Duikforum Duikforum Uit fouten leren Zonnebrand alternatieven

• Zonnebrand alternatieven

Luc Dupas reageerde 4 years, 12 maanden geleden 11 Leden · 20 Berichten
  • JTB

Lid
    22 oktober 2015 om 08:28

Na een artikel gelezen te hebben heb ik ontdekt dat er alternatieve producten zijn die het koraal niet schaden. Misschien een goed idee om dit verder te verspreiden onder onze mede duikers (en vrienden en familie)?

Het artikel: http://www.washingtonpost.com/news/energy-environment/wp/2015/10/20/after-sunscreen-protects-humans-it-massacres-coral-reefs/?tid=pm_business_pop_b

• Willij

Lid
    22 oktober 2015 om 10:35

Een oud verhaal maar het zal niet helpen.

Veel mensen zijn nu eenmaal zo dom om in de zon te gaan liggen. Sommige “denken” dat de er met een bruin kleurtje er beter (minder lelijk) uitzien.

Veel beter is je niet, of niet onbedekt, in zon te begeven. Zoals iedere dermatoloog je kan vertellen is het funest voor je huid en verhoogd de kans op huidkanker aanzienlijk.
    Die Arabieren, Spanjaarden e.d hebben dat al eeuwen eerder ontdekt.

Als je niet in de zon gaat hoef je ook geen rotzooi (zonnebrand) op je lijf te smeren en gaat het koraal nog steeds stuk door de velen anderen oorzaken.

Maar ook zeep deo en andere geurtjes zijn slecht voor je huid maar dit is weer een ander onderwerp ;-P

Die farmaceuten maken ons van alles wijs om maar meer omzet te draaien.

• Luc Dupas

Lid
    22 oktober 2015 om 11:03

En dat beetje zonnebrandolie tov die oceanen van rommel en afvalwaters die via rioleringen en rivieren in de zeeen en oceanen terechtkomen… uiteraard “contribute” ALLES op een of andere manier en in meerdere of mindere mate maar ik vermoed dat er wel andere belangrijkere problemen zijn hoor.

• Dries

Lid
    22 oktober 2015 om 11:43

Luc Dupas schreef:

En dat beetje zonnebrandolie tov die oceanen van rommel en afvalwaters die via rioleringen en rivieren in de zeeen en oceanen terechtkomen… uiteraard “contribute” ALLES op een of andere manier en in meerdere of mindere mate maar ik vermoed dat er wel andere belangrijkere problemen zijn hoor.

Klopt volledig. Zo kap ik ook al de afvalolie van mijn auto en machines ergens in de gracht. Want dat beetje kan niet echt kwaad. Zeker niet als je ziet hoeveel de Flinterstar lekt. En van de Flinterstar denken ze ook… oooh.. We kunnen dat beetje wel lozen. Want daar in de Golf van Mexico deden ze dat ook met veel grotere hoeveelheden.

En zo blijft iedereen zijn kop in het zand (waar ook de zonnebrandolie in plakt) steken.

Ik geef toe dat ik ook niet snel zoiets zal wijzigen hoor. Maar om nu zoiets als argumentatie te gebruiken, dat lijkt me dan ook weer niet echt zinvol. Iedereen moet gewoon op zijn/haar niveau kijken in welke mate ze mee kunnen werken aan een verbetering. En indien iemand dat via een alternatief van zonnebrandolie wil doen, dan vind ik dat ook al geweldig.

• Luc Dupas

Lid
    22 oktober 2015 om 15:01

Als ge de olie van uwe auto ververst Dries, dan zal dat allicht 3-4liter of omtrent zijn… smeert gij zoveel zonnebrandolie op u???
    Alles is relatief he… als uw huis onder aan het lopen is omdat ergens een breuk in een leiding is moet ge u niet zitten druk maken over ergens een kraantje dat een druppeltje lekt en daar dan alle aandacht op vestigen.

• PV

Lid
    22 oktober 2015 om 15:54

Alle beetjes helpen zei de mug en deed een plaske in zee :-)))

PV

• Baksteen

Lid
    22 oktober 2015 om 16:03

Luc Dupas schreef:
    Als ge de olie van uwe auto ververst Dries, dan zal dat allicht 3-4liter of omtrent zijn… smeert gij zoveel zonnebrandolie op u???
    Alles is relatief he… als uw huis onder aan het lopen is omdat ergens een breuk in een leiding is moet ge u niet zitten druk maken over ergens een kraantje dat een druppeltje lekt en daar dan alle aandacht op vestigen.

Mijn gezin van 3 smeert denk ik toch gemakkelijk 2 tubes van 200 ml op een week.
    En hoeveel toeristen in Egypte per jaar ? 10 miljoen ? Niet allemaal aan zee waarschijnlijk ma toch.

• Dries

Lid
    27 oktober 2015 om 13:00

Luc Dupas schreef:

Klopt… Daarmee dat ik dat ook zeg. Ik maak me ook niet druk over de zelfs 7l olie uit men auto die ik zo weg kap. Want mijn aandacht gaat uit naar tv kijken hoe ze de olie van de Flinsterstar opkuisen. Dat probleem is toch groter. Ik maak me dus geen zorgen om mijn eigen vervuiling.

• Luc Dupas

Lid
    27 oktober 2015 om 13:21

Dries schreef:
    Klopt… Daarmee dat ik dat ook zeg. Ik maak me ook niet druk over de zelfs 7l olie uit men auto die ik zo weg kap. Want mijn aandacht gaat uit naar tv kijken hoe ze de olie van de Flinsterstar opkuisen. Dat probleem is toch groter. Ik maak me dus geen zorgen om mijn eigen vervuiling.

Gewoon thuisblijven en voor TV gaan zitten is inderdaad het beste voor het milieu Dries… geen vervuilende verplaatsingen en al helemaal niet met dat supervervuilende vliegtuig op reis moeten gaan… en binnen voor de TV moet ge u ook niet insmeren met zonnebrand-olie… een win-win voor iedereen… ;-p

• beester

Lid
    27 oktober 2015 om 15:35

Tja Luc da’s allemaal waar. Maar met jou “hete druppel op een hete plaat” verhaal kan je alle actie wegredeneren hé.

– Zuiniger met de wagen rijden, meer de fiets nemen: heeft toch geen zin want die Amerikanen blijven maar rondrijden met hun gasguzzlers.
    – Windenergie, zonnepanelen: heeft toch geen zin want de chinezen blijven toch maar stoken met steenkool.
    – Tonijn eten: Tja als ik ‘m niet opeet eet iemand anders ‘m wel op… hij is toch al dood.
    – u wassen met gewone zeep in een beek (kamp): tja dat beetje zeep maakt toch niets als je ziet hoeveel water door die beek stroomt, bioafbreekbaar kost teveel.
    – ghostfishing op de noordzee: tja die paar netten die van wrakken worden afgehaald maken toch niets uit, en de vissers verliezen er zo weer netten op. En loodvervangers, tja die tonnen lood die al in de zee liggen hebben het toch al genoeg vergiftigd.

Maar een paar voorbeelden hé (en dat wilt niet zeggen dat ik me aan alle of zelfs enkele houdt). Wat ik wil zeggen is dat de pragmaticus, de rationele, uithangen gewoon een excuustruus is voor niets doen.

Natuurlijk kan niemand op zichzelf “belangrijke problemen” oplossen, en is het meestal een druppel op een hete plaat. Maar als jij op ’t een of ’t ander vlak een goed voorbeeld geeft (kan ecologie zijn, maar eender wat, al is ’t taarten bakken bij de boerinnenbond), dan gaan er mensen volgen. Misschien ziet jou neefje nichtje, zoon of dochter dat, en past hun mentaliteit zich een beetje aan.

Er is nu al een maatschappelijk draagvlak voor een hoop zaken die 30 jaar geleden onbestaande of ongewild waren… en ik hoop persoonlijk dat er stilletjes aan iets verandert… we moeten wel. Voor mij is ’t simpel ik heb geen klein mannen dus “après moi, le deluge” en ’t zal mijnen tijd nog wel duren 🙂 Maar de meesten hebben wel koters hé.

Soit zal te lang in de jeugdbeweging gezeten hebben zeker… dat wrijft af 😉

• Luc Dupas

Lid
    27 oktober 2015 om 18:02

Heb ik ook maar ergens beweerd dat men zelf niks moet doen Wannes???
    Ik probeer alleen maar enige redelijkheid en gezond verstand in het verhaal te brengen want tegenwoordig is het blijkbaar mode om voor vanalles en nog wat gelijk te beginnen trappelen en trommelen en als het even kan nog een paar online “protestacties” bovenop.
    Het gaat me hier over dat woordje “contribute” in dat onderzoek… ALLES zal op een of andere manier wel “contribute”, maar er is niks mis met wat redelijkheid en gezond verstand en onzelf een “schuldgevoel” laten aanpraten omdat iemand zich insmeert tegen zonnebrand is te gek voor woorden.

• beester

Lid
    28 oktober 2015 om 09:23

Nee dat klopt en zonder zonnebrand zou mijn kaal hoofdje al zwart zien van melanoom 😀

• Luc Dupas

Lid
    28 oktober 2015 om 10:26

beester schreef:
    Nee dat klopt en zonder zonnebrand zou mijn kaal hoofdje al zwart zien van melanoom 😀

Gewoon een pet of hoed is dan toch veel goedkoper en veel milieuvriendelijker… 🙂

• Willij

Lid
    28 oktober 2015 om 12:08

beester schreef:

Ik gebruik nooit zonnebrand 😛
    Sommige mensen laten zich van alles aanpraten.

Zie mijn post (2)

• SVp

Lid
    28 oktober 2015 om 16:12

Wil iemand me een mailtje sturen wanneer dit topic over iets begint te gaan ?

• UFo

Lid
    28 oktober 2015 om 16:47

• beester

Lid
    28 oktober 2015 om 19:22

hahaha touché Luc… den tijd van hoeden (en geweren) dragen is al efkes passé…. 🙂

• dennisv

Lid
    28 oktober 2015 om 22:27

kijk naar de dieren

rol in de modder

• robbyrey

Lid
    29 oktober 2015 om 08:25

dennisv schreef:
    kijk naar de dieren

rol in de modder

De DIEREN ???
    M’n menselijk vrouwtjesdier kost me zakken geld om in modder bekleed te worden, in het “beautysalon”. Niet dat het ook maar iets helpt, overigens…

Grtz,
    Robby

• Luc Dupas

Lid
    29 oktober 2015 om 09:09

robbyrey schreef:
    De DIEREN ???
    M’n menselijk vrouwtjesdier kost me zakken geld om in modder bekleed te worden, in het “beautysalon”. Niet dat het ook maar iets helpt, overigens…

Hoezo? Wordt dat beautysalon daar dan niet beter van Robby? :-p

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu