Duikforum Duikforum Federaties Verschil tussen CMAS, PADI, SSI, NAUI

• Verschil tussen CMAS, PADI, SSI, NAUI

doortje1982 reageerde 4 jaren, 4 maanden geleden 22 Leden · 74 Berichten
  • doortje1982

Lid
    24 januari 2016 om 10:03

Hallo Iedereen,

Wat is het verschil tussen de verschillende duikorganisaties? Ik zou graag mijn duikbrefet halen tijdens mijn vakantie en daarna verder gaan bij een duikclub in belgië.
    Nu vind ik van alles organisaties duikscholen terug en cursussen, maar welke is het verstandigst te kiezen?

• barracuda

Lid
    24 januari 2016 om 10:53

van welke regio ben je ?

mss een rare vraag . waarom bedekkende kledij ?

mvg barracuda.

• doortje1982

Lid
    24 januari 2016 om 12:47

reactie verwijderd

• Boja

Lid
    24 januari 2016 om 13:36

Ne burkini lijkt me niet echt handig om mee te duiken , kan mis zijn .
    Ik zou dan eerder kiezen voor een wet-suit of duikpak van 3mm met kap .
    In hoe verre het lange mouwen of benen moeten zijn daar beslis jij in .
    En wat je tijdens de duikles aan hebt ?? Wordt daar al verschil in gemaakt ?
    Hier ben je vrij aan te doen wat je wil , wel liefst iets aan doen :p .
    Je kiest best iets wat gemakkelijk is om oefeningen mee te doen voor jou maar ook voor u buddy . Stel je moet onderwater een trimvest verwijderen van u buddy is da wel makkelijk als die geen flapperende kleding aan heeft , of u 2de ontspanner verborgen in een sjaal .

Alvast hier kan het ( koksijde ) . daar zie je af en toe ene ne droogpak testen :p

Wat zwemmen met een burkini betreft kan ik de zwembaden ergens wel begrijpen als ze ook schort weigeren wat je meer en meer ziet . Maar ne wet suit of duikpak is strak en kan je moeilijk weigeren zeker en wet suit niet
    vb zo iets
    http://nl.decathlon.be/wetsuit-100-2-2-mm-dames-id_8329497.html
    en dan nog losse kap
    of duikpak 3mm kun je nog gebruiken in warme wateren

• Whiteshark

Lid
    24 januari 2016 om 14:08

Haha, goede poging om de boel hier wat op stelten te zetten… ge zijt misschien heel inventief maar lid sinds vandaag, geen email op uw account en hier direct komen lullen over burkini’s en zo,… zwakke poging… wij zijn ni van gisteren hé…

• Boja

Lid
    24 januari 2016 om 14:15

azo had ik het nog nie bekeken maar kan ook ???
    we zullen zien

• rollin

Lid
    24 januari 2016 om 15:04

Whiteshark, ik ken de dame en het is een oprechte vraag. De regels in ons zwembad laten een burkini niet toe. Wel een dun duikpak shorty-stijl (als het enkel binnen wordt gebruikt), maar dat was blijkbaar toen geen optie.

• King Darling

Lid
    24 januari 2016 om 15:11

De vraag is inderdaad volledig oprecht. Ik heb genoeg bemiddeld bij het zwembad om te weten over wie het gaat en over de muur waarop ze stoot.

• doortje1982

Lid
    24 januari 2016 om 15:39

Wow, sorry maar wat is dit? whiteshark? de boel op stelte zetten? wat heb ik dan fout gedaan?
    En mijn vraag gaat over de verschillen binnen duikscholen? Ik zou graag het verschil willen weten, omdat ik opzoek ben naar een vakantieduikschool en ik niet weet welke ik moet kiezen. Dat is toch geen rare vraag? Ik ben er verschillende tegengekomen, CMAS, PADI, en nu laatst een NAUI school.
    Als ik een NAUI school kies en er blijkt hier geen duikschool te zijn om het te vervolgen (want ik ben het hier nog niet tegen gekomen in belgie, dus ik denk dat het hier minder bekend is??) en CMAS bijvoorbeeld wel, dan is cmas een logischer keuze. Dit is toch een duikforum? dus de place to be om zo’n vraag te stellen. Ik vind je reactie zeer raar. dat ik mijn email niet op een forum toevoeg lijkt mij logisch, ik wil zelf kiezen wie mijn email krijgt en dat hoeft niet tentoon te staan voor 1000de mensen. Als mensen via bericht erom vragen kan ik het zelf geven.
    En ik ben idd. lid vanaf vandaag, is daar iets mis mee of met mijn vraag? Ik ben al een week duikscholen aan het zoeken en kom vanalles tegen, ik wil graag wat gerichter zoeken dus wilde de vraag stellen aan mensen met wat meer ervaring.
    Dus nu terug naar de vraag.
    Wat ik terug heb gevonden is dat PADI O.W. tot 18 meter gaat en NAUI ook en dat je daaree zelfstandig mag duiken met een buddy. Bij Padi A.O.W kun je tot 30 meter duiken, als je daarna het certificaat diep duiken haalt tot 40 meter, bij Naui is dat incl bij de vervolgcursus, dus kan je direct tot 40.
    Bij CMAS mag je direct tot 20, maar alleen met een bepaalde graad, dus als ik met mijn man zou zijn, kan ik niet gaan duiken. Bij 2de ster tot 40 maar ook met een duikleider en je mag niet in wrakken en grotten, wat volgens mij wel bij de andere kan. Heb ik dat goed begrepen. En bij ster 3 mag je vanalles en zelfs tot 56 m, en dat kan volgens mij bij de andere weer niet? Ik zou wel graag niet elke keer afhankelijk zijn vaneen duikleider, dus CMAS leek mij in die zin minder interessant, maar je kan met CMAS wel weer dieper????

• doortje1982

Lid
    24 januari 2016 om 16:03

Dankje wel King Darling en Rollin!!! ik ben blijkbaar al beroemd, hihi. Fijn dat jullie het voor mij opnemen.

• Cthulhu

Lid
    24 januari 2016 om 16:39

Ik denk dat je idd best voor CMAS of PADI kan gaan, aangezien die in Belgie ook goed vertegenwoordigd zijn. Focus nog niet te veel op wat je wel of niet mag met een brevet, maar kijk naar wat je wil doen/wil mogen doen en haal daar dan het benodigde brevet/de benodigde brevetten voor.
    In de buurt van Geraardsbergen zijn er een aantal CMAS clubs en ik dacht ook wel een paar PADI clubs (niet elke PADI school heeft ook een clubwerking).

Wat betreft de kledij: kies voor een dunne wetsuit (3mm of dunner) en draag er idd een losse kap (of badmuts, want die bedekt je haar ook volledig) bij. Als er in het zwembad ook competitiezwemmers trainen zou dat geen probleem mogen geven want er zijn er nogal wat die ook een soortement wetsuit dragen. Zeg wel duidelijk dat dit pak enkel voor het zwembad is en niet voor buitenwater (kwestie van hygiene).

Nu, als ik zie wat mensen op duiktraining soms dragen zou dat het geen uitzondering zijn en ik heb al mensen in wetsuits zien trainen (de een heeft al vlugger kou dan een ander).

Een vraagje die ik wel heb en je zal het antwoord beter kennen dan ik: een aantal oefeningen/technieken vereisen wel dat je buddy je stevig vastpakt en dat zal niet altijd een vrouw zijn, me dunkt. Schept dit geen probleem?

• natpakske

Lid
    24 januari 2016 om 16:42

Beste,

de meeste Nelos duikscholen(denk ik) trainen in een zwembad van een gemeente of stad.Meestal zijn die reglementen qua kledij overal hetzelfde/even streng.(in de schoonste stad van België,zijnde Gent alleszins 😉 )
    Er zijn echter wel duikscholen/clubs die bvb bij het Padi systeem zijn aangesloten die trainen in “privé” zwembaden waar een duikpak zeker mag (en ik veronderstel dus ook wel een burkini zoals jij die beschrijft)
    Ik denk dus dat je het meest kans hebt op een zeer positief antwoord bij een Padi club/school met zwembad.
    Ik ben aangesloten bij verschillende organisaties (kwestie van overal iets op te steken) en de meeste recreatieve duikorganisaties geven degelijke opleidingen.Als je samen met je man wil gaan duiken dan is het Padi systeem “liberaler”.Zo zal je in rustige duikwateren na het behalen van je open water brevet met je man (die dan ook OW is) al samen mogen duiken.Nelos is daar iets conservatiever in.
    De snelheid van het halen van brevetten en daarmee mogelijke dieptes is echter een ander paar mouwen.De evolutie van een duiker is grotendeels gebaseerd op ervaring.Rushen is dus voor niets nodig.Begin een recreatieve opleiding op je eigen tempo en je zal zien dat mits voldoende ervaring(en training natuurlijk) die vervolgbrevetten vanzelf komen.Ook is het mogelijk om,indien je toch denkt “vast te zitten” binnen een organisatie,je brevet te laten overzetten (mits betaling natuurlijk) naar een gelijkgesteld brevet in een andere organisatie die je misschien beter ligt.

Groeten en veel schone duiken gewenst!

• PV

Lid
    24 januari 2016 om 17:14

Persoonlijk kan ik mij slecht voorstellen dat er tijdens de duiktraining aanstoot gaat genomen worden aan het dragen van een licht natpak dus dat kan het probleem inderdaad wel oplossen.
    Ik ga mij niet uitspreken over welke federatie, eerste les hier op het forum “het ligt bij sommigen nogal gevoelig :-)”
    Belangrijkste is ga in de verschillende clubs eens kijken en spreken, als je man AOW is waar heeft hij zijn brevet gehaald?
    Feit is wel als je op vakantie gaat leren duiken (wat ik persoonlijk niet aanmoedig maar dat is mijn mening) ga je in de meeste gevallen wel bij padi of ssi terechtkomen.
    Succes in ieder geval met de keuze.

PV

• Cthulhu

Lid
    24 januari 2016 om 17:14

Ik ben ook van die schoonste stad en de reglementen in de stadszwembaden zijn dezelfde maar er zijn echter ook nog andere zwembaden (niet privé). Maar ik heb ook al in de stadszwembaden mensen met wetsuit zien trainen, hoor.

• doortje1982

Lid
    24 januari 2016 om 18:38

PV: mijn man heeft ook nog niets, die gaat tegelijk met mij het halen, alleen ben ik de gene die het meeste regelt thuis en dus de vakantie uitzoekt, hij volgt gewoon braaf.
    Waarom moedig je vakantieduiken niet aan?
    Ik ben in Europa overal verschillende duikscholen tegen gekomen, het meeste CMAS en PADI en 1 NAUI, geen SSI, die kwam ik alleen in belgie tegen. In belgie in mijn omgeving ben ik ook tot nu toe alleen CMAS en PADI tegen gekomen en 1 SSI. Komt NAUI hier helemaal niet voor?
    Cthulha: ik denk dat mijn grenzen betreffende aanraking niet anders liggen dan bij andere vrouwen. Ik kan nog niet helemaal voorzien over welke oefeningen het gaat, waarschijnlijk iets van reddingsoefeningen. Maar zolang die oefeningen me leven later redden tijdens het duiken, lijkt het me geen rede voor protest. Tijdens mijn introductieles (ik heb er eentje gevolgd, voordat het zwembad begon te protesteren), werd ik ook begeleid door een jongen van de duikgroep en daar was ik heel blij mee anders was ik waarschijnlijk verzopen ;).
    Natpaske: dus ik heb het goed begrepen dat je met CMAS later pas alleen met een buddy mag duiken? Klopt het ook dat je met een 1 ster en 2 ster nog niet in grotten mag of mag wrakduiken, maar in 1 rechte lijn naar boven moet kunnen gaan? Of was die informatie verkeerd? en dat bij een advance open water dit wel mag?

• Cthulhu

Lid
    24 januari 2016 om 18:56

Wow! Opletten hé, je gaat van gewone OW duiken direct naar grot- en wrakduiken. Als je dat wil doen (en dan bedoel ik wel degelijk diep in grotten en wrakken gaan) dan heb je een pak meer opleiding nodig… en ervaring.

Ik zou niet spreken van een duikpak als je contact hebt met het zwembad (laat het best via de duikclub lopen), want dan denken ze direct dat je het pak dat je buiten draagt ook binnen wil gebruiken. Spreek gewoon over je trainigswetsuit. Ik heb bvb al mensen met een dun wetsuit weten trainen in de Rozenbroeken in Gent (omdat het water daar nogal frisjes was).

Ik heb het idd over reddingsoefeningen en buddy breathing (zoek maar eens op). Maar als dat geen probleem is… dan is er geen probleem.

• Luc Dupas

Lid
    24 januari 2016 om 19:03

http://nl.decathlon.be/wetsuit-100-2-2-mm-dames-id_8329497.html … ik kan me niet voorstellen dat er zwembaden zijn die geen dunne natpakken of shorties toelaten.

• doortje1982

Lid
    24 januari 2016 om 19:04

geen zorgen ik was niet van plan direct een grot in te duiken of een wrak, maar ik wil dit ooit wel kunnen. Vandaar de vraag wanneer kan dat, want ik schrok dat ik las dat dat bij de cmas pas kan vanaf 3 sterren, maar geen idee of die info juist is. Ik had het idee dat het bij de andere kon na het behalen van de a.o.w. Als ik ergens begin, wil ik ook de route voltooien en het liefst niet heen en weer hoppen van organisatie naar organisatie.

wij willen overigens leren duiken op een plek waar je met de auto heen kan, heeft iemand advies. Op dit moment neig ik naar Kroatië.

• doortje1982

Lid
    24 januari 2016 om 19:09

bericht verwijderd

• Cthulhu

Lid
    24 januari 2016 om 19:30

Je kan met elk brevet in grotten of wrakken duiken… maar of je het kan naar techniek toe is een ander verhaal. Dan moet je eerst een gewoon brevet halen en dan een technisch brevet, die je voorbereidt op duiken in dergelijk plaatsen.

Als Gent voor jou haalbaar is zou ik eens contact opnemen met Ocean Divers, die bieden nl. zowel PADI als IANTD (technische) opleidingen aan. Ze trainen in het zwembad van het UZ.

Als je met de wagen wil gaan duiken dan ligt zowat de hele Westelijke Middellandse Zee binnen je bereik, naast het duiken in bvb Bretagne of GB.

• Baksteen

Lid
    24 januari 2016 om 20:20

Je realiseert je wel dat duiken niet echt iets is voor preutse mensen ? Over het algemeen heb je geen mooi afgezonderd kleedhokje om je pak in te gaan aandoen. Hier bij ons omkleed je je op de parking of aan de straatkant, op reis is het op de boot of op de pier. Als je er al een probleem mee hebt om je in zwempak te vertonen, is dit geen sport voor jou.
    Ik heb eigenlijk al medelijden met de instructeur die met jou in Ekeren staat voor je eerste buitenduik…

• Baksteen

Lid
    24 januari 2016 om 20:35

doortje1982 schreef:
    geen zorgen ik was niet van plan direct een grot in te duiken of een wrak, maar ik wil dit ooit wel kunnen. Vandaar de vraag wanneer kan dat, want ik schrok dat ik las dat dat bij de cmas pas kan vanaf 3 sterren, maar geen idee of die info juist is. Ik had het idee dat het bij de andere kon na het behalen van de a.o.w. Als ik ergens begin, wil ik ook de route voltooien en het liefst niet heen en weer hoppen van organisatie naar organisatie.

wij willen overigens leren duiken op een plek waar je met de auto heen kan, heeft iemand advies. Op dit moment neig ik naar Kroatië.

Hoe goed is je Duits of Kroaats ?
    Leren veronderstelt dat je iets opneemt dat een ander aanbiedt. Elkaar verstaan is dan ook zeer belangrijk. Das 1 punt om over na te denken,
    1500 km rijden om iets te doen dat je hier beter kan doen, terwijl je daar dan iets kan doen wat je beter (of alleen) daar kan doen. Das punt 2.

Maar goed, er leren waarschijnlijk meer vlamingen duiken op verlof dan dat er hier leren duiken. Dus het is niet zo dat het niet kan. ‘Tis een kwestie van instelling.

• Cthulhu

Lid
    24 januari 2016 om 20:52

Bwa, Baksteen, ik ken ook preutse vrouwen én mannen van bij ons die zo’n soortement tent in badstof over het hun kop trekken om zich om te kleden (of ook gewoon als het koud is).

En dan is er ook nog dit:

http://nl.aliexpress.com/item/Multifunctional-Portable-Outdoor-Changing-Clothes-Shower-Tent-Camp-Toilet-Pop-up-Room-Privacy-Shelter-Fishing-Mobile/32360848688.html

Ze kan natuurlijk ook in een droogpak duiken… dan stelt het probleem zich zelfs niet.

Dus waarom beklaag je die instructeur?

• doortje1982

Lid
    24 januari 2016 om 20:55

Baksteen, er zal vast wel een mogelijkheid zijn. We zwemmen op vakantie toch ook in de zee en kleden ons dan ook buiten om op de parkeerplaats, op het strand of in de auto. Ik vind het wat grof om te zeggen dat duiken niets voor ons is.
    Gezien de duikscholen daar gecertificeerd zijn zie ik het verschil eigenlijk niet, behalve dat je normaal de lessen spreid en nu alles in een paar dagen krijgt. En overal heb je nederlands talige en engels talige scholen.

• doortje1982

Lid
    24 januari 2016 om 21:03

Haha bedankt voor de link, nog nooit gezien, maar een goed iedee. In het recratiepark zie ik veel zwemmers (belgen die blijkbaar ook ‘preuts’ zijn, omkleden in zo’n popup tentje.

• Baksteen

Lid
    24 januari 2016 om 21:48

Als je ooit zo een spel zien gebruiken hebt weet je dat zo een badstof geval normaal dient om je badpak/zwembroek aan en uit te trekken. Ik wil je aangekleed het zien ‘omdoen’ en in nat of droogpak er weer uitkomen. Lijkt me een mooie uitdaging. Laat iets weten want ik kom zeker kijken :-).
    Zo een tentje is misschien wel te doen. Heb er persoonlijk nog nooit 1 gezien. Hoewel ik je dat ook nog wel wil zien doen op een boot :-). En zeg nu niet dan neem ik de wc wel. Der zijn namelijk ast meevalt 2 wc’s op een boot en dat soort egoisme kunnen we echt wel missen. WC’s dienen voor iets anders.

Laat weten hoe je het opgelost hebt aub. Ik ben echt curieus.

Duizende moslimdames ? Want mannen hebben dit problem niet zo he. Die kruipen gewoon in hun short in dat pak en er weer uit, kous af.

Wat betreft mijn opmerking mbt taal. Das geen zever en al helemaal niet specifiek voor jullie. Als je hier leert duiken kan je op vakantie genieten van je (nieuwe) hobby. Als je op vakantie leert duiken is je vakantie gepasseerd en kan je hopelijk duiken. Maar je gaat niet echt gedoken hebben op dat verlof. Je gaat leren duiken hebben. Das niet echt hetzelfde. En als je hier problemem hebt met een oefening, kan je de tijd nemen om die te leren beheersen. Als je dat op vakantie tegenkomt kom je waarschijnlijk met een frustratie en geen brevet weer naar huis. Gebeurt frequent.
    Maar zoals ik reeds zei. Er leren waarschijnlijk meer mensen duiken op verlof dan thuis. Dus doe gerust :-).

• Baksteen

Lid
    24 januari 2016 om 21:59

Olie schreef:

Wat je afhankelijkheid betreft van een duikleider zijn de verschillen echt niet zo groot met andere organisaties. Staar je daar dus niet blind op.

Dat klopt niet helemaal he. Bij PADI, en ik denk dat dit bij SSI hetzelfde is, ben je als OW in principe in staat om zelfstandig eenvoudige duiken te doen. En het is de bedoeling dat je dit ook doet. Dus je hangt echt wel minder af van anderen. Ik ben destijds begonnen samen met mijn vrouw en na een duik of 7 – 8 zijn wij samen beginnen op pad gaan zonder ‘kader’. Je moet uiteraard je verstand gebruiken en je ervaring langzaam opbouwen. En voor de ‘grotere’ stappen volg je een bijkomend cursusje bij een instructeur of ga je dan es mee met mensen met specifieke ervaring.

Dat is fundamenteel anders dan bij CMAS waar ze er van uit gaan dat je je ervaring moet opdoen (verplicht) met een hoger gebrevetteerde. Wat de rol van een instructeur is in het vervolgtraject na 1* bij CMAS is me eigenlijk niet helemaal duidelijk. Ik heb altijd de indruk dat ze eigenlijk meer een examinator zijn dan een leraar.

• doortje1982

Lid
    24 januari 2016 om 22:24

Olie: bedankt voor de uitleg,

• beester

Lid
    24 januari 2016 om 23:02

Awel ik vind het knap dat je wilt leren duiken.. ’t is een fantastische sport.

Misschien moet je eens kijken naar clubs die trainen in zwembaden die voornamelijk door zwembclubs gebruikt worden voor training. (50m olympische baden). Courant is de watertemperatuur in deze baden lager (je overhit als je constant zit te zwem-trainen en ’t water 28°c is)… dus de duikclubs die in dit soort zwembaden trainen hebben meestal toestemming om hun leden met 3mm (lang of shorty) te laten trainen.

’t is maar een idee.

2de kleine puntje. Ik zou afstappen van ’t idee dat je op 1-2-3 kan grot of penetratie wrakduiken. Beiden zijn schitterend om te doen maar vereisen veel ervaring en specifieke opleiding die je best bij een technische federatie volgt nadat je al een paar jaartjes duiker bent.

Als laatste zou ik me niet focussen op de ene federatie vs de andere, kijk eens bij clubs in de buurt waar je zou kunnen trainen en zie of het klikt. Een federatie kiezen omdat je dit meer mag of dat meer mag is onnodig denk ik. Als de hobby je interesseert ga je zowiezo redelijk snel verder gaan tot autonoom duiker.

• beester

Lid
    24 januari 2016 om 23:15

Olie schreef:
    Grotduiken en andere bijzondere duiken doe je met minstens een 3*D en NIET als budypaar 2*D.

Grotduiken en andere bijzondere duiken doe je gewoon NIET met een 3* en of als buddypaar 2*. Dat is te gek voor woorden. Dat soort duiken doe je met een aangepaste opleiding.

• Cthulhu

Lid
    24 januari 2016 om 23:47

euh Baksteen, waarom heb je in hemelsnaam zo’n badstof tentje nodig om je droogpak uit ze doen? Draag jij soms geen onderpak?
    En ga dat ook tegen preutse Belgen zeggen dat ze de WC niet mogen gebruiken om zich om te kleden? Want dat gebeurt dus ook.

Dit is een duikforum en we hebben iemand die wil beginnen duiken en een paar niet-alledaagse vragen heeft. In plaats van neerbuigend problemen op te werpen waarom ze vooral niet zou moeten beginnen duiken kunnen we beter naar oplossingen zoeken.

En voor de rest moet je je eens verdiepen in het CMAS opleidingstraject voor je (alweer) neerbuigende commentaren post over de instructeurs.

• Cthulhu

Lid
    24 januari 2016 om 23:56

Olie, Doortje heeft gekeken naar de CMAS regels en die zijn niet zo streng als die van ons aller Nelos.
    Je mag dus eigenlijk meer met je CMAS/Nelos brevet als je naar het buitenland gaat (maar dan wel met een DAN verzekering, want Arena gaat wel lastig doen).

Maar hoedanook, zelfs als je 3* bent dan zou ik geen grotduiken doen zonder de nodige opleiding.

• Luc Dupas

Lid
    25 januari 2016 om 03:11

Cthulhu schreef:
    Olie, Doortje heeft gekeken naar de CMAS regels en die zijn niet zo streng als die van ons aller Nelos.
    Je mag dus eigenlijk meer met je CMAS/Nelos brevet als je naar het buitenland gaat (maar dan wel met een DAN verzekering, want Arena gaat wel lastig doen).

Mogen en kunnen zijn 2 verschillende maar heel erg belangrijke werkwoorden… In verband met duiken en brevetten is kunnen VEEL belangrijker dan mogen… Iets mogen maar het eigenlijk niet kunnen is dom en gevaarlijk, iets kunnen maar het niet mogen is pech maar meer ook niet, iets mogen en het ook kunnen is natuurlijk ideaal.

• Luc Dupas

Lid
    25 januari 2016 om 03:13

doortje1982 schreef:
    Luc Dupas: tja, blijkbaar is het toch moeilijker. Ik wilde idd. zo iets aanschaffen voor binnen om te trainen met een kapje erbij. Maar tot nu toe weet ik alleen dat het mag in Nemo33, maar das gelijk zo duur en daar heb je geen trainingen en ik zou graag lid worden van een club. Shorties is voor mij geen optie, dit mocht wel.

Ge hebt ook altijd wel kouwelijke mensen he Doortje, alvast bij ons in het zwembad van Wilsele bij onze Wet Wheels-zwembadlessen/trainingen hebben dergelijke kouwelijke duikers al zitten trainen/duiken in zo’n dun volledig natpak en daar heeft niemand ooit een problem van gemaakt.

• doortje1982

Lid
    25 januari 2016 om 11:45

bedankt voor alle reply’s. Ik begrijp uiteraard dat je pas kan gaan grot duiken en wrakduiken als je hiervoor de nodige ervaring voor hebt op gedaan en het benodigde specialiteiten brevet hebt gehaald.

Maar volgens de schema’s online kun je bij de meeste zo’n specialiteiten cursus volgen na het behalen van je advanced open water. of zitten hier nog meer eisen aan? Dus ik vroeg mij af wanneer dit bij CMAS te behalen viel
    Ik leek uit de info te lezen dat dit later viel bij CMAS dan bij de andere? Maar misschien begrijp ik dit verkeerd.

Ik vroeg mij ook af als je gaat duiken op vakantie en je hebt je 1 ster behaald of je open water (die staan als het goed is min of meer gelijk aan elkaar), dan kun je daarna toch mee op begeleide duiken? Ik zie online bij elke duikschool dat ze pakketten aanbieden, bijvoorbeeld 10 duiken voor…. Hoe doe je dat dan als je CMAS 1 ster bent, kun je dan gewoon mee duiken? want je mag alleen duiken onder een bepaalde rang (ik geloof een 3 ster). Anders worden je vakantieduiken wel erg beperkt waarschijnlijk.

Ik wil het gewoon duidelijk hebben, en nee ik ben niet van plan direct onverantwoordelijk in het water te plonsen en direct alleen te duiken met mijn man en ik denk zelfs voor de eerste 5 jaar niet!!!. Ik heb een zeer hoog verantwoordelijkheidsgevoel en heb geen zelfmoordneigingen.

Verder zie je ook bij diverse scholen dat ze pakketten aanbieden met openwater + advenced open water? Ik zelf vond dat nogal verbazingwekkend. Is zoiets veilig?

• I-Viske

Lid
    25 januari 2016 om 11:46

Doortje, neem gerust eens contact op met Bubble&Dive (Gentbrugge). Ze beschikken over een goede PADI duikschool (PADI 5star IDC) en een goed georganiseerde, open-minded duikclub. Trainingen en opleidingen gebeuren in een privaat zwembad, dus kledij is geen issue.

Duikschool: info@duikschoolbubbleanddive.be
    Duikclub: thebubbledivers@gmail.com

Veel succes!

Peter

• PV

Lid
    25 januari 2016 om 12:10

@Doortje, probeer een beetje al de goede raad en commentaren hier een beetje te nuanceren, en haal eruit wat voor jullie belangrijk kan zijn.
    De reden waarom ik persoonlijk een beetje tegen de opleiding op vakantie ben is dat men soms mensen de indruk geeft dat ze na 6 dagen kunnen duiken.
    Best vind ik nog altijd het hier leren en dan op vakantie gaan.
    Zoals velen hier kan ik mij ook niet voorstellen dat bv in de club waar ik les geef het zwembad zou reklameren als er tijdens de duiklessen een licht natpak gebruikt wordt, er wordt zelfs geoefend met droogpakken.
    Duikcentra op vakantieplaatsen die met de auto te bereiken zijn die heb je met hopen, Kroatië (split) Noord Spanje (L estartit, Llafranc) enz zijn plaatsen waar je op een uur of 12 met de auto staat en ze bieden meestal wel allemaal ongeveer hetzelfde aan.
    Probeer ook eerst te wandelen voor je begint te lopen wwz ga voor een OW of 1*, kijk of het jullie aanstaat (je zou de eerste niet zijn die het na een duik of 5 voor gezien houd) en geniet dan een jaartje van het gewoon duiken toch ge u goed voelt in het water en op diepte in normale omstandigheden, er is altijd nog tijd om u nadien met ingewikkelder zaken als grot of wrakduiken bezig te gaan houden.
    Succes

• SVp

Lid
    25 januari 2016 om 12:26

Sorry hoor doortje, maar het is een zelf-gecreëerd probleem.
    Als je nu eens gewoon de sportkleren aandoet die iedereen hier draagt, dan bestaat je probleem niet eens.
    Om religieus aangepaste kledij aan te doen zijn er toch andere gelegenheden genoeg ?
    Wat jij nu doet is al uitzonderingen vragen en de aandacht op je trekken al voor je begonnen bent, terwijl dat toch helemaal niet nodig is.
    Religie zit vanbinnen, en als je dat uitdrukkelijk wilt uiten, dan kan je dat doen samen met gelijkgezinden in kerken, tempels of moskeeën.
    Ik heb respect voor je religieuze keuze, maar je moet ze beleven in het beschikbaar maatschappelijk kader.
    Als je Geen consessies wil doen, dan is dat je volste recht, maar dan moet je je neerleggen bij het feit dat je tegen grenzen botst.
    Bij ons in het zwembad mag het voor zover ik weet ook niet, en aan mij heb je ook geen advocaat voor je zaak.

• japika

Lid
    25 januari 2016 om 13:39

Je kan ook steeds een zwembad afhuren voor bv 1 uurtje op de week, huur daarbij een Padi instructeur en dan mag je kledij aandoen die je zelf wil. Als je dit wil kan dit geregeld worden.

• doortje1982

Lid
    25 januari 2016 om 13:45

SVp bedankt voor je mening. meld even uw duikclub, dan zal ik die proberen te vermijden 😉
    En mijn enige probleem op dit moment is, wat zijn de verschillen tussen de verschillende duikorganisatie, zodat ik kan kiezen welke duikschool ik heb beste kan nemen tijdens mijn vakantie in het buitenland. en niet welk outfit ik moet dragen naar een belgische duikschool want dat antwoord weet ik al. Lijkt me niet zo’n moeilijke vraag,

• doortje1982

Lid
    25 januari 2016 om 14:28

reactie verwijderd

• Cthulhu

Lid
    25 januari 2016 om 15:01

Binnen CMAS bestaan niet echt veel specialty-opleidingen want er wordt meer van een holistische aanpak uitgegaan. Dit in tegenstelling tot PADI, waar je een basisbrevet haalt en voor ongeveer alle soorten duiken nog een extra specialty kan halen.

Dus als het gaat om kompasduiken, nachtduiken, duiken in koud water, decoduiken ed. dan wordt dit bij CMAS gezien als integraal deel van de opleiding vanaf 2*, daar waar bij PADI alles als apart aan te leren vaardigheden beschouwd wordt.

Grot- en wrakduiken zijn voor mij een uitzondering. Dat vergt idd vaardigheden die niet tot het standaard brevet behoren maar daar bestaat bij CMAS (allez, Nelos) geen aparte cursus voor. Voor zo’n opleiding wend je je dan ook best tot een organisatie die technische cursussen aanbiedt zoals ANDI, IANTD, GUE…

Daarom dat ik ook verwees naar een club zoals Ocean Divers, omdat die beide types van opleiding aanbiedt (niet mijn club, trouwens, dus ik maak geen reclame voor eigen huis).

• Cthulhu

Lid
    25 januari 2016 om 15:04

Luc Dupas schreef:

Cthulhu schreef:

Mogen en kunnen zijn 2 verschillende maar heel erg belangrijke werkwoorden… In verband met duiken en brevetten is kunnen VEEL belangrijker dan mogen… Iets mogen maar het eigenlijk niet kunnen is dom en gevaarlijk, iets kunnen maar het niet mogen is pech maar meer ook niet, iets mogen en het ook kunnen is natuurlijk ideaal.

Luc, het is zo dat CMAS er van uitgaat dat na het volgen van hun opleiding (en die van Nelos voldoet aan hun normen) maar kan dan dat we van Nelos mogen. Ergo het zou dus mogen en kunnen moeten zijn.

• Whiteshark

Lid
    25 januari 2016 om 15:38

doortje1982 schreef:
    SVp bedankt voor je mening. meld even uw duikclub, dan zal ik die proberen te vermijden ;)zodat je geen overlast van mij hebt. Ik zie de maatschappij een beetje anders dan u. In mij ogen moet iedereen doen waarbij deze zich goed bij voelt, ik ben en blijf een Hollander, dat ik een hoofddoek op mijn hoofd zet en er voor kies iets gedekter rond te lopen dan voorheen, veranderd daar niets aan. Net zo min als iemand besluit zijn hele oor vol piercing te hangen of iemand besluit paars haar te nemen, of zich als gotic te kleden of non te worden en in zo’n gewaad rond te lopen. Of een belg die budist wil worden. Ieder individu maakt keuzes en ik ben trots op de mijne en zal deze nooit meer veranderen. Dit is overigens de eerste keer dat ik tegen een muur bots en zoals ik al eerder schreef, ik vind het jammer, maar lukt het niet dan maar een brevet halen op vakantie. Persoonlijk heb ik ook niet gemerkt dat er iemand tijdens de introductieduikles die ik gevolgd heb, geschokt was over mijn outfit of anders tegen mij deed, iedereen was even vriendelijk en ik had al snel vrienden gemaakt. Werd laatst nog door een vrouw in de supermarkt aangesproken die er die avond ook haar introductieduikles (inmiddels een half jaar geleden) deed. Of je wel of niet geaccepteerd word binnen de maatschappij ligt in mijn ogen niet aan wat je draagt of hoe je eruit ziet, maar hoe je je gedraagt. Ik ben iemand die altijd vrolijk is, iedereen helpt, iedereen gedag zegt en mijn man ook, vandaar dat wij zeer gelieft zijn in onze omgeving en iedereen ons kent. Onze belgische buren aan de andere kant zijn het tegenover gestelde van ons en dus gehaat. het zijn doorsnee mensen, niets bijzonders aan hun te zien, maar hun gedrag zegt genoeg, iedereen gaat er met een boog omheen. Het lijkt me overigens ook niet zo raar als iemand een duikpak wil dragen tijdens de duikles. Het het immmers duikles.

En mijn enige probleem op dit moment is, wat zijn de verschillen tussen de verschillende duikorganisatie, zodat ik kan kiezen welke duikschool ik heb beste kan nemen tijdens mijn vakantie in het buitenland. en niet welk outfit ik moet dragen naar een belgische duikschool want dat antwoord weet ik al. Lijkt me niet zo’n moeilijke vraag, heeft dus niets te maken met mijn geloof.

De boel op stelten zetten dus…

• Baksteen

Lid
    25 januari 2016 om 15:45

Cthulhu schreef:
    euh Baksteen, waarom heb je in hemelsnaam zo’n badstof tentje nodig om je droogpak uit ze doen? Draag jij soms geen onderpak?
    En ga dat ook tegen preutse Belgen zeggen dat ze de WC niet mogen gebruiken om zich om te kleden? Want dat gebeurt dus ook.

Dit is een duikforum en we hebben iemand die wil beginnen duiken en een paar niet-alledaagse vragen heeft. In plaats van neerbuigend problemen op te werpen waarom ze vooral niet zou moeten beginnen duiken kunnen we beter naar oplossingen zoeken.

En voor de rest moet je je eens verdiepen in het CMAS opleidingstraject voor je (alweer) neerbuigende commentaren post over de instructeurs.

Meestal draag ik wel een onderpak als ik droog duik :-). Maar dan nog. Kwil het graag in de praktijk zien. Denk dat het dik tegenvalt.
    En ik erger me inderdaad even hard aan alle mensen van alle gedachtengoed die de WC bezetten voor oneigenlijk gebruik. Het gebeurt bij mijn weten echter niet zo heel vaak. Het is meer na de duik dat sommige dames er hun bikini of badpak gaan wisselen in mijn ervaring. En dat duurt niet zo lang. Niet te vergelijken met een volledige omkleedsessie toch.
    En mijn opmerking mbt de CMAS instructeurs was meer een vraag dan een opmerking. Ik heb toch duidelijk geschreven dat de rol van de instructeurs me niet helemaal duidelijk is. Denk dat het voor Door ook tof zou zijn om te weten hoe ze in de praktijk les gaat krijgen als ze voor CMAS kiest.
    Bij PADI krijg je les van een instructeur als je iets wilt leren. Dat is heel simple en duidelijk denk ik. Bij CMAS ligt het anders. Hier is je kans een en anders uit te leggen :-).

Voor de rest is het niet mijn bedoeling neerbuigend of negatief te zijn. Volgens mij is hetmerendeel van wat ik hier tot nu toe gezegd heb voornamelijk informatief. Maar ik ben effectief compleet allergisch aan alles dat naar enggeestigheid ruikt. Zoals religies bvb. En dat zal misschien wel een beetje doorsijpelen in mijn betoog, dat kan.

Kheb trouwens nog 1tje. Met een duikkap op hoor je geen bal meer. Toffe les wordt dat 😀
    Of 2 ;-). Met een dik pak en kap op bij warm weer loop je een reeel risico op oververhitting.
    Ik zie met andere woorden een hele resem potentiele problemen die er eigenlijk niet hoeven te zijn. Die ontstaan door gedrag waar geen enkele redelijke grond voor is. Dat stoort mij ja. Das dan mijn recht. Ook om dat te zeggen.

• PV

Lid
    25 januari 2016 om 16:11

Ik vrees dat we hier nergens gaan geraken wanneer men buiten PADI CMAS NELOS SSI NAUI nu ook nog Allah Jezus Buddah en Jaweh er gaat bij betrekken 🙂

PV

• beester

Lid
    25 januari 2016 om 17:28

Zolang we het er maar over eens zijn dat GUE GOD is, lijkt me dat er niets aan de hand is 😉

Doortje, dit is een internet forum. Focus je gewoon op de mensen die tips geven, je willen helpen en negeer de rest, want je gaat op ’t internet geen discussies winnen.

Zoek maar eens op duikgerelateerde onderwerpen op dit forum als “diep duiken”, “PADI vs NELOS”, enz enz… die lopen tot in het oneindige door en uiteindelijk “wint” niemand deze discussie. Laat staan een discussie over iets dat niet op dit forum thuishoort als politiek of religie.

Ik ben zelf ook volstrekt a-religieus, en vind alle religieuze uitingen of beperkingen zoals koosjer/halal eten, mensen die geen bloedtransfusies laten uitvoeren, wierook en hosties in een eucharistieviering, hoofddoeken eerder raar tot echt gek. Maar dat is maar mijn mening en hoe jij je (religieus) uit ergert mij niet, zolang je to the point blijft en ’t op dit forum over duiken hebt.

Dus filter de goede tips eruit, en laat de rest voor wat het is. Ik hoop dat je een zwembad en duikclub in je buurt vind waar je kan leren duiken, want het is een erg leuke hobby. En zoals met de meeste hobbies is ’t leuk dat je deze ook veel kan uitoefenen. Dus niet enkel op vakantie en dan is een band met een lokale club best wel handig, alvast tot je wat ervaring hebt.

Veel succes!

• Marc VB

Lid
    25 januari 2016 om 18:56

Elk land en elke godsdienst heeft zijn eigen regels, dus de zwembaden hier hebben de die van Belgie.
    Zo moeilijk is dat nu ook weer niet.
    Wanneer ik naar het buitenland ga pas ik mij aan.

Wil je leren duiken, tof.
    Is dat moeilijk met uw godsdienst, ja in Belgie wel.

Iedereen is vrij om zijn/haar godsdienst te kiezen, maar de ééne heeft wat meer beperkingen dan de andere.

Voor mij is er geen verschil tussen de verschillende federaties, een goede duiker is een goede duiker.

• Cthulhu

Lid
    25 januari 2016 om 19:00

Als je iets wil leren bij CMAS dan krijg je ook les van een instructeur, Baksteen (of zeer ervaren duikers…een beetje zoals de DM bij PADI). Voor de rest heb ik al in mijn vorige post beschreven waar het verschil verder ligt.

Ik ben zelf ook atheist (goddeloos zouden mijn vroegere leraars van mijn Protestantse school me noemen) maar ik ga hier geen problemen opwerpen waar je zo praktische oplossingen voor hebt:
    1. als ze gewoon een badmuts draagt ipv een duikkap hoort ze ook hoor
    2. als ze een burkini onder haar pak draagt moet ze de bovenhelft van het pak nog niet aandoen…geen oververhitting. Door die burkini kan ze normaal gezien haar pak ook gemakkelijker aantrekken.

En het duurt voor een dame trouwens praktisch even lang om badpak te wisselen in de WC als het duurt om een losse broek en hemd aan te doen… of een tuniek.

Moesten we geen beperkingen opgelegd krijgen naar lidmaatschap van onze club toe dan zou ik haar zo bij ons uitnodigen.

• Cthulhu

Lid
    25 januari 2016 om 19:02

beester schreef:
    Zolang we het er maar over eens zijn dat GUE GOD is, lijkt me dat er niets aan de hand is ;-)!

GUE is slechts één van de goden in het pantheon… >:-)

• s.

Lid
    25 januari 2016 om 19:34

Toch nog even terug naar de zwembadkledij.
    Zou een dun duikpak met lange armen en benen (ik denk aan een surfpak/iets om te kayakken) niet mogen?
    Dat is toch hetzelfde als een shorty, maar dan met lange mouwen en broekspijpen.
    En ipv een hoofddoek zo’n badmuts van de waterpolo? Die zijn wat groter en laten water toe bij de oren. Die hebben ook een koordje, ben je zeker dat ze niet afvalt.

En wat betreft het ‘probleem’ dat hier door sommigen wordt aangehaald ivm duikplaatsen.
    Jullie willen wel duiken met een andersvalide of een jeugdduiker die zowiezo ook meer aandacht vragen.
    En meestal ook extra vereisten bij de duikplaats. Waarom dan nu onnozel doen?

• diver09

Lid
    25 januari 2016 om 20:21

o, bovenstaande niet goed gelezen blijkbaar ,
    wil je diep duiken in warm water dat kan bij Nemo 33 te Ukkel en dat zal daar ook wel privé kunnen mits de nodige kosten .

• doortje1982

Lid
    25 januari 2016 om 20:38

Ik heb inmiddels een hele toffe Belgische duikclub gevonden.

Maar goed voor mij blijft het verschil tussen de verschillende organisaties nog steeds wel onduidelijk.
    En ook hoe het kruisen plaats vind, als je bijvoorbeeld 1ster duiker cmas ben, mag je dan mee op begeleide bootduiken van een padi duikschool etc.

• SVp

Lid
    25 januari 2016 om 21:56

Op 20 uur weten dat een club tof is, getuigt van een positive ingesteldheid ! Prima !

Er is een setje normen die intussen door alle federaties gevolgd worden en die feitelijk fases van je duiker-zijn aanduiden.
    Kijk es naar https://en.m.wikipedia.org/wiki/Recreational_diver_training#International_standards_equivalence .
    Vooral schema bovenaan.

Bedrijven die duikexcursies aanbieden delen je in naargelang dit schema, en ongeacht de federatie waar je bij zit.
    De keuze van federatie kan je best doen in functie van een club die je in je buurt vindt, en waar je je goed in voelt.

Kruisen, of overstappen van federatie gaat gepaard met een “inschaling”.
    Het doel is er voor te zorgen dat je skills en kennis op het niveau komen dat binnen je nieuwe federatie vereist is.
    Omdat alle federaties andere accenten leggen moet je altijd wel IETS extra doen.
    Het kost altijd geld, en de vereisten zijn per federatie en per brevet verschillend.

• Cthulhu

Lid
    25 januari 2016 om 22:18

en welke club is het geworden?

• gerrit

Lid
    26 januari 2016 om 08:55

Kleine nuance: CMAS heeft wel grotopleidingen (zie onderaan), maar Nelos niet. Waarschijnlijk en (ik hoop) zal Lifras (de franstaligen) dit jaar (of volgend jaar) beginnen met grotopleiding.

Ik ben Nelos 3*D en toen ik vorig jaar 1600 duiken had, heb ik bij IANTD het Essentials (build up from scratch) progamma in sidemount gedaan. Ik heb het gevoel dat ik pas dan heb leren duiken. Ik heb oude gewoontes moeten afleren en nieuwe dingen leren zoals de propulsietechnieken (frog, back kick, helicopter turn, shuffle) geleerd. Ook het principe van zoveel mogelijk maar een hand te gebruiken voor manipulaties en signalen (Immers de andere hand kan bezet door het vasthouden van de cave line of scooter). Ik vind het vooral jammer dat de propulsietechnieken bij Nelos niet bestaan.

Ik heb mij cavern opleiding gedaan bij TDI en de intro to cave/full cave staan gepland bij IANTD (Aldotec). Het voordeel van IANTD, ISE, GUE, TDI of UTD dat je meteen begint met de juiste technieken en juiste materiaal. Zodoende moet je geen oude gewoontes afleren als je nieuwe dingen wil bijleren (zoals cave, advanced nitrox, trimix)

Een klein grappig voorbeeldje: bij CMAS staat in de CMAS International Diver Training Standards and Procedures Manual het gekende duikteken: duik omhoog met als betekenis: “stijgen”. In de CMAS Cave Diving Standards & Training System betekent hetzelfde teken: abort dive. Ook grappig: CMAS International Diver Training Standards and Procedures Manual heeft geen teken voor einde duik. Dus de gekruiste armen dat we in onze Nelos club gebruiken komt dus ergens anders vandaan.

Ik heb weinig ervaring met het clubleven in IANTD of TDI. Maar het clubleven bij Nelos is wel fantastisch…

Cave Diving Standards & Training System – CMAS
    https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi9nIya9cbKAhUHChoKHeIEBzgQFggqMAI&url=http%3A%2F%2Fwww.cmas.org%2Fdocument%3FsessionId%3D%26fileId%3D2174%26language%3D1&usg=AFQjCNFMxcNXFQkJquLEhHI6wc4qYNPTUg&sig2=xB-EsVSQtH7log2iezGuZw&bvm=bv.112766941,bs.2,d.bGQ

• Luc Dupas

Lid
    26 januari 2016 om 09:32

gerrit schreef:
    Ik vind het vooral jammer dat de propulsietechnieken bij Nelos niet bestaan.

Bestaat wel hoor, maar het is aan iedere NELOS-club om dat zelf te organiseren en daar aandacht aan te besteden. In onze club wordt regelmatig een sessie “vintechnieken” georganiseerd. Recent hadden we nog een sessie over navigatietechnieken en over reeltechnieken.
    In tegenstelling tot andere federaties wordt bij de NELOS niet voor iedere scheet een aparte specialty opgezet, het is aan de I’s/duikers/clubs zelf om aandacht te besteden aan vb. vintechnieken, gebruik van de OSB, nettentrainingen, gebruik van een reel, navigatietechnieken, enz. enz. enz.

• Luc Dupas

Lid
    26 januari 2016 om 09:36

gerrit schreef:
    Een klein grappig voorbeeldje: bij CMAS staat in de CMAS International Diver Training Standards and Procedures Manual het gekende duikteken: duik omhoog met als betekenis: “stijgen”. In de CMAS Cave Diving Standards & Training System betekent hetzelfde teken: abort dive.

En wat is dan het verschil Gerrit, of mogelijks zelfs “probleem”???
    Als ge in een grot zit betekent “wij moeten omhoog, wij moeten hier weg” inderdaad “abort dive” want omhoog tot tegen het plafond brengt niet veel op.
    Als ge in openwater zit betekent “wij moeten omhoog, wij moeten hier weg” gewoon “wij moeten omhoog”.
    So what?

• gerrit

Lid
    26 januari 2016 om 10:13

Luc,

Ik vind het jammer dat je vintechnieken als flatulentie ziet. 🙂
    Mijn punt was dat juist in de beginnersopleiding via IANTD Essentials, GUE recrational diver, UTD Essentials of Recreational diver of de ISE Basic of Exploration de propulsietechnieken meteen geïntegreerd zijn.

Het is lovenswaardig dat instructeurs op eigen initiatief, op vrijwillige basis petomanisch gedrag vertonen. 😉 Woordkeuze gebaseerd op jouw woorden. Het is spijtig dat goede vintechniek geen Nelos standaard is in de opleiding van 1*, 2* duiker, in tegenstelling tot de vele apnea criteria bij Nelos.

Ik had deze vintechnieken nodig om in het traject van grotopleidingen te kunnen stappen. Ik heb dus mijn oude technieken (waaronder en niet aleen de propulsie) moeten afleren en nieuwe aankweken. Dat vind ik nu net een van de voordelen van IANTD, GUE, ISE etc.. dat je voordurend kunt opbouwen en niet dat je dingen moet afleren als een nieuwe vaardigheid moet aanleren.

Als Doortje nu al spreekt van overhead environement duiken (grot & wrak), dan zijn deze soort organisaties, naar mijn smaak een meer dan valabel alternatief.

• Luc Dupas

Lid
    26 januari 2016 om 12:38

gerrit schreef:
    Ik vind het jammer dat je vintechnieken als flatulentie ziet. 🙂

Net niet! Het is heel belangrijk en daarom organiseren wij het dan ook in onze club. En het staat iedereen vrij dit zelf te organiseren in de eigen clubs, zonder dat daar specialties voor moeten verzonnen worden. Net zoals vb. correcte uitloding en uittrimmen heel belangrijk is en veel aandacht moet krijgen, zonder dat daar weer een specifieke PPB-specialty of zo moet worden bedacht.

• Dries

Lid
    26 januari 2016 om 12:50

doortje1982 schreef:
    Ik heb inmiddels een hele toffe Belgische duikclub gevonden.

Maar goed voor mij blijft het verschil tussen de verschillende organisaties nog steeds wel onduidelijk.
    En ook hoe het kruisen plaats vind, als je bijvoorbeeld 1ster duiker cmas ben, mag je dan mee op begeleide bootduiken van een padi duikschool etc.

Hey Doortje…

Leuk te horen dat je een duikclub gevonden hebt waar je welkom bent en niet over alles in een onnodige discussie gegaan wordt zoals hier op dit forum.

Ik ben best ook wel nieuwsgierig naar welke club het geworden is. Het lijkt me ook dat enkele ervaren duikers die hier reeds geantwoord hebben eens bij die club op bezoek gaan om te kijken hoe je iemand die net begint te duiken moet opvangen en niet met een hele hoop engelse termen, waar ze de eerste jaren niet mee in contact komen, mee naar hun hoofd moet slingeren.

Wat betreft je vraag over het duiken met een PADI-duikschool als 1-ster duiker… Dit zijn allemaal puntjes die in je duikopleiding aan bod zullen komen. Vanaf je effectief start en enkele lessen verder bent, zal die mist wel snel beginnen opklaren en krijg je snel duidelijkheid.

Succes met je duikcarrière. Geniet er van, stap voor stap, van elke brevet dat je eventueel in de toekomst zal halen.

Dries

• rollin

Lid
    26 januari 2016 om 13:40

Doortje is welkom bij de Gobio’s in Geraardsbergen, een Nelosclub. We hebben na wat onderhandelen fiat gekregen van het bestuur van het zwembad om een volledig duikpak toe te laten. Een burkini is en blijft niet toegelaten, daar kunnen we niets aan veranderen.

Over de vraag naar wrakduiken en grotduiken maken we ons weinig zorgen. Beginners hebben dikwijls een romantisch idee over duiken en hoe vlot je dat leert. Eenmaal bezig leer je wel snel je limieten kennen, en als dat niet zo is, zullen we daar met plezier op wijzen.

We zijn een kleine club, maar hangen goed aan elkaar en gaan na de training meestal nog iets drinken (warme chocomel is favoriet hier 🙂 ), en daar leer je als beginner meestal nog het meest van alles. Als je een ervaren duiker hoort lachen met zichzelf: “toen ik 150 duiken had, dacht ik dat ik kon duiken, jongens toch…”, besef je wel dat je met je 30 duiken nog nergens staat.

Naast de standaardtrainingen door de instructeurs (voor examens, conditietraining, OSB), zijn er hier ook een paar 3*-sterren die de specialities op zich nemen, zoals onder lage obstakels palmen en vintechnieken. We nemen dan een bepaalde groep en oefenen op frogkick, backkick, helicopter enzovoort. Dat zou wat meer mogen, maar we hebben er wel aandacht voor. Ook op CPR worden extra sessies georganiseerd.

Ik vind het systeem zoals Luc dat aanhaalt wel goed, maar er zou wel wat meer aandacht voor moeten zijn. Ik denk dat niemand kan ontkennen dat er verschrikkelijk slecht wordt gepalmd, zelden zie je duikers die mooi in het water liggen, geen stof maken… Het zijn echt de uitzonderingen. Hoewel het dus aan de clubwerking zelf ligt, zou het niet slecht zijn daar als federatie toch iets meer aandacht voor te hebben. Stof is niet enkel een plezierbederver voor de andere duikers, het is ook erg slecht voor ecosystemen. Bij deze misschien een oproep?

Rollin

• beester

Lid
    26 januari 2016 om 14:11

rollin schreef:

Ik vind het systeem zoals Luc dat aanhaalt wel goed, maar er zou wel wat meer aandacht voor moeten zijn. Ik denk dat niemand kan ontkennen dat er verschrikkelijk slecht wordt gepalmd, zelden zie je duikers die mooi in het water liggen, geen stof maken… Het zijn echt de uitzonderingen. Hoewel het dus aan de clubwerking zelf ligt, zou het niet slecht zijn daar als federatie toch iets meer aandacht voor te hebben. Stof is niet enkel een plezierbederver voor de andere duikers, het is ook erg slecht voor ecosystemen. Bij deze misschien een oproep?

Rollin

Vind ik ook Rollin… trouwens leuk dat je even reageert.

@ Luc… je moet wel een beetje intellectueel eerlijk blijven hé. Natuurlijk zal bij Torpedo Leuven er wel regelmatig eens een sessie vintechnieken en stabiliteit gegeven worden, maar dat komt ook voor een stuk omdat er een aantal technische duikers (GUE in dit geval) in jullie club aanwezig zijn. De enige nog actieve Belgische GUE instructeur zit in jullie club, jullie voorzitter/duikschoolleider is een GUE grotduiker! In Amphora A’pen zal dat ook al wel eens gegeven geweest zijn en ik heb ook al wel eens met duikers van Atlantis Aarschot vinslagen geoefend heb (backkick). Maar dat blijven uitzonderingen.

Onlangs nog was ik uitgenodigd om mee een sessie stabiliteit en vintechnieken te geven aan assistent videografen in de duiktank in Zwevegem. Daar krijgen ze trouwens een nieuw specialty kaartje van NELOS voor. In het groepje waar ik les aan gaf zat een instructeur (dacht 2*) en een AI… en die hadden toch nog nooit een fatsoenlijke kikvorsslag of helicopter of backkick gezien hoor.

Dat verbaast mij (en waarschijnlijk jou) ook niet, want hoeveel keer dat ik te horen krijg “we moeten eerst in ’t water zijn dan is ’t zicht nog goed”… en ze dan zie stofmaken… of hoe in een van nature heel heldere steengroeve als Vodelee het zicht op 5 easy minutes tot de helft herleidt kan worden.

Dus ja een specialty is wel op zijn plaats, want er zijn teveel instructeurs die het zelf niet kunnen.

• Snoel

Lid
    26 januari 2016 om 16:20

Leuk dat Doortje1982 een duikschool heeft gevonden.

Ikzelf begrijp niet vanwaar dat burkine verbod komt. Ik stoor me er helemaal niet aan.
    @ Doortje : heb jij hier al eens een deftige reden voor gekregen ?

Het enigste waarvoor ik een nieuwe kruistocht zou organiseren, is dat duikende moslims de drankkeuze van de geliefde après-duik gaan beïnvloeden :-). Nen appelthee, nee, merci …

• Cthulhu

Lid
    26 januari 2016 om 16:36

Ik vraag me dus ook af wat het verschil is tussen een duikpak en een burkini voor dat zwembadbestuur? Maar goed, beter geen slapende honden wakker maken daar.

• DDM

Lid
    26 januari 2016 om 17:25

Misschien is de burkini te “sexy” voor hen …

• PV

Lid
    26 januari 2016 om 17:29

Zo een doorgedreven vintechniek workshop zou me wel eens kunnen bekoren nooit te oud (of teveel duiken) om iets goed te leren.

PV

• Luc Dupas

Lid
    26 januari 2016 om 18:05

beester schreef:
    @ Luc… je moet wel een beetje intellectueel eerlijk blijven hé. Natuurlijk zal bij Torpedo Leuven er wel regelmatig eens een sessie vintechnieken en stabiliteit gegeven worden, maar dat komt ook voor een stuk omdat er een aantal technische duikers (GUE in dit geval) in jullie club aanwezig zijn. De enige nog actieve Belgische GUE instructeur zit in jullie club, jullie voorzitter/duikschoolleider is een GUE grotduiker!

Dat klopt inderdaad van die GUE-duikers, maar de chronologie is enigszins anders zenne Wannes. ‘k Ben eens voor de aardigheid in mijn loggings gaan duiken en dan vind ik al in 2002 duiken terug waar ik samen met een buddy heb zitten oefenen met reeltjes en reeltechnieken en vintechnieken en OSB-technieken enz… dat was lang voor bij ons de eerste GUE-duiker op de proppen kwam hoor.
    Uiteraard helpt het tegenwoordig ook dat we een aantal GUE-duikers in de club hebben, dat is zeker.

• beester

Lid
    26 januari 2016 om 18:33

PV schreef:
    Zo een doorgedreven vintechniek workshop zou me wel eens kunnen bekoren nooit te oud (of teveel duiken) om iets goed te leren.

PV

Neem eens contact op met Erik De Groef (http://wiki.nelos.be/index.php/Sectie_Onderwatervideografie)… die organiseert assistent onderwatervideo cursussen die voornamelijk over stabiliteit en vintechnieken gaan.

Daarbuiten kan je dit natuurlijk ook leren bij andere (technische) federaties als GUE, IANTD, etc…

Of gewoon door zelf te oefenen…

• Cthulhu

Lid
    26 januari 2016 om 18:45

Awel, zo’n workshop zou me ook interesseren.

• beester

Lid
    26 januari 2016 om 19:20

Awel als er wat volk is van het forum die interesse hebben voor deze NELOS workshop wil ik ook wel een nieuw onderwerp starten en dit (door Erik, hehehe) laten organiseren.

Dan neem ik wel contact op met Erik. Oftewel organiseert hij het dan ter plaatse bij een nelos club (op locatie) of aan een vijver/put of tank.

Momenteel is ’t ivm temperatuur maar ook zichtbaarheid gemakkelijker om het in die nieuwe duiktank in Zwevegem te doen, omdat je er met je eigen materiaal kan duiken, het stuk theorie er vooraf gegeven kan worden in de kantine, en er plaats genoeg is om toch voor een man of 8-10 zo’n workshop te geven. In de lente/zomer/herfst is dat natuurlijk ook perfect mogelijk in een plaatselijke put.

Als ik toestemming krijg van Erik post ik later wel een filmpje van een zo’n workshop.

@ Luc, maar jij was altijd al een “early adopter” hé 😉

• Cthulhu

Lid
    26 januari 2016 om 19:52

We zijn al tenminste met 2… nu nog 6 man vinden (of 5 als SVP er één van is).

• beester

Lid
    26 januari 2016 om 20:02

Zal effe een nieuw draadje starten.

• doortje1982

Lid
    27 januari 2016 om 13:35

Wat leuk zoveel positieve reacties, daar hou ik van, positiviteit. 🙂

Geen zorgen Rollin, ik ben ambitieus, maar heb geen zelfmoordneigingen. 🙂 Ik heb niet de illusie dat ik binnen een jaar al kan duiken. Of de eerste 5 jaar zelfs. Ik zou zeker ook niet zonder begeleiding duiken.
    Maar ik hou van structuren 🙂 ik wil graag weten hoe alles zit en wanneer alles plaats vind.
    Dat is alles, ook al vind het de eerste 20 jaar nog niet plaats.
    De rede dat ik bij een duikclub wil is om op een leuke manier mijn conditie wat op pijl te houden. En omdat mijn man en ik graag zwemmen, snorkelen etc, gezien wij net ying en yang zijn is het soms moeilijk een vakantie/hobby te vinden die wij beide tof vinden. Water is bij ons altijd goed. Dat zijn mijn 2 doelen. Grot duiken etc. hoeft echt niet hoor.

Betreffende de vragen rond de burkini, de rede dat dit niet mag is omdat er een minister vind dat dit niet binnen de huidige zwembadcultuur past, er zijn verschillende intervieuws over verschenen, die je op google kan vinden. Want idd veel verschil tussen een duikpak, wetsuit en burkini is er niet.

En ondanks wij moslims zijn houden wij van de nodige apres-duik 😉 we zijn altijd in voor warme chocolademelk!

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu