Duikforum Duikforum Snorkelen Thailand en-of Fillipijnen

• Thailand en-of Fillipijnen

roger reageerde 5 years, 9 maanden geleden 6 Leden · 7 Berichten
  • roger

Lid
    5 januari 2015 om 19:02

Wij zouden dit jaar eens terug reiszen naar Azië. Meer bepaald Thailand of Fillipijnen.
    In beide gevallen willen we eerst een rondreis en dan een welverdiende strand- en snorkelvakantie.

Het is mij volstrekt onduidelijk in welke maand we dit het best plannen zodat het enerzijds niet te warm is en anderzijds niet te regenachtig of stormachtig. Vooral de informatie over Thailand met de kleine moesson, ZW moesson en NO moesson, binnenland of zuiden …. is voor mijn brein te complex.

Wat zijn jullie ervaringen ?

Andere tips zijn natuurlijk altijd welkom.

• Eragon

Lid
    6 januari 2015 om 09:17

Thailand: wij hebben een rondreis gedaan, gevolgd door een snorkeltrip (eerste keer) / duiktrip tweede keer. De snorkeltrip vond plaats in Pjuket en Krabi. De duiktrip in Khao Lak (Andaman eilanden en Richelieu Rock). In deze streek (Zui-Thailand vermijd je beter de periode tussen juli en november (regenseizoen en nationaal park Andaman Zee gesloten tussen mei en november).

Filipijnen ga ik de eerste keer naartoe dit jaar voor een duikreis in maart al heb ik gehoord dat eigenlijk de periode vanaf april de beste periode is.

• Bubblepieter

Lid
    6 januari 2015 om 10:14

Dag Roger,

wij zijn in 2013 op 1 november vertrokken voor een rondreis in Zuid-Thailand voor 2 weken.
    Dit was net het begin van het seizoen met iets van kans op regen maar niet veel. Voordeel was dat het nergens druk was (althans, vonden wij een voordeel). We deden ook een rondreis gecombineerd met duiken nadien. We hebben er 2 keer een fikse bui gehad ’s avonds maar dat was alles.

Wij hebben de eerste week een rondreis met de auto gedaan, gevlogen naar Koh Samui, daar auto gehuurd, overzet genomen naar vasteland en zelf gereden van oost naar west.

We deden: Koh Samui – overzet – Nakhon si Thamarat – Krabi – Khao Sok National park – Khao Lak – Phuket.

Daarna gingen we voor 4 dagen naar Koh Racha Yai, een eiland ten zuiden van Phuket. Het eiland was wel de moeite maar 4 dagen was daar iets teveel. Veel kan je er namelijk niet doen en aan het zwembad / strand liggen is niets voor ons. Je kan er wel snorkelen in de baaien maar veel was er niet te zien vond ik. Duiken was er zeer duur en niet echt spectaculair te noemen. De prijzen waren ook heel wat hoger dan op het vasteland.

Mocht ik het herdoen: de selfdrive was echt super maar ik zou hier en daar langer blijven dan 1 nacht, zeker in het Khao Sok National Park, echt de moeite. Dan zou ik kijken om te eindigen in Khao Lak, daar kan je alle kanten uit om te duiken, Liveaboard, …

Laat je niet vangen aan eilandjes heel dicht bij Phuket. Zo zijn wij op een nogal vreemde manier eens moeten stoppen op ‘Coral Island’ waar ze toeristen droppen voor enkele uren snorkelplezier. Al het koraal was er dood… Daar droppen ze vooral chinezen die niks van respect hebben voor de onderwaterwereld, en erboven ook niet eigenlijk…

Wij werkten hiervoor wel met een (online) reisbureau: Riksja travel. Zijn hier zeer tevreden van.

• weethetnie

Lid
    6 januari 2015 om 11:02

Roger,
    Indien je voor de Filipijnen kiest dan is de beste tijd van het jaar einde maart tot maximum half mei. Einde maart is het typhoon-seizoen al ruim ten einde en is het droge zomerseizoen nog niet echt begonnen. Na mei heb je temperaturen van meer dan 40gr.
    Wat een rondreis betreft zou ik je willen aanraden om het noorden van Luzon te bezoeken : Banaue en Baguio. In Banaue zijn er de beroemde rijstterrassen (werelderfgoed) en die vind ik persoonlijk mooier dan de rijstterrassen op Java. Een tour in Noord Luzon kan je dan combineren met een bezoek aan de nog werkende vulkaan dichtbij Manila: mont Mayon. Er is in Manila een Nederlander (kan je het adres bezorgen) die dergelijke trips aanbied; eventueel op individuele basis met chauffeur of op basis van groepjes van max 10 pers.
    Als aansluiting op dergelijke rondreis raad ik je als strandvakantie het eiland Siquijor aan met een verblijf in Coco Grove Beach resort, hagelwitte stranden die mooier zijn dan het overroepen Boracay. U moet daarvoor een binnenlandse vlucht nemen naar Dumaguette en vandaar neem je de ferry naar Siquijor. Deze verplaatsing vraagt 1 dag.
    Blijf je minder dan 30dagen dan heb je geen visum nodig.
    Indien je meer info wil laat maar horen.

• Mangpong

Lid
    6 januari 2015 om 12:43

Heb diverse jaren vanuit Krabi (Ao Nang) gedoken naar duikstekken rondom Koh Phi Phi en dat is mij altijd goed bevallen. Leuke variatie aan onderwaterleven en ook het Kingcruiser Wreck is aan aanrader. Vanuit Krabi moet je ongeveer 1.5 uur boottijd (enkele reis) tellen om op deze duikstekken te komen. Beste seizoen is inderdaad tussen november – april. Daarna begint het regenseizoen en is de zee soms erg ruw.

De laatste keer (2013) heb ik gedoken rondom Koh Chang (Oost-Thailand, nabij Cambodja) en dat is mij ook erg goed bevallen. Minder toeristisch, mooi onderwaterleven en een erg mooi gezonken marine-wrak (HTMS Chang). Het is hier allemaal minder massaal en toeristisch en dat zag je ook onderwater. Zeker een overweging waard.

Koh Tao trekt mij totaal niet. Te massaal (“duikfabrieken”) en veel is kapot gedoken.

• DIVEJUNK

Lid
    6 januari 2015 om 19:16

Hey Roger,

Filipijnen zijn heel mooi om te duiken , snorkelen werd er toch niet zoveel gedaan ( Visaya’s) , let wel op, wij zijn al 2 keer in late najaar geweest en 2 keer chance gehad met weer, maar 1 week later brak de hel er los de 2de keer en ze hebben nu toch weeral pech, de inwoners. Beter voorjaar nemen , mijn gedacht, ze zeggen wel dat in de visaya’s alles mogelijk is het hele jaar maar zou toch niet meer gaan in late najaar.
    Het resort waar we inzaten lag een week en een half later plat.

Gunther

• roger

Lid
    9 januari 2015 om 20:18

Heel erg bedankt voor de info.
    Nog iemand met tips ?

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu