Duikforum Duikforum Apnea / Vrijduiken Freedive vinnen

• Freedive vinnen

Wombat reageerde 7 years, 1 maand geleden 7 Leden · 17 Berichten
  • Wombat

Lid
    7 augustus 2013 om 15:32

Hi allemaal,

ik ben reeds heel wat jaren actief in de duiksport. Om een beetje een nieuwe uitdaging aan te gaan heb ik recent besloten me het komende seizoen eens een beetje met freediving te gaan amuseren. Ik heb al eens her en der op het web rond gekeken voor de aankoop van geschikte vinnen, maar lijk enkel webstores te vinden die freedive vinnen aanbieden. Aangezien ik toch wel graag vinnen wil die perfect aanpassen had ik echter graag gaan passen in een winkel. Weten jullie soms winkels in België die freedive vinnen op stock hebben? En hebben jullie soms suggesties waar ik op moet letten (ben op het gebied van freedive vinnen een leek op dit moment)? Of kunnen jullie bepaalde vinnen uit persoonlijke ervaring aanraden/afraden?

Alle info is welkom, alvast bedankt!

Grts,

Wombat

• viercuub

Lid
    7 augustus 2013 om 15:36

UIT WELKE REGIO BENT GE ??

• Wex

Lid
    7 augustus 2013 om 15:37

Ik dacht bij Xplore Diving in Tienen dat er eentje hangt.

Wex

• Wombat

Lid
    7 augustus 2013 om 15:42

ik ben van Westerlo, provincie Antwerpen dus :-).

Grts,

Wombat

• Stropken

Lid
    7 augustus 2013 om 17:23

Moest ge nu de vraag eens stellen aan de freedivers zelve,aan de waterkant (uiteraard)???

• Wombat

Lid
    7 augustus 2013 om 17:45

hi Stropken,

als ik er tegen kom zal ik ze zeker stellen :-). Maar ik veronderstel dat er hier op dit forum ook wel enkele zullen zitten zeker?

Grts,

Wombat

• Stropken

Lid
    7 augustus 2013 om 19:25

Wombat schreef:
    hi Stropken,

als ik er tegen kom zal ik ze zeker stellen :-). Maar ik veronderstel dat er hier op dit forum ook wel enkele zullen zitten zeker?

Grts,

Wombat

Alain van onze Manta club en Marlin van ’t forum?

• Wombat

Lid
    8 augustus 2013 om 07:55

Bij deze, mochten alain of Marlin dit lezen, jullie advies is welkom :-).

alvast bedankt!

grts,

Wombat

• Tim Debeuf

Lid
    8 augustus 2013 om 19:14

Ik heb mijn freedivevinnen in de Decathlon in Villeneuve d’Ascq gehaald.
    Daar hangen 3 a 4 verschillende merken aan een heel goede prijs.
    Ik heb mij daar de Omer Eagleray aangeschaft.
    Heel blij met deze vinnen.

Anders ook eens je licht opsteken bij Marlin op dit forum.
    Je kunt hem vooral vinden onder het rubriek “Vrijduiken”.
    Hij weet er heel veel van.

Succes ermee en enjoy.

• Wimmeke

Lid
    8 augustus 2013 om 20:18

In Heist op den Berg heeft duikclub Aronnax zich ook op apnea-duiken toegelegd heeft.

http://aronnax.be/aronnaxapnea/index.html

Misschien kan je daar eens informeren waar zij hun vinnen kopen.

mvg,

Wim (ook uit Westel)

• Wombat

Lid
    9 augustus 2013 om 13:52

Dank je wel voor de antwoorden! ik heb net eens op de site van Decathlon gecheckt, ze hebben er idd wel een paar, maar op dit moment volgens hun site in geen enkele winkel op stock.

Wat Marlin betreft, ik had uit de berichtjes die ik hier heb gelezen begrepen dat hij idd zo’n beetje de autoriteit op dit gebied is op het forum hier. Dus Marlin, moest je dit lezen, alle advies is welkom :-). Ik zal ook mijn licht idd eens opsteken bij Aronnax en eventueel Manta voor advies waar hun leden de vinnen aankopen.

Grts,

Chris

• Marlin

Lid
    16 september 2013 om 14:56

beste Wombat,

Mijn excuses dat ik hier een tijdje niet meer actief ben geweest 🙂
    Idd, een goeie keuze maken uit vinnen is niet evident.
    Los van de persoonlijke smaak, heb je niks aan een mooie vin, als je er niet mee overweg kan.

Afhankelijk van de bedoelingen die je hebt met deze vin, raad ik je een klassieke plastiek vinnen aan van Omer of Sporasub. Die kan je bij Decathlon vinden aan scherpe prijzen. Toch zal je om zeker te zijn van de stock, naar Villeneuve d’Ascq moeten rijden, in de campus van Decathlon (de grote winkel – niet op de Rue Henri Barbusse bij Roncq!).

Vinnen moeten bovendien soepel zijn, niet te stug, maar ook niet te slap, mocht je occasioneel willen vrijduiken. Andere zijn meer bedoeld voor competitie vrijduiken en of onderwaterjacht.

Dan heb je nog de footpocket.
    Neem een maat waarin je makkelijk met een sok in kan, niet té nauw nemen!
    Tegenwoordig wordt een degelijk vin uitgerust met een lip aan de footpocket, waardoor je makkelijker je vin aan en uit kunt doen.

Verder kan je, al naargelang het budget die je er wil aan spenderen, in fiberglass of carbon versies gaan.

Een degelijke standaard vrijduik vin heb je aan € 70 – € 125.
    De duurdere vinnen gaan van € 175 – € 285 voor de fiberglass.
    Carbon vinnen gaan makkelijk van € 300 – € 400 🙂

Ziezo, jongeman, hopelijk kan je hiermee uit de… vinnen!

greetz from the deep,

Marlin

• Wombat

Lid
    20 september 2013 om 09:13

Goeie morgen Marlin,

hartelijk dank voor je antwoord en suggesties! Ik heb ondertussen ook al contact gehad met Francois Vissers van Arronnax, en die heeft me ook al wat tips gegeven (oa de site van Immersion) voor aankoop materiaal. Als masker raadde hij de Sphera aan, heb jij daar soms ervaring mee?

Het toeval wil nu ook dat ik verleden week van de sportcommissie van Nelos bericht heb gekregen dat ze voor hun bestaande instructeurs deze winter een cursus Freediven inrichten, waarbij het (als ik het goed begrepen heb) de bedoeling is op een ietwat versnelde manier de verschillende Nelos Freedive brevetten te doorlopen om aldus op die manier in de clubs een kader te creëren. Ik heb me hiervoor ingeschreven, de lessen starten volgende week. Ik veronderstel dat het materiaal daar ook nog aan bod zal komen, dus ik heb voorlopig nog niets aangeschaft, kwestie van op verschillende vlakken geïnformeerd te zijn alvorens ik dan (hopelijk) de juiste keuze maak :-).

Grtz (vanachter mijn bureau :-)),

Wombat

• Marlin

Lid
    21 september 2013 om 11:33

morgen Wombat,

Inderdaad, de sphera is een heel compact en betrouwbaar masker.
    Verder kan je ook eens de OMER reeksen uittesten, Aqualung Look 2, Mares Samurai, Cressi Minima, Cressi Occhio, Sporasub Mystic… deze laatste geniet, naast de Sphera mijn voorkeur. Waarom?

Beide maskers hebben een laag volume(Sphera 75 ml – Mystic 71 ml) en storen toch niet bij het afdalen.
    Maar dit is persoonlijk en louter afhankelijk van de duiker zelf.
    Het masker moet dan ook perfect passen, sommigen van die maskers drukken hard tegen de neusbrug. Wat soms pijnlijk wordt ervaren bij het toenemen van de druk.

Als je bij ons traint, kan je die zaken komen uitproberen.

Andere (heb ik geen ervaring mee):

-OMER Zero
    -Cressi SuperOcchio
    -OMER Alien
    -OMER Bandit
    -Cressi Matrix

In 2003/2004 hebben we met een aantal vrijduikers initiatie gegeven in Heist op den Berg, alsook meegedacht aan het ontwikkelen van een apnee sectie binnen de NELOS.
    Fijn dat ze de traditie willen verder zetten.

succes met de opleiding,

Marlin

ps: trouwens op 1 november wordt de Freddy Perry memorial georganiseerd met CMAS en AIDA, voor meer info zie http://www.aidabelgique.be/?q=nl/node/460

• Wombat

Lid
    23 september 2013 om 14:41

Hi Marlin,

dank je wel alweer voor je uitgebreide antwoord, je suggesties worden zeer gewaardeerd :-). Ik ga eens checken of ik eventueel winkels vind die deze maskers op stock hebben, want ik ben het helemaal met je eens dat een masker perfect moet zitten, en de ene zijn gezicht is de andere niet natuurlijk.

Zijn er ook bepaalde dingen waar ik op moet letten wat de snorkel betreft, of modellen die je kan aanbevelen uit ervaring? Ik veronderstel dat die best redelijk flexibel is in vergelijking met normale snorkels?

Waar en wanneer trainen jullie zelf? Ik had al eens mijn licht opgestoken bij Aronnax, maar zij trainen helaas op zondagnamiddag, voor een papa van twee kleine kindjes zo ongeveer het slechtst mogelijke moment natuurlijk.

Nelos lijkt idd dit jaar het freediven te willen gaan promoten naar hun leden toe (een beetje op dezelfde manier waarop ze ooit hun Nitrox brevetten in gang getrokken hebben). 2003/2004, da’s al een hele poos geleden zeg, ze hebben er hun tijd wel voor genomen bij Nelos dan precies :-).

Op 1 november zit ik in Senegal, anders kwam ik mogelijk wel eens kijken op die memorial, lijkt me interessant om eens te kijken hoe dat alles in zijn werk gaat.

Nogmaals bedankt voor alle info!

Grts,

Wombat

• Marlin

Lid
    23 september 2013 om 16:25

Wombat,

De meeste diveshops in België en Nederlands hebben een ruime keuze aan maskers.
    Een masker met een laag volume vindt je dan ook in hun gamma.
    Wanneer je echter specifiek naar apnee merken wil gaan, zal je je licht eens moeten opsteken in plaatsen als La Ciotat, Toulon, Marseille, Nice, Boulogne-sur-Mer of bij de Griekse verdelers.

Voor wat betreft de snorkel, heb ik niet zoveel ervaring.
    Op 20 oktober organiseren wij tevens een wedstrijd in Luik, iedereen is hierbij welkom:

http://www.aidabelgique.be/?q=nl/node/430

grt,

Marlin

• Wombat

Lid
    24 september 2013 om 13:41

Hoi Marlin,

Misschien wel een ideetje om nog eens op verlof te gaan :-).

ik heb eens even goed rond gekeken op de site van Decathlon, misschien kan ik best inderdaad eens wat materiaal dat daar te vinden is bij mijn lokale decathlon winkel laten afleveren, zodat ik dat kan passen en daar al mee aan de slag kan. Duurdere vinnen kan ik dan altijd achteraf nog aanschaffen als ik een beetje ervaring heb en weet welk soort vin mijn voorkeur geniet.

Ze hebben daar het Omer (Sporasub) Mystic masker, en ik zat te denken aan de Cressi Gara Modular vinnen, ik heb een aantal forums bekeken en de meeste gebruikers lijken daar tevreden van, ken jij iemand die daar ervaring mee heeft? Met betrekking tot het passen had ik nog een vraagje, je zei in een vorige post over de vinnen dat je er nog makkelijk met een sok in moet kunnen. Wat is de gebruikelijke dikte van sokjes die jullie gebruiken? Want je hebt die in 2 mm en 3 mm voor zover ik kan zien?

Grts,

Wombat

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu