Duikforum Duikforum Federaties Erkenning ADIP/CEDIP bij CMAS

• Erkenning ADIP/CEDIP bij CMAS

gerrit reageerde 2 jaren, 3 maanden geleden 7 Leden · 9 Berichten
  • Drambuy

Lid
    30 januari 2018 om 16:28

Zonder een derde wereldoorlog te willen ontketenen tussen de federaties maar effe een kleine vraag. De vraag is puur verzekeringstechnisch en om in orde te zijn zodat de kandidaat 1* geen klodden krijgt…

In hoeverre worden de ADIP/CEDIP brevetten gewogen door NELOS / CMAS?
    Ik verklaar mij nader… Ikzelf 4* bij ADIP/CEDIP met +300 duiken. Buddy begonnen bij NELOS als kandidaat 1* met momenteel 7 duiken, in principe klaar voor homologatie (op 2 vaardigheden na).

In sé mag een 1*duiker NELOS vanaf homologatie duiken met een 4* duiker dacht ik? (5sterren-regel) Is dat dan enkel een NELOS 4*/AI of kan een andere organisatie ook…

Of vergis ik mij…

• Luc Dupas

Lid
    30 januari 2018 om 17:50

Met een mailadres gaat ge snel antwoord krijgen…

• Drambuy

Lid
    30 januari 2018 om 18:54
  • Waldo

Lid
    30 januari 2018 om 20:10

Ikzelf ben bijvoorbeeld CEDIP/ADIP 4* > Guide De Palanqué …

Ik ben zeker dat men mij, (+900 duiken), zonder probleem zal inschalen als CMAS4*.

(ik heb ook nog een hoger aangeschreven Instructor OWSI IDD/IADS brevet), maar dit maakt niks uit.

Wat mij betreft (En de LIFRAS) zijn CEDIP brevetten één op één inschaalbaar naar CMAS.

• Snoel

Lid
    31 januari 2018 om 08:49

Opletten dat je geen twee dingen door elkaar haalt.

Inschalingen ( of crossovers) zijn procedures om een brevet van een andere federatie te bekomen of een startpunt te krijgen.

Hier gaat het over een buddy-combinatie en is de vraag ‘ met wat komt mijn brevet overeen ?

Je NELOS 1*D mag duiken met een gebrevetteerde duiker van jouw niveau maar wel binnen zijn beperkingen (bijv max 20 meter).

Have fun.

• Peter

Lid
    31 januari 2018 om 09:48

Als vertegenwoordiger van ADIP/CEDIP in Vlaanderen kan ik je een vrij eenvoudig antwoord geven : ADIP/CEDIP-opleidingen voldoen aan de Europese standaarden, en de brevetten zouden dus als dusdanig moeten ingeschaald worden door andere federaties die hieraan voldoen en vv (eventueel mits een zgn “passerelle”). De mogelijke buddy-combinaties zouden moeten dezelfde zijn.

Dit wordt bijvoorbeeld zo erkend en toegepast door Lifras : http://narval-plongee.e-monsite.com/medias/files/357-090101-equivalences-brevets.pdf

Ik ben blij dat dit hier eindelijk ook eens “uit de andere hoek” bevestigd wordt 😉

Vanuit de ADIP/CEDIP-standards bekeken mag jij als 4* duiker met je buddy/1* duiker tot 20m gaan.

Nu : ik lees dat je vraag puur van verzekeringstechnische aard is, en dan is het meest zekere simpelweg een DAN (of dergelijke) voor allebei (die heb jij als het goed is als 4*/OWSI natuurlijk al). Maar die stelling alleen al kan hier een kleine oorlog ontketenen, wat ook zeker niet mijn bedoeling is.

Meer info : mailtje en indien gewenst aansluitend eventueel telefoontje.

• gerrit

Lid
    31 januari 2018 om 11:12

Ik vind dit eigenlijk wel fascinerend. Ik zou graag wel eens wat mee willen weten..

Wie bepaalt dat een federatie (opleiding voor duikers en instructeurs) voldoet aan de Europese normen.
    Eerst, mag ik aannemen dat dit de normen EN14153 en EN14143 zijn ?
    Zijn nog andere organisaties (buiten European Underwater Federation (EUF)), die certifiëren?
    Waarom hebben CMAS Europe, Nelos, BEFOS geen certificatië en zijn het geen non-profit distributing leden, terwijl de NOB, FIAS (de italiaanse poot van CMAS) en nog andere federaties aangesloten bij CMAS dat wel zijn?
    Waarom is CMAS geen lid van WRSTC (World Recreational Scuba Training Council) of RSTC Europe?
    Op de website van EUF certification https://certificates.austrian-standards.at/EUF_training_systems?2# lijkt ADIP/CEDIP ook niet voor te komen

Boeiend…

• gehl02

Lid
    31 januari 2018 om 19:05

EUF CB 2008002 Royal Belgian Diving Federation BEFOS/FEBRAS – EUF Training systems for Recreational Scuba Divers

• gerrit

Lid
    31 januari 2018 om 20:13

Inderdaad. Ik heb er over gekeken. Thx
    BEFOS staant niet op de wikipage van EUF vermeld, wel op de EUF site.

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu