Duikforum Duikforum Off-topic straf staaltje “journalistiek” over Egypte

• straf staaltje “journalistiek” over Egypte

viercuub reageerde 4 jaar, 8 maanden geleden 3 Leden · 4 Berichten
  • Peter

Lid
    20 mei 2016 om 18:50

Ik weet het, dit is een duikforum. Maar er is hier de laatste tijd al veel geschreven over Egypte. En er is een rubriek “off-topic”. Ik heb ook meegedaan aan de discussies over Egypte, onder andere met de melding dat er andere belangen meespelen bij de operatie “ekonomische moord met voorbedachten rade” op dit land. Iets wat de veelvuldige onjuiste en tendensieuze berichtgeving ten dele verklaart.

Mij moet je niet geloven, maar het verhaal van deze journaliste is verhelderend en eigenlijk verplichte literatuur voor wie dacht dat ik aan het zwanzen en overdrijven was. (Gekopieerd van de FB pagina van deze moedige journaliste van Le Soir). En als je de toon en artikels vandaag in de nederlandstalige zusterkranten van Le Soir bekijkt, weet je dat dit verhaal klopt.
    Ik zal in dit topic niet verder in discussie gaan. Ik wilde enkel één en ander aantonen adhv een moedige getuigenis uit eerste bron.

Vinciane Jacquet :
    (Attention, pavé colère) 

Aujourd’hui, je ne suis plus la correspondante au Caire du journal Le Soir.

Hier, suite à la disparition de l’avion Egyptair entre Paris et Le Caire, on m’a demandé de ne pas proposer d’article “factuel”, mais d’insister sur la “tristesse des familles” et de parler (remettre en cause) la sécurité de la compagnie aérienne égyptienne.
    J’ai refusé en expliquant n’avoir eu aucun accès aux familles (elles ont refusé de parler aux médias), puis que, la cause de l’accident n’étant pas connue (nous n’avons meme pas d’indices), je ne pouvais accuser ni suggérer la responsabilité d’Egyptair.

Aujourd’hui, on me “remercie”. Je ne suis pas “opérationnelle”. Soit.

Dans ce temps où les gens accusent les journalistes de mentir, d’amplifier, de maquiller, de couvrir les responsables, bref, ne leur font pas confiance, j’ai décidé de dire non, et de ne pas céder au journalisme de sensation au mépris du journalisme d’information et de son éthique. Et tout ça, si j’ose le dire, pour un salaire dérisoire.
    Je ne le regrette pas, j’en suis meme fière. Ce genre de demande de leur part, insister sur “l’excitation” plutot que sur les faits, n’était pas une première, mais concernait des sujets moins graves et où j’ai donc “laissé couler”. Il est primordial que nous, journalistes, freelance ou pas, sachions dire non et nous souvenions que nos mots, nos angles, peuvent avoir des conséquences dévastatrices sur les individus. Il est primordial que nous soyions ceux qui restaurions la confiance perdue des lecteurs. Les rédactions ne le feront apparemment pas, ou peu.

Longue vie au journalisme d’information.

• Baksteen

Lid
    21 mei 2016 om 09:36

Dat de mevrouw in kwestie niet meer wil meespelen in een circus dat zijn geloofwaardigheid al jaren kwijt is is een ding. Suggereren dat de vraag die ze kreeg deel uitmaakt van een complot tegen Egypte is een andere. Ik zie het verschil niet met de verslaggeving over bvb het neergeschoten vliegtuig boven de krim en andere vergelijkbare gebeurtenissen.

• Peter

Lid
    21 mei 2016 om 12:36

Baksteen schreef:
    Dat de mevrouw in kwestie niet meer wil meespelen in een circus dat zijn geloofwaardigheid al jaren kwijt is is een ding. Suggereren dat de vraag die ze kreeg deel uitmaakt van een complot tegen Egypte is een andere. Ik zie het verschil niet met de verslaggeving over bvb het neergeschoten vliegtuig boven de krim en andere vergelijkbare gebeurtenissen.

Ook lezen valt je blijkbaar moeilijk : “… Iets wat de veelvuldige onjuiste en tendensieuze berichtgeving TEN DELE VERKLAART.”

Ik zou een lange boom kunnen opzetten over de financiers van de persgroep achter oa Le Soir en het belang van bepaalde adverteerders voor het overleven van kranten, maar daar zou je ongetwijfeld het predicaat “vergezocht” op plakken. In werkelijkheid overtreft de realiteit de fictie tientallen keren.

En ja : Egypte is niet het enige land/onderwerp waarover tendentieuze berichtgeving gebeurt, daar zijn we het over eens. Maar het is wel Egypte dat momenteel voortdurend tendentieus onder vuur genomen wordt, en het is/was een land van milk and honey voor veel duikers. Dus dat lijkt me op dit forum relevanter dan de Krim.

• viercuub

Lid
    23 mei 2016 om 13:59

het is mischien clicheachtig, maar aan alle kritikasters: als ge naar egypte wil gaan duiken dan doe je dat toch gewoon punt andere lijn en gevaarlijk? mischien wel maar als het lot beslist dat ge moet gaan dan moogt ge doen wat ge wil ge gaat vroeg of laat toch dood! En denk er aan dat er ook mensen sterven door een afgewaaide dakpan !! dus vliegtuigcrash of bom als ge wil gaan duiken GA DAN , en lig niet op het DUIKforum te lullen! grtjs aan alle positieve buddys !!jean

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu