Duikforum Duikforum Uit fouten leren buddycheck niet vergeten!

• buddycheck niet vergeten!

merlinX reageerde 5 years, 2 maanden geleden 6 Leden · 11 Berichten
  • botti.d.ä

Lid
    28 juli 2015 om 23:41

in een bijdrage op sportdiver.com (http://www.sportdiver.com/article/padi-news/5-bad-habits-scuba-diving): You ask your buddy, “You ready? Yeah? Let’s go diving.” Everything seems fine until you roll off the boat and discover you forgot your fins, your buddy’s tank is loose, or something even worse.
    Voorlaatste week op onze maandagelijkse barbeque duik in de put van E. bij A. ging ik met mijn dierbare echtgenote te water. Tientallen duiken samen, la routine, quoi…
    Wij duiken (OK-teken, duim naar beneden, trekken aan de snelontluchter) maar mijn hartelief spartelt in het water als een zieke vis. Zij komt weer aan het oppervlak, ik denk: problemen met het klaren, dat had ze wel eens. Blijkbaar niet want ze probeert zowaar een volleerde eendenduik in volle uitrusting. To no avail: lood vergeten. Echte afgang (pun intended). Gelukkig kon een clubmaat de loodzakken uit de koffer halen en madame het uitkleden besparen.
    Moraal van het verhaal: al ken je de buddy door en door is een minuut checken toch geen verloren moeite!

• SVp

Lid
    29 juli 2015 om 00:17

En al deze grappige momenten missen ? 🙂

• merlinX

Lid
    29 juli 2015 om 07:51

Misschien helpt het geheugensteuntje “Vlugge Leeuw Schiet Lekker Op” alsnog?

Men leert dat in een PADI open water …

Vest

• Is het trimvest goed bevestigd en past deze ?
    • Is de inflatorslang aangesloten en functioneert de inflator in zijn geheel ?
    • Controleer de andere (over)drukventielen
    • Is er voldoende lucht in het vest om te water te kunnen gaan ?
    • Kent je buddy de bediening van het vest ?

Lood

• Draagt je buddy de juiste hoeveelheid lood ?
    • Hangt het loodsysteem vrij en kan het lood in een noodgeval afgeworpen worden ?

Sluitingen

• Functioneren alle sluitingen en gespen ?
    • Kunnen de sluitingen gevonden worden zonder te kijken ?

Lucht

• Is de fles stevig vastgemaakt ?
    • Is de kraan volledig geopend ? (kwart slag terug)
    • Werkt de alternatieve luchtbron en is deze op de juiste plaats bevestigd ?
    • Controleer de werking van de manometer (laat je buddy ademen uit zijn tweede trap)
    • Is er voldoende lucht voor de geplande duik ?
    • Is de kwaliteit van de lucht in orde ?
    • Werkt de ademautomaat ?

OK

• Algemene controle buddy – niks vreemds

• merlinX

Lid
    29 juli 2015 om 08:03

Ezelbruggetjes van andere agencies staan hier ook vermeld, NELOS staat er niet bij, dus geen ezels? 😉
    https://en.wikipedia.org/wiki/Buddy_check

• merlinX

Lid
    29 juli 2015 om 08:06

Bij de N.O.B heet het blijkbaar een KILO check?

Controleer nu je buddy door middel van de vierpunts check (KILO)

punt 1: is hij Kompleet? Heeft hij alle uitrustingsstukken die
    voor deze duik nodig zijn?

punt 2:
    Inflator; waar zit de zijne en hoe werkt die?

punt 3:
    Lood; waar zit dat bij hem en hoe werp ik dat af?

punt 4:
    Octopus; waar zit zijn ALV en hoe maak ik daar
    gebruik van?

http://www.deltaduikteam.nl/jmldd/index.php/verenigings-nieuws/o-zit-dat-zo/190-buddy-check

• Wex

Lid
    29 juli 2015 om 10:15

Padi opleiding in Thailand.
    Bangkok women realy are fella’s.
    Bcd
    Weight
    Releases
    Air
    Final ok

Wex

• merlinX

Lid
    29 juli 2015 om 10:33

En als toemaatje, de variaties op de PADI BWARF:

Brunette Women Really Are Fun
    Bald Women Really Are Fun
    Brown Women Really Are Fun
    Black Women Really Are Fun
    Beautiful Women Really Are Fun
    Bitchy Women Rarely Are Fun

And for the ladies:
    Big Willies Really Are Fun

======

B stands for BCD/buoyancy: check that everything is connected (buckles, air inflator
    hose, etc.). Make sure the dump valves are working, the BC holds air (no leaks/tears) and the tank is securely fastened.

W stands for weights: make sure the weight belts are on or are secure in their pockets
    if you have an air integrated BC. Also check that weight belts are set for right hand releases.

A stands for Air: double check your air (and your buddys) is on. Check how much pressure is in the tank. Check the air to both the primary regulator and octopus.

R stands for Releases: check the releases (BCD, tank strap, attached equipment, etc.) – where they are, how they come undone and are they properly buckled before the dive. You need to be aware of how it works for your buddy in case of an emergency.

F stands for Final OK: Do a final head to toe check. Are the mask and fins on, does anything not look right on your buddy?

• merlinX

Lid
    29 juli 2015 om 10:37

Alternatief op de Vlugge Leeuw Schiet Lekker Op?
    quote”In dutch, it is: Veel Likken Stimuleert een Langdurig Orgasme”

• Luc Dupas

Lid
    29 juli 2015 om 11:10

In ’t Schoon Vloams is dat gewoon “HeBdAlLes?”

Henoeh lucht en krijgt ge lucht en kunt ge lucht geven? Zodat het ook bruikbaar is voor de mensen uit de Vlonders…
    Blaas? Dat is de trimvest of de wing, waar lucht in moet kunnen… en hoe doet ge dat ding uit als het uit moet?
    Aansluitingen? Zitten alle darmkes goed vast en werkt alles?
    Lood? Hebt ge het bij en waar zit het en zit het goed vast en hoe kan het los?

• Willij

Lid
    29 juli 2015 om 11:10

Leuk al die lijstjes en hulpwoorden.
    Het voorkomt o.a. dat je morgens, na het douchen, en eenmaal geheel weer aangekleed, dat je je onderbroek bent vergeten. ;-P

Ik denk dat iedereen die wat langer duikt, wel eens zijn lood of dergelijke is vergeten.

Onlangs heb ik mij nog onervaren buddy er op gewezen dat hij niets moest vergeten bij een duikje op Gorishoek de Plaat. Eenmaal aangekomen bij het veenrandje mis ik mijn camera.
    Die lag nog op het dak van mijn auto. 🙁

Maar als je op de Noordzee van boord springt met een ongeopende kraan of zonder lood heb je een groter probleem. Zeker als het weer wat ruwer is.

• merlinX

Lid
    29 juli 2015 om 11:17

Willij schreef:
    Leuk al die lijstjes en hulpwoorden.
    Het voorkomt o.a. dat je morgens, na het douchen, en eenmaal geheel weer aangekleed, dat je je onderbroek bent vergeten. ;-P

Ik denk dat iedereen die wat langer duikt, wel eens zijn lood of dergelijke is vergeten.

Onlangs heb ik mij nog onervaren buddy er op gewezen dat hij niets moest vergeten bij een duikje op Gorishoek de Plaat. Eenmaal aangekomen bij het veenrandje mis ik mijn camera.
    Die lag nog op het dak van mijn auto. 🙁

Maar als je op de Noordzee van boord springt met een ongeopende kraan of zonder lood heb je een groter probleem. Zeker als het weer wat ruwer is.

Yeah right, dat heet dan sportief duiken, op de noordzee! Op de noordzee van boord springen met een rebreather en (beide) units vergeten op te zetten is er ook zo ene, je blijft immers ademen totdat … het licht uitgaat, gelukkig zijn er dan attente buddies in de buurt. Heb het zelf niet meegemaakt maar van horen zeggen, die verhalen komen uit goede bron(nen), namen noemen daar doe ik niet aan mee …

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu