Duikforum Duikforum Uit fouten leren Ongeval Wemeldinge?

• Ongeval Wemeldinge?

jojodive reageerde 4 years, 9 maanden geleden 23 Leden · 56 Berichten
  • streep

Lid
    15 mei 2015 om 10:56

• Trico Traco

Lid
    15 mei 2015 om 11:02

En daar gaan we weer……………..

• UFo

Lid
    15 mei 2015 om 11:58

Hilarisch, die commentaren.

• beester

Lid
    16 mei 2015 om 00:44

Voor wat hilarisch effect gewoon olie op ’t vuur gooien…

Jezelf introduceren als een Belgische duiker die altijd diep duikt, en al 7 keer gebruik heeft gemaakt van de Nederlandse hulpdiensten… ga dan verder dat je blij bent als Belgische belastingsbetaler dat je Nederlandse medemens diep in zijn eigen portefeuille mag graaien om jou onveilige hobby te sponsoren…

zie de bloeddruk stijgen 😉

• SVp

Lid
    16 mei 2015 om 00:57

Lijkt me een heel slecht idee.
    Als je de hond bent, dan kan je beter zo weinig mogelijk stokken uitdelen.

• SVp

Lid
    16 mei 2015 om 01:06

Erg,erg !
    Staat er een bord “verboden parkeren”, en TOCH hun helicopter neerzetten hé …

• viercuub

Lid
    16 mei 2015 om 11:44

hoe komt het toch dat de focus altyd op onze belgische duikers wordt gezet ? hebben de duitsers of de nederlandse duikers nooit iets voor ?

• Baksteen

Lid
    16 mei 2015 om 12:06

Misschien duikt de gemiddelde Nederlandse duiker effectief niet zo diep ? Vanaf 30 meter nemen de risico’s toch serieus toe.

• Jeroenvv

Lid
    16 mei 2015 om 12:16

Kwestie van statistiek lijkt me. Er zijn gewoon veel meer Belgen die in de Oosterschelde duiken dan Nederlanders.

Kijk eens op een zondag in het hoogseizoen bij Wemeldinge en kijk naar de verhouding Nederlandse versus Belgische nummerplaten.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het ligt aan opleiding, of diepte. Het gaat puur om aantallen.

en er gebeuren heel weinig ongelukken, dus wanneer het een keer mis gaat wordt er direct een hoop bombarie gemaakt. Over het algemeen wordt er door iedereen, belg en nederlander, goed en veilig gedoken.

• beester

Lid
    16 mei 2015 om 12:31

Wie zegt dat ik de hond ben SVP?

• Willij

Lid
    16 mei 2015 om 16:47

Jeroenvv schreef:
    Kwestie van statistiek lijkt me. Er zijn gewoon veel meer Belgen die in de Oosterschelde duiken dan Nederlanders.

Kijk eens op een zondag in het hoogseizoen bij Wemeldinge en kijk naar de verhouding Nederlandse versus Belgische nummerplaten.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het ligt aan opleiding, of diepte. Het gaat puur om aantallen.

en er gebeuren heel weinig ongelukken, dus wanneer het een keer mis gaat wordt er direct een hoop bombarie gemaakt. Over het algemeen wordt er door iedereen, belg en nederlander, goed en veilig gedoken.

Een slecht voorbeeld Jeroen.

Natuurlijk zijn er meer Belgen bij Wemeldingen en dat is logisch. Het is dichter bij België.
    De Nederlanders, waarvan de massa boven de rivieren wonen, gaan naar de Noordzijde van de Schelde of naar de Grevelingen.
    Bovendien was er vroeger nog tol op de Zeelandbrug waardoor de Belgen meer Zuid en de Nederlanders meer Noord bleven.

Wat de opleiding betreft:
    Bij PADI is 20 m al een diepe duik en bij de NOB is dat 30 m
    Bij NELOS is of was 40 m een opleidingseis.

Zoals bekend is het risico bij 40 m veel groter dan bij 30 m. Meer kans op stikstofnarcose meer kans op deco.

Maar…een goed opgeleide en ervaren duiker is vaak op 40 m veiliger bezig dan een slechte onervaren duiker op 30 m.

Iedere duiker weet de risico’s van het duiken, of dient die te weten.
    Zelf vind ik het grootste risico het naar de duikstek rijden op de overvolle wegen.

Maar het speculeren over de oorzaak vind ik nog steeds een slechte zaak. Zeker als men alleen maar op wat krantenberichten e.d. af gaat. Daar zijn wij Ollanders erg goed in. :-p

• willin

Lid
    16 mei 2015 om 21:51

iemand die weet of de mensen ok zijn?

• Pressure Freak

Lid
    16 mei 2015 om 23:16

Willij schreef:
    Bij PADI is 20 m al een diepe duik en bij de NOB is dat 30 m
    Bij NELOS is of was 40 m een opleidingseis.

Een aantal duiken in de zone 40 zijn bij de NELOS nog steeds een vereiste om AI te worden of de KDD te behalen. (kwalificatie diep duiken)

Die commentaren op HVZeeland zijn de moeite niet om op te reageren.

Maar volgens één van de “kenners” zou je bij PADI niet naar 40m mogen? Lijkt me gek aangezien ik met mijn SSI Deep diving speciality wel naar 40 mag.

• Baksteen

Lid
    16 mei 2015 om 23:43

Een probleem op 10 meter geeft een zeer kleine kans op een decompressie incident. Hetzelfde probleem op 40 meter, met een snelle stijging erbij is een gans ander verhaal. Komt nog bij dat je op 40m makkelijker in de problemen geraakt dan op 10 ook, door ademweerstand, verhoogde CO2 opbouw, stikstofnarcose, gasverbuik etc … Dat diepte er niks mee te maken heeft is kop int zand steken.
    En tuurlijk kan je via PADI naar 40 meter. En 50, 60 , 80, 100. Alles kan. Kwestie van training en opleiding.

• SVp

Lid
    17 mei 2015 om 00:17

viercuub schreef:
    hoe komt het toch dat de focus altyd op onze belgische duikers wordt gezet ? hebben de duitsers of de nederlandse duikers nooit iets voor ?

Euh, nee …
    Als het daar bingo is, dan zijn het altijd Belgen voor zover ik me herinner.
    Ik denk dat Willij de redenen mooi opsomt.

• Willij

Lid
    17 mei 2015 om 08:03

SVp schreef:

viercuub schreef:

Euh, nee …
    Als het daar bingo is, dan zijn het altijd Belgen voor zover ik me herinner.
    Ik denk dat Willij de redenen mooi opsomt.

En zo doen wij het in Olland maar dat wist je waarschijnlijk al 😉
    En het wordt steeds spannender.
    Wij weten alles (beter) en zijn bovendien helderziend ook al waren we er niet bij 🙁

http://www.duikforum.nl/forum/duiken/ongevallen/1831861-twee-belgische-duikers-in-problemen-in-oosterschelde

• SVp

Lid
    17 mei 2015 om 10:31

Mensenlief, wat een gelul op die Nederlandse forums, kranten en duikenpagina’s.
    Daar wordt je ambetant van …
    Opvallend veel van die schrijvers lijken behoorlijk goed te weten wat er op -40 allemaal wel en niet te zien is in de OS.

Op 40 meter is het mooier en uitbundiger dan op 20 meter, en zitten er geen stofmakers meer.
    Méér dan redenen genoeg om élke duik zo rap mogelijk naar de 40 te zakken.

• viercuub

Lid
    17 mei 2015 om 11:38

@svp: groot gelijk ! indien ge op de punt gorishoek tussen de blokken zit hebt ge geen stof, kunt ge rustig mooie foto’s maken en daar is tenminste serieus te fotograferen zonder daat ge gestoord wordt zonder dat er de een of anere(idioot ) op je toestel komt te zitten of te liggen !!( zoals bvb aan het rechtstuk oesterdam)grtjsjean

• b-ducky

Lid
    17 mei 2015 om 12:21

Jammer genoeg valt het niet alleen voor in onze regio maar ook in het buitenland.

De info over de flessen is nog steeds niet zeker, speculeren hoort erbij bij de pers, het onderzoek zal verder uitsluitsel geven.

Sterkte ook aan alle nabestaanden van deze slachtoffers.

Gelijk welke nationaliteit, als duikers zijn we allemaal wel een beetje familie van elkaar

http://www.duiken.nl/index.php?pageid=18&newsitemtitle=nederlandse-duikers-overleden-tijdens-een-duik-op-het-wrak-haven-nabij-genova

• Jeroenvv

Lid
    17 mei 2015 om 13:10

Vooropgesteld, ik duik ook met enige regelmaat naar 40 meter, of dieper. Maar de reden om dat te doen is niet omdat het daar zoveel rustiger is. Op 25 meter is het ook hartstikke rustig. De duikstekken zijn zo groot dat je onder water bijna niemand tegen komt op die diepte.

• SVp

Lid
    17 mei 2015 om 13:14

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150517_01684617

Slechte Italiaanse karakters zouden schrijven :
    “Wat heb je op meer dan 40 meter te zoeken, en het zijn altijd Nederlanders die hier voor kosten komen zorgen, blablabla …”

Terwijl ik denk dat ze gewoon wat meer op diepte moeten oefenen in de Oosterschelde. 🙂

Nee serieus, het kan iedereen overkomen, en men moet maar eens stoppen met vingertjes wijzen.
    Iedereen beleeft zijn hobby zoals hij goeddunkt, en soms ga je daar dood van.
    That sucks …

• Tribal

Lid
    17 mei 2015 om 20:35

Ale het zijn dan toch niet alleen Belgen die iets kunnen voor hebben ?
    Als ik zo andere forums lees of facebook kan geen enkele Belg duiken of duiken ze alleen met PADI wat een zever
    sterkte aan de nabestaanden

• Eragon

Lid
    18 mei 2015 om 10:27

Ik dacht eerlijk gezegd dat Padi advanced tot 30 meter mag gaan en Padi Deep Dive tot 40 meter maar steeds zonder decostops te hoeven maken (dat valt buiten de recreatieve limieten).

Zeer spijtige zaak dat er bovenop al de miserie van de slachtoffers ook nog mensen zijn die het nodig vinden om hun gal te spuwen en denken dat ze alles beter kunnen. Aan hen zal dat niet overkomen. Wie zegt dat die mensen met opzet naar 40 meter zijn gegaan en al is dat zo, wie kan zeggen dat dat goed of fout is. We weten niet wat er gebeurd is. Ik sta eerlijk gezegd nog altijd verstomd hoeveel macho’s er rondlopen in de duikwereld (M en V)en hoeveel nijd en jaloezie er in “sommige” kringen is.

Geniet van uw hobby en laat anderen daar mee van genieten in plaats van onrust te zaaien zou ik zeggen.

• viercuub

Lid
    18 mei 2015 om 11:01

@eragon : groot gelijk !! tenminste een duiker die positief ingesteld is !!!

• Trico Traco

Lid
    18 mei 2015 om 11:49

Trico Traco schreef:

• Cthulhu

Lid
    18 mei 2015 om 15:47

Trico Traco schreef:

Trico Traco schreef:

We hadden het de eerste keer ook al verstaan, hoor…

• Pressure Freak

Lid
    18 mei 2015 om 23:12

willin schreef:

1 van onze I’s vd club was daar in de buurt en het zou volgens hem niks met deco te maken gehad hebben. Eerder wat ver uit kant boven gekomen, niet binnen gepalmd geraakt door stroming, opgehaald door 2 palmers van op de kant waarop 1 vd 2 duikers bij aankomst ad kant flauw zou zijn gevallen vd inspanning of emotie. En dan stond de cavalerie met heli en alles daar.

Of dit 100% accurate info is? Alleen wat ze mij verteld hebben op clubduik.

• PV

Lid
    19 mei 2015 om 09:16

Pressure Freak schreef:

willin schreef:

1 van onze I’s vd club was daar in de buurt en het zou volgens hem niks met deco te maken gehad hebben. Eerder wat ver uit kant boven gekomen, niet binnen gepalmd geraakt door stroming, opgehaald door 2 palmers van op de kant waarop 1 vd 2 duikers bij aankomst ad kant flauw zou zijn gevallen vd inspanning of emotie. En dan stond de cavalerie met heli en alles daar.

Als je de laatste reactie leest op HVzeeland.nl is het toch eerder minder onschuldig, èèn van de duikers zou kritiek zijn.
    Hopelijk komt alles goed en sterkte aan het slachtoffer en de familie en vrienden.

PV

• beulke

Lid
    19 mei 2015 om 17:49

Pressure Freak schreef:

willin schreef:

Wij waren niet ter plaatse (er stonden al ramptoeristen genoeg) maar doken aan de stelhoeve (zo’n kleine 200 verder). Ikzelf vond de stroming net na HW niet mis. Mijn eerste gedacht was dus ook eentje van bovenstaande strekking: (krampen na stevige palmen, vermoeidheid.) eerder dan deco. dezelfde dag kregen we ook van duikers ter plaatse een soortgelijk verhaal …

maar deco na een duik op 40 klinkt natuurlijk sensationeler dan vermoeid na stevig stukje palmen … sensatie verkoopt nu eenmaal beter ….

• Plonzertje

Lid
    21 mei 2015 om 08:11

Wij zijn na het ongeval op de parking aangekomen om nog een duikje te maken. Een van de mensen die het water was ingegaan om één van de slachtoffers te helpen vertelde dat het duikpaar bovenwater naar de groene boei was gepalmd om van daar uit een vrije afdaling naar de bodem te doen. Het was een hoogwaterduik op kentering. Het bewuste duikpaar zou een man en een vrouw geweest zijn. De vrouw zou op 47m diepte nog 30 bar over gehad hebben (ik heb geen idee hoe lang ze onder water geweest zijn) en vervolgens gepanikeerd hebben. Ze zijn vervolgens veel te snel gestegen en hebben een aantal trappen gemist. Ze hebben boven water om hulp geroepen. De redder vertelde dat het stevig aan het poeieren was (ook nog rond de kentering). Voila, das het verhaal dat aan de kant werd verteld onmiddellijk na het ongeval. Is het waar? I don’t know. Zoals gebruikelijk moeten dergelijke verhalen met een korreltje zout worden genomen en wordt er vooral veel gegist en gespeculeerd.

• Luc Dupas

Lid
    21 mei 2015 om 09:40

Ik heb dat verhaal ook gehoord, van met 99.99% zekerheid dezelfde persoon… 😉

• ltcdrdata

Lid
    21 mei 2015 om 11:16

Nu los van alles, het enige wat belangrijk is (buiten het welzijn van die mensen), is dat wij, zij en iedereen hier iets van leert: of het nu komt door een zware inspanning van het palmen of door geen goede duikplanning te maken als je naar 40m gaat (en te durven ingrijpen als iets niet kan volgens dat plan, maw een backup plan hebben).

En voor wie het nog niet wist: weet als je langs de groene boei naar beneden bij HW gaat je al eens op 42-43m kan zitten en zelfs als je dan direct terugkeert je nog een ‘putteken’ kan tegenkomen waar het zelfs 48m is. Been there, done that, gelukkig met een volle fles maar de reactie was al direct van als dat langer dan 2 minuten duurt stijgen we tot 30m en gaan we verder in de bleu.

PS voor mij hoeven die 40’ers niet, maar ik had ze nodig voor mijn AI, en ik zit er soms nog wel eens om anderen, die ook voor AI of KDD gaan, een plezier te doen, ik was ook altijd blij dat er iemand mee kon. Maar het mooiste blijft toch op ondiepte, zeker als het zonneke goed schijnt 😉

• Cthulhu

Lid
    21 mei 2015 om 15:38

De combinatie van zwaar palmen na een diepe duik is hoedanook af te raden.

• Trico Traco

Lid
    21 mei 2015 om 15:57

Cthulhu schreef:
    De combinatie van zwaar palmen na een diepe duik is hoedanook af te raden.

Thanks voor de tip!
    Dat wist geen mens!
    Zo kan men altijd bijleren.

• Cthulhu

Lid
    21 mei 2015 om 23:20

Er heeft hier iemand blijkbaar lange tenen…

• Trico Traco

Lid
    22 mei 2015 om 09:18

Lange tenen ? Neen!
    Maar denk je nu echt dat de forumlezers niet weten dat zware inspanningen na een duik moeten vermeden worden?

Was je bij het ongeval erbij??? Neen!
    Kan het niet gebeuren dat je na een diepe duik wel een zware inspanning moet doen om je leven of dat van je partner te redden???

Eventjes nadenken is je blijkbaar niet gegeven.

• viercuub

Lid
    22 mei 2015 om 13:21

nooit gehoord van : plan je duik en duik je plan ? en nog iets een tyboekje is wel een nuttig instrumentje!! anderzijds : indien ge nog nooit op een bepaalde plaats gedoken hebt, vraag dan inlichtingen aan de duikers terplaatse! ook ne stroomatlas kan van pas komen. maar ja dat wisten jullie allemaal al he ?grtjs jean .

• Cthulhu

Lid
    22 mei 2015 om 15:13

Trico Traco schreef:
    Lange tenen ? Neen!
    Maar denk je nu echt dat de forumlezers niet weten dat zware inspanningen na een duik moeten vermeden worden?

Was je bij het ongeval erbij??? Neen!
    Kan het niet gebeuren dat je na een diepe duik wel een zware inspanning moet doen om je leven of dat van je partner te redden???

Eventjes nadenken is je blijkbaar niet gegeven.

Dus jij denkt dat alle forumlezers ervaren duikers zijn die alles weten? Dan kunnen we alle subfora behalve die over materiaal en reizen dan best direct sluiten zeker? Zie eens dat er iets gesteld wordt waarvan jij denkt dat iedereen dat weet (de gedachte alleen al).

Heb ik gezegd dat mijn opmerking specifiek over dit ongeval ging??? Neen!

Eventjes nadenken is je blijkbaar niet gegeven. …lange tenen blijkbaar wel.

• viercuub

Lid
    22 mei 2015 om 15:35

sommige ervaren duikers kennen het woord CAME niet meer geloof ik !!

• Trico Traco

Lid
    22 mei 2015 om 15:38

[quote]Cthulhu schreef:

Heb ik gezegd dat mijn opmerking specifiek over dit ongeval ging??? Neen!

Waarom post je dat dan op dit topic?

• Cthulhu

Lid
    22 mei 2015 om 18:20

Omdat het paste bij de vorige posts…

• pappies diving team

Lid
    23 mei 2015 om 00:33

mijnen yaccuzi is voor mij al diep genoeg, als er aan kant wat bubbels en een stuksken everzwijn ofzo staan
    met wa frietjes en dergelijke, maarja ik ben dan ook ne pappie hé

• Cthulhu

Lid
    23 mei 2015 om 16:06

Everzwijn én bubbels? Dan heb ik er liever een goede Supertoscaan bij

• PV

Lid
    23 mei 2015 om 21:58

@viercuub op straffe van mij hier tot in de eeuwigheid belachelijk te maken 🙂 verklaar die CAME eens

PV

• SVp

Lid
    23 mei 2015 om 22:04

PV schreef:
    @viercuub op straffe van mij hier tot in de eeuwigheid belachelijk te maken 🙂 verklaar die CAME eens

Ik wist het ook niet, dus je bent niet de enige dommerik… 🙂
    Maar google is mijn vriend : http://hippo-archief.nelos.be/pdf/Hippo50jaarBEFOS-nl.pdf , pagina 3.

• Cthulhu

Lid
    23 mei 2015 om 23:19

John heeft er op de academische zitting later KLASSE van gemaakt. Maar ik weet niet meer voor wat elk van die letters stonden (Kennis, Loyauteit en Enthousiasme waren er bij)

• viercuub

Lid
    24 mei 2015 om 11:45

beste forumvrienden : came= connaiance/amitiè/modestie/enthousiasme en voor de instructeurs kwam er nog een L bij:camel:loyaute( ten overstaan van de federatie. HOPELIJK herinnert de oude garde dit nog wel !!grtjs jean

• Luc Dupas

Lid
    24 mei 2015 om 11:58

viercuub schreef:
    beste forumvrienden : came= connaiance/amitiè/modestie/enthousiasme en voor de instructeurs kwam er nog een L bij:camel:loyaute( ten overstaan van de federatie. HOPELIJK herinnert de oude garde dit nog wel !!grtjs jean

Dat verwijst dan mogelijks naar de kemels die worden geschoten? :-p

• SVp

Lid
    24 mei 2015 om 16:03

viercuub schreef:
    loyaute( ten overstaan van de federatie. HOPELIJK herinnert de oude garde dit nog wel !!

De jonge generatie hoeft zich niets te herinneren want die liggen loyaliteitsgewijs contractueel vast.
    Zij hebben voor ontvangst van hun titel “de code” moeten ondertekenen.
    Ik weet niet of dat met hun eigen bloed is, maar ’t zou kunnen. 🙂

• Trico Traco

Lid
    24 mei 2015 om 18:40

SVp schreef:
    De jonge generatie hoeft zich niets te herinneren want die liggen loyaliteitsgewijs contractueel vast.
    Zij hebben voor ontvangst van hun titel “de code” moeten ondertekenen.
    Ik weet niet of dat met hun eigen bloed is, maar ’t zou kunnen. 🙂

Is dat echt waar? Moeten die ondetekenen?
    Indien waar vind ik dat een sterk stuk.

• SVp

Lid
    24 mei 2015 om 23:03

Trico Traco schreef:
    Is dat echt waar?

Natuurlijk, hebt gij mij hier ooit al bullshit weten verkopen ?
    Als ik me niet vergis is dat verplicht sinds midden 2006.

• viercuub

Lid
    25 mei 2015 om 12:47

het is nog waar ook ! MAAR kunt ge loyaliteit afdwingen door een handtekening? persoonlijk vindt ik dat ge Uw ingesteldheid niet kunt afdwingen!! grtjs

• Pressure Freak

Lid
    26 mei 2015 om 00:13

SVp schreef:
    hebt gij mij hier ooit al bullshit weten verkopen ?

lol

• zeeknol

Lid
    5 juni 2015 om 22:27

om hier even op terug te komen tussen al die ik heb gehoord en federatie uitleg zal ik mijn versie even geven.
    Een buddy van onze club heeft de bewuste personen ( man en vrouw) zien bovenkomen en heeft gevraagd of alles ok was en geen antwoord op gekregen.
    Net ietsje later roept de vrouw om hulp , ik en mijn buddy staan net ter hoogte van waar ze zijn, wij hebben onze flessen net afgegooid en horen het hulp geroep .
    Ik en mijn buddy nemen onze palmen en bril en lopen naar de kant en gaan naar de mensen toe , ondertussen horen we een van de twee(man) al zwaar ademen (zuchten ,gaspen??),we zwemmen er naartoe ,de man is bewusteloos en snakt (gaspt of hoe je het wil noemen) naar adem ,de vrouw heeft de jacket van de man al redelijk uitgedaan en we slepen hem naar de kant gevolgd door de vrouw (die aangaf in orde te zijn maar vermoeid),door ons in het oog gehouden tot aan de kant!
    Wij geven de man aan de mensen die aan de kant klaar stonden om hem over te nemen en verdere zorgen toe te dienen , ik help de vrouw die vermoeid is uit haar jacket en help ze aan de kant.
    Beiden krijgen zuurstof tot de ambulances arriveren. De vrouw is steeds bij bewustzijn geweest en met baxter en zuurstof in de ambulance vertrokken.De man heeft aan de kant zelfstandig geademd aan de O2 en na een tijd bij bewustzijn gekomen en wat ik nog vernomen heb zijn naam kunnen doorgeven voor hij naar het ziekenhuis is gebracht.Wat er precies gebeurt is op diepte of wat ze hadden , daar spreek ik mij niet over uit , ik ben geen dokter.Hopelijk een beetje beter beeld van wat er gebeurt is ,en hopelijk zijn ze er allebei zonder al te veel goed door gekomen.

• viercuub

Lid
    6 juni 2015 om 12:22

@zeeknol BRAVO!! tenminste ne duiker met fatsoen en plichtsbesef!

• jojodive

Lid
    5 januari 2016 om 14:20

“Natuurlijk zijn er meer Belgen bij Wemeldingen en dat is logisch. Het is dichter bij België.”

Heb niet veel met topografie, maar Wemeldinge lijkt me toch dichter bij Nederland dan bij België 😉

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu