durf ik er nog niet meteen aan beginnen zonder feedback van ervaringsdeskundigen, pioniers die wel reeds acrylaat repairs deden

• Trico Traco

Lid
    1 februari 2020 om 16:14

Spring eens binnen bij een optieker.Die kunnen krassen op alle soorten brilglazen verwijderen.

• psycho

Lid
    1 februari 2020 om 16:21

Hey Trico Traco,

Das idd ook een optie die bij me opkwam. Vragen staat vrij he. Mss vind ik wel eentje die gedienstig is. Mocht iemand in de regio Genk-Lummen dit al een keer gedaan hebben met zijn acryllens dan mag die de coordinaten van de weldoener geven. Tis niet dat ik er geen centjes voor over heb om de moeite en tijd ervoor te vergoeden.

gr

• botti.d.ä

Lid
    1 februari 2020 om 21:09

Of anders aan een tandtechnieker. Die hebben ook gerief om acrylhars te doen blinken.
    DIY: met heel fijn schuurpapier maar het begint daar waar de brico eindigt 🙂 1200/2400/4800 met water kan het ook doen. Te verkrijgen bij speciaalzaken.

• TnT

Lid
    1 februari 2020 om 21:32

Op het wetpixel forum staan verschillende topics over dit onderwerp, inclusief een video van het volledige proces:

https://wetpixel.com/forums/index.php?/topic/38380-how-i-removed-scratches-from-my-acrylic-dome-port/

Ik had ook al een adres gevonden waar de kit te verkrijgen is:

https://www.aquacam.nl/nl/flip-snoots/307-micro-mesh-dome-polish.html

Maar voorlopig heb ik het nog niet aangedurfd om mijn dome poort te polijsten. Dus ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.

• psycho

Lid
    2 februari 2020 om 11:57

Hoi TNT,

Dat zijn fijne linken die je vond.
    Geeft de moed/durf om met geschikt schuur/polijstpapier de dome aan te pakken.
    Nu de koe gewoon effectief bij de hoorns pakken en ermee aan de slag gaan.

thnx allemaal voor de reacties.
    Ik zal nog feedback geven hoe het uiteindelijk afloopt.
    mvg

• SVp

Lid
    2 februari 2020 om 12:04

Ge moogt dat spel ook in mijn draaibank komen steken om te schuren. Scheelt je 2 uur wrijven …

• psycho

Lid
    2 februari 2020 om 15:50

Hey SVP,

Merci voor je aanbod.
    Ik heb intussen die micromesh besteld. Als ik de boel ermee om zeep help kan ik je hopelijk nog als life line inroepen.

gr
    V

• SVp

Lid
    2 februari 2020 om 16:02

Misverstandje misschien : de draaibank laat enkel je dome ronddraaien zodat je het slispapier er gewoon kunt tegen houden. Doet op zich geen bewerking !

• rollin

Lid
    2 februari 2020 om 17:27

Ik polijst mijn domes met die Novus set. Het werkt perfect, maar het is pittig werk. Een hele avond voor de tv schuren, van grof naar fijn. Maar krassen zijn wel weg.

• dennisv

Lid
    2 februari 2020 om 19:37

ik heb net een grote kras uitgehaald met gewoon fijn nat schuurpapier en wat armspieren, daarna een polijstkop op de boormachine gezet een wrijven maar. ‘k weet het, ’t klinkt grof en gevaarlijk, maar google maar eens. gopro deed ik met een dremel 🙂

• Dedjutoch

Lid
    7 februari 2020 om 17:51

He psycho, je spreekt over matte vlekken op je foto’s? Dit kan echter, en zal zeer waarschijnlijk, een andere oorsprong hebben. Deze matte vlekken worden vaak veroorzaakt door luchtbelletjes op het oppervlak van je lens! Was o.a. mijn probleem met de foto’s die ik maakte in de Malediven! Altijd na het “te water gaan” even over het lensoppervlak wrijven om de luchtbelletjes te verwijderen! En als er wat ondiepe krasjes op je lens te vinden zijn, die houden echter, nog gemakkelijker dan normaal, luchtbelletjes vast! Onder water afvegen en probleem opgelost!

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu