Duikforum Duikforum Discussie / Algemeen Nitrox basis

• Nitrox basis

SVp reageerde 5 maanden geleden 12 Leden · 28 Berichten
  • weethetnie

Lid
    14 december 2019 om 10:55

In de opleiding nitrox basis verwijst men naar de regel 30/120/120/180. Dieptebeperking van 30m ok, max 120min/duik en max 180min/dag duiken. Maar de regel van min 120min oppervlakte-interval begrijp ik niet. Waar is die regel op gebaseerd?

• netdata

Lid
    14 december 2019 om 12:01

Enkele opmerkingen:

Diepte 30 => Beetje raar, want dat hangt af van je % O2, met een NX36 is je diepte 28M en met een NX28 is dat 40m

Die andere parameters zijn om te verhinderen dat je een centraal zenuwstelsel vergiftiging krijgt.

Je computer houd dit overigens ook bij, bij suunto is dat CNS in percenten

• Baksteen

Lid
    14 december 2019 om 23:45

Lijkt me dus een heel slechte cursus.

In wezen gaat het over CNS procenten en OTU’s. Maar OTU’s zijn grotendeels irrelevant voor sportduikers.

Ik heb sterk de indruk dat alles tegenwoordig zo versimpeld ‘moet’ worden dat men uiteindelijk niks meer weet.
    Droef.

• Wout1977

Lid
    17 december 2019 om 07:57

Van welke organisatie is dat dan?

Want, tenzij recent gewijzigd, gaat de 30m over diepte en gaat dit bij NELOS dan over een 2* duiker…

– Voor een 1*, 3* of andere gaat deze regel dus niet op…
    – Maximum 180 duikminuten per dag? Nooit van gehoord…
    – Oppervlakte- interval is normaam dat dit geoptimaliseerd wordt…
    Te kort oppervlakte- interval wordt bij ons gezien als een, bezwarend duikprofiel.

• ww.koen

Lid
    18 december 2019 om 10:07

De regel die wordt aangehaald ken ik ook niet, maar als je zoekt op NOAA+oppervlakte+interval+nitrox vind je zeker het antwoord op de 120 minuten regel.

Ik heb mijn boek ook even moeten opendoen…voor een opfrissing 😉

• weethetnie

Lid
    18 december 2019 om 11:05

Mijn vraag heeft er mee te maken dat men in de cursus spreekt over een oppervlakte-interval van min 120min omwille van veiligheid. Dit is in contradictie met hetgeen men stelt dat het duiken met nitrox het voordeel geeft van kortere oppervlakte-intervals.

• Baksteen

Lid
    18 december 2019 om 17:16

Er wordt uitgegaan van een halfwaardetijd voor de CNS opbouw van 90 minuten. Dus na 120 minuten ga je pak en geef 40% van de opgebouwde CNS over hebben. Dus had je na 1 duik 30% CNS opbouwd dan heb je nog 12% over. Die 2 uur laat je in de praktijk dus toe duik na duik te doen zonder over de limieten te gaan. Waarom ze dan max 3 duiken per dag opgeven weet ik niet. Je moet 3 uur op de limiet van 1.4 PPO2 duiken om aan 100% CNS te komen. Gezien je nooit 2 uur op maximum PPO2 duikt (toch niet zonder versnelde decompressie) is de limiet van 2 uur per duik volgens mij flauwe kul. Op het niveau van basis nitrox duik je sowiso niet langer dan dat denk ik dus das eigenlijk ook weer iets raars.

Korte oppervlakte intervallen zijn nooit een goed idee want je bubbelt maximaal tussen de 30 en 45 minuten na een duik en pas na 90 minuten is de bruispiek echt gepasseerd.

Je moet proberen de ‘big picture’ in de gaten te houden. Het is nooit 1 ding dat bepaalt wat goed of slecht is.

Het grote voordeel van nitrox is naar mijn mening de betere ontgassing. Als je een deftig profiel duikt kom je veel frisser uit het water. Dat is toch mijn ervaring. Als je van hot naar tot springt en van 20 naar 5 stijgt om dan na 3 minuten je vest op te blazen dan ist altijd om zeep natuurlijk.

• rollin

Lid
    19 december 2019 om 11:28

Voor mij is het voordeel van nitrox vooral de langere nultijd.

Ik ben nog nooit frisser of minder fris uit het water gestapt met welke EANX dan ook. Maar zoals je zegt, er zijn hier twee soorten duikers in 😉

• netdata

Lid
    19 december 2019 om 11:40

Het idee van langere nultijd heb ik nooit goed begrepen.
    Als je over je 0tijd gaat doe je toch gewoon je deco trappen?

Ik kies het voor de veiligheid.

• rollin

Lid
    19 december 2019 om 12:05

Bij een bootduik op de noordzee of buitenland zit je met een beperkte tijd onderwater, maar je bent wel lang onderweg of veel geld betaald voor een relatief korte duik. Met nitrox kan je je tijd op het wrak optimaliseren door een langere bodemtijd en kortere trappen.

Voor duiken in de Oosterschelde doe ik de moeite niet, ik merk toch geen verschil en ik heb lucht genoeg mee.

• SVp

Lid
    19 december 2019 om 19:27

weethetnie schreef:
    dat het duiken met nitrox het voordeel geeft van kortere oppervlakte-intervals.

Dat was VOOR de veiligheidsjongens zich er mee gingen bemoeien … 😉

• Luc Dupas

Lid
    19 december 2019 om 23:22

rollin schreef:
    Ik ben nog nooit frisser of minder fris uit het water gestapt met welke EANX dan ook. Maar zoals je zegt, er zijn hier twee soorten duikers in 😉

Klopt! Namelijk zij die effectief inderdaad niks voelen, en zij die denken dat ze frisser uit het water komen…

• Baksteen

Lid
    20 december 2019 om 12:27

Luc Dupas schreef:

rollin schreef:

Klopt! Namelijk zij die effectief inderdaad niks voelen, en zij die denken dat ze frisser uit het water komen…

Perceptie is realiteit Luc. Zeker als ik 100 km naar huis moet rijden.

• Trico Traco

Lid
    20 december 2019 om 14:31

De reden waaeom ik op hoge ouderdom met nitrox ging duiken was simpel. Duiken met nitrox en de berekeningen maken alsof het een duik met gewone perslucht was.

• Luc Dupas

Lid
    20 december 2019 om 18:36

Baksteen schreef:
    Perceptie is realiteit Luc.

Placebo’s zijn ook realiteit Tom… 🙂
    Er zijn verschillende wetenschappelijke studies geweest, dubbelblind met duikers die niet te weten kregen of ze nu met perslucht dan wel met nitrox doken, en waarbij dan na de duiken op tig manieren de fysieke en mentale vermoeidheid werd gemeten en waarbij de conclusie was dat er wat de verschillende vermoeidheidsparameters betreft geen enkel significant verschil kon worden worden vastgesteld tussen perslucht en nitrox…
    Maar het gedacht alleen doet natuurlijk veel Tom, dat is de realiteit he.

• Dries

Lid
    21 december 2019 om 02:30

Luc Dupas schreef:

Baksteen schreef:
    Perceptie is realiteit Luc.

Placebo’s zijn ook realiteit Tom… 🙂
    Er zijn verschillende wetenschappelijke studies geweest, dubbelblind met duikers die niet te weten kregen of ze nu met perslucht dan wel met nitrox doken, en waarbij dan na de duiken op tig manieren de fysieke en mentale vermoeidheid werd gemeten en waarbij de conclusie was dat er wat de verschillende vermoeidheidsparameters betreft geen enkel significant verschil kon worden worden vastgesteld tussen perslucht en nitrox…

Placebo’s die een positieve invloed geven op hetgeen waarvoor ze gebruikt zijn, zijn in mijn ogen geen placebo’s meer.
    Dit kan zo zijn met Nitrox, zeeziekte medicatie, pijnstillers, ….

Als het voor iemand werkt, dan werkt het het. En dan lijkt het mij best dat men die mensen die gedachte kan laten behouden.

• Luc Dupas

Lid
    21 december 2019 om 09:23

Dries schreef:
    Als het voor iemand werkt, dan werkt het het. En dan lijkt het mij best dat men die mensen die gedachte kan laten behouden.

Uiteraard moet ge die mensen dan in hun waan laten Dries, dat is inderdaad zo met alle placebo’s.

• weethetnie

Lid
    21 december 2019 om 11:52

Luc Dupas schreef:

Dries schreef:

Uiteraard moet ge die mensen dan in hun waan laten Dries, dat is inderdaad zo met alle placebo’s.

Luc, maar je kan er toch niet naast kijken dat je minder stikstof binnen krijgt, wat op zich toch wat extra veiligheid geeft naar uitwassen toe. Dat ge minder vermoeid raakt is van bijkomende orde.

• WW Steve

Lid
    21 december 2019 om 12:34

weethetnie schreef:

Luc Dupas schreef:

Dries schreef:

Luc, maar je kan er toch niet naast kijken dat je minder stikstof binnen krijgt, wat op zich toch wat extra veiligheid geeft naar uitwassen toe. Dat ge minder vermoeid raakt is van bijkomende orde.

Dat zegt Luc toch ook nergens. Hij zegt enkel dat het tussen uw oren zit wat betreft het minder vermoeid uit het water komen.

Interessante lectuur: https://duiken.nl/lucht-nitrox-en-vermoeidheid/

“Ondanks de algemene indruk dat duiken met nitrox minder vermoeidheid geeft dat het uitvoeren van dezelfde duik met een luchtmengsel, heeft wetenschappelijk onderzoek tot nu toe geen solide bewijs gevonden dat die veronderstelling ondersteunt. Zoals hiervoor opgemerkt moet het placebo effect niet onderschat worden…”

“Als duiken met nitrox ervoor zorgt dat je je minder vermoeid voelt na een duikdag, of jouw ervaring nu wetenschappelijk ondersteund wordt of niet, voel je vrij om er gebruik van te maken…”

• Luc Dupas

Lid
    21 december 2019 om 13:57

weethetnie schreef:maar je kan er toch niet naast kijken dat je minder stikstof binnen krijgt, wat op zich toch wat extra veiligheid geeft naar uitwassen toe. Dat ge minder vermoeid raakt is van bijkomende orde.

Klopt Willy! Er is inderdaad niks mis met nitrox, en het zorgt inderdaad voor extra marge/veiligheid alleen maar op voorwaarde dat ge doet alsof ge met perslucht duikt en uw nultijden/duiktijden enz. daar op afstemt.
    Want als ge met nitrox duikt alleen maar om de duiken langer te maken, en eventueel zelfs de intervaltijden willen in te korten, dan heeft het een averechts effect want op het einde van de rit hebt ge dan evenveel stikstof binnen maar is uw lichaam meer vermoeid want ge hebt langer gedoken en meer energie verbruikt en ge hebt meer afvalstoffen in uw bloed die vb. nuclei kunnen zijn voor belvorming.

• rollin

Lid
    21 december 2019 om 17:41

Dries schreef:
    Placebo’s die een positieve invloed geven op hetgeen waarvoor ze gebruikt zijn, zijn in mijn ogen geen placebo’s meer.

Als iets werkt in een dubbelblindproef is het een medicijn. Als het niet werkt bij een dubbelblindproef is het een placebo. Je kan zelf geen definities verzinnen.

Dat wil echter niet zeggen dat placebo”s geen effect hebben als de persoon in kwestie wel op de hoogte wordt gesteld van wat zij of hij inneemt. Placebo’s werken, dat is bewezen, maar niet bij iedereen. Ik blijk er zeer ongevoelig voor te zijn. Zowel voor nitrox als voor zeeziektepolsbandjes, homeopathie, acupunctuur en veel pijnstillers. Maar mijn vrouw is goed geholpen met homeopathie.

• Tribalke

Lid
    21 december 2019 om 19:30

Naar mijn mening heb je altijd een voordeel aan nitrox.
    Ofwel duik je even lang dan met lucht en heb je minder stikstof.
    Ofwel is je bodem tijd langer zonder meer deco te moeten doen.

Tenzij je in de middle of nowhere woont en het lastig is om nitrox te laten vullen zie ik dan ook weinig redenen om met lucht te duiken.

• Trico Traco

Lid
    22 december 2019 om 09:41

Zoals ik reeds schreef. Nitrox gebruiken en dan berekenen alsof het perslucht was is ideaal voor de veiligheid en gezondheid. Daar kan je niet omheen. Discuteer maar verder over placebos enz…Feiten zijn feiten.

• weethetnie

Lid
    22 december 2019 om 10:42

Luc Dupas schreef:

weethetnie schreef:maar je kan er toch niet naast kijken dat je minder stikstof binnen krijgt, wat op zich toch wat extra veiligheid geeft naar uitwassen toe. Dat ge minder vermoeid raakt is van bijkomende orde.

Klopt Willy! Er is inderdaad niks mis met nitrox, en het zorgt inderdaad voor extra marge/veiligheid alleen maar op voorwaarde dat ge doet alsof ge met perslucht duikt en uw nultijden/duiktijden enz. daar op afstemt.
    Want als ge met nitrox duikt alleen maar om de duiken langer te maken, en eventueel zelfs de intervaltijden willen in te korten, dan heeft het een averechts effect want op het einde van de rit hebt ge dan evenveel stikstof binnen maar is uw lichaam meer vermoeid want ge hebt langer gedoken en meer energie verbruikt en ge hebt meer afvalstoffen in uw bloed die vb. nuclei kunnen zijn voor belvorming.

Was mijn bekommernis ivm mijn gezondheidstoestand en was eigenlijk de kern van mijn vraag. Maar om terug te keren naar het begin van het verhaal weet ik nog steeds niet het verband tussen de nitroxtabellen, herhalingsduiken, herhalingsfactor en in contradictie het oppervlakte-interval van min 2 uur?

• Baksteen

Lid
    22 december 2019 om 12:21

Je zal dat allemaal leren in de advanced nitrox 😉

Ik heb het nochtans compact samengevat gans bovenaan de discussie.

• rollin

Lid
    22 december 2019 om 12:54
  • Baksteen

Lid
    2 januari 2020 om 00:04

rollin schreef:

Dries schreef:

Als iets werkt in een dubbelblindproef is het een medicijn. Als het niet werkt bij een dubbelblindproef is het een placebo. Je kan zelf geen definities verzinnen.

Dat wil echter niet zeggen dat placebo”s geen effect hebben als de persoon in kwestie wel op de hoogte wordt gesteld van wat zij of hij inneemt. Placebo’s werken, dat is bewezen, maar niet bij iedereen. Ik blijk er zeer ongevoelig voor te zijn. Zowel voor nitrox als voor zeeziektepolsbandjes, homeopathie, acupunctuur en veel pijnstillers. Maar mijn vrouw is goed geholpen met homeopathie.

Helemaal juist. Maar als een ‘wetenschapper’ zegt/schrijft dat hij ‘niet helemaal overtuigd is’ van het aangebracht of uitgevoerd onderzoek dat aantoont dat er geen verminderde vermoeidheid is, dan zegt dat ook weer in het geheel niks me dunkt. Op zen best zegt het dat de uitgevoerde onderzoeken niet conclusief of niet uitgebreid genoeg waren.

Los hiervan… minder stikstof is altijd een voordeel als je duikt. Ben benieuwd hoe Luc dit gaat ontkrachten ;-).

• SVp

Lid
    2 januari 2020 om 20:35

Luc Dupas schreef: geen enkel significant verschil kon worden worden vastgesteld tussen perslucht en nitrox…

Die realiteit heb ik ook ondervonden. Ik heb lang gedacht dat ik met nitrox minder moe was na de duiken, maar heb nadien gemerkt dat iets was dat ik mezelf had aangepraat.

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu