Duikforum Duikforum ZWANS nut van een carbonduikfles

• nut van een carbonduikfles

entrance.1 reageerde 1 jaar, 7 maanden geleden 10 Leden · 12 Berichten
  • whale shark

Lid
    6 maart 2019 om 18:13

als je uitgelood met een stalen 15l duikfles en 12kg lood gordel , kun je dan met dezelfde hoeveelheid loodgordel gaan duiken als je een 12lcarbon fles gebruikt of moet je dan het verschil van het gewicht van de flessen bijhangen , zo ja , wat is dan het nut van een dure carbon fles

• rollin

Lid
    6 maart 2019 om 19:11

Een carbonfles is lichter om te vullen.

Edit: Oeps, nu pas gezien dat het niet hetzelfde volume is. Probleem is natuurlijk dat de ideale gaswet niet meer geldig is. Je hebt in praktijk minder lucht mee dan in een stalen 15l

Verder:
    drijfvermogen
    carbon 12 l= -1,7 vol tot +2,4 leeg
    staal 15l = tussen -4,2 vol en -0.5 kg leeg

Als je in noodgeval op het einde van je trappen met bijna lege flessen zit, is het verschil in lood 3 kg.

• Wowo

Lid
    6 maart 2019 om 19:11

Gewicht bijhangen

Nut?
    Minder zwaar op de fles van de auto naar de compressor te dragen…

• Jandr

Lid
    6 maart 2019 om 20:31

Een bi10 carbon weegt toch ook al een kleine 30 kg :-p

Indertijd gekocht omdat ik in de zomer nat er neutraal mee ben en niet moet sleuren met een bi12 als ik eens op op Noordzee ga.

Droog moet ik inderdaad een kilo of 7 extra meepakken, maar met een v-weight valt dat allemaal best wel mee

• Baksteen

Lid
    6 maart 2019 om 20:34

3 liter minder volume dus in totaal 3 kilo lichter gans opgetuigd.
    En veel lichter op de kant. En absoluut geen draaimoment door de fles.
    Tov een 15l is het een beetje beter. Tov een 12l 300 bar in staal is het een wereld van verschil.

• Luc Dupas

Lid
    7 maart 2019 om 01:34
  • Rolo

Lid
    7 maart 2019 om 07:46

Maak twee kolommekes “voordelen” versus “nadelen” en neem zeker het volgende mee in je vergelijking …

Droog gewicht fles(sen)
    gewicht in zoet water
    Gewicht in zout water
    Hoeveelheid extra lood zoet
    Hoeveel extra lood zout
    Moet ik het extra lood zelf dragen van auto naar boot
    Kwetsbaarheid buitenwand
    Prijs aankoop

Kijk nu naar de kolom waar je het meeste voordeel hebt en koop dan staal 8)

• netdata

Lid
    7 maart 2019 om 08:51

Ook niet vergeten dat bij het vullen de Carbon fles zijn warmte moeilijker kan afgeven dan een stalen fles.

• Baksteen

Lid
    7 maart 2019 om 09:13

Dat lijkt me toch een zeer marginaal verschijnsel. Voor een volle 300 bar moet je in 2 keer vullen of tot 340 bar drukken. Das hetzelfde met een stalen of een carbon fles.

• DivingPinguin

Lid
    7 maart 2019 om 10:25

Het is aangenamer om met een carbonfles te duiken. Je kan het extra gewicht verdelen op een manier die je het beste uitkomt en je kan dit aanpassen tussen zomer en winter.

• Jandr

Lid
    7 maart 2019 om 11:34

netdata schreef:
    Ook niet vergeten dat bij het vullen de Carbon fles zijn warmte moeilijker kan afgeven dan een stalen fles.[/quote]

[quote]Baksteen schreef:
    Dat lijkt me toch een zeer marginaal verschijnsel. Voor een volle 300 bar moet je in 2 keer vullen of tot 340 bar drukken. Das hetzelfde met een stalen of een carbon fles.

Ze koelen inderdaad wat trager af. Maar dat is nu ook niet zo de ramp. Een lege fles op 300 bar vol krijgen moet je toch vaak in 2 – 3x doen.

• entrance.1

Lid
    7 maart 2019 om 21:27

Carbon is erg nuttig bij brandweer flessen,
    die mensen moeten daar trappen mee op lopen
    en ze komen nooit in het water.

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu