Duikforum Duikforum Wie ben ik ? toekomstige duiker ??

• toekomstige duiker ??

Peter reageerde 5 years, 6 maanden geleden 17 Leden · 59 Berichten
  • Boja

Lid
    6 januari 2015 om 20:15

Hey,
    Even mezelf voorstellen . Ik ben Marc en woon in Veurne 44j .
    Tot een paar jaar terug kon ik niet zwemmen , wel 20m rattenslag .
    Na inschrijving door men broer voor 1/8 recreatie triathlon moest ik wel leren zwemmen .
    3 jaar terug was het 600m zwemmen in 24 minuten en maar afzien . Nu zwem ik dit in 16 a 17 miuten ( nog niet supper snel ) maar kan blijven zwemmen , 40 baantjes wordt regelmatig gedaan .
    Ik heb op reis ook wat gesnorkeld en zo begin ik er sterk over na te denken om een duikcursus te volgen want begin me echt goed te voelen in het water .
    Het is enkel even zien waar want velen zijn op woensdag avond en dan geef ik training aan de jeugd . En daar ik hoogst waarschijnlijk niet zelf meer zal spelen door gebroken sleutelbeen en bijhorende operatie 1 maand terug komt er wat vrije tijd ( ben sindsdien niet meer gaan zwemmen want heb nog pijn )
    Zijn er hier mensen uit de omgeving die goede school weten ? Maar vooral ook leuke club .
    Wat me ook wat weerhoud isde kostprijs van alle materiaal , weet wel dat er tweedehands veel is maar ken er niet genoeg van om de degelijkheid daarvan te bepalen . Zo kon ik enkele dagen geleden een duikfles kopen 12l 200bar , dubelle kaan niet gekeurd voor 30 euro . Zag er goed uit maar is dit voldoende, degelijk ??

• Jee

Lid
    6 januari 2015 om 20:30

duikpunt oostende heeft de maandagavond les in oostende en de vrijdagavond in bredene.
    Daar zie je alles over je materiaal.

mvg,
    Jochen

• Peter

Lid
    6 januari 2015 om 23:34

Dag Boja/Marc,
    Maak je geen zorgen om materiaal. Tijdens je opleiding is dit vaak in de prijs inbegrepen of je kan er huren voor je buitenduiken en die prijzen vallen mee. Wanneer je voor jezelf beslist hebt dat duiken je ding is en blijft en je dus aan eigen materiaal kan beginnen denken, zijn er ongetwijfeld mensen van je club/school met verstand van zaken die je willen en zullen bijstaan bij je aankopen. Inderdaad : tweedehands is er veel te vinden voor redelijke prijzen. Maar een duikfles is zeker niet de eerste aankoop waar je moet aan denken. Ik geef altijd de raad om eerst uit te kijken naar een goedzittend pak.
    Tenslotte : wat is duur ? De meeste wielerterroristen rijden rond met fietsen die een veelvoud kosten van een goede basisduikuitrusting…alles is relatief…
    Veel plezier met je toekomstige duikcarrière !

• SVp

Lid
    6 januari 2015 om 23:41

Welkom hier Marc !
    Peter zei het allemaal.

Maar bijkomend : als je die fles voor 30 euro nog kunt krijgen : doen !
    (Wel met keuringsgarantie : afgekeurd = geld terug !)
    Normale tweedehandsprijs zit rond de 100 ergens.
    Aan de hand van een fotooke kunnen we toestand, kraantype, etc iets beter inschatten en dus ook beter advies geven.
    Als je zo’n dingen tegen komt en je nog twijfelt of het een goede koop kan zijn, gooi het hier dan gerust in de groep. De forumcategorie materiaalbespreking dient daar voor.
    En iedereen heeft recht op mijn mening. 🙂

• Boja

Lid
    12 januari 2015 om 01:52

Even gezien voor duikschool in de omtrek en geluk ,
    Er is ene in koksijde die de donderdag oefend en in nieuwpoort de dinsdag dusdat moet wel lukken vooral vanaf 20u dus .
    Wat het materiaal betreft denk ik nog even te wachten alhoewel ik meer en meer twijfel over die fles en al wat die persoon nog staan heeft .
    Duikpak scuba 5mm , duikmes , lamp , 2 ontspanners scuba M50 en aqualung titan ( kwaliteit ??), botjes , vinnen , 2 bril’s , duikcomputer suunto eon lux , dieptemeter uwatec , trimvest en nog wa klein spullen . Dat duikpak zou mijn maat moeten zijn en voor alles vraagt hij 300 euro laast gebruikt ong 7 jaar geleden dus nazicht nodig en daar wringt het , wat kost het nu om zo iets na te zien ( onspanners , fles , batterijen computers ). Anders zou ik dit wel durven en als ik het niet graag doe zal ik er ook niet zo veel op verliezen en indien ik het leuk vind heb ik toch al iets

• Luc Dupas

Lid
    12 januari 2015 om 02:15

Suunto Eon Lux, enz… materiaal van ergens in de jaren ’90… mmm…

• Peter

Lid
    12 januari 2015 om 09:25

Beste Boja/Marc,

Je hebt duidelijk de duikkriebels al goed te pakken 🙂 !
    Een vraag : heb je een meer ervaren duiker bij je om dat materiaal te gaan zien en passen ? Indien niet : nog niet doen en wel om volgende redenen.

1)Hoe ga jij evalueren of één en ander je wel degelijk goed past
    2)Hoe ga je checken of één en ander wel degelijk goed werkt
    3)zelfs al is alles OK, hoe weet je op dit moment of dit materiaal je later bij je echte duiken gaat bevallen ?
    4)waar ga je, eenmaal je je brevet hebt, duiken ? In onze contreien en/of in het buitenland ? Is bijvoorbeeld al enorm belangrijk voor de keuze van een ontspanner en pak…

Het feit dat je je vraag hier post toont aan dat je zelf twijfelt. Vandaar mijn mening hierboven. Let op : ik spreek me vanzelfsprekend niet uit over de kwaliteit van het materiaal of de vraagprijs want ik heb het niet gezien, maar zoals Luc zegt : het blijft materiaal met vele jaren dienst achter de rug…

Wat betreft onderhoud : voor de ontspanners mag je minimaal zo’n 75€ rekenen als één en ander nog in redelijke staat is. Voor een fleskeuring ongeveer 30€ als je zelf één en ander beloopt…

Dus dat is samen al 405€ en voor alles mag dat dan misschien nog niet veel lijken, het is wel de prijs voor een nieuw pak, of van een nieuwe basisduikcomputer + een (tweedehands) fles of van een goede trimvest of een goede nieuwe ontspanner enz enz enz…

Tenslotte : het is hier op het forum een gevaarlijk topic, maar misschien is het ook een goed idee om eerder eens na te denken over HOE en hoe SNEL je wil leren duiken. Er bestaan namelijk verschillende opleidingssystemen en het komt er op dit moment toch op aan om het voor jou meest geschikte te kiezen.
    De duikscholen in Nieuwpoort en Koksijde die je noemt werken denk ik volgens het Nelos-“systeem” en dat is bij mijn weten zo voor de meeste kustclubs. Niks mis mee,absoluut niet, alleen : check toch even of deze opleiding bij jouw spirit en drive aansluit…je lijkt me namelijk nogal gedreven en wil mogelijk “snel” in het water liggen, wat niet altijd meteen in dit opleidingssysteem past…en misschien moet je dan voor een school met een ander opleidingssyseem wel wat verder rijden, maar past dit toch beter bij je instelling om sneller resultaat te hebben. Daar kan maar één persoon over oordelen en dat ben jijzelf. Dus : informeer je zeker ook hierover !!

Een lijst met de meeste duikscholen en clubs vind je trouwens op de “moeder”pagina van dit forum : http://www.duiken.be.

PS : lieve medeforumgebruikers : bespaar Marc en mij de klassieke federatiediscussies, Marc wil informatie, geen loopgravengevecht 😉

Duikforum

• Luc Dupas

Lid
    12 januari 2015 om 10:35

Ik denk dat Marc deze bedoelt in Koksijde: http://www.guyserville.be/opleidingen … niet echt NELOS he… :-p

• ltcdrdata

Lid
    12 januari 2015 om 11:16

Boja: Ben zelf lid van NDC: Nieuwpoortse Duikclub, en ben daar heel tevreden, leuke bende! We zijn net gestart met initiaties, dus ik zou zeggen kom maar af. We trainen op donderdagavond, en achteraf is er de gezellig après-dive in het ‘kaartershuisje’ ons clublokaal. Mail me gerust voor meer info

Groetjes Glenn

PS Veel materiaal kan je het eerste jaar gratis lenen bij de club, daarna goedkoop huren of als je zelf wilt kopen zijn er mensen genoeg die je willen helpen met wat wel of niet te kiezen.

• Peter

Lid
    12 januari 2015 om 11:54

Luc Dupas schreef:

Ik denk dat Marc deze bedoelt in Koksijde: http://www.guyserville.be/opleidingen … niet echt NELOS he… :-p

Niet echt terzake ook niet hé Luc…
    Met duikopleidingen voor beginners die steeds starten in september (ref. hun website) en resorterend onder de CMAS-koepel ook niet direct een “snelle en flexibele commerciële opleiding” lijkt me…maar ongetwijfeld heel toffe kerels en een heel toffe club 🙂

Zoals gezegd : Ik vind het enkel belangrijk dat Marc weet dat de opleidingssystemen nogal kunnen verschillen qua tempo, flexibiliteit, kostprijs enzovoort en op basis van die informatie zoekt en kijkt wat het beste bij zijn wensen aansluit.

• Boja

Lid
    12 januari 2015 om 12:43

hey
    in koksijde bedoelde ik

Diepzeeduivels

Ben blij te horen dat er hier alvast nog zitten die duiken in nieuwpoort .
    Of de opleiding snel moet gaan, niet echt , als ik tegen april / mei kan duiken lijkt me dat leuk omdat we veel weggaan met de mobilhome en dikwijls bij meren staan waar duikclubs zijn waar je kanduiken mist je het nodige brevet hebt he .En als ik zie hoe tevreden deze boven komen moet dat toch echt schoon zijn he daar beneden .
    Wat dat materiaal betreft laat ik het maar staan want als dat jaren 90 is heb ik zo iets van ja dat is voor …. Ik werk ook niet graag met machines uit de jaren 90 :p
    Blijkbaar kun je bijna overal huren in opleiding of gebruiken en zelfs nog achteraf , zo leer je het materiaal ook wat kennen

• Peter

Lid
    12 januari 2015 om 13:40

Boja schreef:

Of de opleiding snel moet gaan, niet echt , als ik tegen april / mei kan duiken lijkt me dat leuk omdat we veel weggaan met de mobilhome en dikwijls bij meren staan waar duikclubs zijn waar je kanduiken mist je het nodige brevet hebt he .

Kijk, net dat gaat waarschijnlijk een probleem worden binnen de Nelos-opleidingen, tenzij je april/mei 2016 bedoelt natuurlijk…dus stel eens de vraag aan deze club of het lukt om tegen dan een brevet te halen…

Binnen het “commerciële” systeem lukt dit in principe wel (met dan wel een paar kouwelijke openwaterduikjes in het vooruitzicht :-)). Nogmaals : ik spreek me niet uit of dit beter is of niet…Marc moet enkel zo goed en volledig mogelijk geïnformeerd worden…

• ltcdrdata

Lid
    12 januari 2015 om 13:56

Peter: Bij NDC niet hoor. daar lukt dat zeker in 2015!

In januari start men met de initiaties.

Wie het leuk vindt wordt lid en vanaf februari word je klaargestoomd tot 1* duiker en vanaf april/mei kan/mag je gerust al naar het open water, al wachten de meeste leden tot de ‘officiële’ opening van van het openwaterseizoen in juni wanneer onze trainingen van het zwembad naar de 3 vijvers in Adinkerke verhuizen. Net vooral omdat de beginnende duikers met een nat-pakje soms wat schrik hebben van de koude 😉

Ik ben via Nelos opleidingen in anderhalf jaar tijd 3* duiker geworden. Moet wel eerlijk zeggen dat ik veel duik (eerste jaar 100 duiken, 2de jaar 110 duiken, ik had er 160 toen ik 3* werd), initiatief neem naar het volgen van opleidingen,…

• Steven

Lid
    12 januari 2015 om 14:04

Peter schreef:

Boja schreef:

Of de opleiding snel moet gaan, niet echt , als ik tegen april / mei kan duiken lijkt me dat leuk omdat we veel weggaan met de mobilhome en dikwijls bij meren staan waar duikclubs zijn waar je kanduiken mist je het nodige brevet hebt he .

Kijk, net dat gaat waarschijnlijk een probleem worden binnen de Nelos-opleidingen, tenzij je april/mei 2016 bedoelt natuurlijk…dus stel eens de vraag aan deze club of het lukt om tegen dan een brevet te halen…

Waarom zou dat een probleem moeten zijn bij Nelos? Als ik het me goed herinner, lag ik na ongeveer tweeënhalve maand in het water.

Grtz!

S.

• Peter

Lid
    12 januari 2015 om 16:39

ltcdrdata schreef:
    Peter: Bij NDC niet hoor. daar lukt dat zeker in 2015!…In januari start men met de initiaties. Wie het leuk vindt wordt lid en vanaf februari word je klaargestoomd tot 1* duiker en vanaf april/mei kan/mag je gerust al naar het open water

Steven schreef:
    Waarom zou dat een probleem moeten zijn bij Nelos? Als ik het me goed herinner, lag ik na ongeveer tweeënhalve maand in het water.
    Grtz!
    S.

Ik heb jammer genoeg nogal wat ervaring met “aangelande” leerlingen van Nelos-clubs waar het veeeel langer duurt en waar dit niet meegegeven was aan de studenten. Vandaar mijn vrees voor Marc, maar aan het zeetje gaat het blijkbaar vlotter 🙂
    Zoveel te beter hé ! Marc : go for it 🙂 !

• ltcdrdata

Lid
    12 januari 2015 om 17:30

@Peter

Ik denk dat er 3 soorten Nelos clubs zijn (de eerste 2 ben ik lid van en hebben beide voor- en nadelen, de 3de bestaan ook als ik jou zo hoor…)

Clubs zoals NDC (Nieuwpoort) met een strakke structuur: alles loopt volgens een strict plan. Initiaties in januari, opleiding tot 1* in het voorjaar. Andere brevetten: start in het najaar, proeven op verzoek (ook en vooral in de zomer), examen in het voorjaar in samenspraak met de kandidaten.

Clubs zoals RDT (Brugge) met een heel losse structuur. Initiaties het hele jaar door, brevetten op aanvraag en in functie van de kandidaten heel het jaar door.

Andere clubs : veel wordt beloofd, maar er gebeurt niks (al over horen praten).

Nogmaals persoonlijk heb ik geen ervaring met type 3. Type 1 heeft het voordeel dat je perfect elk jaar weet wat je kan doen en je volgend sterretje kan halen, type 2 heeft het voordeel dat je sneller of trager kunt gaan.

En ik heb van die 2 walletjes gegeten ;), maar scheer dus niet alle Nelos clubs over dezelfde kam. Zonder in een federatieoorlog te geraken, ik zie ook wel sommige voordelen bij bvba PADI (en nadelen), als ik onze leden bezig hoor of op de GODD dagen ga duiken.

• robbyrey

Lid
    12 januari 2015 om 18:13

Beste Marc,
    Laat je niet gek maken door een “lange duur bij nelos” enz.
    Bij ons zijn in maart 3 mensen gestart, en volgende maand gaan ze mee naar de malediven, als 2* duikers. Zo traag lijkt me dat nu ook weer niet.
    Overigens loont het ook de moeite om s uit te kijken naar verschillende clubs, bij ons in Barracuda Brugge kun je opleidingen volgen met verscheidene federaties (nelos en padi, en verschillende technische opleidingen)
    Zo zullen er allicht nog meer clubs bestaan. Kun je zelf kiezen welk systeem je volgt, binnen 1 vriendengroep 😉

Grtz,
    Robby

• isvee

Lid
    12 januari 2015 om 18:21

Hoi,

Je bent van Veurne? dan heb je keuze te over qua Nelos!
    NDC: al veel reclame over gemaakt door “ltcdrdata”, als je houdt van een heel heel strakke structuur, de place to be…
    Diepzeeduivels koksijde: kleine club, gezellige sfeer, bezig aan een opmars.
    Maanvis Diksmuide: iets grotere club (60tal leden)met een losse zeer aangename sfeer. elk jaar opleiding 2 en 3 ster, 1ster 2x per jaar (sept – feb) wekelijks openwater vanaf pasen tot eind sept. Maandelijks steengroeves, zeeland, duinkerke, enz.

Ikzelf ben lid van Maanvis. Training de dinsdagavond. Materiaal gratis voor beginners.
    Wens je meer info, mail me gerust.
    http://www.maanvis.be

Mvg
    Stephan

• Luc Dupas

Lid
    12 januari 2015 om 18:39

Peter schreef:

Het hangt in de praktijk heel dikwijls heel erg af van de eigen inzet en prioriteiten van de cursisten hoor Peter. Je kan er proberen met de stok achter te zitten maar dat lukt niet altijd… 🙂
    Enfin, we hebben bij ons een paar voorbeelden van mensen die in oktober 2013 (!) begonnen zijn maar om tig persoonlijke redenen en voorvallen en vooral andere prioriteiten ondertussen nog altijd geen 1*D zijn… en een ervan heeft zelfs nog geen enkele openwaterduik gedaan.
    Maar gelukkig hebben we ook heel wat andere voorbeelden die er wel voor gaan… we hebben vb. een aantal die vorig najaar in oktober begonnen zijn en regelmatig naar de wekelijkse zwembadlessen zijn gekomen en dan was het geen problem om midden november de eerste (van de 5) openwaterduiken te doen en begin december het 1*D-brevet in handen te hebben.

• Peter

Lid
    12 januari 2015 om 19:25

Luc Dupas schreef:
    Het hangt in de praktijk heel dikwijls heel erg af van de eigen inzet en prioriteiten van de cursisten hoor Peter. Je kan er proberen met de stok achter te zitten maar dat lukt niet altijd… 🙂

Echt Luc ? Allé seg, dat wist ik niet… 🙂
    Tuurlijk is dat zo en dat fenomeen is overal hetzelfde. Ik heb hier ook nog wel een paar belegen opleidingsfiches in de schuif….
    Maar ondertussen is Marc toch weer wat wijzer over de mogelijkheden in zijn buurt en daar ging het om…en ik heb ook weer wat geleerd…

• Boja

Lid
    14 januari 2015 om 12:47

We gaan dus morgen eens zien in koksijde bij de diepzeeduivels. Hopelijk bevalt het me. Waarom daar, voor mij betere uren. Brevet zou nog kunnen behaald worden tegen de zomer.

• viercuub

Lid
    23 maart 2015 om 16:07

jongens toch !!! het is niet het stukje papier dat getuigd van een goede duiker …..
    BREVETENJAGERS HEBT GE IN ELKE SPORT !! maar een xxx met 160 DUIKEN !! geef mij dan maar een buddy x mee met 500 duiken !!grtjs jean

• SVp

Lid
    23 maart 2015 om 19:11

Oei, wat nu viercuub, een laat krampke ? 🙂

• viercuub

Lid
    24 maart 2015 om 12:30

hey @ svp ik ben dan wel ne ouwe lul van 77J maar heb ik gelijk of niet ? het is natuurlijk zo dat iedereen moet leren met regelmatig te duiken met geoefende duikers, maar het is toch zo dat niet het duikboekje de bybel is . en vroeger had men niet de behoefte om vlug zijn sterren te halen,daarom geef mij maar een buddy met 500duiken en met 1sterretje !grtjs jean . ps @svp ik doe nog steed s men duikjes in de winter in estartit+omgeving en in het betere zeisoen in de O.S.

• Boja

Lid
    27 maart 2015 om 17:39

Kan meschien 2 jaar in het zwembad duiken ken nu al alle tegels vanbuiten .
    Het lijkt me vrij normaal dat je zo vlug mogelijk u eerste ster haalt dan kan je beginnen met ervaring op te doen .
    Er zijn hiernogal wat 3sterren dus kan ik daar mee duiken om ervaring op te doen eenmaal ik mijn 1ste ster heb .

• Peter

Lid
    27 maart 2015 om 20:19

En Marc, nog altijd op schema voor je 1* tegen april/mei ? Bevalt het ?

• Boja

Lid
    28 maart 2015 om 11:00

ja normaal zou ik beginnen buiten duiken ergens in april , in mei weekend van 1 mei zou ik meegaan naar zeeland om daar ook wat duiken te doen .
    Vind het leuk om te doen enkel dat 10 min drijven is saai maar lukt wel .

• bubbling

Lid
    28 maart 2015 om 12:42

Boja schreef:
    ja normaal zou ik beginnen buiten duiken ergens in april , in mei weekend van 1 mei zou ik meegaan naar zeeland om daar ook wat duiken te doen .
    Vind het leuk om te doen enkel dat 10 min drijven is saai maar lukt wel .

Als je dan naar Zeeland komt voor je eerste buitenduiken ‘val je met je neus in de boter’ want dan is het precies ook sepiatijd. Wat oefeningen doen en sepias spotten ideaal toch!! 🙂

• Boja

Lid
    28 maart 2015 om 18:21

zo denk ik er ook over bubbling kan beter wat zien he 😛

Nu zoek ik nog ne camperplaats in de omgevingvan de stelhoeve want de club zal daar zitten maar al 2 dagen eerder denk ik, ik moet werken op 1 mei dju toch kan meer savond achterkomen .

• scubapat

Lid
    28 maart 2015 om 23:26

Peter schreef:

Boja schreef:

Binnen het “commerciële” systeem lukt dit in principe wel (met dan wel een paar kouwelijke openwaterduikjes in het vooruitzicht :-)). Nogmaals : ik spreek me niet uit of dit beter is of niet…Marc moet enkel zo goed en volledig mogelijk geïnformeerd worden…

Dus, als Boja bij u komt leren duiken dan is dat allemaal geen probleem, rap efkes een paar “kouwelijke duikskes” en klaar is kees (allé Boja).
    Ik heb al heel veel dingen zien lukken in het “commerciële” systeem, maar ik heb vooral oneindig veel dingen zien “mislukken” in het commercieel systeem.

Als ge dan met zo’n “Nelosclub” op verlof vertrekt met zo’n 15 man en pak’m beet 12.000 duiken ervaring en er staat dan zo’n “commercieel” snulleke met 120 duiken klaar als duikgids tja………….

• Baksteen

Lid
    28 maart 2015 om 23:54

Daar gaan we weer.

Moest de gemiddelde Nelosduiker half zo goed duiken als dat gij denkt dat ze duiken, de wereld zou een veel betere plaats zijn peis ik.

Wat ik vaststel is dat er verbazend veel van de oude garde niet kunnen trimmen. Dan moogde van mij 10.000 duiken hebben, maar als je de basis niet beheerst dan kan je niks wat mij betreft.

Moede perse kunnen stilhangen om nen goeien duiker te zijn ? … ja uiteraard … en dan liefst nog een beetje kunnen manouvreren ook toch.
    Laten we daar es mee beginnen en zien hoeveel er over blijven ?

• Peter

Lid
    29 maart 2015 om 00:58

Scubapatje : spoedig herstel toegewenst van uw sluitspierkramp.

Het heeft lang geduurd eer iemand zijn ontlasting hier kwam deponeren.

• scubapat

Lid
    29 maart 2015 om 01:13

Peter schreef:
    Scubapatje : spoedig herstel toegewenst van uw sluitspierkramp.

Het heeft lang geduurd eer iemand zijn ontlasting hier kwam deponeren.

Oei, heb ik dan toch de gevoelige snaar geraakt?

Moest ik als een rots achter mijn systeem staan dan zou ik me niet zo snel laten verleiden tot schelden…

• scubapat

Lid
    29 maart 2015 om 01:25

Baksteen schreef:
    Daar gaan we weer.

Moest de gemiddelde Nelosduiker half zo goed duiken als dat gij denkt dat ze duiken, de wereld zou een veel betere plaats zijn peis ik.

Wat ik vaststel is dat er verbazend veel van de oude garde niet kunnen trimmen. Dan moogde van mij 10.000 duiken hebben, maar als je de basis niet beheerst dan kan je niks wat mij betreft.

Moede perse kunnen stilhangen om nen goeien duiker te zijn ? … ja uiteraard … en dan liefst nog een beetje kunnen manouvreren ook toch.
    Laten we daar es mee beginnen en zien hoeveel er over blijven ?

Héél straf dat jij met al die Nelosduikers persoonlijk hebt kunnen duiken om dat allemaal vast te stellen 🙂

Maar stel nu dat ik graag lid zou worden van jouw clubje van “man in black”, dat “stilhangen” is dat met of zonder flapperen van de oren?

• robbyrey

Lid
    29 maart 2015 om 13:41

Patje,

Niet nerveus worden. De échte tekkies snijden de oren af, neemt minder weerstand.

PS is die naam “baksteen” een indicatie van de duikwijze???

Grtz,
    Robby

• beester

Lid
    29 maart 2015 om 14:05

Tja ik geloof dat de gemiddelde duiker best wel een veilige recreatieve duiker is maar dat er nog meer dan genoeg ruimte voor verbetering is.

En hoe meer sterren er zijn (los van federatie) hoe regelmatiger ik het dunning-kruger effect tegenkom. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect)… 🙂

Een goede lakmoestest is idd… of iemand zonder zijn handen te gebruiken stabiel, horizontaal stil in ’t water kan hangen… niet zo gemakkelijk, maar wel handig als je eens een boeike moet oplaten, een stijgingske moet doen in ’t blauw, etc 🙂

• robbyrey

Lid
    29 maart 2015 om 14:23

Tja Beester,
    Ken Nelossers, Padis, VVW-ers, noem ze maar op… die dat (goed) kennen.
    Weet ook van nelossers, padis, vvw-ers,…. die er nul de botten van kennen.
    Hangt vooral af van de persoon in kwestie, niet van federatie.
    Sommige instructeurs ga ik niet meenemen, andere 1*-duikers met veel plezier.

PS zonder handen te gebruiken? Zal die echt niet afkappen om het duiken te bevorderen! Die hangen nu eenmaal aan het eind van m’n armen, en waarmee moet ik anders na den duik m’n fleske bier opendoen???

Grtz,
    Robby

• viercuub

Lid
    29 maart 2015 om 15:27

beste forummakkers: ik ben gebreveteerd in het jaar 60 intussen meer dan 20jaar instructeur, heb al zowat overal gedoken waar men portemonee het toeliet, heb met al veel verschillende nationaliteiten en verschillende duikfederaties gedoken EN GELOOF ME OVERAL ZITTEN ER GOEDE EN OVERAL KOMT GE SLECHTE TOT ZEER SLECHTE DUIKERS TEGEN !!!(veelal ligt het aan de instructeurs die deze duikers gevormd hebben !!! grtjs jean

• scubapat

Lid
    29 maart 2015 om 23:31

robbyrey schreef:
    Patje,

Niet nerveus worden. De échte tekkies snijden de oren af, neemt minder weerstand.

Grtz,
    Robby

Moar benne kikke nie nerveus hé Robby!

Ik kan alleen niet tegen kakkers die hun eigen kunnen menen te moeten bewijzen door anderen af te breken. En daar reageer ik dan ook graag op, de bende losers… 🙂

• Baksteen

Lid
    29 maart 2015 om 23:45

scubapat schreef:

robbyrey schreef:
    Patje,

Grtz,
    Robby

Moar benne kikke nie nerveus hé Robby!

Ik kan alleen niet tegen kakkers die hun eigen kunnen menen te moeten bewijzen door anderen af te breken. En daar reageer ik dan ook graag op, de bende losers… 🙂

Grappig dat die uitspraak van u komt 🙂

Jammer genoeg zijn tekkies niet mijn referentie he. Wij hebben iets van een 6 a 10 OW duikers per jaar. Die kunnen allemaal min of meer stil hangen na hun cursus. En na pak en geef 20 duiken kunnen ze het allemaal deftig. Daar heb ik het over.
    En ik zie wat ik zie he man. Stop shooting at the messenger.

Viercuub heeft deze keer trouwens ne keer gans gelijk volgens mij.

• Baksteen

Lid
    29 maart 2015 om 23:51

robbyrey schreef:
    Patje,

Grtz,
    Robby

Das een verwijzing naar de pave sur pierre. bak – steen 😀
    lol

Ge moogt gerust Tom zeggen als ge dat liever hebt ze.

• Baksteen

Lid
    30 maart 2015 om 00:03

robbyrey schreef:

PS zonder handen te gebruiken? Zal die echt niet afkappen om het duiken te bevorderen! Die hangen nu eenmaal aan het eind van m’n armen, en waarmee moet ik anders na den duik m’n fleske bier opendoen???

Grtz,
    Robby

Bij PADI staat er in de OW cursus een hele paragraaf over waarom het een slecht idee is je handen te gebruiken als duiker. Mischien moet je die cursus es volgen 🙂

Iets in het belachlijke trekken is altijd makelijk. Een deftig punt maken daarintegen is niet zo evident blijkbaar…

• scubapat

Lid
    30 maart 2015 om 00:03

Baksteen schreef:
    Grappig dat die uitspraak van u komt 🙂

Jammer genoeg zijn tekkies niet mijn referentie he. Wij hebben iets van een 6 a 10 OW duikers per jaar. Die kunnen allemaal min of meer stil hangen na hun cursus. En na pak en geef 20 duiken kunnen ze het allemaal deftig. Daar heb ik het over.
    En ik zie wat ik zie he man. Stop shooting at the messenger.

Viercuub heeft deze keer trouwens ne keer gans gelijk volgens mij.

Oei! Had dan meteen gezegd dat je Missionaris bent, dan had ik zelfs nog een centje in de doos gestoken voor de arme kindekes… 🙂

• Baksteen

Lid
    30 maart 2015 om 00:06

Bij Padi noemt dat instructeur 🙂

• scubapat

Lid
    30 maart 2015 om 00:16

Baksteen schreef:
    Iets in het belachlijke trekken is altijd makelijk.

Jij kan je echt niet voorstellen wat ik zoal wereldwijd heb gezien aan stommiteiten en onnozelheden van Padi.
    Dat is gewoon een echte billenkletser die niet zou misstaan op het karnaval in Keulen…

Je mag gerust kritiek hebben op het systeem van Nelos dat echt wel een lang traject is.
    Als ik echter de prutsduikers zie van Padi via een cursusje van Groupon voor 99 € komaan zeg….

• scubapat

Lid
    30 maart 2015 om 00:33

Baksteen schreef:
    Bij Padi noemt dat instructeur 🙂

Dat verklaard veel…

• viercuub

Lid
    30 maart 2015 om 15:18

NOGMAALS @SCUBAPAT EN BAKSTEEN/: maak jullie aub niet druk !!! (drink liever samen een pint)ZOWEL BY PADI ALS BIJ NELOS HEBT GE PRUTSERS EN KNAPPE DUIKERS !!! ik heb in pukhet meegemaakt dat men zowel voor een instructeurs brevet van padi of van cmas 1000BATH vroeg aan een kennis van mij met een lagerbrevet vvw!!!! dus ….. trek zelf jullie conclusie!!grtjs jean

• rubella

Lid
    30 maart 2015 om 15:44

viercuub schreef:
    NOGMAALS @SCUBAPAT EN BAKSTEEN/: maak jullie aub niet druk !!! (drink liever samen een pint)ZOWEL BY PADI ALS BIJ NELOS HEBT GE PRUTSERS EN KNAPPE DUIKERS !!! ik heb in pukhet meegemaakt dat men zowel voor een instructeurs brevet van padi of van cmas 1000BATH vroeg aan een kennis van mij met een lagerbrevet vvw!!!! dus ….. trek zelf jullie conclusie!!grtjs jean

Kan je mij eens dat adres doorgeven aub? Das toch CMAS 3*I hé? Of moet ge dan 3x 1000baht betalen?

• SVp

Lid
    30 maart 2015 om 20:31

beester schreef:
    En hoe meer sterren er zijn (los van federatie) hoe regelmatiger ik het dunning-kruger effect tegenkom. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect)… 🙂

Verdomd nog aan toe, dat heeft een naam of wat !?
    Ik heb het al hééééél dikwijls gezien, niet zozeer in duikerskringen, maar vooral in het bedrijfsleven …

• UFo

Lid
    30 maart 2015 om 21:26

scubapat schreef:
    Dat verklaard veel…

dit ook

• Luc Dupas

Lid
    30 maart 2015 om 23:03

SVp schreef:
    Ik heb het al hééééél dikwijls gezien, niet zozeer in duikerskringen, maar vooral in het bedrijfsleven …

Yep… dat heet dan ook “niet gehinderd door enige kennis terzake”… of net het omgekeerde van “hoe meer men weet hoe meer men weet dat men niet weet”…

• beester

Lid
    31 maart 2015 om 13:39

Awel se viercuub heeft eens echt gelijk se! 😉

@ Scubapat: Om effe terug te kaatsen “Jij kan je echt niet voorstellen wat ik zoal wereldwijd heb gezien aan stommiteiten en onnozelheden van” NELOS, inclusief de mannen van de sectie duiktechnieken. En ja ik ben AI nelos 🙂

We hebben idd een goede recreatieve opleiding maar enkele basis-vaardigheden worden volledig onderbelicht in onze opleiding terwijl op andere punten de nadruk wordt gelegd terwijl het onnodige baggage is (zeker voor 1* of 2* duikers).

Nu gij! Altijd zo in ’t defensief, en dan zo’n ongenuanceerde uitspraken.. ik krijg daar de “wubbes” van.

Af en toe eens buiten uw eigen federatie duiken en zien hoe de anderen het doen kan wel eens verhelderend zijn.

• scubapat

Lid
    1 april 2015 om 23:09

beester schreef:
    @ Scubapat: Om effe terug te kaatsen “Jij kan je echt niet voorstellen wat ik zoal wereldwijd heb gezien aan stommiteiten en onnozelheden van” NELOS, inclusief de mannen van de sectie duiktechnieken. En ja ik ben AI nelos 🙂

We hebben idd een goede recreatieve opleiding maar enkele basis-vaardigheden worden volledig onderbelicht in onze opleiding terwijl op andere punten de nadruk wordt gelegd terwijl het onnodige baggage is (zeker voor 1* of 2* duikers).

Nu gij! Altijd zo in ’t defensief, en dan zo’n ongenuanceerde uitspraken.. ik krijg daar de “wubbes” van.

Af en toe eens buiten uw eigen federatie duiken en zien hoe de anderen het doen kan wel eens verhelderend zijn.

Kijkt hé beester,

In het “echte” leven ben ik best een beleefde jongen. Wanneer ik als duiker ergens aan de waterkant sta zal ik graag en op een beleefde manier hulp bieden indien nodig. Op dat moment maakt het voor mij niet uit of het nu Nelos is of Padi of… Ik doe dit ook zonder de pretentie te hebben alles te weten en/of te kunnen.

Jij bent momenteel AI. Wilde gok dat je jonger bent en minder lang binnen Nelos dan ik?

Misschien moeten we maar eens een boompje opzetten over de dingen die slecht zijn (of misschien ook goed?) binnen de huidige Nelos-opleiding…

Ten tijde dat het echt nodig was heeft Nelos (en ook CMAS) inderdaad behoorlijk liggen slapen dat klopt, en dat terwijl Padi toen vol op de kar is gesprongen en het laken naar hun getrokken heeft.

We zitten dus nu met van die halfslachtige brevetten zoals AI… Wat moeten we daarmee? Assistent Instructor?
    Dit mag, dat dan weer niet, allé het is een ellenlange lijst van mogen en niet mogen en protocols…

Voor wat betreft mijn lijst van anekdotes aangaande de “slachtoffer-duikers” van beunhazen binnen het Padi-circuit, daar doe ik helaas geen enkele toegeving. Ik kijk ook niet neer op een collega-duiker van Padi, maar ik erger me mateloos aan wat ze onder de Padi-vlag wereldwijd toelaten als zijnde zogenaamde “opleiding”.

Ik heb al behoorlijk vaak buiten mijn federatie gedoken, en dat was inderdaad verhelderend maar dan in de slechte zin (voor andere federaties) 🙂

Als ge hier nog altijd de “wubbes” van krijgt is dat echt uw probleem…

• beester

Lid
    2 april 2015 om 10:35

Tof dat je een beleefde jongen bent aan de waterkant… diegene die mij kennen weten dat ik dat niet ben 😉

Jonger dat kan zijn (1976) minder lang bij Nelos kan maar kan ook niet (Heb mijn elementair brevet gehaald als 14 jarige in 1990, ’t eerste jaar trouwens dat ze de min leeftijd verlaagde van 16 jaar naar 14 jaar). Idd wel een jonge AI, maar wat wou je daar mee zeggen??!

Natuurlijk zijn er heel veel goede dingen aan de Nelos opleiding, maar je hoofd in ’t zand steken en ongenuanceerd zeggen dat alle duikers waar je al mee gedoken hebt van andere federaties slechte ervaringen waren dan denk ik dat jij zelf een probleem hebt en misschien last hebt van dat vernoemde dunning-kruger effect. Overschatting van je eigen kunnen en onderschatting van de anderen.

Onafhankelijk van federatie ken ik heel goede en heel slechte duikers… “monkey see is monkey do” spijtig genoeg dus je hebt veel variatie. De enige organisatie waar ik persoonlijk van vindt dat het basisniveau universeel hoog(er) is is GUE, let op ook daar zijn er natuurlijk nog verschillen en zit ik maar in de lagere middenmoot.

• Boja

Lid
    4 mei 2015 om 00:29

doe niet mee aan de discusie wie of wat goed is maar
    ben blij sinds zondag middag 1* duiker , grts

• PV

Lid
    4 mei 2015 om 10:12

Awel Boja proficiat ….pas op en dit komt van een lid van die prutsduikertjes he 😀

PV

• viercuub

Lid
    4 mei 2015 om 10:57

ARM VLAANDEREN ….. DAAR GAAN ZE WEER !!!! NELOS IS HET BESTE (sic) tja PADI IS BETER ! EN ZO GAAT HET DAN VERDER ! ik weet het ik ben ne ouwe lul van77jaar met meer dan 6000 duiken ben in 1961 begonnen en heb zowel bij nelos als bij padi gezeten en later bij het vvw en uiteindelijk ieder federatie heeft zijn ezzzels en ook zijn feniksen !! dus beste buddy’s wees eens sportief en breek nu eens de anders denkende niet steeds af !!(anderzijds is het net of dit forum een reclamebord van NELOS is !! dixit luc dupas ) grtjs aan alle positieve duikers EN WELKOM AAN ALLE NIEUWE DUIKERS !!!

• beester

Lid
    4 mei 2015 om 11:47

Proficiat Boja!! goed gedaan!

@ Patje (scubapat)… wat wou je weeral zeggen over jongere AI, met minder ervaring…? Wat was het punt juist dat je hiermee wou maken 😉

• Peter

Lid
    4 mei 2015 om 20:31

Dikke proficiat Boja !!
    En nu genieten, dat is het allerbelangrijkste, welk kaartje je ook hebt !

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu