Duikforum Duikforum Discussie / Algemeen Mij overkomt het niet

• Mij overkomt het niet

Mike reageerde 5 maanden geleden 21 Leden · 41 Berichten
  • MrUndergrounD

Lid
    23 december 2019 om 12:35
  • Lazy Charles

Lid
    23 december 2019 om 17:22

bedankt voor het delen. Aangrijpende reportage.

• MrUndergrounD

Lid
    23 december 2019 om 17:42

Ikzelf vond het ook heavy
    Hoe zou jezelf reageren in die situatie?
    Daarom ook dat ik niet graag duik met 3 in de OS…

• MontyB

Lid
    23 december 2019 om 19:18

Ik vind het dubbel. Enerzijds kunnen niet-duikers moeilijk inschatten wat kan/niet kan in dergelijke situatie. Anderzijds zal iedere duiker wel zijn mening hebben over het gebeurde.

Met dergelijke reportage worden oude wonden terug open gereten zonder enige meerwaarde.

Iedereen verliest hierbij.

• Smurfer

Lid
    23 december 2019 om 22:08

Toch even wakker gelegen na het bekijken van de reportage. Het zal je maar overkomen. De kans is groot dat de jongen zijn fles leeggedoken heeft en dan in paniek geraakt is. Toen dacht ik, je kan toch gewoon die vest met je mond opblazen, maar als je dan als buddy met zo een stress situatie wordt geconfronteerd en op 30 meter diepte zit dan gaat de tijd en luchtvoorraad er wel heel snel door. En als je dan alleen naar boven moet das toch wel iets wat je nooit verwerkt krijgt.

• Trico Traco

Lid
    23 december 2019 om 23:12

Jullie kunnen me dood schieten maar ik heb in dit spijtig ongeval wel enkele bedenkingen.

Toen ik leerde duiken hadden we nog geen reddingsvesten of jackets en een oefening bestond er in uit 40 meter iemand die bewusteloos was met het hoofd omlaag naar boven te brengen.Deze oefening werd ook in de Oosterschelde afgenomen.

Als ik mij niet bedrieg (kan fout zijn) moesten deze oefeningen in donkere waters uitgevoerd worden en niet in bv. de Middelandse zee.

Ik vind de uitleg van de buddy nogal zwakjes.

En het gebaren van Nelos dat niemand fouten ziet ken ik. Dat heeft te maken met een exertise die ik ooit heb moeten maken met een zaar ongeval in Bendor.Daar schoof men gewoon de schuld op het slachtoffer die maanden later stierf.

• Baksteen

Lid
    24 december 2019 om 14:04

Trico Traco schreef:

Ik vind de uitleg van de buddy nogal zwakjes.

Kwou het niet zeggen maar dacht hetzelfde.

Langs de andere kant is snel en adequaat reageren in een noodgeval waar je zelf deel van uitmaakt bijzonder moeilijk. Heb ik zelf overlaatst nog ondervonden na een stomme kop staart aanrijding waar er niet eens gewonden waren. Je moet eerst even op je effen komen en dat duurt een paar minuten. Minuten die je onder water vaak niet hebt. Met stenen smijten ga ik dus in elk geval niet doen. Misschien moeten we gewoon durven erkennen dat veel mensen ondanks alle training en sterren en strepen gewoon niet in staat zijn in een noodgeval snel adequaat op te treden… Zou beter zijn dan eerst de stoere jan uit te hangen en achteraf met slappe excuses te moeten afkomen.

• Cthulhu

Lid
    24 december 2019 om 18:18

Ik vind de uitleg van de instructeur zwakjes.

• Trico Traco

Lid
    24 december 2019 om 19:23

Eerlijk. Een ruk aan de koord en de jongen sleepte de buddy enkele meters hoger. Dat bewijst dat die jongen op dat ogenblik paniek had en naar de oppervlakte wou. Op zulk een ogenblik komt er adrenaline vrij en krijg je meer kracht of power. De jongen was zeker stukken kleiner en lichter dan de buddy. En die laatste slaagt er dan niet in om een verdere afdaling te verhinderen en tenslotte op 30 meter niet meer met de jongen te stijgen? Ook al had de jongen geen lucht meer in de fles om zijn jacket op te blazen denk eens na:
    1. Had met de mond lucht in dat jacket kunnen blazen.
    2. Had zijn eigen jacket eerst moeten gebruiken.
    3. Heeft er blijkbaar niet aan gedacht dat er zoiets als een loodgordel bestaat die men desnoods kan afwerpen.
    Besluit: De buddy al of niet instructeur heeft fouten begaan.

• netdata

Lid
    24 december 2019 om 20:29

Los van mijn eigen mening moet je ook luisteren naar wat Ronny margodt opmerkte.

Namelijk: de buddy heeft binnen zijn ervaring gedaan wat hij op
    Dat moment mogelijk achte.

Het is gemakkelijk van ons om hier kritiek op te geven.

Vergeet daarbij niet dat de buddy hoogst waarschijnlijk deels “verlamd” was door de heftige ervaring op dat moment.

Wat niet weg neemt dat je dit voorval zeker kan gebruiken om op jezelf eens te reflecteren en er over na te denken.

• Peter

Lid
    25 december 2019 om 10:33

Aangrijpende reportage. Het is dan ook emo-TV met als enige doel veel kijkers halen. Op basis daarvan conclusies trekken of beoordelen is simpelweg ongepast en respectloos. Naar mijn persoonlijke mening is het maken van dergelijke reportages trouwens ook altijd op het randje. Maar ja…geeft het volk brood en spelen…

• GDPeter

Lid
    25 december 2019 om 11:11

Het juiste van de feiten ga je nooit kennen. En zelfs 1 bepaald feit kan door verschillende personen anders “gezien” worden.
    Je kan nooit weten hoe iemand reageert in een echte stresssituatie, ongeacht leeftijd, geslacht, brevet, duikervaring, …. Ik heb eigen ervaring met een redding op de Noordzee waarbij de reanimatie volledig op mijn schouders rustte tot de Seaking er was (40′?). Van al mijn collega’s op die boot (w.o. zelfs 2* instructeurs kwam er geen hulp of bereidheid tot helpen. Want “de kapitein had gezegd dat het achterdek vrij moest blijven”… en ik ondertussen maar reanimeren met de hulp van een matroos die O2 aanvoerde.
    Achteraf kreeg ik zelfs de laconieke opmerking “ik zag dat je goed bezig was en heb je dan maar laten doen”. Dan doen we al eens moeite in de club om CPR-lessen te geven.
    Bij 2 andere zware incidenten (verkeer) waarbij 1 slagaderlijke bloeding in de elleboogholte en 1 reanimatie (met verschillende breuken: schedel, ribben, schouder) na een motorongeval op een paradijselijk eiland zag ik steeds “vluchtende” collega’s die “van de hand Gods” geslagen waren…

• MrUndergrounD

Lid
    25 december 2019 om 18:35

Hoe duiken jullie eigenlijk met 3 in de OS?
    Met 3 aan de buddylijn , of ???

• koraalklimmer

Lid
    25 december 2019 om 19:11

liever met 2 dan met 3 maar als het niet anders kan…
    twee duikers aan elkaar met de buddylijn en de duikleider neemt de buddylijn in het midden vast.

Dit enkel onder voorwaarde dat de drie duikers min of meer ‘ervaren’ zijn!

• dbe50

Lid
    25 december 2019 om 19:45

een duik ongeval…duik al heel wat jaren en toch zit er bij elke duik iets wat me scherp houd omdat inderdaad niemand kan zeggen “mij overkomt het niet”.
    Tijdens elke training geef ik wel een richtlijn aan mijn klas hoe je moet reageren of een anekdote tijdens een duik om toch steeds bedacht te zijn op iets waarvan je hoopt ,denkt ,dit overkomt me niet.
    Een oude 3*I zei me ooit eens tijdens een gesprek over nota bene een duik ongeval dat een duik ongeval nooit “zomaar” gebeurt….het zijn gebeurtenissen tijdens een duik die los van elkaar onschuldig kunnen zijn ,soms hooguit ververvelend ,maar die als ze in de “juiste” volgorde gebeuren een gebeurtenis in gang zetten die ,als je ze niet herkent/negeert of niet tijdig onderbreekt tot een dramatische toestand leid die onomkeerbaar is .
    NIEMAND gaat naar beneden met het idee /intentie om een ongeval te veroorzaken of verwacht er één tegen te komen.Daarom is het belangrijk ,zelfs al heb je tonnen ervaring,steeds opnieuw kritisch te zijn voor en tijdens de duik,zowel voor jezelf als voor je buddy.
    Ik heb de reportage met een zwaar gevoel gevolgt en herinner me de melding in het nieuws nog .
    Achteraf is het altijd makkelijk opmerkingen te geven over wat beter was vermeden of anders had gemoeten.
    Zelf heb ik me bij de reportage ook sommige vragen gesteld bij de samenstelling en verloop van de duik ..en zijn er zaken niet tersprake gekomen in de reportage.
    Waarom zijn die niet tersprake gekomen? daar kunnen heel wat reden voor geweest zijn …maar uiteindelijk maakt het voor de jongen niet meer uit
    Wat ik wel weet ,wees voorzichtig tijdens het duiken,neem niets evident en overschat je buddy en jezelf nooit ,ongeacht het brevet en aantal duiken.
    Verder kan ik maar zeggen aan iedere duiker ….safe bubbels en kom goed boven

• Billy

Lid
    25 december 2019 om 21:39

Spijtig ongeval, nu met fatale gevolgen door de buddyline 🙁
    De paniekerende jongen was anders snel boven, nu naar beneden gesleurd door de buddy.
    Rip Gijs.

• Trico Traco

Lid
    25 december 2019 om 22:04

Peter schreef:
    Aangrijpende reportage. Het is dan ook emo-TV met als enige doel veel kijkers halen. Op basis daarvan conclusies trekken of beoordelen is simpelweg ongepast en respectloos. Naar mijn persoonlijke mening is het maken van dergelijke reportages trouwens ook altijd op het randje. Maar ja…geeft het volk brood en spelen…

Respectloos is diegene die met krokodillentranen mee werkt aan zo een reportage en dan een uitleg geeft dat op niets trekt.

Is de jongen zonder lucht gevallen? Indien ja, werd de druk voor de duik gecontroleerd?
    Was die gast wel bekwaam om met die jongen te duiken?
    Als ik aan mezelf denk als oude I3, had ik quasi altijd de morele verplichting en de verantwoordelijkheid voor mijn mede duikers.
    Ouder worden heb ik voor mezelf vastgesteld dat ik die door de ouderdom dat niet meer kon garanderen en ben nog een tijdje alleen gaan duiken. Twee jaar later ben ik definitief na 40 jaarkes en heel wat duiken gestopt met mijn hobby. Ik heb me dat nooit beklaagd.

• Cthulhu

Lid
    26 december 2019 om 15:31

Er is nog een vraag die gesteld moet worden TT: waarom hing die jongen niet met de instructeur aan een buddylijn?

• MrUndergrounD

Lid
    26 december 2019 om 18:42

Cthulhu schreef:
    Er is nog een vraag die gesteld moet worden TT: waarom hing die jongen niet met de instructeur aan een buddylijn?

want de combinatie een 1* met een 2* aan de buddylijn en de instructeur ertussen , als je hem kwijtgeraakt zoals gebeurde mogen ze zelfs niet samen duiken

• Marc VB

Lid
    26 december 2019 om 19:31

Inderdaad het team was niet goed ingedeeld.
    Waarom hingen de instructeur en Gijs niet samen aan de buddylijn?
    Ik heb veel vragen maar die veranderen niets aan het incident.

R.I.P. Gijs

• Trico Traco

Lid
    26 december 2019 om 21:11

Cthulhu schreef:

Dan heb ik niet goed opgelet. Als de derde duiker een instructeur was, dan heeft die een fout begaan en versta ik de uitleg van Ronnx Margodt niet. Daar mag iemand tevreden zijn dat de ouders geen klacht neer gelegd hebben.

• Koala

Lid
    27 december 2019 om 17:50

Mijn bescheiden mening zijn er verschillende fouten gebeurd;

Duikverantwoordelijke: waarom DIE plaats met serieuze stroming, 40m diepte en redelijk steil naar beneden…
    De instructeur die “los” meeduikt en een 1* met een (in mijn ogen onervaren)3*
    De 3* die zijn buddy niet bovenkrijgt, reageert niet adequaat ( was buddy zijn fles voldoende gevuld en/of zijn kraan voldoende geopend? Controle?…)
    Waarom loodgordel niet afgegooid? Goed misschien longoverdruk maar was tenminste boven…
    Heeft buddy wel geprobeerd om zijn buddy boven te brengen??

Het blijft gissen maar een feit is dat een jonge gast het niet meer kan navertellen…

Paniek kan bij iedereen voorkomen….maar dat je schijnbaar zonder veel moeite je buddy achterlaat….daar heb ik het moeilijk mee

• Dedjutoch

Lid
    28 december 2019 om 10:57

Spijtig dat dit weer opgerakeld wordt door deze TV uitzending. En spijtig dat weer iedereen zijn commentaar hierover kwijt wil, zonder te weten wat er “echt” gebeurd is. En wees ervan overtuigd, iedereen weet nu dat het “jullie” niet zal overkomen!

• Lazy Charles

Lid
    28 december 2019 om 11:04

laat ons hopen

• rollin

Lid
    28 december 2019 om 12:45

Je kan duikers niet kwalijk nemen dat er commentaar of vragen komen, over de oorzaak waarom die jongen zonder lucht gevallen is hoor je niks.
    En dat is geen steen die geworpen moet worden, iedereen moet toegeven dat zij of hij wel eens fouten maakt. Ik ben ook al in het water gesprongen met een kraan die maar een kwartslag open staat (omdat die dwaze kwartslag terug nog steeds wordt aangeleerd) en dergelijke.

Die schimmigheid zie ik enkel terug in duikongevallen. Bij vliegtuigongelukken of verkeersongevallen is dat niet zo.

• UFo

Lid
    28 december 2019 om 15:47

rollin schreef:
    Je kan duikers niet kwalijk nemen dat er commentaar of vragen komen, over de oorzaak waarom die jongen zonder lucht gevallen is hoor je niks. Die schimmigheid zie ik enkel terug in duikongevallen. Bij vliegtuigongelukken of verkeersongevallen is dat niet zo.

Inderdaad, de reportage riep bij mij meer vragen op dan antwoorden.

• Cthulhu

Lid
    28 december 2019 om 19:57

DDT, die reportage heeft tamelijk precies geschetst wat er gebeurd is, dus…

• Smurfer

Lid
    28 december 2019 om 23:24

Is alles hier volgens het boekje gebeurd? Misschien niet. Zouden wij het beter gedaan hebben? In onze gedachten zeker en vast wel. Tot je zelf in een vergelijkbare stress situatie komt die je op trainingen niet zo makkelijk kan nabootsen. Er werd ook gezegd dat de buddy niet heel ervaren was. Als je dan op 30 meter diepte in den donkere in het stof en misschien zelf nog met een bijna lege fles iemands jacket met de mond moet opblazen of zen lood moet gaan zoeken dan begrijp ik dat het fout kan aflopen.

• Dries

Lid
    29 december 2019 om 06:38

Dedjutoch schreef:
    Spijtig dat dit weer opgerakeld wordt door deze TV uitzending. En spijtig dat weer iedereen zijn commentaar hierover kwijt wil, zonder te weten wat er “echt” gebeurd is. En wees ervan overtuigd, iedereen weet nu dat het “jullie” niet zal overkomen!

Dank je DDT. Jij schrijft wat ik gisteren dacht toen ik alle reacties las.

Ik herinner me dit ongeval nog goed. Zelf was ik er uiteraard niet bij, maar was wel in de buurt. Mijn eerste reacties waren toen ook: waar was de buddy. Waarom niet naar boven gebracht?

Maar naarmate ik meer en meer gaan duiken ben kom ik meer en meer tot de vraagstelling: hoe reageer ikzelf in een echte noodsituatie? Kan ik op dat moment nog alles goed registreren en beoordelen wat de beste manier is om te reageren?

Het is uiteraard altijd makkelijk om vanaf je computer achteraf kritiek te spuien op alles en iedereen die hier betrokken was. Tot ze zelf in zulke situatie komen.

Ik ken menig persoon die achteraf gezien misschien beter had gereageerd in bepaalde situaties. Maar ik weet ook wel dat enkelen van hen topinstructeurs zijn en hun uiterste best gedaan hebben om hun buddy te redden/helpen. Al dan niet geslaagd.

In mijn ogen ben je dan ook pas echt een goed duiker/instructeur als je weet en kan inzien dat anderen eventuele fouten kunnen maken die ze zelf nooit hebben willen maken.

• Dries

Lid
    29 december 2019 om 06:40

rollin schreef:
    Ik ben ook al in het water gesprongen met een kraan die maar een kwartslag open staat (omdat die dwaze kwartslag terug nog steeds wordt aangeleerd) en dergelijke.

Sorry.. maar het dwaze hier is niet de instructeur die nog de opleiding geeft van de kwartslag. Het dwaze is van geen zelfcheck en geen buddycheck te doen.

Indien je deze deftig doet dan kan je dat voorkomen. Maar wij goed getrainde duikers hebben dat allemaal niet meer nodig. *sigh*

• Trico Traco

Lid
    29 december 2019 om 10:01

Het buddysysteem,diepte beperkingen en wie met wie mag duiken is niet zonder reden destijds uitgevonden.
    Het is er gekomen om de veiligheid te verhogen. Er wordt er van uit gegaan dat je op ieder moment op je buddy kan rekenen en zelf ook de juiste beslissingen kan nemen.

Indien dit niet meer van tel is kan je beter alleen duiken.

Wat er ook over dit ongeval geschreven is, feit is dat ik nooit aan zo een reportage zou meewerken en de uitleg van betrokkenen trekt nergens op.

Ik noem dat mediageil zijn.

• rollin

Lid
    29 december 2019 om 10:57

Dries schreef: Het dwaze is van geen zelfcheck en geen buddycheck te doen.

In de reportage wordt daar dus met nauwelijks over gerept, op de korte vraag na of er een buddycheck is gedaan en de buddy iets zei als “ik dacht van wel”. En een vergeten zelfcheck bij een 1* van 16 jaar dwaas noemen, vind ik ook niet zo netjes. Bij die leeftijd heb ik al vanalles gezien, dat moet je erbij nemen als je met jeugd duikt.

Uiteraard geef ik je gelijk, als je onder water met zo’n probleem wordt geconfronteerd, weet je niet hoe je zal reageren, tenzij je zo’n dingen al hebt meegemaakt. Maar training dient ook om automatismen aan te leren, zodat je in dat soort gevallen minder moet nadenken. Zijn we op dat vlak goed bezig? En verkeerde handelingen aanleren is gewoon dwaas, dat is niet eens een discussie waard. Al die vragen mogen we onszelf toch ook stellen?

Wat de aanleiding is geweest tot deze cascade van problemen is de werkelijke oorzaak. Het is mogelijk dat men dat niet weet, wellicht wordt het niet gezegd om geen steen te hoeven smijten. Men weet perfect of de fles vol was of leeg, hoe ver de kraan open stond etc. En mogelijk was het enkel paniek van die jongen na een kramp oid. Maar die indruk had ik niet na de reportage.

Soit, sommige mensen trekken niet graag lessen, ik wel. En dat staat los van schuld of niet.

• SVp

Lid
    29 december 2019 om 12:51

Zie ook http://zoekertjes.duiken.be/topicdetail.aspx?id=306713
    (Fijne gelegenheid om nog eens aan Jacky Shark en Stropken te denken …)

Niemand heeft hier schuld, en iedereen heeft dikke pech !
    Ik zou in dit verhaal feitelijk liever het slachtoffer zijn dan de mededuiker.

Zoals UFo al stelt : de reportage brengt veel meer vragen dan antwoorden.

Buddychecken doen velen van ons misschien weinig, maar de vraag mag ook gesteld worden hoeveel ongevallen er effectief door een buddycheck vermeden worden. Ik denk persoonlijk dat er dat extreem weinig zijn …

Ze zaten 4 minuten in hun duik bij de eerste tekenen van problemen, dus een lege fles door verbruik is uit te sluiten als oorzaak. Er wordt ook niet verteld hoeveel lucht er nog in de fles van het slachtoffer was toen ze hem vonden. Ook een conclusie van de autopsie wordt niet in de reportage vermeld.
    Waarschijnlijk kan na zo veel tijd onder water een autopsie geen besluiten meer opleveren?

Brengen 2 vol opgeblazen jackets en gedropt lood een buddyteam niet onmiddellijk naar boven ? Met de mond of met de eigen inflatorslang kan de vest van een buddy ook opgeblazen worden, en de jackets zijn desnoods met de buddylijn aaneen te knopen.
    Het zullen voor die buddy vast de langste minuten van zijn leven geweest zijn, maar ze waren nog maar 5 minuten op diepte, dus een paar minuten extra stop-think-act hadden nog wel gekund.
    Die buddy had geen schuld aan het ongeval, maar hij had denkelijk wel het zoekproces kunnen vermijden. Mogelijk was het daardoor wel mogelijk geweest om de oorzaak terug te kunnen vinden, maar de outcome blijft hetzelfde.

We weten allemaal dat we bezig zijn met een hobby die een klein risico inhoudt, en we doen allemaal naar best vermogen wat we kunnen om de risico’s te beperken. Laat ons vooral hopen dat we nooit “de buddy van het SO” moeten zijn !

• SVp

Lid
    29 december 2019 om 12:54

Smurfer schreef:
    De kans is groot dat de jongen zijn fles leeggedoken heeft en dan in paniek geraakt is.

Fles leeg : no way tenzij hij met een poeplege vertrokken is.
    Paniek of andere inwendige oorzaak : zullen we nooit weten …

• Cthulhu

Lid
    29 december 2019 om 15:19

Waarbij we weeral voorbijgaan aan het feit dat die jongen niet aan de buddylijn van de instructeur hing.

Het is in de reportage idd gezegd dat de buddy niet zo heel ervaren was en ik kan me dus goed voorstellen dat die volledig in paniek was. Hij was immers zijn instructeur kwijt en zijn buddy zat zwaar in de problemen. Het enge wat je, IMO, hem kan verwijten is dat hij ingestemd heeft om zo te duiken: vergeet niet dat moesten ze even geweest zijn, ze zonder instructeur het water in zouden gegaan zijn. Er klopte dus iets niet met de duikindeling.

Ik zoek de schuld dus niet bij de buddy.

• Dries

Lid
    30 december 2019 om 10:35

rollin schreef:

Dries schreef: Het dwaze is van geen zelfcheck en geen buddycheck te doen.

In de reportage wordt daar dus met nauwelijks over gerept, op de korte vraag na of er een buddycheck is gedaan en de buddy iets zei als “ik dacht van wel”. En een vergeten zelfcheck bij een 1* van 16 jaar dwaas noemen, vind ik ook niet zo netjes. Bij die leeftijd heb ik al vanalles gezien, dat moet je erbij nemen als je met jeugd duikt.

Uiteraard geef ik je gelijk, als je onder water met zo’n probleem wordt geconfronteerd, weet je niet hoe je zal reageren, tenzij je zo’n dingen al hebt meegemaakt. Maar training dient ook om automatismen aan te leren, zodat je in dat soort gevallen minder moet nadenken. Zijn we op dat vlak goed bezig? En verkeerde handelingen aanleren is gewoon dwaas, dat is niet eens een discussie waard. Al die vragen mogen we onszelf toch ook stellen?

Wat de aanleiding is geweest tot deze cascade van problemen is de werkelijke oorzaak. Het is mogelijk dat men dat niet weet, wellicht wordt het niet gezegd om geen steen te hoeven smijten. Men weet perfect of de fles vol was of leeg, hoe ver de kraan open stond etc. En mogelijk was het enkel paniek van die jongen na een kramp oid. Maar die indruk had ik niet na de reportage.

Soit, sommige mensen trekken niet graag lessen, ik wel. En dat staat los van schuld of niet.

Mijn reactie was anders wel duidelijk op jouw situatie. Jij noemde de kwartslag dwaas en in jouw post as duidelijk te begrijpen dat je daar de oorzaak zag van wat jij meemaakte.

Ik heb nergens verwezen naar dat ik iets dwaas vind in de reportage of wat het slachtoffer wel of niet gedaan aou hebben aangezien we daar al zeker niet van op de hoogte zijn.

• Dries

Lid
    30 december 2019 om 10:38

Cthulhu schreef:
    Waarbij we weeral voorbijgaan aan het feit dat die jongen niet aan de buddylijn van de instructeur hing.

Het is in de reportage idd gezegd dat de buddy niet zo heel ervaren was en ik kan me dus goed voorstellen dat die volledig in paniek was. Hij was immers zijn instructeur kwijt en zijn buddy zat zwaar in de problemen. Het enge wat je, IMO, hem kan verwijten is dat hij ingestemd heeft om zo te duiken: vergeet niet dat moesten ze even geweest zijn, ze zonder instructeur het water in zouden gegaan zijn. Er klopte dus iets niet met de duikindeling.

Ik zoek de schuld dus niet bij de buddy.

Ik heb mijn bedenkingen al heel erg dat je het nog maar in je hoofd haalt een schuldige te zoeken aan de hand van een reportage van pakweg een half uur.

• Cthulhu

Lid
    30 december 2019 om 18:07

Je mag je bedenkingen hebben, maar in die reportage vertellen de betrokkenen wel wat er gebeurd is. Dus het favoriete riedeltje over “we weten niet wat er gebeurd is” gaat hier niet echt op.

Dat is mijn bedenking over jouw bedenking over mijn en anderen hun bedenking.

• Mike

Lid
    1 januari 2020 om 13:32

Ik ken Patrick persoonlijk niet zo goed (heb hem een paar keer ontmoet in zeeland), maar moet hem bewonderen om zijn verhaal te doen op TV!
    Je kan hier over oordelen en zelf verhalen gaan ‘verzinnen’ over hoe je het zelf beter zou aanpakken (lood afwerpen, volledig jacket uitdoen en SO naar boven halen, enz…) maar als je zelf in die situatie zit, ben je wellicht niet meer helder van geest en gaat uw lichaam over in een soort van overlevingsmodus en zorgen dat je zelf blijft leven.
    Hij is het die die kruis moet dragen nu, samen met de ouders van het slachtoffer en met de rest van hun club.
    Zij zijn het die dit een plaats moeten geven in hun leven.
    Chapeau voor deze reportage te willen/durven aangaan!

• Trico Traco

Lid
    2 januari 2020 om 09:24

Mike schreef:
    Ik ken Patrick persoonlijk niet zo goed (heb hem een paar keer ontmoet in zeeland), maar moet hem bewonderen om zijn verhaal te doen op TV!
    Je kan hier over oordelen en zelf verhalen gaan ‘verzinnen’ over hoe je het zelf beter zou aanpakken (lood afwerpen, volledig jacket uitdoen en SO naar boven halen, enz…) maar als je zelf in die situatie zit, ben je wellicht niet meer helder van geest en gaat uw lichaam over in een soort van overlevingsmodus en zorgen dat je zelf blijft leven.
    Hij is het die die kruis moet dragen nu, samen met de ouders van het slachtoffer en met de rest van hun club.

Dat is dan jouw mening en die deel ik in geen geval.
    Alleen al de medewerking aan zo een programma met een uitleg die op niets trekt doet bij velen al de wenkbrauwen fronsen.

• Mike

Lid
    2 januari 2020 om 11:59

Trico Traco schreef:

Mike schreef:

Dat is dan jouw mening en die deel ik in geen geval.
    Alleen al de medewerking aan zo een programma met een uitleg die op niets trekt doet bij velen al de wenkbrauwen fronsen.

Jij zal dan de perfectie benaderen dan?
    Zeldzaam, maar ze bestaan dus !
    Ik hoop alleen dat ik het nooit moet meemaken (heb al 1 keer iemand moeten reanimeren en met geluk, maar niet voor herhaling vatbaar)!

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu