Duikforum Duikforum Uit fouten leren fles ontploft bij Octopussy, Wemeldinge

• fles ontploft bij Octopussy, Wemeldinge

Luc Dupas reageerde 6 years, 8 maanden geleden 24 Leden · 92 Berichten
  • watervrouw

Lid
    15 oktober 2013 om 14:12
  • Georges

Lid
    15 oktober 2013 om 15:11

Gelukkig niemand gewond !

Indien echter zowel op het ogief als op de kraan een type vermeldt staat dan had de vuller plicht tot weigeren…of kijken ze ook niet even naar de keuring …en dan maar mekkeren wanneer het fout gaat.
    Indien er gewonden of erger zouden zijn dan denk ik dat het niet zo goed afloopt voor betrokken verantwoordelijke van het vulstation.
    Ik hoop dat zijn verzekering na het mogelijke lezen van de zelfgeplaatste en niet zo slimme : (” Dan is ook direct de oorzaak te zien. Het blijkt namelijk dat de (club) fles met herkeuring mrt2013 voorzien is van draad 3/4G terwijl de kraan M25x2 draad heeft. Dit grijpt natuurlijk niet goed in elkaar en is daardoor een tijdbom die elk moment kan afgaan. “) commentaren toch nog coulant zal zijn.

• Luc Dupas

Lid
    15 oktober 2013 om 15:48

Een “klassiek” probleem… een “handige” duiker monteert een nieuwe (M25x2) kraan op een fles met een G3/4″-draad in de flessenhals, en vroeg of laat zegt die combi KABOEM…
    Dat gebeurt wel vaker, soms met goeie afloop, soms ook niet…

Zie vb. pag. 22-23 in http://hippo-archief.nelos.be/pdf/Hippocampus234(09.69MB).pdf

• SVp

Lid
    15 oktober 2013 om 16:12

Luc Dupas schreef:
    KABOEM

(c)SVp

• TnT

Lid
    15 oktober 2013 om 16:21

Georges schreef:
    Indien echter zowel op het ogief als op de kraan een type vermeldt staat dan had de vuller plicht tot weigeren…of kijken ze ook niet even naar de keuring …en dan maar mekkeren wanneer het fout gaat.

Ik vrees dat systematisch alle flessen controleren op een geldige keuringsstempel en correcte schroefdraad gewoon onbegonnen werk is in de praktijk. Elke keer dat netje los maken, de bewuste markeringen zoeken en ontcijferen (onder een dikke laag verf!) nemen al snel enkele minuten in beslag. En de meeste klanten houden niet van lang wachten…

Dus vanuit het standpunt van de vulstations kan ik heel goed begrijpen dat zij liefst die G3/4 schroefdraad zo snel mogelijk zien verdwijnen. Maar anderzijds, als eigenaar van zo’n fles, zou ik het ook niet prettig vinden als ik plotseling verplicht zou worden om een nieuwe fles aan te schaffen. Met de juiste kraan is immers geen enkel probleem.

• SVp

Lid
    15 oktober 2013 om 16:24

TnT schreef:
    Ik vrees dat …

Bedankt om exact op te schrijven wat ik zat te denken maar te lui voor was.

• Georges

Lid
    15 oktober 2013 om 16:33

TnT schreef:
    Ik vrees dat systematisch alle flessen controleren op een geldige keuringsstempel en correcte schroefdraad gewoon onbegonnen werk is in de praktijk. Elke keer dat netje los maken, de bewuste markeringen zoeken en ontcijferen (onder een dikke laag verf!) nemen al snel enkele minuten in beslag. En de meeste klanten houden niet van lang wachten…

Dus vanuit het standpunt van de vulstations kan ik heel goed begrijpen dat zij liefst die G3/4 schroefdraad zo snel mogelijk zien verdwijnen. Maar anderzijds, als eigenaar van zo’n fles, zou ik het ook niet prettig vinden als ik plotseling verplicht zou worden om een nieuwe fles aan te schaffen. Met de juiste kraan is immers geen enkel probleem.

Begrijp ik ook maar ge ziet wat er kan gebeuren en dan is de verantwoordelijkheid toch iets dat begint te spelen.
    Het kan ook zo gaan dat men de klanten opvoed en de gewoonte aankweekt om de markeringen zichtbaar te maken,of langer wachten…
    Ik vermoed dat de vuller er niet zonder gerechtelijke kleerscheuren vanaf komt, sta er zelf maar eens naast…
    Gelukkig zonder verder menselijk leed deze keer !

• Dedjutoch

Lid
    15 oktober 2013 om 17:26

Ze zouden beter de keuringsprocedures veranderen. Zoals in Engeland bvb: Daar moet je fles EN kraan binnenbrengen ter keuring. Op die manier wordt ook de schroefdraad van de kraan met een go – no-go kaliber gecontroleerd. Op die manier kan er nooit een 3/4 fles met een M25x2, of andersom, kraan gekeurd worden. En is de kraan alsnog versleten, krijg je ze terug met een gat door geboord!

• Stropken

Lid
    15 oktober 2013 om 18:38

Jaaa seg….tijdens de duikopleiding een degelijke materiaal kennis doen opbouwen,ja !!!

• Peter

Lid
    15 oktober 2013 om 18:43

Ik was ook ooit “bevoorrecht” getuige van een gelijkaardig incident maar kan het gelukkig ook nog navertellen, hoewel dat letterlijk minder dan 10cm scheelde.
    Geloof me : je vergeet het nooit meer en bij alle opleidingen gaat er sindsdien heel wat aandacht naar fles, kraan, vullen, handeling, do’s en don’ts… Iets waar velen onder ons inderdaad kunnen toe bijdragen.

• Georges

Lid
    15 oktober 2013 om 19:03

Het gekste van dit verhaal is de commentaar van de andere duikwinkels/vullers .
    “Wij vullen geen flessen met 3/4G draad meer” dus nu plots kunnen ze wel controleren ,begrijpen wie begrijpen kan …

• Luc Dupas

Lid
    15 oktober 2013 om 19:37

Georges schreef:
    “Wij vullen geen flessen met 3/4G draad meer” dus nu plots kunnen ze wel controleren, begrijpen wie begrijpen kan …

Zo gek is dat helemaal niet Georges!
    Frans zal -terecht- een serieuze schrik gepakt hebben, en ge kunt wel controleren op het ogief van een fles of dat een G3/4″ dan wel M25x2 draad is maar op veel kranen staat niet genoteerd of die kraan een G3/4″ dan wel M25x2 kraan is en dan weet ge nog niet veel, buiten dat ge een M25x2-kraan op een G3/4″-fles kunt forceren en dat dat vroeg of laat slecht afloopt.
    Op zich is er helemaal niks mis met een G3/4″-fles met een G3/4″-kraan, in de rest van de wereld zijn er zo allicht honderdduizenden flessen, zonder enig probleem. Ge moet alleen zorgen dat ge een juiste kraan op de juiste fles draait en weten/beseffen dat zo’n rechte schroefdraad heel “soepel” moet lopen want de afdichting komt van de grote O-ring en niet van de draad, en ge moet eigenlijk al een serieuze oen zijn om dan een M25x2-kraan op een G3/4″ te zitten forceren want dat gaat echt niet zomaar vanzelf hoor… maar jammer genoeg lopen er zo’n oenen rond… heb ik zelfs al weten doen door de “materiaalmeester” van een duikclub, met als gevolg een volledig vertimmerde auto van een duikvriend die een fles van zijn club gehuurd had voor een clubduik de volgende dag, gelukkig was het alleen maar de auto en was dat ’s nachts in zijn garage gebeurd, maar je wil niet dromen dat dat gebeurt terwijl je met je gezicht boven die kraan je setje aan het opbouwen bent, of dat dat gebeurt terwijl je die fles op de rug hebt…

• snoopy

Lid
    15 oktober 2013 om 19:39

Dat komt ervan als je als “klojo” zelf begint fleskranen te demonteren en monteren voor de keuring en geen verstand hebt van soorten schroefdraden.Ik vermoed dat die club verschillende flessen ter keuring heeft aangeboden en de kranen zelf gedemonteerd en gemonteerd heeft zonder fles en kraan te nummeren. Zolang het nieuwere flessen zijn en kranen M25x2 is er geen probleem,totdat je er een oudere fles met G 3/4 draad bijhebt.
    Uit de berichtgeving kan ik afleiden dat de draaiknop van de kraan stuk was.Dit komt waarschijnlijk door met een gewone hamer op de kraan te slaan “omdat deze moeilijk indraaide”.Een professional weet dat een kraan vloeiend moet ingedraaid worden. Een professional weet ook dat er problemen zijn wat betreft G 3/4 kranen en flessen.Ik vermoed dat die kraan er dus is opgezet door een of andere klojo. Het zal de eigenaar van de fles een dure rekening gaan kosten vrees ik.

• alex

Lid
    15 oktober 2013 om 20:19

Als ik zie wat in sommige clubs materiaal mester is maar ja ze hebben genoeg stemmen zeker aan winkels maak een goedkope prijs voor flessen keuring en ze gaan het niet zelf doen jullie veiligheid toch

Alex

• scubapat

Lid
    15 oktober 2013 om 22:30

snoopy schreef:
    Professional…bla bla…professional…bla bla…professional…nog eens professional…professional enz…

Zo moeilijk is het allemaal niet hoor.
    Als je een M25X2 kraan in de hals van een fles met M25X2 schroefdraad draait dan kan je deze haast tot de aanslag met de hand indraaien. Nadien kan je als “professional kiezen voor het aandraaien met een momentsleutel of “een kleine tik met de hamer” enkel om de O-ring op spanning te brengen.

3/4G draad is conisch en kan je herkennen door de extra afdichting met teflon. Daar moet je inderdaad een (moment)sleutel voor gebruiken om één en ander in mekaar te vijzen.

Als je VIER linkerhanden hebt en geen nagel in de muur kan kloppen zonder nadien via spoed te passeren wegens 2 gebroken handen, dan moet je in elk geval van die kranen afblijven!

Maar er worden in België en Nederland op jaarbasis honderdduizenden flessen per jaar gevuld. Dit soort incidenten zijn zéér uitzonderlijk.

Geen reden dus tot stigmatiseren van de gehele duikwereld, tenzij jij natuurlijk deel uitmaakt van de “telefacts-redactie” 🙂

• serge1974

Lid
    15 oktober 2013 om 23:08

Langs een kant kan ik de uitbater van de duikshop geen ongelijk geven dat hij alle 3/4G kranen en flessen uit de handel wil, omwv de veiligheid.

De grootste groep van mensen die aan de duiksport doen hebben geen of weinig kennis van de materie schroefdraden, en zeggen dat deze conisch is, is een beetje gevaarlijk daar er ook rechte gasdraad bestaat, misschien in een heel klein percentage gebruikt voor kranen maar toch. De enige manier om te zien of je een gas,UNC,metrisch en vele andere soorten die op elkaar trekken uit elkaar te houden is te kijken naar de spoed en vooral de tophoek van de draad. Het is door de tophoek van de draad dat deze vooral stroever in elkaar gedraaid wordt. VB. Metrisch heeft een tophoek van 60graden en een gasdraad eentje van 55 graden.

Voor velen is dit chinees, en daarom eigenlijk dat ik persoonlijk de duikshop GROOT gelijk geef. Als er mensenlevens van af hangen of zelfs enige ernstige lichamelijke schade kan berokkent worden, door onbekwame mensen. Eruit die handel ondanks een meerkost.
    Bedenk, het kan jezelf overkomen als je niet weet wat je doet.

• snoopy

Lid
    15 oktober 2013 om 23:44

scubapat:Een M25x2 kraan op een fles met een M25x2 kraan draaien is geen probleem. Het wordt wel een probleem als je zoals in vele duikclubs,om geld te besparen,een tiental flessen tegelijk naar de keuring doet, deze laat demonteren en monteren door “klojo’s” die het verschil niet weten tussen M25 draad en G 3/4 en de flessen en kranen niet nummeren,met als gevolg dat je een M25x2 kraan op een G3/4 zet en maar met de hamer slaan omdat hij stroef opgaat.Die oudere flessen met G3/4 zijn meestal verschillende keren overlakt zodat je het type draad niet meer kunt zien.De meeste, praktisch alle gevallen zoals in Wemeldinge vinden hun oorzaak in het plaatsen van de verkeerde kranen en het is dus niet uitzonderlijk zoals je beweert met onlangs in NL met dodelijke afloop. En zoals Serge1974 zegt, blijf er met je pollen vanaf als je niet weet waarover je praat. Aan je uitleg te zien kan ik je ook catalogeren onder de “klojo’s” en hoop nooit dat je eigenaar bent van zo een fles als de kraan eraf vliegt.
    Moraal van het verhaal : breng je fles binnen in de duikwinkel voor keuring en laat ze alles demonteren en monteren,want dit zijn de “professionals”- jij bent de klojo die dan met mensenlevens speelt. Kan je genoeg voorbeelden geven van dit soort fratsen,helaas ook met dodelijke afloop.

• scubapat

Lid
    16 oktober 2013 om 08:48

snoopy schreef:
    Aan je uitleg te zien kan ik je ook catalogeren onder de “klojo’s” en hoop nooit dat je eigenaar bent van zo een fles als de kraan eraf vliegt.

Verbaas me met je kennis en leg uit…

• Georges

Lid
    16 oktober 2013 om 09:04

Luc Dupas schreef:
    Zo gek is dat helemaal niet Georges!
    Frans zal -terecht- een serieuze schrik gepakt hebben, en ge kunt wel controleren op het ogief van een fles of dat een G3/4″ dan wel M25x2 draad is maar op veel kranen staat niet genoteerd of die kraan een G3/4″ dan wel M25x2 kraan is en dan weet ge nog niet veel, buiten dat ge een M25x2-kraan op een G3/4″-fles kunt forceren en dat dat vroeg of laat slecht afloopt.

Mij gaat het om de eigen uitspraak van vuller : “Dan is ook direct de oorzaak te zien Het blijkt namelijk dat de (club) fles met herkeuring mrt2013 voorzien is van draad 3/4G terwijl de kraan M25x2 draad heeft. Dit grijpt natuurlijk niet goed in elkaar en is daardoor een tijdbom die elk moment kan afgaan.”. in dit geval was het dus wel duidelijk zichtbaar maar werd niet gekeken !
    Ik wil niet mierenneuken en begrijp dat alle handelingen een routine worden ,maar dat is ook meestal de reden dat het af en toe mis gaat…

• jwllms

Lid
    16 oktober 2013 om 09:59

Ik heb een bi gehad met 3/4 gas draad, en daar is nooit teflon in de buurt geweest…

j.

scubapat schreef:

snoopy schreef:
    Professional…bla bla…professional…bla bla…professional…nog eens professional…professional enz…

Zo moeilijk is het allemaal niet hoor.
    Als je een M25X2 kraan in de hals van een fles met M25X2 schroefdraad draait dan kan je deze haast tot de aanslag met de hand indraaien. Nadien kan je als “professional kiezen voor het aandraaien met een momentsleutel of “een kleine tik met de hamer” enkel om de O-ring op spanning te brengen.

3/4G draad is conisch en kan je herkennen door de extra afdichting met teflon. Daar moet je inderdaad een (moment)sleutel voor gebruiken om één en ander in mekaar te vijzen.

Als je VIER linkerhanden hebt en geen nagel in de muur kan kloppen zonder nadien via spoed te passeren wegens 2 gebroken handen, dan moet je in elk geval van die kranen afblijven!

Maar er worden in België en Nederland op jaarbasis honderdduizenden flessen per jaar gevuld. Dit soort incidenten zijn zéér uitzonderlijk.

Geen reden dus tot stigmatiseren van de gehele duikwereld, tenzij jij natuurlijk deel uitmaakt van de “telefacts-redactie” 🙂

• snoopy

Lid
    16 oktober 2013 om 10:43

scubapat: Ik heb er toch al redelijk wat uitleg over gegeven denk ik.
    trouwens je praat maar wat uit je nek: een G3/4 is altijd een rechte draad en mag nooit met teflon gemonteerd worden. Wat jij bedoeld is waarschijnlijk een conische draad W28.8.
    Iedere conische draad moet gemonteerd worden met teflon. Ik zou je dus dringend adviseren om met je fles en kraan naar een “professionele duikshop”te gaan om te laten controleren of de schroefdraad overeenkomen,want jij hebt waarschijnlijk ook een “tijdbom”.
    Ik vermoed dat jou heel oude duikfles een groot conische draad W28.8 heeft waarop jij een G3/4 rechte draad op heb gemonteerd en om deze ietwat te laten passen wat teflon hebt gebruikt… levensgevaarlijk jongen… heb je wel eens nagedacht wat er allemaal kan gebeuren wanneer die kop ervanaf schiet…
    Gangbare rechte draden : M25x2 G 3/4 M18x1.5
    Gangbare conische draden : klein conisch 19.8 groot conisch W28.8 (steeds met teflon monteren)

• snoopy

Lid
    16 oktober 2013 om 11:15

scubapat : Bij rechte draden M25x2 G3/4 M18x1.5 gebeurt de afdichting steeds met een O ring en geen teflon.

• snoopy

Lid
    16 oktober 2013 om 11:31

olie : inderdaad olie niet alle duikwinkels hebben de technische bedrevenheid om alles te repareren.Maar met plaatselijke duikwinkels die al jaren bestaan kun je ervan uitgaan dat dit wel goed wordt gedaan,althans dat is mijn ervaring .Duikwinkels met een slechte reparatieafdeling redden het helaas niet… en met reden.. de veiligheid van de duiker staat voorop en dat mag voor mij dan iets meer kosten.
    Ik ben van het principe als je zelf iets wilt repareren aan je duikuitrusting doe dit dan enkel wanneer je technisch bedreven bent en uitgerust bent met de technische werkplaatshandboeken.( zeker voor ademautomaten) Je sleutelt ook niet meer aan een moderne auto zonder gebruik te moeten maken van diagnoseapparatuur.

• scubapat

Lid
    16 oktober 2013 om 12:22

snoopy schreef:
    scubapat : Bij rechte draden M25x2 G3/4 M18x1.5 gebeurt de afdichting steeds met een O ring en geen teflon.

Yep, ge hebt gelijk heb de lapsus juist ook gevonden.
    Ik doelde op de conische draad zoals je die typisch ziet bij die oude brandweerflesjes.
    Daar heb ik dus een kemel geschreven hé 🙂

• Cthulhu

Lid
    16 oktober 2013 om 12:33

Olie schreef:

Profi’s ???????

Begin augustus (herinner u het was lekker heet) sta ik te wachten om een fles te vullen bij een zo genaamde profi. Een fles (Max 200 bar type en kraan) die aanhangt staat te bakken op >300 Bar ! En de compressor maar draaien. Ik dacht dat het tijd was om te sterven, heb de profi effe op de bom in zijne duikwinkel gewezen en ben dan naar buiten gevlucht…ver weg van deze dodelijke cocktail.
    Niks aan het handje werd mij even later gezegd toen het gevaar geweken was en ik mijn eigen fles ging halen, want die fles werd toch gekeurd op 300 bar !!!???? (By the way ik weet dat dit in princiepe technisch NIET mogelijk zou mogen kunnen zijn).

Welke testdruk stond er op het ogief van die fles?

• Luc Dupas

Lid
    16 oktober 2013 om 15:25

Georges schreef:
    Mij gaat het om de eigen uitspraak van vuller : “Dan is ook direct de oorzaak te zien Het blijkt namelijk dat de (club) fles met herkeuring mrt2013 voorzien is van draad 3/4G terwijl de kraan M25x2 draad heeft. Dit grijpt natuurlijk niet goed in elkaar en is daardoor een tijdbom die elk moment kan afgaan.”. in dit geval was het dus wel duidelijk zichtbaar maar werd niet gekeken !

Als de kraan van de fles vliegt en die hangt los is het inderdaad direct duidelijk te zien wat de oorzaak is… namelijk de kraan die weg is, en dan ziet ge inderdaad ook direct dat de schroefdraad van die kraan “verkeerd” is… dat klopt Georges.
    Maar dat betekent niet dat als die kraan nog op de fles zat dat Frans had kunnen zien dat het een verkeerde schroefdraad was want M25 of M25x2 staan niet op alle M25x2-kranen gemarkeerd.
    Overigens, het is echt niet de taak van de vulboer om iedere fles 1 voor 1 te gaan checken en het netje los te prutsen om te proberen op het ogief van de fles te ontcijferen (voor zover het niet onder 10 lagen verf verstopt zit) welke schroefdraad die flessenhals heeft, en dan op de kraan te zien of daar een markering van de schroefdraad op vermeld staat, en dan checken of dat wel overeenkomt. En als er niks op de kraan zelf staat weet ge nog altijd niks… En ondertussen staat daar zeker bij Frans in Wemeldinge een file duikers tot op straat te wachten met hun fles om die te laten vullen en iedereen gaat supercontent zijn als Frans daar bij iedere fles 5 minuten zit te checken… Neen, het is en blijft de verantwoordelijkheid van diegene die de fles aanbiedt om te zorgen dat alles in orde is, en het is de vrijheid van de vulboer om ingeval van ook de minste twijfel de fles te weigeren.

Als ge de kraan los hebt ziet ge natuurlijk wel direct, zelfs zonder markering op de kraan zelf, wat voor een draad het is… ge hebt daarvoor gewoon een klein meetlatje nodig om daarmee de spoed van de draad te bekijken en ge weet het. Voor de gemakkelijkheid neem ge windingen en ge meet die: is het 20mm dan is het een M25x2, is het 18mm dan is het een G3/4″

• Georges

Lid
    16 oktober 2013 om 15:47

Ik ben het niet eens dat enkel de klant verantwoordelijk is ,de vulboer heeft een verantwoordelijkheid tegenover klanten en omstaanders. En ik ben er zeker van dat het uitbaten van een commercieel vulstation wettelijk bepaalde verplichtingen inhoud onder andere de geschiktheid van de aangeboden recipiënten checken.
    Wanneer je als beginnend duiker een fles aankoopt of leent van je club ga je er meestal vanuit dat indien er een goedkeuring ingestempeld is alles ok is ..later leer je bij of je wordt erop gewezen door mensen die hun job kennen.

Maar voor mij end of story, ik weet waar ik vul en dat men daar wel controle doet en dus aandacht heeft voor ieders veiligheid.

• Luc Dupas

Lid
    16 oktober 2013 om 17:37

Georges schreef:ik weet waar ik vul en dat men daar wel controle doet en dus aandacht heeft voor ieders veiligheid.

Dat is dan allicht geen vulboer die “op de kentering” moet vullen zoals bij Frans waar dan telkens na de kentering een file staat aan te schuiven van hier tot in Tokyo…
    Maarre… controleert de Swa echt iedere fles die binnenkomt en checkt hij van iedere fles wat de schroefdraad is en wat de schroefdraad is van de kraan van die fles? En wat doet hij dan met G3/4″-flessen en een kraan waar geen enkele vermelding op staat?

• Georges

Lid
    16 oktober 2013 om 17:49

Luc Dupas schreef:
    Dat is dan allicht geen vulboer die “op de kentering” moet vullen zoals bij Frans waar dan telkens na de kentering een file staat aan te schuiven van hier tot in Tokyo…
    Maarre… controleert de Swa echt iedere fles die binnenkomt en checkt hij van iedere fles wat de schroefdraad is en wat de schroefdraad is van de kraan van die fles? En wat doet hij dan met G3/4″-flessen en een kraan waar geen enkele vermelding op staat?

Bij de Swa is het heel simpel :”wij vullen enkel flessen die bij ons gekeurd zijn”.

Ik vul meestal bij de club,SS of ook wel aan een zelf vul station, ik weet dat mijn flessen gekeurd en van de juiste kranen voorzien zijn.
    Maar ge dwaalt af bij de Swa is niks gebeurt, het was in Holland dat men zijn job niet deed !
    ik vind dat je meestal een hele klare kijk op dingen hebt maar hier zie je blijkbaar niet in dat iedere klant daar in gevaar is gebracht en leg je de schuld enkel bij de duiker die een clubfles geleend had en niet bij de professional die instaat voor de veiligheid binnen zijn vulstation.

• Stropken

Lid
    16 oktober 2013 om 17:55

snoopy schreef:

Moraal van het verhaal : breng je fles binnen in de duikwinkel voor keuring en laat ze alles demonteren en monteren,want dit zijn de “professionals”- jij bent de klojo die dan met mensenlevens speelt. Kan je genoeg voorbeelden geven van dit soort fratsen,helaas ook met dodelijke afloop.

Wees gerust,in sommige clubs zijn er ook materiaalmeesters die even goed of beter zijn dan sommige duikwinkeluitbaters.Bij ons heeft iedere fles en kraan een nummer duidelijk ingeklopt.Bij herkeuring wordt de fles ontmanteld en wordt alles in een,met hetzelfde nummer,doos gelegd.

• Stropken

Lid
    16 oktober 2013 om 17:57

Georges schreef:
    “Wij vullen geen flessen met 3/4G draad meer” dus nu plots kunnen ze wel controleren ,begrijpen wie begrijpen kan …

Reageerde J.L.Dehaene niet als:’ik reageer maar als de problemen opduiken’???

• Luc Dupas

Lid
    16 oktober 2013 om 18:16

Georges schreef:
    Bij de Swa is het heel simpel :”wij vullen enkel flessen die bij ons gekeurd zijn”.

En hoe zeker is de Swa dat daar dan geen andere kraan op wordt gemonteerd Georges?
    En controleert de Swa dan iedere keer of de kraan wel die fles past? Want als hij dat NIET doet (en ik ken eerlijk gezegd geen enkele vulboer die dat doet) is het doodgewoon exact dezelfde situatie als bij Frans…

En hoe zou gij dat allemaal willen geregeld zien aan vb. de vulpanelen/stations die her en der algemeen toegankelijk zijn en waar ge zelf uw fles aan hangt???

• Georges

Lid
    16 oktober 2013 om 18:21

Luc Dupas schreef:

Georges schreef:

En hoe zeker is de Swa dat daar dan geen andere kraan op wordt gemonteerd Georges?
    En controleert de Swa dan iedere keer of de kraan wel die fles past? Want als hij dat NIET doet (en ik ken eerlijk gezegd geen enkele vulboer die dat doet) is het doodgewoon exact dezelfde situatie als bij Frans…

En hoe zou gij dat allemaal willen geregeld zien aan vb. de vulpanelen/stations die her en der algemeen toegankelijk zijn en waar ge zelf uw fles aan hangt???

Dat moet ge aan de Swa vragen ,zoals gezegd ik vul daar niet,mijn flessen zijn bij apragaz gekeurd.

Aan de vulstations waar ik zelf vul ben ik verantwoordelijk,wanneer ik in een winkel sta wil ik dat ik gerust kan zijn dat men daar zijn taken ernstig neemt en dat mijn veiligheid door diegene die een betalende dienst uitvoert niet in gevaar wordt gebracht.

• Stropken

Lid
    16 oktober 2013 om 18:30

Georges schreef:

Luc Dupas schreef:

……..bij de professional die instaat voor de veiligheid binnen zijn vulstation.

Wees gerust,hier bij ons in het gentse is ook al een fles ontploft.En de uitbater WAS een echte professional en uitstekende duiker.En ten tijde van de’n Adrie van de Harpoen is er bij mijn weten slechts één ongeval gebeurd (kraan zat toen in de nok van de winkel).En Adrie had toen de omzet van gans Wemeldinge en Yerseke in de luchtvullingen (en keuringen – die ten andere bij ons gebeurde bij AIB).
    Swa zegt alleen flessen te vullen die bij hem gekeurd zijn:is hij een officiële keurder met een officiële stempel,document.Of laat hij de flessen (zoals andere winkels)door een keuringsinstantie verrichten???

• Dedjutoch

Lid
    16 oktober 2013 om 18:39

Daarom, nog maar eens: Keuren zoals in Engeland: Fles + kraan ter keuring aanbieden!

De verantwoordelijkheid voor gesmodder met verkeerde kranen op flessen ligt voor 100% bij de smodderaar zelf. Zoals Luc al schreef: Moet ieder vulstation eerst de kraan van de fles draaien, controleren en terug monteren alvorens te vullen? Dat is niet doenbaar… Ook uw fles, die wel in orde is, zal dan op die manier gecontroleerd moeten worden, vergeet dat niet! Het enige wat ze (gemakkelijk) kunnen controleren is de keuringsdatum van de fles.

Er zullen altijd idioten zijn die het gevaar van lucht onder hoge druk niet begrijpen, en die liever een oude, versleten, kraan van een even idiote vriend overnemen (ich heb ter nog eentje liggen, ge gaat daar toch geen geld aan geven zeker…), dan er wat euris aan uit te geven!

En, aangezien een duikfles een heel lang leven beschoren is, zullen dergelijke problemen nog zeer lang bestaan!

Het spijtige is: Dergelijke, betweterige, oerdomme, idioten zullen er altijd zijn, waardoor het gevaar nooit helemaal uit te sluiten is! Misschien dat men de aanbieder van een dergelijke fles, als er een ongeval mee gebeurt, moet veroordelen tot het betalen van minimaal € 25.000,-. Dan zullen ze wel ophouden met smodderen!?

• SVp

Lid
    16 oktober 2013 om 19:47

Luc Dupas schreef:

Georges schreef:

Tenzij de Swa geen G3/4 flessen meer laat keuren, dan kan hij ook niet tegen het probleem aanlopen met enkel bij hem gekeurde flessen.
    Het is daarom ofwel een heel moedige mens (van elke te vullen fles de paspaar opvragen en de historiek checken), ofwel een mens met een enorm geheugen (dat ge elke fles kent die in een van de drukst bezochte zaken in de grote Antwerpse regio gekeurd wordt), ofwel een heel domme mens.

• SVp

Lid
    16 oktober 2013 om 19:51

Vraagske : worden de flessen zoals wij die gebruiken als duikfles ook nog voor andere doeleinden gebruikt dan het bewaren van ademlucht ?
    Als dat niet het geval is, dan zou de wetgever toch ook makkelijk kunnen voorzien om 10 jaar na het stopzetten van de verkoop van de G3/4 flessen, ook te stoppen met het wettelijk goedkeuren ervan, niet ?

• Luc Dupas

Lid
    16 oktober 2013 om 20:43

Dedjutoch schreef:
    Daarom, nog maar eens: Keuren zoals in Engeland: Fles + kraan ter keuring aanbieden!

En wat brengt dat op Eddy? Als iemand dan met zijn netjes gekeurde fles+kraan thuiskomt en dan beslist daar een andere kraan op te vijzen… dan zijt ge nog geen stap verder he.
    Hoe ge het ook draait of keert, zolang ge een kraan van een fles kunt draaien kunt ge daar nadien een andere kraan op vijzen, met de foute draad als ge zo dom zijt om niet te snappen dat ge dat alleen met serieus wat geweld kunt doen.

• scubapat

Lid
    16 oktober 2013 om 20:59

Georges schreef:

Ik heb destijds één nieuwe fles gekocht bij de Swa en drie flessen via onder andere dit forum.

Ik heb NOOIT een fles laten keuren via de Swa, maar ze werden daar alle vier netjes gevuld hoor…

• ambusar

Lid
    16 oktober 2013 om 21:15

“Dus vanuit het standpunt van de vulstations kan ik heel goed begrijpen dat zij liefst die G3/4 schroefdraad zo snel mogelijk zien verdwijnen. Maar anderzijds, [b]als eigenaar van zo’n fles, zou ik het ook niet prettig vinden als ik plotseling verplicht zou worden om een nieuwe fles aan te schaffen[b]. Met de juiste kraan is immers geen enkel probleem. ”

Het zal de eigenaar van de fles (die geen onkosten wilt maken) maar overkomen als ie op -10 m zit.
    Daar al eens over nagedacht.
    mvg

• Stropken

Lid
    16 oktober 2013 om 21:26

Ene die geen onkosten wil maken.

Duik sinds 1975 met flessen met G3/4″.Heb ook fles met M25.Doe altijd zelf het onderhoud van de flessen,kranen én van de ontspanners (waarvan ik ergens de schema’s liggen heb).Breng zelf mijn flessen naar de keuring (Statamat).Vervang zelf de O-ringen met deze uit speciaalzaken (niet duikwinkels).Ik vermoed dat nog veel ouwe rakkers hetzelfde doen.

En ik heb onder water nooit géén problemen gehad (behalve een paar keer met die reservestangen).

• UFo

Lid
    16 oktober 2013 om 21:52

scubapat schreef:

Georges schreef:

Ik heb destijds één nieuwe fles gekocht bij de Swa en drie flessen via onder andere dit forum.

Ik heb NOOIT een fles laten keuren via de Swa, maar ze werden daar alle vier netjes gevuld hoor…

Ik ben daar nog maar 1 keer een fles laten vullen omdat ik die week niet op de club kon vullen en ook niet bij mijn reguliere duikwinkel terecht kon. Ik was op weg naar Ekeren na mijn werk. Ik kreeg prompt te horen “Er worden hier enkel flessen gevuld die hier gekocht zijn. Wij zijn geen vulstation meneer”. Men heeft uiteindelijk toch mijn 10 l gevuld maar hij stond daar zo boertig tegen mij te doen dat ik er nooit van mijn leven nog een voet binnen zet. Ik rij liever 100 km om.

• Georges

Lid
    16 oktober 2013 om 22:29

Wel we zijn er ondertussen in geslaagd om de focus op een winkel te leggen die met heel het verhaal niks te maken heeft , en de Frans is het slachtoffer geworden…

“wiens lucht men zuigt diens woord men spuid ” lol

• Cthulhu

Lid
    16 oktober 2013 om 22:38

Ik wil de Swa dat ook eens zien doen als er daar een half regiment tegelijk staat om zijn fles te vullen.

BTW iemand die een vulstation heeft en dus toelaat dat er gevuld kan worden zonder controle of iemand die niet controleert voor het vullen draagt dezelfde verantwoordelijkheid: in het geval van de kraan geen dus m.i. De verantwoordelijkheid ligt hier bij diegene die de kraan erin gedraaid heeft, of het nu een materiaalmeester of een winkeluitbater is.

• scubapat

Lid
    16 oktober 2013 om 23:28

Georges schreef:
    Wel we zijn er ondertussen in geslaagd om de focus op een winkel te leggen die met heel het verhaal niks te maken heeft ,…

Georges, voor de goede orde, jij hebt de Swa in dit verhaal gesleurd hé…

Het is dus niet “WE” maar eerder “JIJ” die de focus op een bepaalde winkel legt hé…

Los van deze discussie ken ik de Swa al jaren, het is een gezellige volksfiguur met het hart op de juiste plaats maar hij heeft ook een groot bakkes. Als je de Swa op de juiste manier weet te benaderen krijg je er haast alles van gedaan…

Swa heeft best wel heel wat kennis over het duikwereldje, maar soms blijft hij inderdaad wat hangen in het verleden…

Voor de Swa is het eerder zo dat flessen vullen een service is aan zijn vaste klanten, en als vrije ondernemer heeft hij uiteraard het recht zijn zaak te runnen zoals het hem past, toch?

• SVp

Lid
    16 oktober 2013 om 23:56

Feitelijk gaat het vooral om mensen die NIET WETEN dat er verschillende draden zijn en hoe de foute combinatie zich gedraagt.
    Moet de conclusie hier dan zijn dat we er met z’n allen voor moeten zorgen dat het flesdraad-issue gewoon onder alle duikers, oude en nieuwe, beter bekend geraakt ?
    Als de consensus is dat we Het Woord moeten uitdragen, zet ik me direct in missionaris-positie !

• rrh66

Lid
    17 oktober 2013 om 00:22

vraagje uit curieuziteit :

kan men een 3/4g kraan monteren op m25*2 fles ?

• Luc Dupas

Lid
    17 oktober 2013 om 00:53

rrh66 schreef:
    vraagje uit curieuziteit: kan men een 3/4g kraan monteren op m25*2 fles ?

An neen, de diameter van een G3/4″-kraan is groter dan het gat in de M25x2-flessenhals… die combi kan helemaal niet. Als ge goed kijkt ziet ge die grotere diameter trouwens ook op de foto die ik eerder gepost heb.

• Luc Dupas

Lid
    17 oktober 2013 om 00:58

SVp schreef:
    Feitelijk gaat het vooral om mensen die NIET WETEN dat er verschillende draden zijn en hoe de foute combinatie zich gedraagt.
    Moet de conclusie hier dan zijn dat we er met z’n allen voor moeten zorgen dat het flesdraad-issue gewoon onder alle duikers, oude en nieuwe, beter bekend geraakt ?
    Als de consensus is dat we Het Woord moeten uitdragen, zet ik me direct in missionaris-positie !

Bij een normale cursus voor 2*D wordt dat in de les duikmateriaal uitgelegd SVp… en d’er wordt vooral uitgelegd dat als ge d’er niks van kent ge met uw fikken van het duikgerief moet blijven!
    En los van duikspullen of niet, als ge een rechte schroefdraad hebt en ge zit daar iets in of op te draaien waar ge serieus moet aan sleuren dan weet een klein kind dat ge twee dingen hebt die niet bij mekaar passen…

• Luc Dupas

Lid
    17 oktober 2013 om 01:02

SVp schreef:
    Vraagske : worden de flessen zoals wij die gebruiken als duikfles ook nog voor andere doeleinden gebruikt dan het bewaren van ademlucht ?
    Als dat niet het geval is, dan zou de wetgever toch ook makkelijk kunnen voorzien om 10 jaar na het stopzetten van de verkoop van de G3/4 flessen, ook te stoppen met het wettelijk goedkeuren ervan, niet?

In de rest van de wereld worden dagdagelijks (duik)flessen met G3/4″-draad verkocht en gebruikt… en dan zou ge willen dat hier, gewoonweg omdat er een oen rondloopt die compleet geen verstand heeft van uiteindelijk iets zo simpel als een bout en een moer, perfect goeie flessen en kranen zouden worden verboden??? Verbied dan maar gelijk ook alle auto’s want ge kunt de krant niet openslaan of iedere dag leest ge over tig oenen die dodelijke accidenten veroorzaakt hebben.
    D’er is echt niks mis met G3/4″-flessen en -kranen, en zolang die flessen perfect de testen van de herkeuring doorstaan is er geen enkele redden om die flessen te verbieden he.

Een tip: loop gewoon even binnen bij een metaalwarenwinkel en koop daar een stevige rvs-bout M16 of omtrent met een spoed van 2mm… dat kost geen drol en je hebt gelijk een perfecte kaliber om de schroefdraad in de flessenhals en de schroefdraad van een kraan te checken… past de draad van die bout perfect in/op de schroefdraad dan weet je dat je te maken hebt met een M25x2 draad, en anders is het een G3/4″.
    En als specifieke 14tpi-kaliber kunt ge iets gebruiken wat normaal gezien iedere duiker in huis heeft, een gewone DIN-insert uit de kraan van een fles… die heeft G5/8″ 14tpi draad en dus dezelfde spoed als een G3/4″ 14tpi flessenhals of kraan… hou die insert tegen de draad van een kraan en ge ziet/voelt direct of die “past” en ook een 14tpi-spoed heeft, en monteer die insert op een boutje en ge hebt een kaliber om in de flessenhals te voelen/passen.
    Het leven kan toch simpel zijn…

• TnT

Lid
    17 oktober 2013 om 09:51

ambusar schreef:

TnT schreef:
    “Dus vanuit het standpunt van de vulstations kan ik heel goed begrijpen dat zij liefst die G3/4 schroefdraad zo snel mogelijk zien verdwijnen. Maar anderzijds, [b]als eigenaar van zo’n fles, zou ik het ook niet prettig vinden als ik plotseling verplicht zou worden om een nieuwe fles aan te schaffen[b]. Met de juiste kraan is immers geen enkel probleem.”

Het zal de eigenaar van de fles (die geen onkosten wilt maken) maar overkomen als ie op -10 m zit.

Jazeker. Met de juiste kraan is een G3/4 fles even veilig als een M25x2 fles, en is er dan ook geen enkel gevaar. Heeft niks met gierigheid ofzo te maken.

Om even een domme analogie te maken. Ik rij met een diesel wagen. Als ik per ongeluk benzine tank, heb ik een probleem. Laten we dus maar diesel verbieden, dan zijn vergissingen meteen uitgesloten! Dat gaan al die diesel eigenaars die wel netjes diesel tanken zeker en vast appreciëren! Niet dus. Tenzij ze kosteloos hun diesel wagen kunnen omruilen natuurlijk.

• Georges

Lid
    17 oktober 2013 om 10:18

scubapat schreef:

Georges, voor de goede orde, jij hebt de Swa in dit verhaal gesleurd hé…

Het is dus niet “WE” maar eerder “JIJ” die de focus op een bepaalde winkel legt hé…

Los van deze discussie ken ik de Swa al jaren, het is een gezellige volksfiguur met het hart op de juiste plaats maar hij heeft ook een groot bakkes. Als je de Swa op de juiste manier weet te benaderen krijg je er haast alles van gedaan…

Swa heeft best wel heel wat kennis over het duikwereldje, maar soms blijft hij inderdaad wat hangen in het verleden…

Voor de Swa is het eerder zo dat flessen vullen een service is aan zijn vaste klanten, en als vrije ondernemer heeft hij uiteraard het recht zijn zaak te runnen zoals het hem past, toch?

Maar we zijn ondertussen nog eens wakker gemaakt en hopelijk gaan veel mensen toch eens kijken naar hun tweedehands aangekochte flessen en ook de vulboeren zullen weer even meehelpen door te controleren. Want een verbod op oudere flessen is te gek voor woorden dat is ondertussen ook duidelijk.
    @scubapat voor de goede orde het is De Luc die de swa eerst noemt ,gewoon omdat hij dacht dat ik daar vulde :http://zoekertjes.duiken.be/topicreply.aspx?id=311974&q=312053&
    voor de rest klopt uw uitleg compleet ,een grote mond met een gouden hart als hij tegen uwe smoel kan !

• Luc Dupas

Lid
    17 oktober 2013 om 10:28

Georges schreef:
    een grote mond met een gouden hart als hij tegen uwe smoel kan !

Perfecte omschrijving Georges! De Swa is inderdaad een wreed toffe pee, dat is helemaal correct, ik kan het best goed met hem vinden.

• fingolfin

Lid
    17 oktober 2013 om 13:14

ambusar schreef:
    “Dus vanuit het standpunt van de vulstations kan ik heel goed begrijpen dat zij liefst die G3/4 schroefdraad zo snel mogelijk zien verdwijnen. Maar anderzijds, [b]als eigenaar van zo’n fles, zou ik het ook niet prettig vinden als ik plotseling verplicht zou worden om een nieuwe fles aan te schaffen[b]. Met de juiste kraan is immers geen enkel probleem. ”

mvg

Heb je daar zelf al eens over nagedacht?
    Als het al niet aan de oppervlakte is gebeurt is de kans dat het op -10m. gebeurt al heel wat afgenomen.
    -Druk in de fles reeds verlaagd door ademen en afkoelen van de duikfles.
    -Drukverschil binnen/buitenkant fles verlaagd door het toenemen van de druk aan de buitenzijde.

• SVp

Lid
    17 oktober 2013 om 14:23

Luc Dupas schreef:
    bout M16 of omtrent met een spoed van 2mm… dat kost geen drol en je hebt gelijk een perfecte kaliber om de schroefdraad in de flessenhals en de schroefdraad van een kraan te checken

Super tip !

• Stropken

Lid
    17 oktober 2013 om 14:29

Voor het schonen van de schroefdraad na een keuring gebruik ik steeds een tap en moerplaat.

• Luc Dupas

Lid
    17 oktober 2013 om 14:59

En als ge zo’n grote bout wat te onhandig vindt om mee te nemen in uw portefeuille… kijk eens tussen uw voorraad decoupeerzaagjes of daar toevallig geen tussen zit met een tandafstand van 2mm, dat kan dan ook dienen… vb. http://www.cheaptools.nl/zagen/5120040.html

• Dedjutoch

Lid
    17 oktober 2013 om 15:18

Luc Dupas schreef:

Dedjutoch schreef:

En wat brengt dat op Eddy? Als iemand dan met zijn netjes gekeurde fles+kraan thuiskomt en dan beslist daar een andere kraan op te vijzen… dan zijt ge nog geen stap verder he.
    Hoe ge het ook draait of keert, zolang ge een kraan van een fles kunt draaien kunt ge daar nadien een andere kraan op vijzen, met de foute draad als ge zo dom zijt om niet te snappen dat ge dat alleen met serieus wat geweld kunt doen.

Dat is inderdaad zo Luc, maar als je een fles moet binnenbrengen met gemonteerde kraan, dan haal je er toch al wat gepruts tussenuit. Maar, inderdaad, alleen een ezel valt geen twee keer over dezelfde steen 😉 Daarom zal je dergelijk idioot gepruts er nooit volledig uit kunnen halen. Of je zou de nieuwe regelgeving van de HISWA moeten hanteren, dat zou nog meer gepruts er tussenuit kunnen halen. Maar ook dan zal het nog 5 jaar duren vooraleer het helemaal veilig wordt?!

En… hier is zeker ook een taak weggelegd voor de instructeurs die de opleidingen verzorgen, hetgeen hier al werd vernoemd.

• Stropken

Lid
    17 oktober 2013 om 18:30

Luc Dupas schreef:
    En als ge zo’n grote bout wat te onhandig vindt om mee te nemen in uw portefeuille… kijk eens tussen uw voorraad decoupeerzaagjes of daar toevallig geen tussen zit met een tandafstand van 2mm, dat kan dan ook dienen… vb. http://www.cheaptools.nl/zagen/5120040.html

Een setje draadmeters M & WW kost ook de wereld niet!Enne,die zaagblaadtanden hebben zeker niet de juiste hoek!!

• Luc Dupas

Lid
    17 oktober 2013 om 19:46

Om te zien of de tandafstand past maakt de hoek niks uit he Stropken.
    Ik heb zo’n set draadmeters maar zo’n dikke/lange bout werkt wel het handigste/gemakkelijkste hoor.

• Stropken

Lid
    17 oktober 2013 om 21:08

Ja,da’s juist.Maar ‘k heb het kwestie van veiligheid toch juist te doen.Daarbij ‘k moet toch niet sukkelen voor werktuigen en materiaal.

• rrh66

Lid
    21 oktober 2013 om 08:53

is de duikwinkel ondertussen al hersteld en terug open ?

• firmin3

Lid
    23 oktober 2013 om 10:22

Dedjutoch schreef:
    [/quote]
    En… hier is zeker ook een taak weggelegd voor de instructeurs die de opleidingen verzorgen, hetgeen hier al werd vernoemd.

Hehe , jaot ‘tzal wel zijn .
    Laat nu just nen stoemen instrukteur zijn die hier in de fout ging !!!

gr. F

• Droog

Lid
    23 oktober 2013 om 16:48

duikshop is open, niets meer van te merken
    Alleen Frans is nog een beetje meer doof als vroeger 😉

• Luc Dupas

Lid
    23 oktober 2013 om 17:20

Droog schreef:

Dat is alleen maar als ge korting vraagt… maar dat is in alle duiktoko’s zo… ;-p

• SVp

Lid
    23 oktober 2013 om 17:41

Ik ben toch wel benieuwd hoe dat verzekerings-gewijs gaat uitpakken …
    Een pronostiekske, iemand ?

• merlinX

Lid
    23 oktober 2013 om 19:13

Droog schreef:
    duikshop is open, niets meer van te merken

En wordt er strenger gecontroleerd wat men aanbiedt om te vullen?

• firmin3

Lid
    25 oktober 2013 om 09:16

SVp schreef:

Een club heeft daar toch een verzekering voor ?

Gr. F

• SVp

Lid
    25 oktober 2013 om 14:13

firmin3 schreef:

Het is daar een winkel, geen club.
    En eens de verzekering aangesproken wordt, dan komt er niet zelden een onderzoek naar verantwoordelijkheid en wordt er op zoek gegaan naar mogelijkheden om de kosten af te schuiven …

• firmin3

Lid
    31 oktober 2013 om 04:56

SVp schreef:

firmin3 schreef:

En eens de verzekering aangesproken wordt, dan komt er niet zelden een onderzoek naar verantwoordelijkheid en wordt er op zoek gegaan naar mogelijkheden om de kosten af te schuiven …

Dit gaat toch over eigendom van een club .
    Als er dan een ongeval gebeurt met clubmateriaal is die club dan niet verantwoordelijk ?
    Wat als er een gewonde of erger nog een dode was gevallen ?
    Ben benieuwd wat er van komt en wie hier opdraait voor de schade .

Gr. F

• Stropken

Lid
    31 oktober 2013 om 09:57

SVp schreef:

firmin3 schreef:

Dan komt de ARAB eens kijken,de sociale inspectie,de brandweer en evt een architect die kijkt of het gebouw al dan niet geschikt was/is………….

• Luc Dupas

Lid
    31 oktober 2013 om 10:43

Stropken schreef:
    Dan komt de ARAB eens kijken,de sociale inspectie,de brandweer en evt een architect die kijkt of het gebouw al dan niet geschikt was/is………….

Eventueel ingeval d’er een probleem zou geweest zijn met de vulinstallatie zelf Stropken, maar hier is het gewoon “iemand van de club” geweest die een foute kraan gemonteerd heeft en daar zit het probleem/oorzaak en moet men niet verder meer zoeken he.

• Stropken

Lid
    31 oktober 2013 om 16:20

Luc Dupas schreef:

Stropken schreef:

Eventueel ingeval d’er een probleem zou geweest zijn met de vulinstallatie zelf Stropken, maar hier is het gewoon “iemand van de club” geweest die een foute kraan gemonteerd heeft en daar zit het probleem/oorzaak en moet men niet verder meer zoeken he.

Toch maar geen slapende honden wakker maken!

• fingolfin

Lid
    31 oktober 2013 om 16:42

Stropken schreef:

Dan komt de ARAB eens kijken,

Toch niet! ARAB is een Belgische organisatie en Wemeldinge ligt spijtig genoeg nog steeds in het buitenland.;-)

• Stropken

Lid
    31 oktober 2013 om 17:06

fingolfin schreef:

Stropken schreef:

Dan komt de ARAB eens kijken,

Toch niet! ARAB is een Belgische organisatie en Wemeldinge ligt spijtig genoeg nog steeds in het buitenland.;-)

Als jullie de pantomine van de belgische politiek volgen mogen ze in Wemeldinge héééél content zijn dat ze tot Holland behoren!

• Haring

Lid
    31 oktober 2013 om 22:09

Wanneer dit gebeurt is het zeker geen ongeluk, iemand heeft een verkeerde behandeling gedaan .
    De kans is zeer groot dat de persoon die de fles vult, zwaar verminkt zal worden of zelfs zijn leven zal laten, voor het gerecht zal dat waarschijnlijk ” onvrijwillige doodslag” worden.
    Enkele maanden brommen en huisje, tuintje verkopen ?
    Verzekeringen zullen zich zéér graag terug trekken…en de verantwoordelijken van clubs zullen wijzen naar de “materiaal deskundige” die meestal niet weet waarover het gaat.

• scubapat

Lid
    31 oktober 2013 om 22:48

Haring schreef:
    Wanneer dit gebeurt is het zeker geen ongeluk,.

Inderdaad, in de huidige wereld is iedereen perfect.
    De onverlaat die opzettelijk een verkeerde kraan op een verkeerde fles heeft gevezen is zonder twijfel een terrorist…

Pfffffffffffffffff…..

• SVp

Lid
    31 oktober 2013 om 22:57

Allee, tijd voor een slotje precies …

• Baksteen

Lid
    31 oktober 2013 om 23:21

Geen vrijheid van meningsuiting SVp ? :-d

Juridisch gezien heeft Haring waarschijnlijk wel gelijk vrees ik.
    Life sucks.
    Ik stel voor dat we bij wijze van protest collectief weigeren uit ons bed te komen de komende 5 jaar. En de politieke en juridische wereld daarna voor hun verantwoordelijkheid stellen voor de afgelopen 60 jaar.

New world order 🙂

• snoopy

Lid
    1 november 2013 om 00:11

SVP schreef:

ligt volgens mij niet zo gemakkelijk omdat er nog vele zaken niet gekend zijn.
    1° de “eigenaar” van een duikfles is deze die vermeldt is op het schriftelijke keuringsbewijs wat meegeleverd wordt bij de keuringsorganisme van de fles.
    Dit kan bvb de duikclub zijn of een particulier.
    gebeurt veel in duikclubs dat er bvb een 10 tal flessen worden aangeboden ter keuring,zowel van de duikclub als van de leden
    2° werd deze fles ter herkeuring aangeboden bij een duikshop of is men er rechstreeks mee naar de keuring geweest.
    3° indien aangeboden in een duikshop; werd de fleskraan er gedemonteerd en na de keuring gemonteerd (blijkt uit de kostennota)Dit is heel voornaam zodat je dan voor de verzekering kan bewijzen dat de duikshop de kraan heeft gedemonteerd,gekeurd is en daarna de kraan door hun is opgezet.( verantwoordelijkheid duikshop)
    4° is de eigenaar een particulier en alles zelf heeft gedaan en dit uiteraard niet kan bewijzen aan de hand van een kostennota of factuur dan heeft hij problemen en kan hij niet terugvallen op de verzekering van de duikclub. Als hij dan ook geen verzekering heeft dan kan hem dat een dure grap kosten.
    5° Frans van de duikshop in Wemeldinge zal wel vergoed worden voor de schade door zijn verzekering maar die zullen alleszins zich op burgelijk vlak (fout/schade/oorzakelijk verband) proberen te verhalen op de eigenaar van de duikfles.
    6° zolang je een verzekering hebt met rechtsbijstand komt dit nog redelijk goed,heb je geen verzekering bvb als particulier dan wordt het mogelijk een kostelijke grap.

• Luc Dupas

Lid
    1 november 2013 om 03:38

snoopy schreef:
    3° indien aangeboden in een duikshop; werd de fleskraan er gedemonteerd en na de keuring gemonteerd (blijkt uit de kostennota)Dit is heel voornaam zodat je dan voor de verzekering kan bewijzen dat de duikshop de kraan heeft gedemonteerd,gekeurd is en daarna de kraan door hun is opgezet.( verantwoordelijkheid duikshop)

“bewijzen”????? Je mag komen aandraven met 100 kostennota’s om iets te “bewijzen”… het enige wat je dan mogelijks eventueel zou kunnen “bewijzen” is dat er “een” kraan is gemonteerd geweest door die duikshop maar geen kat kan bewijzen dat het DIE kraan was. Niemand garandeert immers dat nadien niemand anders daar een andere kraan heeft op gemonteerd.
    Het enige wat in dit concrete voorbeeld “bewezen” is is dat er een verkeerde kraan op zat… en dan wordt het in dit geval van een clubfles een getouwtrek binnen/voor de club om uit te vissen wie zonder de nodige kennis terzake daar een foute kraan heeft op gemonteerd…
    Enfin, een aantal jaren geleden zoiets meegemaakt bij een andere duikclub, gelukkig zonder lichamelijke schade, alleen maar de auto waar die clubfles in lag die ’s nachts volledig “vertimmerd” was geweest door die fles waarvan de kraan “dag zei”, en dat heeft uiteindelijk die club zelf veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel geld gekost.

• snoopy

Lid
    1 november 2013 om 09:15

Luc Dupas schreef:
    “bewijzen”????? Je mag komen aandraven met 100 kostennota’s om iets te “bewijzen”… het enige wat je dan mogelijks eventueel zou kunnen “bewijzen” is dat er “een” kraan is gemonteerd geweest door die duikshop maar geen kat kan bewijzen dat het DIE kraan was. Niemand garandeert immers dat nadien niemand anders daar een andere kraan heeft op gemonteerd.

Hey Luc,in het geval van het incident bij Octopussy in Wemeldinge is het verzekerings-technisch heel voornaam dat de eigenaar van de duikfles “bewijzen” kan voorleggen van de keuringsformaliteiten van de duikfles en dan is het natuurlijk heel leuk dat je een kostennota of factuur kan voorleggen,waarin staat dat duikfles n° X gekeurd werd,incluus demonteren en monteren na keuring van kraan. Het is dan de verzekering die moet bewijzen dat dat die kraan “niet” is. Je verlegt dan de verantwoordelijkheid naar je duikshop waar je de fles hebt binnengebracht ter keuring en die moeten wettelijk gezien “professioneel” zijn…
    Vergeet niet dat voor de rechtbank hetgeen op papier staat doorslaggevend is.
    Ook oppassen met de “materiaalmeesters”(wat een mooi woord..) van een duikclub die zelf het materiaal onderhouden,zolang er niks gebeurd is iedereen blij want het kost bijna niks.Als er iets gebeurd zoals bij Octopussy in Wemeldinge en reeds tig aantal andere duikbasissen en het op geld aankomt,zijn we ineens geen “vrienden” meer.
    Frans kan van veel geluk spreken dat de kraan niet losgeschoten is van de vulslang en dat de fles vertikaal op de grond stond. Moest die horizontaal hebben gelegen dan kon hij ze gaan zoeken in de haven…..
    Het hele verhaal zal waarschijnlijk verzekerings-technisch op burgelijk vlak worden uitgevochten in de rechtbank,waarbij het “goede huisvader principe” heel diep wordt uitgevlooid door de verzekeringsmaatschappijen in de principes fout/schade/oorzakelijk verband,met winnaars maar ook heel grote financiele verliezers……..

Moraal van het verhaal : Als je technisch onderlegt bent kun je aan je eigen materaal wat klooien. Doe je dit ook met materiaal van anderen en je bent er niet voor opgeleid,dan sta je juridisch erg zwak. Het is niet allen uit commercieel oogpunt dat de fabrikanten van bvb duikmateriaal ,automaten etc opleidingssessies geven voor onderhoudstechnieker.
    Het eerste wat een rechter gaat vragen aan je indien er iets gebeurd met dit materiaal; Ben je door de fabrikant officieel gecertificeerd om hieraan te mogen werken ?
    Ik weet dat men nu gaat zeggen van” ik werk toch aan mijn duikmateriaal hoe ik wil” dat klopt ook, niemand verbied je dat, zolang er niks mee gebeurd…..Gebeurt er wel iets mee dan ben JIJ de pineut…..en heb je geen vrienden meer…

• Luc Dupas

Lid
    1 november 2013 om 09:47

snoopy schreef:
    en dan is het natuurlijk heel leuk dat je een kostennota of factuur kan voorleggen,waarin staat dat duikfles n° X gekeurd werd,incluus demonteren en monteren na keuring van kraan. Het is dan de verzekering die moet bewijzen dat dat die kraan “niet” is. Je verlegt dan de verantwoordelijkheid naar je duikshop waar je de fles hebt binnengebracht ter keuring en die moeten wettelijk gezien “professioneel” zijn.

Yeah right… “professioneel” is inderdaad wat je verwacht van de duikshop en die zitten heel de dag te vijzen aan kranen en ontspanners enz. enz. en daar kan je dan op betrouwen dat die wel gelijk voelen of een schroefdraad past of niet he… en voor hen is het heel simpel “toen de fles hier terug buiten ging zat er een juiste kraan op” en de kous is af. Vergelijk het met rond te rijden met een kapot licht, en je wordt tegengehouden en je kan dan nog zeggen “jamaar, gisteren naar de autokeuring gegaan en kijk, een groene kaart, alles is in orde”, ook daar is het enige “bewijs” dat op het moment van de autokeuring zelf de lichten werkten en nadien is het je eigen verantwoordelijkheid. Hier is het hetzelfde, zolang je zelf een kraan kan losvijzen en een andere monteren zit je als eigenaar in de hoek waar de (financiele) klappen gaan vallen he.

• merlinX

Lid
    1 november 2013 om 11:49

Pffft dat draadje gaat hier nogal lang worden zulle, wees blij: er zijn geen doden gevallen noch gekwetsten en materiale schade is altijd te vervangen … mensen daarentegen niet, denk daar eens aan op deze dag 1/11 ….

• firmin3

Lid
    4 november 2013 om 18:41

Het mag misschien wel een lang draadje worden maar we kunnen er maar van leren voor er nog eens gewonden of doden vallen en wie niet wil moet niet meelezen 😉

Ik was benieuwd wat er gebeurt als dit niet gedekt word door de verzekering .
    Het was tenslotte een instructeur van een klein clubke uit Ertvelde (horen vertellen) die de fout maakte om een verkeerde kraan te monteren na de fleskeuring.
    Gaat die club daar dan op faiet of komen deze kosten op rekening van die Instructeur zelf ?
    En wat als er wel gewonden of doden waren ?
    Gewoon uit gezonde interesse als duiker en eigenaar van ook een duikflesje .

Gr. F

• Dedjutoch

Lid
    4 november 2013 om 18:45

Amai, dit wordt echt wel ne langen draaaaaaaad. Maar is dat nu M25 of G3/4, thats the question!

• SVp

Lid
    4 november 2013 om 19:07

firmin3 schreef:
    Ik was benieuwd wat er gebeurt als dit niet gedekt word door de verzekering .
    Het was tenslotte een instructeur van een klein clubke uit Ertvelde (horen vertellen) die de fout maakte om een verkeerde kraan te monteren na de fleskeuring.
    Gaat die club daar dan op faiet of komen deze kosten op rekening van die Instructeur zelf ?

Is de vraag of hij de fles voor zichzelf liet vullen, of in naam van zijn club ?
    En is de vraag “wat als het in opdracht van de club was” relevant ?
    En is het in alle drie de gevallen relevant wie er die kraan indraaide, of is dat niet van belang ?
    En als we er dan al achter komen hoe dit geregeld wordt, kunnen we er dan info uit halen die op de Belgische wet en verzekeringswezen van toepassing is ?

• PV

Lid
    21 februari 2014 om 09:09

Nog èèn dom vraagje ivm de kranenhistorie waar vind men op de fles zelf of dit 3/4 of m25X2 draad is.
    Gewoon even voor mezelf en als ik in de toekomst ergens een fles kan op de kop tikken.

PV

• Stropken

Lid
    21 februari 2014 om 09:26

Staat ingeklopt in de hals van de fles bij de andere karakteristieken!

• UFo

Lid
    21 februari 2014 om 10:58

a.k.a. het ogief

• Stropken

Lid
    21 februari 2014 om 11:13

Nee,nee….t’is géén A.K.A. maar een Faber!!!—)))

• Luc Dupas

Lid
    21 februari 2014 om 12:05

PV schreef:
    Nog èèn dom vraagje ivm de kranenhistorie waar vind men op de fles zelf of dit 3/4 of m25X2 draad is.
    Gewoon even voor mezelf en als ik in de toekomst ergens een fles kan op de kop tikken.

Op het ogief… maar zelfs al zou het om een of andere reden niet op het ogief staan, of niet leesbaar zijn owv een dikke laag verf… of ge hebt een losse kraan waar niks op staat… niet getreurd, er zijn heel eenvoudige hulpmiddeltjes waarmee ge direct weet/meet welke draad het is: http://www.torpedo.be/schroefdraden.html

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu