Duikforum Duikforum Biologie Duurzaamheid en duiken #2

• Duurzaamheid en duiken #2

Dive_Jones reageerde 2 years geleden 8 Leden · 12 Berichten
  • duikerrob

Lid
    23 mei 2018 om 21:44

https://youtu.be/E3MFLDhSDos

Op http://www.summerlabb.nl lees je meer achtergrond over ons project.
    Meer weten? reageer gerust!

Rob

• Jeroenvv

Lid
    24 mei 2018 om 07:30

Ik neem aan dat jullie met de elektrische auto naar Egypte zijn gegaan? 😉

• Willij

Lid
    24 mei 2018 om 09:46

Jeroenvv schreef:

Het is niet alleen het vliegen dat niet duurzaam is maar ook het duiken.
    Als je in Egypte ziet wat er de afgelopen 30 jaar is vernield door duikers springen de tranen in je ogen.

Bij Hurghada zijn de riffen al kaal als beton en bij Marsa Alam bijna.

Nu probeert men het imago een beetje op te poetsen voor hun eigen commerciële doelen.

Niet duiken is duurzaam. ;-p

• rollin

Lid
    24 mei 2018 om 10:43

Als ecoloog moet ik Willij bijtreden. In de zetel zitten en naar de voetbal kijken is duurzaam, maar duiken? Naar (verre) bestemmingen reizen met hopen gerief, duikflessen op druk zetten en weer leegademen, alles bedekken met stof, koralen afbreken etc… zijn dat niet. Koraal is overigens nog het meest bedreigd door opwarming, en vliegen helpt daar niet echt bij.

Als je de natuur graag ziet, blijf je daar best weg.

En ik zie niet meteen hoe dit alles veel duurzamer kan, dan vlakbij te duiken en samen te rijden, te frogkicken… Doe ik zelf beter? Neen, maar ik noem mijn dwaze hobby dan ook niet duurzaam.

• viercuub

Lid
    24 mei 2018 om 12:38

welke sport is dan wel duurzaam? hjet is goed te zien dat het komkommertyd is ! en maar muggenziften ! als ge duurzaam wilt duiken: graaf met de schup eigenhandig een diepevijver, vul uw flessen met een met de hand aangedreven(of met de fiets) kompresser dan bent ge al goed bezig !!

• rollin

Lid
    24 mei 2018 om 13:18

Rustig, Jean, rustig.

• Koekie

Lid
    24 mei 2018 om 13:57

Anderzijds,…duiken is ook wel goed voor de natuur. De immer stijgende wereldbevolking dwingt arme kustbewoners ook in populaire duiklanden om alles op een niet-duurzame manier leeg te vissen. Het duiktoerisme biedt een alternatieve inkomstenbron aan. Tegelijkertijd heeft het leegvissen met explosieven, gif of gigasleepnetten een erg negatieve impact op het duiktoerisme, dus een grote no-no voor lokale overheden.
    Ik herinner mij het verhaal van onze gids in Bali die beweerde dat de Balinese kustwacht de bemanning van een boot met dynamietvissers doodschoot en het schip op automatische piloot terug naar Lombok stuurde, ter lering van anderen.
    Er zijn talloze voorbeelden van beschermingsiniatieven en dingen zoals koraalkwekerijen, etc. allemaal ontstaan onder impuls van het duiktoerisme.
    Als ze nu nog duurzame vliegtuigen uitvinden om ons daar te krijgen zie ik alleen maar plusjes voor Moeder Natuur.

• Peter

Lid
    24 mei 2018 om 15:18

Willij schreef:

Jeroenvv schreef:

Het is niet alleen het vliegen dat niet duurzaam is maar ook het duiken.
    Als je in Egypte ziet wat er de afgelopen 30 jaar is vernield door duikers springen de tranen in je ogen.

Bij Hurghada zijn de riffen al kaal als beton en bij Marsa Alam bijna.

Nu probeert men het imago een beetje op te poetsen voor hun eigen commerciële doelen.

Niet duiken is duurzaam. ;-p

Allé, nog maar eens larie en apekool over Egypte…. Het is in ieder geval vrij duidelijk dat jij bijdraagt tot het reduceren van je ecologische voetdruk door al jaren niet meer naar Hurghada en Marsa te gaan (of je bent met het verkeerde duikcentrum met pedalo’s ipv boten in zee gegaan en op een afstand van 100m van het strand gebleven 😉 ??)….

• Willij

Lid
    24 mei 2018 om 18:17

Eerst leren lezen Peter.
    Daarna pas schrijven.
    Jij ziet allemaal dingen die er niet staan. ;-P

• duikerrob

Lid
    24 mei 2018 om 19:51

“Ik neem aan dat jullie met de elektrische auto naar Egypte zijn gegaan? ;-)”

Goede discussie dit! Daar gaat het om. Ieder kan op zijn eigen manier een bijdrage
    leveren: thuis op de bank (gelijk na de match de TV uit ;-)) of op vakantie in Egypte
    door na het uitoefenen van de hobby mee te helpen. En zeker door over al vanaf te blijven!

En ja, ik heb (half) een elektrische auto maar ben daar niet mee naar Egypte gegaan. Ik beweer ook niet dat mijn ecologische voetafdruk kleiner is dan die van u. Wél dat ik geloof dat heel veel druppels een gloeiende plaat kunnen koelen!

http://www.olino.org/articles/2016/06/06/hoe-zit-het-met-de-co2-uitstoot-van-elektrische-autos/

• duikerrob

Lid
    24 mei 2018 om 19:56

rollin schreef:
    Als ecoloog moet ik Willij bijtreden. In de zetel zitten en naar de voetbal kijken is duurzaam, maar duiken? Naar (verre) bestemmingen reizen met hopen gerief, duikflessen op druk zetten en weer leegademen, alles bedekken met stof, koralen afbreken etc… zijn dat niet. Koraal is overigens nog het meest bedreigd door opwarming, en vliegen helpt daar niet echt bij.

Als je de natuur graag ziet, blijf je daar best weg.

En ik zie niet meteen hoe dit alles veel duurzamer kan, dan vlakbij te duiken en samen te rijden, te frogkicken… Doe ik zelf beter? Neen, maar ik noem mijn dwaze hobby dan ook niet duurzaam.

Over de grootste bedreiging voor het rif: https://www.coralgardening.org/nl/bedreigd/

• Dive_Jones

Lid
    3 juni 2018 om 20:13

Mooi project en initiatief Duikerrob !
    Heb jullie ook gezien op Duikvaker (good stuff !).

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu

happy holidays

Voeg duikstek toe