Duikforum Duikforum Biologie Winterkou slachtoffers in Zeeland

• Winterkou slachtoffers in Zeeland

merlinX reageerde 2 years, 7 maanden geleden 3 Leden · 3 Berichten
  • Roel

Lid
    23 maart 2018 om 16:09

Gezien het een paar jaar geleden is dat het Oosterscheldewater nog eens onder de 3° is gedaald, zijn er de afgelopen weken verschillende diersoorten in het ijskoude water ten onder gegaan.
    Tijdens de laatste warmere jaren zijn er tal van koudegevoelige inwijkelingen de Oosterschelde binnen gezwommen, maar daar is nu een einde aan gekomen.

Ik zou graag een idee krijgen van welke soorten precies. Dus graag jullie waarnemingen van dode en/of verdwenen organismen hieronder neerschrijven.
    Liefst zonder al te veel overtollige uitleg graag kwestie dat de info niet verstrikt geraakt in een ellenlange draad 🙂

De mij gekende soorten die gevoelig zijn, en dus waarschijnlijk gesneuveld zijn:
    – fluwelen zwemkrab
    – noordzeekrab (die er minder goed tegen kan dan de zeekreeft)
    – brokkelsterren

En mogelijks volgende soorten:
    – lipvissen
    – galathea
    – …

• rollin

Lid
    23 maart 2018 om 16:36

Ik ben gisteren aan de Zeelandbrug gaan duiken, tussen de tweede pijlers en de eerste. Eén brokkelster gezien (zeer slecht zicht wel) en enkel dode fluweelkrabben. Geen levende. Geen dode noordzeekrabben, wel een levende. Maar net als kreeften kruipen die wel weg zeker?

• merlinX

Lid
    23 maart 2018 om 16:58

Vanaf 1 maart is de watertemperatuur onder de 2 graden gegaan om pas uit de 2 graden te komen op 12 maart … een mokerslag die 12 dagen aaneen duurde voor het onderwaterleven

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu