Duikforum Duikforum Federaties Dhv -AI

• Dhv -AI

japika reageerde 6 years, 1 maand geleden 14 Leden · 22 Berichten
  • MrUndergrounD

Lid
    8 september 2014 om 08:56

Zaterdag was er herexamen Dhv in Mechelen en net zoals in Heist op den berg kom ik binnen doe ik perfect m’n examen alles lukt en buizen ze me op onbenulligheden, in Heist op den berg kwam iedereen voor me buiten gebuisd omdat hun handpositie niet goed was en de mijne dus ook niet, nu in Mechelen was ik 1,5 sec te snel
    ook werd er gezegd dat brevetten niet meetelden voor het examen maar moesten ze toch weten
    ik weer niet wat de nelos hier iets mee in z’n zakken steek om gemotiveerde AIkanidaten te buizen, maar hierdoor is voor mij het aiverhaal voorbij bedankt Nelos!

• UFo

Lid
    8 september 2014 om 09:05

Er zit nog een marge op. Pas als je daar buiten valt ben je gebuisd. Die 1.5 seconden is dus veel meer. Je hebt toch op voorhand de lijst met kleine en grote fouten gekregen? Heb je geoefend met een chronometer?

• Luc Dupas

Lid
    8 september 2014 om 09:17

Wat heeft het AI-verhaal daarmee te maken Jeroen??? DHV is iets wat IEDERE zichzelf respecterende duiker al van net na het prille begin van zijn duikcarriere zou moeten doen… en zeker niet daarmee wachten tot men voor AI wil gaan, daar klopt dan iets niet hoor.
    En wees gerust, gebuisd of niet gebuisd zal echt niet afhangen van een seconde of 2 te rap of te traag, of de handpositie een cm teveel naar links of rechts of boven of onder, dan moet er al VEEL meer fout zitten!

• MrUndergrounD

Lid
    8 september 2014 om 09:18

Ja geoefend , er zat geen marge op zat daar met z’n gsm en toonde mij z’n tijd, toen ik dan zei van einde van m’n AI keken ze van oei, maar als je dan hoort van anderen die ook zaterdag herexamen hadden en meerdere kleine foutjes gemaakt hebben en er wel door zijn dan begrijp ik er niks van op m’n blad stonden enkel A’s en zelfs À+ en gewoon iets te rap waarschijnlijk beetje door de zenuwen

• MrUndergrounD

Lid
    8 september 2014 om 09:21

Luc Dupas schreef:

Wat heeft het AI-verhaal daarmee te maken Jeroen??? DHV is iets wat IEDERE zichzelf respecterende duiker al van net na het prille begin van zijn duikcarriere zou moeten doen… en zeker niet daarmee wachten tot men voor AI wil gaan, daar klopt dan iets niet hoor.
    En wees gerust, gebuisd of niet gebuisd zal echt niet afhangen van een seconde of 2 te rap of te traag, of de handpositie een cm teveel naar links of rechts of boven of onder, dan moet er al VEEL meer fout zitten!

begonnen met AI dit jaar en was het laatste jaar dat uitzonderlijk je nog mocht meedoen maar je moest wel slagen voor dhv, neen alles was goed tot zeer goed zelfs op m’n herexamen en examen , de 1 e keer was het m’n handpositie waar ze me op pakten en nu was ik iets te rap 1,5 sec

• Luc Dupas

Lid
    8 september 2014 om 09:43

Bedoelt ge nu dat op de timing van die 30 borstcompressies geen normale gewone real life common sense marge zat en dan die “toch wel een volle anderhalve seconde te rap” waren?????? Een serieus foute handpositie, OK… duidelijk te diep of te weinig of zitten “bouncen” of onvoldoende terug laten opkomen bij die borstcompressies, OK… dat zijn echt belangrijke/essentiele dingen… maar “1.5sec te rap” en dat met een chrono zitten timen… hehe… ;-(

Nu, het is natuurlijk altijd maar 1 kant van het verhaal en 1 klok die we horen.

• MrUndergrounD

Lid
    8 september 2014 om 09:53

Luc Dupas schreef:

Bedoelt ge nu dat op de timing van die 30 borstcompressies geen normale gewone real life common sense marge zat en dan die “toch wel een volle anderhalve seconde te rap” waren?????? Een serieus foute handpositie, OK… duidelijk te diep of te weinig of zitten “bouncen” of onvoldoende terug laten opkomen bij die borstcompressies, OK… dat zijn echt belangrijke/essentiele dingen… maar “1.5sec te rap” en dat met een chrono zitten timen… hehe… ;-(

Nu, het is natuurlijk altijd maar 1 kant van het verhaal en 1 klok die we horen.

Commentaar was als je te snel drukt kan heeft het hart te weinig tijd om voldoende te pompen, echt waar Luc alles was goed tot zeer goed en was de enige opmerking en hebben geen marge gegeven blijkbaar heb er zelfs niet aan gedacht

• stekke

Lid
    8 september 2014 om 10:27

https://www.erc.edu/

Hier staat letterlijk zelf een marge voor de borstcompressies aangegeven. Uit de nederlandstalige versie (voor België en Nederland, Copyright vertaling en bewerking © 2011 Nederlandse Reanimatie Raad en Belgische Reanimatieraad) komt volgende quote:

” – laat na elke borstcompressie de borstkas geheel omhoog komen
    zonder het contact er mee te verliezen. Herhaal de handeling met
    een frequentie van tenminste 100 per minuut;, maar niet meer dan
    120 per minuut.” (end quote).

Het lijkt me dat dat duidelijk is.
    Ik doe geen uitspraak over dit geval, maar bij elke opleiding (RedFed bv.) wordt dit meegegeven. En daar wordt redelijk streng op toegezien, mijns inziens terecht.
    De snelheid die je hebt aangeleerd, moet je ook kunnen vasthouden in een stressvolle situatie, zoals bijvoorbeeld een examen. Een real-life reanimatie is ook een stressvolle situatie.
    Het klopt dat te snel compressies uitvoeren (een beetje te snel dan, niet veeeel te snel) beter is dan niets doen in een levensbedreigende situatie, maar voor een opgeleide DHV of redder of … telt dat argument niet, vind ik persoonlijk.

• win2k

Lid
    8 september 2014 om 10:31
  • Dries

Lid
    8 september 2014 om 12:45

MrUndergrounD schreef:
    Ja geoefend , er zat geen marge op zat daar met z’n gsm en toonde mij z’n tijd, toen ik dan zei van einde van m’n AI keken ze van oei, maar als je dan hoort van anderen die ook zaterdag herexamen hadden en meerdere kleine foutjes gemaakt hebben en er wel door zijn dan begrijp ik er niks van op m’n blad stonden enkel A’s en zelfs À+ en gewoon iets te rap waarschijnlijk beetje door de zenuwen

Kan zijn dat er ene met zijn gsm bij zat om het tempo te controleren. Echter je viseert je op die ene persoon. Er zitten nog 2 andere juryleden ook bij. Kan je me vertellen wat zij in JOU ogen fout doen of niet kunnen? Trouwens. Per jury zit er zelfs nog een dokter of iemand die opleidingen geeft bij. Het zijn dus niet zomaar “instructeurkes” die het afnemen.

Daarbij komt dat sommige fouten zwaarder door wegen dan andere. Dit is zo beschreven door de medische commissie van NELOS en daar kan het jurylid zelf niets aan veranderen.

De reden waarom hij zo reageerde toen hij hoorde dat het einde AI zou zijn zal meer zijn: oooh… damn… dat is echt klote. Maar ik kan hier zelf niets aan doen. Dat je voor AI bezig bent, geeft je immers geen vrijgeleide.

Groetjes,

Dries Devoght

• MrUndergrounD

Lid
    8 september 2014 om 13:01

Dries, Ik viseer me zeker niet op die persoon met de gsm van de andere jury heeft ene zich op de achtergrond gehouden omdat ik hem kende
    Wat ik bedoel dat niet alle jury’s hetzelfde zijn en de enen veel soepeler zijn dan andere
    Ben dus al 2x de verkeerde deur binnengegaan
    , ik weet ook dat AIkandidaten geen vrijgeleide krijgen maar ons werd beloofd dat brevet niet meetelde en 2x was dit niet zo

• fingolfin

Lid
    8 september 2014 om 13:12

[quote]MrUndergrounD schreef:
    “kom ik binnen doe ik perfect m’n examen alles lukt”.

Tja, als ge uzelf jureert zet ik al vraagtekens bij uw verhaal.

“ik weer niet wat de nelos hier iets mee in z’n zakken steek om gemotiveerde AIkanidaten te buizen, maar hierdoor is voor mij het aiverhaal voorbij bedankt Nelos!”

Nelos steekt hier niks, nadda in zijn zakken.Nelos wil enkel gemotiveerde en goede DHV bekomen die in geval van nood de overlevingskansen van slachtoffers van een ongeval zo hoog mogelijk houden.
    Ik ga ermee akkoord dat de ene jury iets strenger is dan de andere, maar dat jij hierdoor je kandidatuur AI opgeeft zecht mijn inziens heel veel over je motivatie.

• MrUndergrounD

Lid
    8 september 2014 om 13:24

fingolfin schreef:
    [quote]MrUndergrounD schreef:
    “kom ik binnen doe ik perfect m’n examen alles lukt”.

Tja, als ge uzelf jureert zet ik al vraagtekens bij uw verhaal.

“ik weer niet wat de nelos hier iets mee in z’n zakken steek om gemotiveerde AIkanidaten te buizen, maar hierdoor is voor mij het aiverhaal voorbij bedankt Nelos!”

Nelos steekt hier niks, nadda in zijn zakken.Nelos wil enkel gemotiveerde en goede DHV bekomen die in geval van nood de overlevingskansen van slachtoffers van een ongeval zo hoog mogelijk houden.
    Ik ga ermee akkoord dat de ene jury iets strenger is dan de andere, maar dat jij hierdoor je kandidatuur AI opgeeft zecht mijn inziens heel veel over je motivatie.

Ik jureer mezelf niet zeg enkel wat er op het jureerblad stond!
    Met AI en DHV ben ik al een jaar bezig en daar ik DHV nodig heb om verder te mogen voor AI zal het waarschijnlijk gedaan zijn tenzij er nog een oplossing bestaat

• Snoel

Lid
    8 september 2014 om 14:40

Je kan trachten Duiker-Redder te halen bij REDFED. Dat telt ook als vrijstelling voor DHV.

• Chef

Lid
    8 september 2014 om 16:33

Waaruit besluit je eigenlijk voor jezelf dat je een perfect examen hebt afgelegd?

• UFo

Lid
    8 september 2014 om 19:00

Op het evaluatieblad (2012) staat 30 hartmassages in 15-18 seconden. Dit is de marge.

Als jij 30 massages gegeven hebt in 13.5 sec, zit je aan een tempo van 133 per minuut.

Bij de verklaring van het evaluatieblad worden de verschillende fouten opgesomd die je kan maken per onderdeel.

Bij hartmassage is dit:

armen niet gestrekt: kleine fout
    kleine afwijkingen: tussen de 90 en de 130 massages (20 tot 14 sec): matige fout
    meer dan 130, minder dan 90: dodelijke fout.

1 dodelijke fout of 4 matige is gebuisd

• spiritdiver

Lid
    8 september 2014 om 23:32

MrUndergrounD: waarom wil je eigenlijk AI worden?

mvg,

Matt

• fingolfin

Lid
    9 september 2014 om 10:36

spiritdiver schreef:

mvg,

Matt

spiritdiver: waarom wil jij eingenlijk duiken?

• SVp

Lid
    9 september 2014 om 13:08

fingolfin schreef:

spiritdiver schreef:

fingolfin, waarom wil jij eigenlijk op een forum schrijven ?

• Pressure Freak

Lid
    12 september 2014 om 23:05

SVp schreef:

fingolfin schreef:

spiritdiver schreef:

fingolfin, waarom wil jij eigenlijk op een forum schrijven ?

En den boom stond op den berg … ali allo
    En den boom stond op den berg … ali allo

En aan die waarom groeide een waarom, oh jongens wat een waarom was dat, en een waarom aan een waarom en nog een waarom en den boom stond op de berg ali allo…

• Baksteen

Lid
    13 september 2014 om 21:12

stekke schreef:
    https://www.erc.edu/

Hier staat letterlijk zelf een marge voor de borstcompressies aangegeven. Uit de nederlandstalige versie (voor België en Nederland, Copyright vertaling en bewerking © 2011 Nederlandse Reanimatie Raad en Belgische Reanimatieraad) komt volgende quote:

” – laat na elke borstcompressie de borstkas geheel omhoog komen
    zonder het contact er mee te verliezen. Herhaal de handeling met
    een frequentie van tenminste 100 per minuut;, maar niet meer dan
    120 per minuut.” (end quote).

Het lijkt me dat dat duidelijk is.
    Ik doe geen uitspraak over dit geval, maar bij elke opleiding (RedFed bv.) wordt dit meegegeven. En daar wordt redelijk streng op toegezien, mijns inziens terecht.
    De snelheid die je hebt aangeleerd, moet je ook kunnen vasthouden in een stressvolle situatie, zoals bijvoorbeeld een examen. Een real-life reanimatie is ook een stressvolle situatie.
    Het klopt dat te snel compressies uitvoeren (een beetje te snel dan, niet veeeel te snel) beter is dan niets doen in een levensbedreigende situatie, maar voor een opgeleide DHV of redder of … telt dat argument niet, vind ik persoonlijk.

Hoe vaak moet je een update volgen om dat ‘brevet’ te houden ?
    En word je na een update op dezelfde manier geherevalueerd voor je een verlenging krijgt ?

• japika

Lid
    13 september 2014 om 23:00

ik hoop,MrUndergrounD, dat je nu niet te veel ontgoocheld bent en dat je indien nodig, die hartmassage zal uitvoeren ook al is het ééntje te snel of te traag.
    Mierenneukers zullen er altijd zijn, wat voor mij telt is het lef en de wil om te helpen als het echt nodig is.

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu