Duikforum Duikforum Medisch zeeziekte

• zeeziekte

Trico Traco reageerde 2 maanden geleden 12 Leden · 21 Berichten
  • oosterscheldeduiker

Lid
    2 januari 2020 om 10:05

Al jaren gebruik ik een door een apotheker uit Deurne zelf bereid middel tegen zeeziekte.
    Maar door een gebrek aan grondstoffen kan dit momenteel niet gemaakt worden.
    Zijn er mensen die een alternatief kennen ? Natuurlijk eentje waar je mag met duiken.

• SVp

Lid
    2 januari 2020 om 20:31

Welke grondstof ontbreekt er ?
    “Waar je met mag duiken” is een vreemde vraag nadat je scopalamine niet beschikbaar blijkt. 😉
    Veel vozer spul om mee te duiken is er niet …

• psycho

Lid
    2 januari 2020 om 22:34

eerst door uwe arts laten voorschrijven en dan door apo laten bereiden cinnarezine + domperidone magistraal

• J-P

Lid
    2 januari 2020 om 23:21

Probeer eens ‘Stugeron’. Werkt bij mij heel goed

• robbyrey

Lid
    2 januari 2020 om 23:27

Het probleem schijnt eerder te zijn dat het ingrediënt wel nog te verkrijgen is, maar alleen in grotere hoeveelheden, terwijl het wél duur is en beperkt houdbaar. Een alternatief ken ik echter niet, wegens nog nooit nodig gehad…

Grtz,
    Robby

• snoopy

Lid
    3 januari 2020 om 13:48

@oosterscheldeduiker:
    Als je naar Egypte gaat neem dan in een plaatselijke apotheek DRAMENEX 50 mg verpakking van 20 tabletten – kostprijs 2 euro. Zijn heel goed.

• joe

Lid
    4 januari 2020 om 16:15

Mijn vrouw heeft een soortgelijke situatie gehad. Gebruikte vroeger altijd Postafene maar is uit de handel genomen. Dit medicijn is oorspronkelijk bedoeld tegen ochtendmisselijkheid van zwangere vrouwen maar werkte ook fantastisch tegen zeeziekte. Nu gebruikt ze het zustermedicijn: Agyrax. Haar apotheker heeft het via de Franse markt kunnen bestellen. Het bestanddeel dat in beide gebruikt wordt (meclozine) is niet als grondstof te verkrijgen.

• Trico Traco

Lid
    7 maart 2020 om 11:33

Onlangs een professor gehoord met een ingewikkelde verklaring dat bij zeeziekte het goed zou helpen als men in één oor een oordopje zou steken.

• little crazy

Lid
    7 maart 2020 om 12:00

Bananen eten ge word wel zeeziek ,maar dat is het enige dat er met de zelfde smaak terug uit komt .

• SVp

Lid
    10 maart 2020 om 23:03

Trico Traco schreef:
    Onlangs een professor gehoord met een ingewikkelde verklaring dat bij zeeziekte het goed zou helpen als men in één oor een oordopje zou steken.

En wat was de essentie van dat verhaal ?

• SVp

Lid
    10 maart 2020 om 23:04

Mijn vrouw heeft dé pillen vorige week nog laten maken, maar de apotheek heeft blijkbaar wel wat moeite moeten doen.

• Luc Dupas

Lid
    11 maart 2020 om 02:01

SVp schreef:

Trico Traco schreef:

Dat bewegingsziekte een reactie is van het lichaam op het gegeven dat de combinatie van de prikkels van alle sensoren (visueel, evenwichtsorgaan in de oren, de spieren van de ledematen, enz.) volgens onze hersenen niet consistent is… en dat door moedwillig een van die sensoren (onrechtstreeks) te “ontregelen” de hersenen er zich bij neer gaan leggen dat de globale combinatie niet te betrouwen is.

• Trico Traco

Lid
    11 maart 2020 om 11:25

Luc Dupas schreef:

SVp schreef:

Trico Traco schreef:

Dat bewegingsziekte een reactie is van het lichaam op het gegeven dat de combinatie van de prikkels van alle sensoren (visueel, evenwichtsorgaan in de oren, de spieren van de ledematen, enz.) volgens onze hersenen niet consistent is… en dat door moedwillig een van die sensoren (onrechtstreeks) te “ontregelen” de hersenen er zich bij neer gaan leggen dat de globale combinatie niet te betrouwen is.

Goed geschreven Luc. Dat is dus wel degelijk vastgesteld en beter dan al die pillen. Iedereen die last van zeeziekte heeft, wordt aangeraden dit eerst eens te proberen.

• SVp

Lid
    15 maart 2020 om 11:13

Gaan jullie er dan gemakkelijkheidshalve aan voorbij dat evenwichtsorgaan en oren niks met mekaar te maken hebben (buiten het feit dat ze buren zijn misschien).

• Trico Traco

Lid
    15 maart 2020 om 15:03

SVp schreef:
    Gaan jullie er dan gemakkelijkheidshalve aan voorbij dat evenwichtsorgaan en oren niks met mekaar te maken hebben (buiten het feit dat ze buren zijn misschien).

Heeft er niets mee te zien. Eens goed de tekst van Luc herlezen.

• Luc Dupas

Lid
    15 maart 2020 om 15:23

SVp schreef:

Die beide evenwichtsorganen zitten links en rechts in het binnenoor, en het is een oud gebruik/”geloof” dat een prop in 1 van beide oren steken kan helpen om zo onrechtstreeks de hersenen met opzet “in verwarring” te brengen en zo het effect van de bewegingsziekte te milderen. Bij sommigen werkt het, bij andere niet, tja. Toen ik goed 30 jaar geleden de eerste keer op de NZ ging duiken werd me dat aangeraden door een “oudgediende met rode Cousteau-muts” en bij mij hielp het toen wel.

• roger

Lid
    29 maart 2020 om 16:47

Postafene … echt het proberen waard.
    Geen vermoeidheid als neveneffect.

• joe

Lid
    29 maart 2020 om 20:54

Klopt Roger. Heel goed mee geweest maar is uit de handel genomen. Mijn vrouw gebruikt nu Agyrax. Op het eerste zicht is ze er ook goed mee.

• roger

Lid
    30 maart 2020 om 00:04

joe schreef:
    Klopt Roger. Heel goed mee geweest maar is uit de handel genomen. Mijn vrouw gebruikt nu Agyrax. Op het eerste zicht is ze er ook goed mee.

Agyrax is ook uit de handel …
    Gelukkig heb ik nog een voorraad Postafene …

• HansE

Lid
    30 maart 2020 om 08:28

Zelf geen ervaring met Prostafene, maar dit komt letterlijk uit de bijsluiter:
    “Veel voorkomende bijwerkingen zijn onder meer slaperigheid of sedatie.” en “Bijzondere aandacht is aanbevolen bij de toediening van Postafene aan bejaarde
    patiënten en aan personen die dienen een voertuig te besturen of een gevaarlijke
    machine te gebruiken (sedatie-risico).”

Ik zou toch maar opletten in combinatie met duiken.

• Trico Traco

Lid
    30 maart 2020 om 09:30

Als je alle bijsluiters leest van alle medicamenten, dan mag je niets meer nemen.
    Ik zou toch eens zonder medicatie proberen met de tip van dat dopje in het oor.
    Is toch het proberen waard en als het helpt stukken beter dan al die pillen.

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu