Duikforum Duikforum Federaties Tijdslimiet proeven Nelos

• Tijdslimiet proeven Nelos

SVp reageerde 5 maanden, 2 weken geleden 8 Leden · 8 Berichten
  • hyperbo

Lid
    17 september 2018 om 00:35

Hallo;
    Ik reageer meestal nogal fel op regeltjes waarvan ik het nut niet van begrijp.
    Al geruime tijd erger ik me aan de huidige regeltjes van Nelos i.v.m. de tijdslimiet die ze bepalen waarin je al je proeven moet afleggen voor één of ander brevet.
    Momenteel staat er dus een tijdslimiet van ik dacht 2 jaar op , binnen deze tijd moet je dus al de noodzakelijke elementen ( zoals Theorie, zwembadprotocol, buitenproeven en duikleidingen ) met succes volbrengen om dan een ster of streepje bij te krijgen.
    Als je door omstandigheden er niet in slaagt om binnen deze tijd alles af te leggen moet je dus de eerdere proeven terug opnieuw doen.
    Wat is het nut hier van?

( Ik weet wel dat voor de grote meerderheid deze tijdslimiet geen probleem is …doch Shit Happens )

Eender welk brevet of diploma dat je behaald is eigenlijk een bewijsstuk dat verklaard dat op een bepaald moment in je leven voldoende vaardigheden of kennis hebt vergaard om te voldoen aan de gestelde Eisen; Dit is dan voor de rest van je leven geldig.
    ( Zoals bijv. een rijbewijs….éénmalig geslaagd blijft dit geldig for life ( als je tenminste je een beetje gedraagd op de weg….)
    Zo ook voor het duiken; als je op een bepaald moment hebt bewezen dat je bepaalde vaardigheden onder de knie hebt blijft dit dan 30, 40 jaar of 30, 40 kilogram later nog steeds geldig. Op zich heb ik daar geen problemen mee; een verstandig duiker zal immers zijn Eigen beperkingen kennen en zijn duikgedrag aanpassen aan zijn leeftijd/fitheid.

Waarom is er dan een geldigheidsduur bepaald voor het behalen van een onderdeel van de opgelegde vaardigheden?
    Ik ken meerdere mensen in de club die door omstandigheden ( zoals bijvoorbeeld een medisch probleem zoals een operatie met complicaties ) voor een langere tijd niet meer konden gaan duiken en daardoor waren hun eerder behaald proeven verlopen en moesten ze nadien dit opnieuw doen.
    Ik kan nog begrijpen dat indien er grote veranderingen zijn gekomen in de proeven of theorie voor een bepaalde module men dan moet voldoen aan de nieuwe voorwaarden; doch indien alles hetzelfde is waarom dan een tijdslimiet.

Het lijkt me toch logisch dat de afgelegde proeven enz eveneens geldig zouden moeten zijn for life.

Ik ben benieuwd ofdat er nog duikers zijn die hier hetzelfde over denken of kunnen afkomen met afdoende argumenten waarom men deze tijdslimiet zou moeten behouden.

Groetjes… Dirk

• Luc Dupas

Lid
    17 september 2018 om 02:47

Het is 3 jaar, 156 weken… om uiteindelijk minder dan 10 proeven (openwater) af te leggen… als men zo weinig duikt dat dat niet lukt moet men zich eerlijk de vraag stellen wat het nut is om een ster of streep bij te willen hebben?

Er zal natuurlijk altijd wel ergens iemand zijn die vb. om medische redenen een jaar of twee uit de running is en waar die 3 jaar dan slecht valt, zo’n uitzonderingen zullen er altijd wel zijn.

• WimBollein

Lid
    17 september 2018 om 07:16

Aan de unief is het toch ook zo? Behaalde studiepunten (onderdelen van je diploma, dus te vergelijken met de proeven) blijven 3 jaar geldig en je diploma (je brevet dus), is levenslang geldig.

Wat je vergelijking met het rijbewijs betreft, ook je theoretisch rij-examen is slechts 3 jaar geldig, net als er een geldigheidsduur is voor je voorlopig rijbewijs. Haal je je definitief rijbewijs niet binnen die periode, moet je ook alles opnieuw doen.

Geen zo een uitzonderlijke situatie dus.

• Baksteen

Lid
    17 september 2018 om 09:45

Het lijkt me toch perfect logisch dat een set skills die samen horen min of meer samen moeten aangetoond worden.
    Ik dacht dat je een inhoudelijk probleem had met die proeven ;-).

• beester

Lid
    17 september 2018 om 15:11

Er zijn zelfs federaties waar je je al behaalde brevet verliest als je niet minstens 25 duiken gemaakt hebt elke 3 jaar op je hoogst gebreveteerd niveau. 😉

• botti.d.ä

Lid
    8 december 2019 om 16:39

Ik heb net mijn laatste proef afgelegd voor 3*D. 2 open water proeven moest ik opnieuw afleggen wegens >3 jaar voorbij. Inderdaad, voor die paar proefjes zo lang?
    Maar: je moet dan ook nog de 25 duiken >25 meter gedaan hebben (mijn tip: doe die eerst en begin de proeven als je zo’n stuk of 15 al binnen hebt) en dat is niet altijd te plannen. Dan had ik nog een deco-ongeval (niet levensbedreigend maar toch ff schrikken) waarna een lichte vorm van PFO is vastgesteld, dan moet je toch ff slikken en nadenken, doe ik nu hiermee voort?
    Jaar daarop mijn duikpartner annex echtgenote (of is het omgekeerd?) met wat gezondheidsproblemen, dan denk je ook eerst aan andere dingen.
    Daarnaast een drukke job…
    Tijd vliegt zo voorbij.

• j turbo

Lid
    8 december 2019 om 19:29

Ik heb mijn brevetje gewoon gekocht 😉

Niet moeten wachten, geen max duur of andere proeven moeten doen hoor

Enkel een beetje drinkgeld (die niet vervalt) en was ok 🙂

• SVp

Lid
    9 december 2019 om 20:12

Luc Dupas schrijft mooi op wat ik er ook van denk.

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu