Duikforum Duikforum Foto & Video Sony a 7 r iv Ikelite

• Sony a 7 r iv Ikelite

rollin reageerde 5 maanden, 3 weken geleden 4 Leden · 11 Berichten
  • Karlvangent@gmail.com

Lid
    6 december 2019 om 11:36

Ik ben een leek in onderwaterfotografie
    Ik wens mij een degelijke camera aan te schaffen ,

als de foto’s mislukken dan ligt alvast niet aan de camera ??

Heeft iemand een sony a 7 r IV met een behuizing van Ikelite ?

[url]https://www.sony.com/electronics/interchangeable-lens-cameras/ilce-7rm4[url]

• WimBollein

Lid
    6 december 2019 om 15:56

Dat zal alvast een heel degelijke camera zijn :-O
    Ik heb zelf een Ikelite behuizing gehad (voor een Sony RX100mIV) en daar was ik wel niet zo content van. Na een flood (heeft niet rechtstreeks met de kwaliteit van de behuizing te maken), heb ik een Nauticam huis gekocht (alweer in combinatie met een RX1000mIV). Het geheel is toch een stuk robuuster, maar ook ergonomischer. En de dubbele O-ring geeft toch ook een veiliger gevoel (zelfs met een RX100mIV, laat staan als je er een a7RIV in steekt…)

• rollin

Lid
    6 december 2019 om 16:56

Als de foto’s mislukken, ligt het bijna nooit aan de camera.

Twee zaken.

Als leek in de onderwaterfotografie moet je beseffen dat die hobby zeer lastig is. Ik fotografeer al heel erg lang en vrij intensief, onderwaterfotografie is van het moeilijkste wat ik al heb gedaan. Uiteraard, er zijn truukjes zoals enkel macro doen en alles steeds belichten met een snoot oid, maar dat gaat toch ook tegensteken. Wat wil je fotograferen, wat is je doel? Scholen vis in Egypte en koraalriffen of macro in de Oosterschelde? Of alles?

Onervaren duikers maken dikwijls beter beeld met een gopro dan met een grote set, want dan komen we bij punt twee. Als je dat soort geld geeft aan een topcamera, koop je beter meteen een degelijk huis zoals Nauticam. Maar met zo’n supersensor haal je er maar alles uit als je begint met manuele lichtbalansen, minstens twee flitsers, een hoop armen en floaters, enkele lenspoorten enz. Dan duik je in het beste geval met een fotograferende buddy of An Onym, lig je een kwartier bij een onderwerp, te sukkelen tot je snoot goed gericht staat en hopende dat niemand een vin tegen je onderwerp slaat.

Gewoon duiken is veel leuker 😉 maar als je nog concrete vragen hebt, shoot.

• Karlvangent@gmail.com

Lid
    6 december 2019 om 21:18

Inderdaad Red Sea
    welke lens zou ik mij 1st aanschaffen
    mij gedacht dat nen macro overbodig is , door de 61 MB
    Is er voldoende marge om te knippen en zoomen op de computer

• rollin

Lid
    8 december 2019 om 15:22

Opgelet als je wil croppen. Je zit immers door een muur van water te fotograferen.
    Ik kan dikwijls weinig verschil zien in kwaliteit tussen mijn 36 mpx en 12mpx, de details zijn weg. Als je wil croppen, zorg dat je dicht genoeg komt, met je dome tegen het onderwerp.

Voor groothoekvideo wordt meestal iets van 16-35mm gebruikt, niet minder want dat geeft vervorming en dat is in video niet leuk.

Voor fotografie van landschappen en grote beesten kan 16-35 ook, maar evenveel wordt een fish-eye gebruikt, zoals de Canon 8-15mm met Metabones adaptor.
    Tegenwoordig is ook een standaardzoom met wet-lens zoals de WWL-1 van Nauticam populair. Je kan dan een gewone lens gebruiken waar nodig, maar wil je een extra breedhoek, zet je deze voorzetlens op je poort.

Voor een eerste lens zou ik echter een 16-35mm aanschaffen. Dan kan je een beetje afstand houden van het onderwerp. Bij een fisheye zit je er boenk op, en dat is niet makkelijk. Ook qua belichting.

• Karlvangent@gmail.com

Lid
    8 december 2019 om 21:41

Bedankt voor uw uitvoerig schrijven
    Kheb mijn oog laten vallen op een sony lens
    Om bij dezelfde familie te blijven
    12-24mm f/4 FE G

• rollin

Lid
    9 december 2019 om 09:16
  • TnT

Lid
    9 december 2019 om 11:21

Als je macro wil fotograferen, dan heb je een macro lens nodig! Achteraf een beetje bijsnijden om een betere compositie te bekomen is geen probleem. Maar als je de resolutie van je sensor routinematig gaat (mis)bruiken om macro opnames uit een “gewone” opname te halen, dan ga je waarschijnlijk bedrogen uitkomen. Wat een macro lens tot een macro lens maakt is een kleine minimale focus afstand, waardoor je dichtbij je onderwerp kan komen. Bij de meeste “gewone” lenzen kan je daardoor zo dichtbij niet focussen, en moet je dus meer afstand houden. Meer water betekent altijd meer kwaliteitsverlies (door absorptie, meer stofdeeltjes, etc)! En dan heb je uiteraard ook nog het verlies aan resolutie door te croppen.

Op die manier spendeer je veel geld aan een dure camera en lenzen, terwijl je waarschijnlijk geen beter resultaat gaat bekomen dan met pakweg een degelijke compact camera. Voor het echte macro werk dan toch. Visportretten en groothoek is een ander verhaal.

De vraag van rollin was dan ook erg terecht: Wat voor soort foto’s wil je kunnen maken? Macro, groothoek, of eerder allround (maar dan zonder de twee uitersten)?

• Karlvangent@gmail.com

Lid
    9 december 2019 om 20:21

Het soort van foto’s dat ik wil maken heet :
    Cfwa
    Close focus wide angle

• TnT

Lid
    10 december 2019 om 16:28

Voor CFWA fotografie gebruik je bij voorkeur een fisheye lens (wegens de zeer kleine minimale focus afstand) met een kleine domepoort (zodat je zo dicht mogelijk bij je onderwerp kan komen en er toch nog ruimte over blijft om te belichten met een flitser).

• rollin

Lid
    11 december 2019 om 11:43

Alex Mustard, een van de betere onderwaterfotografen, heeft er een stukje over geschreven. Zoals Tnt als aangeeft, fisheye in een minidome en een flits.

http://www.divephotoguide.com/underwater-photography-techniques/article/underwater-photographer-s-guide-close-focus-wide-angle/

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu