Duikforum Duikforum Federaties cmas naar padi

• cmas naar padi

botti.d.ä reageerde 1 week, 4 dagen geleden 13 Leden · 23 Berichten
  • Svenbo

Lid
    8 december 2019 om 15:34

ik had volgende vraag , ik ben een 2*duiker cmas en zou dit graag omzetten naar padi, welk brevet heb ik dan en wat zijn hiervoor de kosten ?

• Lazy Charles

Lid
    8 december 2019 om 15:48

wat is de reden om om te zetten? Zij aanvaarden elkaars brevet toch om gewoon verder te gaan, niet?

• botti.d.ä

Lid
    8 december 2019 om 16:17

komt zo +/- overeen met AOW…

• Luc Dupas

Lid
    8 december 2019 om 21:19

Zie http://www.torpedo.be/wiemetwie.html en dan specifiek de overeenkomst van in 1998 tussen PADI en CMAS ivm een mogelijke overstap.

• WimBollein

Lid
    8 december 2019 om 23:30

Luc, uw pagina heeft een update nodig. 4* wordt ondertussen opnieuw als volwaardig nieuw brevet uitgereikt 😉

• Luc Dupas

Lid
    9 december 2019 om 00:28

WimBollein schreef:
    Luc, uw pagina heeft een update nodig. 4* wordt ondertussen opnieuw als volwaardig nieuw brevet uitgereikt 😉

Oeps ja, klopt Wim, thx. Sinds vorig jaar kunnen er geen nieuwe 3*D/KDD meer komen maar wordt het ineens de terug ingevoerde 4*D als men dieper wil duiken.

• rollin

Lid
    9 december 2019 om 11:59

Nog een aanvulling op je pagina

Een 4* mag niet met iedereen duiken, het moet een 1* zijn.
    Een AI mag duiken met een K1* met drie duiken.

• Luc Dupas

Lid
    9 december 2019 om 13:29

rollin schreef:
    Nog een aanvulling op je pagina
    Een 4* mag niet met iedereen duiken, het moet een 1* zijn.
    Een AI mag duiken met een K1* met drie duiken.

Klopt, staat/stond ook zo in het aanklikbare schema rechts, en in de tekst hogerop bij de (kandidaat-)1*D ook.

• Baksteen

Lid
    9 december 2019 om 21:24

Svenbo schreef:
    ik had volgende vraag , ik ben een 2*duiker cmas en zou dit graag omzetten naar padi, welk brevet heb ik dan en wat zijn hiervoor de kosten ?

Je kan niet omzetten. Je kan een advanced cursus volgen of een rescue cursus.
    Padi is een opleidingsorganisatie, geen federatie.

• Waldo

Lid
    10 december 2019 om 10:46

Ik heb je een mailtje gestuurd, Sven.

• UFo

Lid
    10 december 2019 om 10:57

Baksteen schreef:
    Je kan niet omzetten. Je kan een advanced cursus volgen of een rescue cursus.
    Padi is een opleidingsorganisatie, geen federatie.

Uit je tekst kan ik opmaken dat je hem dan omzet naar een Open Water. 😉

• demoleechion

Lid
    16 december 2019 om 12:38

https://www.scubatravel.co.uk/training/cmas-padi-agreement.pdf

omzetten kan niet, je kan wel meteen instromen naar de divemaster cursus

• Baksteen

Lid
    16 december 2019 om 20:24

Zonder de rescue cursus te doen ? Strange.
    Als je de ‘normen’ bekijkt is 2* idd het equivalent van OWD namelijk autonoom duiker.

Bij mijn weten allee. Dat boeit mij allemaal al lang niet echt meer.

• netdata

Lid
    17 december 2019 om 12:03

@baksteen

Zonde dat je wel foute info geeft en tegelijk de interactie halt toe roept door te zeggen dat het je niet boeit.

Die link van demoleechion is nog steeds accuraat hoor.

Bekijk ook deze link: https://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_diver#/media/File:Scuba_education_levels.svg

De reden waarom een CMAS 2* direct mag starten aan een Divemaster is omdat een 2* in zijn proeven reeds CRP en reddingen heeft moeten uitvoeren.

Iets wat een 1* niet gedaan heeft en iets wat een AOW ook nog niet gedaan heeft.
    een 2* CMAS is dus iets van beide brevetten van PADI ( AOW + Rescue )

• Baksteen

Lid
    17 december 2019 om 15:20

De rescue cursus van PADI is anders dan wat CMAS aanleert. Een DM is een PADI professional en moet de skills kennen zoals het ‘int boeksken’ van PADI staat. Een 2* CMAS duiker is dus vrij slecht voorbereid om een DM cursus aan te vatten. Daarmee dat ik toch verbaasd ben dat dit zomaar aanvaard wordt. Maar zoals ik zei, ik doe dat niet meer en het interesseert me dan ook niet meer echt op de letter. De toppic starter ook niet denk ik want hij vroeg naar een inschaling, niet naar een vervolgcursus feitelijk.

Een NELOS 1* duiker is bij mijn weten helemaal geen autonoom duiker want hij mag niet autonoom duiken en een PADI of SSI OW wel. De opleiding is daar ook op gericht. CMAS is niet gelijk aan NELOS natuurlijk. En een PADI ADV int zelfde hokje steken als een SII ADV is complete flauwe kul want daar zit heel veel verschil op.
    De info achter je link is dus nogal dubieus wat mij betreft. Maar ook niet echt relevant voor deze discussie eigenlijk.
    Uiteindelijk gaat het er om wat je kan en van daar bouw je verder.

En ik zal me onthouden van dit soort topics als je dat liever hebt :-).

• netdata

Lid
    17 december 2019 om 15:37

Een Nelos 1*D is wel degelijk een net hetzelfde brevet als een OW, ook op ISO niveau.

Echter heeft CMAS een 5 strerren regel, wat de andere federaties niet hebben.
    Dat wil zeggen dat (behoudens uitzonderingen) een 1* met een 4* of hoger moet duiken om de juiste ervaring per buddy paar te hebben.

1*D = ISO 24801-2 = Autonomous diver
    2*D = ISO 24801-2 = Autonomous diver
    3*D = ISO 24801-3 = Dive leader

Zover ik weet is dat bij PADI ook zo
    OW / AOW = ISO 24801-2
    DM = ISO 24801-3

Of ben ik fout?

• snoopy

Lid
    18 december 2019 om 17:38

Een CMAS /NELOS ** kan zich bij Padi aanbieden voor de Divemaster cursus.
    Hij dient dan wel bij aanvang van zijn Divemaster cursus een volledige reanimatie opleiding te hebben gehad (CPR First Aid Aed ) volgens de laatste ERC richtlijnen. Meestal is dat bij jullie de cursus duiker hulpverlener of duiker redder of hoger redder.Indien niet kan hij die volgen bij Padi (EFR) of DAN of Rode kruis.

• netdata

Lid
    18 december 2019 om 19:31

@snoopy, dank voor de verduidelijking, lijkt me ook logisch.

Het concept van “inschalen” bestaat niet bij padi ?

Als een AOW zich aanbied bij nelos word die voor een kleine administratieve vergoeding ingeschaald en krijgt die een 2* brevet ( mits 1 evaluatie duik )

Ik krijg niet het gevoel dat dit bij padi bestaat ( wat me logisch lijkt als commerciele instelling )

• snoopy

Lid
    19 december 2019 om 00:59

@ netdata ,Een inschaling bestaat niet bij Padi ,ttz je kan je aanbieden voor de eerstvolgende hogere cursus. Nuttig om te weten is dat je vanaf Divemaster een Padi Pro bent en jaarlijks lidgeld aan Padi (rond de 130 euro) en een verzekering als Divemaster moet nemen (rond de 100 euro) om je beperkte onderwijsstatus te behouden. Als OWD t/m Rescue ben je geen lid van PADI en moet je geen jaarlijks lidgeld betalen.

• Baksteen

Lid
    2 januari 2020 om 00:15

netdata schreef:
    Een Nelos 1*D is wel degelijk een net hetzelfde brevet als een OW, ook op ISO niveau.

Echter heeft CMAS een 5 strerren regel, wat de andere federaties niet hebben.
    Dat wil zeggen dat (behoudens uitzonderingen) een 1* met een 4* of hoger moet duiken om de juiste ervaring per buddy paar te hebben.

1*D = ISO 24801-2 = Autonomous diver
    2*D = ISO 24801-2 = Autonomous diver
    3*D = ISO 24801-3 = Dive leader

Zover ik weet is dat bij PADI ook zo
    OW / AOW = ISO 24801-2
    DM = ISO 24801-3

Of ben ik fout?

Kijk das nu complete flauwe kul he. Als je autonoom duiker bent mag je van je opleidingsorganisatie duiken met wie je wil. Mag je dat niet dan ben je geen autonoom duiker. Autonoom betekent uiteindelijk wel iets toch ? Een 1* mag enkel duiken met een duikleider (3* / DM), dan is ie dus echt geen autonoom duiker. Anders is een PADI scuba diver ook een autonoom duiker en dat is ie ook echt niet.

• snoopy

Lid
    2 januari 2020 om 09:34

@ netdata: Hierbij de lijst van Padi brevetten en ISO normen.
    Padi Scuba Diver is Level 1-duiker onder toezicht. Een D* lijkt mij ook een Level 1.

ISO-titel ISO-referentie PADI-equivalent
    Introductory training programs to scuba diving ISO 11121 Discover Scuba Diving
    Diver Level 1 – Supervised Diver ISO 24801-1 PADI Scuba Diver
    Trainingseisen voor milieubewustzijn voor recreatieve duikers ISO 21417 Project AWARE Specialty
    Diver Level 2 – Autonomous Diver ISO 24801-2 Open Water Diver
    Diver Level 3 – Diver Leader ISO 24801-3 Divemaster
    Training programs on enriched air nitrox diving ISO 11107 Enriched Air Diver
    Instructor Level 1 ISO 24802-1 Assistant Instructor
    Instructor Level 2 ISO 24802-2 Open Water Scuba Instructor
    Recreational scuba diving service providers ISO 24803 Dive Center or Resort

• Anoniem

2 januari 2020 om 09:41

In plaats van hier een maand over over en weer zitten te palaveren en nog steeds geen eenduidig antwoord te hebben had TS beter Padi gecontacteerd.
    Er zijn genoeg kanalen om dat te doen (mail, FB, Twitter, contactformulier via hun webpage,…)
    Hij een correct antwoord, het forum een correct antwoord, geen gezever en geruzie…

• botti.d.ä

Lid
    21 mei 2020 om 10:54

“Echter heeft CMAS een 5 strerren regel, wat de andere federaties niet hebben.”

Geldt niet in het algemeen voor CMAS maar voor NELOS. In andere landen is 2* al aanzien als een voldoende hoog brevet. In België heb je of steengroeven of de noordzee en daarmee willen ze een hoger ervaringsniveau bij mekaar. In tegenstelling tot PADI hebben de landelijke CMAS afdelingen blijkbaar een zekere autonomie om regels en opleidingsinhouden in te vullen. Zo hebben wij in Zwitserland een 2* duikleider gehad in het meer van Lucerne en is bvb de 1000m palmproef in Duitsland niet nodig (alvast trokken ze op tauchen.net, het duits equivalent van dit forum grote ogen over deze proef). Correct me if I’m wrong…

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu