Duikforum Duikforum Uit fouten leren Ongeval Estartit

• Ongeval Estartit

Luc Dupas reageerde 6 years, 2 maanden geleden 13 Leden · 24 Berichten
  • Pressure Freak

Lid
    29 juli 2014 om 02:47
  • Luc Dupas

Lid
    29 juli 2014 om 03:27
  • Koala

Lid
    29 juli 2014 om 08:09

Yep, ik ken de plaatskes; ben er zelf al in problemen geraakt. Ieder jaar gebeuren er
    bijna ongevallen/ongevallen. Très Coves hebben ze na verschillende dodelijke ongevallen een paar jaar geleden dichtgemaakt. Ik ben in een andere kleine grot in problemen geraakt omdat ik door het opwervelende zand en stof de uitgang niet onmiddellijk terugvond. Na 10 beknepen minuten op de tast de uitgang gevonden; ik ben wat voorzichtiger nu…

• Watervrouw1

Lid
    29 juli 2014 om 09:15

Derde duiker is wel gevonden….
    Lag dood naast de geredde duiker…..
    De mannen kende de duikstek goed, maar besloten om op het einde van de duik nog even snel de grot in te gaan.
    Plotseling slecht zicht en te weinig lucht om de uitgang terug te vinden.

• SVp

Lid
    29 juli 2014 om 11:19

Ik heb er schrik in !
    Ik ga tot waar ik met mijn ogen dicht kan terugzwemmen, en ik kijk heel dikwijls achterom zodat ik me de terugweg kan reconstrueren.
    Door gaten kruipen waar je maar net door past, daar doe ik niet aan mee.
    Call me chicken, maar ik heb me al lang geleden voorgenomen dat ze me daar niet dood in gaan terugvinden …

• beester

Lid
    29 juli 2014 om 11:57

Lijkt me verstandig SVP, daar schrik van hebben… punt is (en dit is een serieuze vraag hé)

HOE BEPAAL JE wat deze grens is…? Vernauwingen, meerdere routes/richtingen (die er terug naar buiten blind dus helemaal anders uit zien/voelen), hoeveel meter ga jij blind op de tast voelend per minuut naar buiten kunnen zwemmen zonder gidslijn, etc?

Ik heb ’t niet over het dolfijn grotje op de Medas hé, maar er zijn daar toch gaatjes, waar ik zelfs met mijn grotduikopleiding en ondertussen een kleine 50 grotduiken toch serieus voor zou oppassen.

Dan sta ik liever op de schouders van anderen, leer van hun ervaring (= gedegen opleiding) ipv zelf te ervaren wat de grens is en mogelijk een foutieve inschatting maken. Een foutieve inschatting die niet alleen jij maar ook je familie cash moet betalen 🙁

• Marc VB

Lid
    29 juli 2014 om 12:35

Wij duiken al drie jaar in die omgeving en gaan nooit in een grot of tunnel of het moet een heel groot gat zijn waar we langs de andere kant licht zien.
    Als we het toch zouden doen nemen we ervaren gidsen mee.

De natuur is mooi genoeg in open water, waarom naar miserie zoeken?

• beester

Lid
    29 juli 2014 om 12:49

Tja Marc… helemaal akkoord, buiten dat klein stukje over “dan nemen we ervaren gidsen mee”…. dat snap ik niet goed?!

Je zou ergens in kruipen met gids waar je zonder gids niet in zou kruipen?

– Hoe evalueer je die gids dan? Ne maat van op de club die al zovéél jaren naar Estartit gaat en dat grotje wel kent? De locale duikshop-owner die uw wel eens mee zal nemen?
    – Hoe zeker ben je dat die gids, wanneer puntje bij paaltje komt jou gaat/kan helpen?
    – Hoe graag ziet die gids zijn leven vs jou leven?

Iedereen maakt zijn eigen risico-inschattingen hé, maar dat soort “ik volg de gids en dan komt het goed” duiken gaan 99% keer goed, maar als het dan eens misloopt, dan loopt het dan meestal ook goed FOUT.

• SVp

Lid
    29 juli 2014 om 18:41

Feitelijk is mijn criterium dat ik het nog moet zien schemeren in de verte.
    Maar daar heb ik me toch al 2 keer aan mispakt : eens een buddy die zoveel opwoelde dat ik geen licht meer zag, en eens verward met licht dat van een ander gat kwam waar je NIET door terug kon.
    Nee, amuseer jullie in de grotten, maar tis niks voor mij.

• Baksteen

Lid
    29 juli 2014 om 22:59

Ik kruip nergens in waar ik geen duidelijk gat zie dat als uitgang kan dienen waarvan ik verwacht dat ik er met mijn gerief aan er nog doorgeraak.
    Als we bvb een wrak of zo doen waar een gat in de romp zit gaat er 1 naar binnen en de andere schijnt met zijn super duper overkill lamp richting de duiker binnen zodat die zelfs bij een silt out nog een redelijke kans heeft de uitgang te vinden. En dat doen we enkel en alleen als we een reel mee hebben zodat de 2e worst case op zoek kan gaan naar de 1e.
    Alle situaties met zijgangen en zichtbare risicos op verdwalen zijn ‘no go’.
    En we gaan nooit verder dan waar we een rechtstreekse line of sight hebben met de uitgang.
    Alles dat verder gaat dan dat is duidelijk CAVE territory en vereist specifieke training en voorbereiding.
    Ik heb al geweigerd om mee te gaan in wrakken met een gids als de situatie me niet aan staat. Gids boos, maar hij kan mijn kloten kussen …

• Sylvia

Lid
    30 juli 2014 om 00:06

Pressure Freak schreef:
    http://www.spanjevandaag.com/costa-brava/duiker-onderwater-estartit/?utm_content=bufferea37a&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

Dit is een groep zeer ervaren duikers die de omgeving en duikstekken goed kennen. Ik kom hier al 10 jaar op vakantie en duik dan vaak met hen! Helaas heeft 1 buddy het niet gered. Zover ik begrepen heb was het 2e stuk vd grot erg modderig met een sterke stroming vanuit zee. Zonder extra touwen zijn ze hier ingegaan (waarom?) Daarom heeft de reddingsoperatie geduurd van zaterdagmorgen tot zondag laat in de middag (30 uur ipv 20!). Maandag is pas de overleden buddy gevonden en geborgen; is afgelopen donderdag begraven. De overige betrokkenen maken het fysiek goed.

• beester

Lid
    30 juli 2014 om 09:42

Met alle respect voor de ervaring van deze duikers, maar een van de basisregels van grotduiken is een continue verbinding met de buitenkant (gidslijn)… andere zijn bv opleiding, licht, minimum gas, enz In geen enkele media heb ik daar iets over gelezen dus op dit moment ga ik ervan uit dat men zonder lijn gedoken heeft.

Als je zo’n basisregel breekt (of niet kent) ben je toch niet ervaren genoeg voor die specifieke omstandigheden. Ook al duik je al JAREN in gatenkaas costa brava.

Heel spijtig dat zoiets weeral moet gebeuren. Ongevallen met mensen zonder opleiding voor de specifieke duik zijn altijd in triest, omdat ze te vermijden zijn. In “echte grotten” heerst er een stukje zelf-regulatie, maar “zee-grotten” zijn precies gevaarlijker omdat er ook veel openwater-duikers mee in aanraking kunnen komen?

– “Dat gat is groot genoeg… laten we eens gaan kijken”
    – “Ik heb een goede lamp bij dus ik kan wel een stuk verder”
    – “’t is precies goed zicht, en ik heb genoeg slecht zicht ervaring om me naar buiten te voelen”
    – “ik kom hier zo dikwijls en heb genoeg ervaring”
    – “mijn buddy/gids kent de weg”
    -“enz, enz, enz”

Voor mij is ’t heel simpel als ik duik.. is ’t overhead en ’t wordt donker dan is dat een GROT… is er een restrictie…. dan is dat een GROT. Of dat nu Malta is, Costa Brava, Cote-D’azur, of eender welke gatenkaas kust.

Wrak-penetratie is wat mij betreft nog een gradatie erger (maar ook heel leuk)… want dat is eigenlijk een ONSTABIELE GROT, met nog veel meer scherpe kantjes, plaatsen waar je kan vastgeraken, enz.

• Sourceror

Lid
    30 juli 2014 om 11:33

Baksteen schreef:
    Ik kruip nergens in waar ik geen duidelijk gat zie dat als uitgang kan dienen waarvan ik verwacht dat ik er met mijn gerief aan er nog doorgeraak.
    Als we bvb een wrak of zo doen waar een gat in de romp zit gaat er 1 naar binnen en de andere schijnt met zijn super duper overkill lamp richting de duiker binnen zodat die zelfs bij een silt out nog een redelijke kans heeft de uitgang te vinden. En dat doen we enkel en alleen als we een reel mee hebben zodat de 2e worst case op zoek kan gaan naar de 1e.
    Alle situaties met zijgangen en zichtbare risicos op verdwalen zijn ‘no go’.
    En we gaan nooit verder dan waar we een rechtstreekse line of sight hebben met de uitgang.
    Alles dat verder gaat dan dat is duidelijk CAVE territory en vereist specifieke training en voorbereiding.
    Ik heb al geweigerd om mee te gaan in wrakken met een gids als de situatie me niet aan staat. Gids boos, maar hij kan mijn kloten kussen …

Maar … nu ge uw superduper machien hebt is de cave of wreck opleiding nie ver meer weg hé beste!

• Marc VB

Lid
    30 juli 2014 om 12:54

Zoals je het zelf zegt Beester ik ben al 99% veilig begonnen, duiken is nooit zonder gevaar. Ervaren gidsen zijn duikers die weten wat grotduiken inhouden en het nodige materiaal hebben.
    Ik ken mijne weg daar ook in open water maar ik ben geen gids.

• beester

Lid
    30 juli 2014 om 13:50

Sorry Marc, met alle respect (en ik speel op de bal hé, niet op jou)…

Dat is een “trust me”-duik… exact het soort duiken dat goed gaat 99% van de keren en dan die 1% serieus fout. Als jij het een OK risico analyse vind dat het als ’t zou fout gaan serieus fout gaat… be my guest.

Grotduiken is een team/solo sport (afhankelijk van waar je komt), maar zeker ook in team verband heeft elk lid van ’t team 100% capaciteit/opleiding/uitrusting om die duik na een zoekprocedure voor de vermiste toch solo af te maken (mocht je elkaar kwijt geraken, silt-out, etc).

Als jij je gids kwijt geraakt in een grot, dan heb jij zelf niet de capaciteit/opleiding/procedures/uitrusting om je kans zo groot mogelijk te maken om er toch uit te geraken… Maw je hoopt dat je geluk hebt.

Zo zijn er legio voorbeelden van zo’n trust-me duikjes in grotten waar het eindresultaat is dat de gids (met al dan niet de capaciteiten en opleiding) er uit geraakt maar een of meerdere andere duikers spijtig genoeg het met zijn leven moest bekopen.

Waar je de grens trekt wat is een grot, tja up to you… is dofi een grot of cava… in ieder geval voor ge in een holleke kruipt achter een gids aan, zou ik toch een momentje nemen en nadenken over de mogelijke consequenties… zijn die berenkreeften op ’t einde van ’t tunneltje dat echt waart?

PS: ‘k zit precies teveel op da forum deze week… teveel collega’s op conge in Parijs 🙂

• Sylvia

Lid
    31 juli 2014 om 18:23

beester schreef:
    Sorry Marc, met alle respect (en ik speel op de bal hé, niet op jou)…

Dat is een “trust me”-duik… exact het soort duiken dat goed gaat 99% van de keren en dan die 1% serieus fout. Als jij het een OK risico analyse vind dat het als ’t zou fout gaan serieus fout gaat… be my guest.

Grotduiken is een team/solo sport (afhankelijk van waar je komt), maar zeker ook in team verband heeft elk lid van ’t team 100% capaciteit/opleiding/uitrusting om die duik na een zoekprocedure voor de vermiste toch solo af te maken (mocht je elkaar kwijt geraken, silt-out, etc).

Als jij je gids kwijt geraakt in een grot, dan heb jij zelf niet de capaciteit/opleiding/procedures/uitrusting om je kans zo groot mogelijk te maken om er toch uit te geraken… Maw je hoopt dat je geluk hebt.

Zo zijn er legio voorbeelden van zo’n trust-me duikjes in grotten waar het eindresultaat is dat de gids (met al dan niet de capaciteiten en opleiding) er uit geraakt maar een of meerdere andere duikers spijtig genoeg het met zijn leven moest bekopen.

Waar je de grens trekt wat is een grot, tja up to you… is dofi een grot of cava… in ieder geval voor ge in een holleke kruipt achter een gids aan, zou ik toch een momentje nemen en nadenken over de mogelijke consequenties… zijn die berenkreeften op ’t einde van ’t tunneltje dat echt waart?

PS: ‘k zit precies teveel op da forum deze week… teveel collega’s op conge in Parijs 🙂

dit filmpje verklaart misschien een gedeelte vd toedracht: http://www.324.cat/video/5185832/altres/La-Guardia-Civil-mostra-com-es-va-fer-rescat-cova-Arquets

• entrance.1

Lid
    31 juli 2014 om 23:52

Versta het spaans niet, maar als je dat kaartje van die grot ziet, om daar nu op het eind van je duik aan te beginnen?

• UFo

Lid
    1 augustus 2014 om 09:10

Denk dat het eerder Catalaans is.

• viercuub

Lid
    8 augustus 2014 om 13:38

ik heb op de medas al gedoken sinds 63 en heb praktisch alle groten gedaan die er waren te doen,dit was steeds met duikbasis neptuno en dit steeds zonder reel, verleden jaar was er echter een engelsman die met mij ging duiken en deze duiker had wel een reel by !! mensen onder ons gezegd en gezwegen hoe stom was ik al die jaren geweest !! wat een luxe om te duiken met een reel !!! en laat iedereen maar mij uitlachen ( ik ben intussen 76 geworden en ben blij dat ik van een veel jongere duiker iets te hebben bijgeleerd !!!) grtjs jean dus het klopt dat men nooit te oud is om by te leren !!!

• Luc Dupas

Lid
    8 augustus 2014 om 13:48

Ideaal zo’n Engelsman als buddy met een reel… die zijn gewend links te duiken en gij kunt dan rechts aan het touw… 😉

• viercuub

Lid
    8 augustus 2014 om 13:54

ja luc ge weet op alles een goede replay en antwoordt te geven , ik heb de weinige keren dat ik op deze site zit al vele goede hints van jou opgepikt, zoals bvb dat goedkope ledlampje dat e ne hele tyd geleden had aangeraden aan een jonge duiker, merci voor al de goede hints die ge op de site zet grtjs jean

• Luc Dupas

Lid
    8 augustus 2014 om 14:06

Thx Jean… en op http://www.torpedo.be/weetjes.html vindt ge allicht nog voor een paar weken leuk leesvoer… ;-p

• Pressure Freak

Lid
    8 augustus 2014 om 15:34

viercuub schreef:
    ( ik ben intussen 76 geworden en ben blij dat ik van een veel jongere duiker iets te hebben bijgeleerd !!!)

Mooie ingesteldheid Jean! En dat je ’t openlijk toegeeft is nog mooier! Helaas zijn er een pak andere oude rotten die niks willen of kunnen aannemen van de snotneuzen.

• Luc Dupas

Lid
    8 augustus 2014 om 16:24

Bwah… als die snotneuzen een rondje willen trakteren aan de toog, ik ben zeker dat ook de ouwe rotten dat met plezier willen aannemen zenne… :-p

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu