Duikforum Duikforum Uit fouten leren Overvaren na duik op de Galápagos Eilanden

• Overvaren na duik op de Galápagos Eilanden

Dedjutoch reageerde 6 years, 11 maanden geleden 22 Leden · 49 Berichten
  • Nathalie_nl

Lid
    2 juli 2013 om 23:46

Dit is mijn persoonlijke verhaal over mijn ongeval met al mijn pijn, mijn verdriet en mijn emoties. Recent heb ik mijn verhaal gedeeld op het Nederlandse duikforum. Ik heb hier zeer veel positieve reacties op ontvangen en daarom wil ik het ook graag plaatsen op het Belgische duik forum. Ik wil mijn verhaal delen, omdat ik vind dat mijn ongeluk makkelijk voorkomen had kunnen worden. Door mijn verhaal te delen hoop ik te bereiken dat meer duikers zich bewust worden van de noodzaak van het gebruik van een oppervlakte boeitje, ook al is er maar één boot in de buurt. Ik heb begrepen dat de duikorganisatie Nelos het gebruik van een boeitje verplicht stelt. Voor de meeste andere organisaties geldt dit helaas niet. Het is aan de individuele duiker om hier zelf goed over na te denken.

Mijn ongeluk heeft plaatsgevonden op 9 mei j.l. tijdens de opstijging van een mooie duik op de Galápagos Eilanden. De kapitein heeft mij, mijn buddy en de duikgids niet gezien. Hij is over ons heen gevaren. Mijn linker been is hierbij terechtgekomen in de propellers van buitenboordmotor. Mijn hele verhaal heb ik opgeschreven in mijn blog: http://kiwitracking.waarbenjij.nu/reisverslag/4535224/going-home-after-16-nights-in-ecuadorian-hospital

Op zaterdag 25 mei zijn we aangekomen op de luchthaven van Amsterdam. Een ambulance heeft me rechtstreeks naar het academisch ziekenhuis gebracht, waar ik op maandag opnieuw aan mijn knie ben geopereerd. Door deze operatie is het moment dat ik over moet op een kunstknie waarschijnlijk een paar jaar naar achter geschoven. Zenuwbanen en spieren zijn beschadigd. Ik heb in totaal 43 dagen in het ziekenhuis gelegen. Eerst in Ecuador en daarna in Amsterdam. Op dit moment verblijf ik al drie weken in een revalidatiekliniek en ik zal hier nog vele weken moeten blijven. Het is te vroeg om te zeggen of alles volledig herstellen zal. Revalidatie zal maanden tot wel een jaar gaan duren.

Nathalie.

• Luc Dupas

Lid
    2 juli 2013 om 23:55
  • SVp

Lid
    3 juli 2013 om 00:51

Ik snap niet hoe dit gebeurd is.
    Een zodiac hoor je toch van mijlenver aankomen ?

In elk geval, ik wens je een volledig en zo pijnloos mogelijk herstel !

• Mork

Lid
    3 juli 2013 om 11:57

Heb ook op galapagos gedoken en inderdaad, alle duiken zijn vanaf de boot
    en je komt meestal in open zee naar boven.
    Onze gidsen hebben ALTIJD een oppervlakteboei gebruikt. Waren wel met een grotere boot.

Spijtig voorval. Hoop dat je zo goed mogelijk kan herstellen.

• Peter

Lid
    3 juli 2013 om 16:59

One of my worst nightmares…

En het kan ook om de hoek gebeuren hoor. Zoals in De Nekker een paar jaar geleden toen er daar jetskiraces georganiseerd werden.

Er was op vrijdag echter nog toelating om te duiken en de jetski’s moesten tot een later uur wachten om te oefenen.
    Alleen hadden de organisatoren niet door dat dit ook voor hun telde, en die gingen lustig al wat rondtoeren met hun krachtige motorboot met nog behoorlijk wat duikers in het water…

Ja, je hoort wel wat onder water, maar in iedere basisopleiding leer je dat geluid…juist ja…
    En als je er redelijkheidshalve van uit gaat dat in de duikzone niks mag of kan rondvaren ga je natuurlijk geen boei gebruiken van op een (afnemende) diepte van 2-3 meter…

Nathalie, bedankt voor je verhaal en waarschuwing, en ik wens je in ieder geval een zo goed als mogelijk herstel toe en veel moed !

• Nathalie_nl

Lid
    3 juli 2013 om 22:52

Beste SVp,

Ik denk nog vaak terug aan het ongeval en hetgeen dat me blijft verbazen is dat ik me niet kan herinneren dat ik op enig moment de boot gehoord heb. Ik ben het met je eens dat een 200 pk buitenboordmotor voldoende geluid zou moeten produceren. Misschien was het geluid er wel, maar heb ik het niet als een gevaar beschouwd en daarom niet geregistreerd. Uit het incident report blijkt nog een andere mogelijkheid waarom ik de boot niet gehoord heb. Het verhaal over de kapitein, opgetekend door de eigenaar die redelijk Engels spreekt: “He activated one of the engines with a speed of 4 knots and a couple of seconds later he realised that he hit something.” De boot is niet komen aanvaren, maar bevond zich net buiten ons zichtveld. De motor heeft slechts enkele seconden aangestaan. Ik was echt net op de verkeerde plaats.

Nathalie.

• akwafun

Lid
    3 juli 2013 om 23:06

brrrrr !
    wil er ni aan denken dat ik dit ooit tegenkom !
    sterkte en snel herstel
    en komt het ooit tot een nieuwe knie, (lees prothese !) … ik heb dit jaar al met mijn eigen superdepupernieuwe knieprothese gedoken in de noordzee !
    dus geen paniek … er is leven na de dood ! (duiken na een operatie !)

ma bon, ikke en mijn boeike …

ikke duik in ekeren, zeeland en grevelingen… boeike ligt … euh… met wat sjans in den tuut, anders thuis !
    en soms gaat het zelfs mee, meestal afhankelijk van de duikstek !

ikke duik in congé … boeike plakt tegen mijn rechterbeen !

ikke duik in de noordzee …. boeike plakt tegen mijn rechterbeen als back-up en deftige (lees gesloten boei) hangt met reel aan mijn wing om vanaf het wrak omhooggeschoten te worden !

maar ja, wat kent ikke nu van duiken met een boeike !
    (ieder zijn manier van duiken zeker ?)

• Luc Dupas

Lid
    3 juli 2013 om 23:42

Bij de NELOS is de OSB een verplicht uitrustingsstuk vanaf 2*D… en mijn OSB’tje zit al sinds jaar en dag standaard in de zak van mijn trimvest, op die manier heb ik het altijd en overal bij (ook op reis) en kan ik het nooit in de auto of thuis of op de boot of whatever vergeten… http://www.torpedo.be/osb.html

• wico

Lid
    4 juli 2013 om 15:06

hoy,
    wens je veel beterschap en sterkte.
    mooi verslagje kreeg tranen in de ogen;
    bedankt om dit te delen.
    grts

• Marc VB

Lid
    4 juli 2013 om 19:51

Ik wens je ook een spoedig en goed herstel.
    Bedankt omdat je het verhaal hier ook vertelde.

Ik heb mijn oppervlakte boei altijd bij (Nelos), wanneer ik niet aan de kant boven kom gaat de boei steeds eerst omhoog. Daarna moet je nog altijd opletten tijdens het stijgen, ik heb al boeien in propellers zien draaien.

Wanneer je boven drijft laat je OSB opgeblazen, rol hem niet op.

• Luc Dupas

Lid
    6 juli 2013 om 19:24

Nog ene die geluk heeft gehad en nu overtuigd is van het gebruik van een OSB… https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151559994904226&set=a.10150555058819226.387307.146135549225&type=1&ref=nf

• Nathalie_nl

Lid
    7 juli 2013 om 18:41

Beste Luc,

Zet er even een waarschuwing bij wanneer je een link post naar zulk schokkende foto. Ik verwachtte tekst te krijgen…

Nathalie.

• Luc Dupas

Lid
    7 juli 2013 om 20:26

De link geeft heel expliciet photo.php aan… dus je verwacht normaliter een foto he Nathalie.

• Lazy Charles

Lid
    7 juli 2013 om 21:17

ik lees nooit een link Luc, ik klik daar gewoon op dus had wel een foto verwacht maar dit had toch even een waarschuwing mogen geven

• Stropken

Lid
    7 juli 2013 om 21:40

Amai seg,vinden jullie dat ‘schokkende’ foto’s.Nog nooit in een spoedopname geweest of ongeval met gekwetsten/doden gezien???

• Nathalie_nl

Lid
    7 juli 2013 om 22:54

Beste allemaal,

Het is amper acht weken geleden dat ik overvaren ben. Met regelmaat herbeleef ik het moment dat mijn been door de schroef van de motorboot ging en ja, dit maakt mij zeer gevoelig voor soortgelijke foto’s. Ik heb er voor gekozen om mijn verhaal via fora met andere duikers te delen, omdat ik andere duikers in de gelegenheid wil stellen om van mijn fout te leren. Ik hoop te bewerkstelligen dat minder mensen mee hoeven te maken waar ik in de afgelopen twee maanden doorheen ben gegaan en de komende vele maanden nog doorheen zal moeten gaan. Wat ik van jullie vraag is respect. Ik weet hoe discussies op duikforum (met name in NL) kunnen ontsporen en dit heeft me in eerste instantie huiverig gemaakt om mijn verhaal te delen. De reacties tot nog toe waren gelukkig zeer bemoedigend en ik hoop dat dat zo blijft. Wanneer er vragen zijn zal ik deze proberen te beantwoorden. Respectvolle kritiek of suggesties zijn welkom. Wanneer er minder vriendelijke reply’s verschijnen of ‘off-topic’ wordt gegaan, zal ik dit draadje niet meer verder volgen. Ik lig nog altijd in een revalidatiecentrum en het zal nog een tijd duren voordat ik weer zo sterk ben als dat ik voor het ongeluk was.

Nathalie.

• Peter

Lid
    8 juli 2013 om 10:09

Stropken schreef:
    Amai seg,vinden jullie dat ‘schokkende’ foto’s.Nog nooit in een spoedopname geweest of ongeval met gekwetsten/doden gezien???

@Stropken
    Blijkbaar heb je niet begrepen dat Nathalie daar juist overal is gepasseerd ???
    Goe bezig…

• Peter

Lid
    8 juli 2013 om 10:17

Nathalie_nl schreef:
    Beste allemaal,

Ik weet hoe discussies op duikforum (met name in NL) kunnen ontsporen en dit heeft me in eerste instantie huiverig gemaakt om mijn verhaal te delen…Wanneer er minder vriendelijke reply’s verschijnen of ‘off-topic’ wordt gegaan, zal ik dit draadje niet meer verder volgen. Ik lig nog altijd in een revalidatiecentrum en het zal nog een tijd duren voordat ik weer zo sterk ben als dat ik voor het ongeluk was.

Nathalie

Nathalie, jij ligt daar als “ervaringsdeskundige”, hebt één en ander van je afgeschreven en blijft nu via de publicatie van je verhaal op de duikfora in contact met de duikwereld die je ongetwijfeld mist. Of je het verhaal nu schreef en dit bericht nu plaatste om ons te waarschuwen, of om in contact te blijven met de duikwereld doet er eigenlijk trouwens niet zoveel toe. Het eerste is goed, het tweede is fijn.

Verwacht echter niet teveel begrip, medeleven of zelfs maar respect op een forum. Een forum is bij uitstek dé plek waar sommigen moeten bewijzen dat ze meer, beter, erger… hebben gezien en meegemaakt dan anderen en dus meer, beter, stoerder…zijn dan die anderen.

Mocht je je emailadres plaatsen zou je merken dat de meesten bij PtP-communicatie nochtans minder stoer zijn dan ze op het forum lijken…

Zoals eerder gezegd : bedankt voor je verhaal, je waarschuwing en veel moed ! En als ik de reacties op je blog en de beschrijvingen van jouw karakter zo’n beetje lees, komt het ongetwijfeld allemaal wel goed !

• Plonzertje

Lid
    8 juli 2013 om 11:08

Beste Nathalie,

Dank voor het delen van je verhaal en je ervaringen. Het is duidelijk dat een ongeval altijd in een heel klein hoekje schuilt (en dit ongeacht hoeveel ervaring je hebt).

Ik wens je een heel spoedig herstel toe en heel veel succes bij de revalidatie.

Groeten
    Pieter

• Stropken

Lid
    8 juli 2013 om 11:08

Peter schreef:

Stropken schreef:

@Stropken
    Blijkbaar heb je niet begrepen dat Nathalie daar juist overal is gepasseerd ???
    Goe bezig…

Peter….’t was niet op/voor Nathalie bedoeld dit respons!Daarbij hebben we in onze club ook een persoon die overvaren is geweest….deze kan het spijtig genoeg niet verder vertellen.

• Marc VB

Lid
    8 juli 2013 om 13:18

Luc ge zijt een beetje te kort door den bocht gegaaan.
    Je heb altijd goede en positieve commentaren, dit was er grandioos naast.

Nathalie je mag mij altijd een mailtje sturen wanneer je een moeilijk moment hebt.
    Ik ken je wel niet maar er over kunnen spreken of schrijven help.

• Luc Dupas

Lid
    8 juli 2013 om 14:40

Marc VB schreef:
    Je heb altijd goede en positieve commentaren, dit was er grandioos naast.

Over welk commentaar hebt ge het specifiek Marc? Toch niet die link met die foto waar heel expliciet als commentaar en goeie raad “Ragazzi, portate sempre la Boa Segnasub!!” bij staat, en dat is uiteindelijk ook de boodschap die Nathalie zelf geeft: “Jongens, altijd uw signaalboei gebruiken!!”?

• Marc VB

Lid
    8 juli 2013 om 18:05

Inderdaad, het plotse verschijnen van een vreselijke foto.
    Ik kan daar tegen maar iemand die juist iets heel traumatisch heeft meegemaakt kan het niet leuk vinden.

Wij hebben allemaal een OSB nodig, dat is nu wel duidelijk.

• Luc Dupas

Lid
    8 juli 2013 om 18:20

Dergelijke foto’s/voorbeelden zijn inderdaad NIET bedoeld om die leuk te vinden Marc, door niemand, maar wel om je met de neus op de feiten, en in dit geval de mogelijke risico’s en gevolgen, te drukken.
    Een OSB hoort een standard uitrustingsstuk te zijn, altijd en overall, EN je moet er ook voldoende mee oefenen zodat je er quasi blindelings mee overweg kan. Een goeie OSB, en een goed system om die te schieten, moet je toelaten om mits enige oefening vanaf het moment dat je je OSB pakt die binnen de halve minuut netjes strak opgeblazen aan de oppervlakte te hebben staan.

• Nathalie_nl

Lid
    8 juli 2013 om 20:13

Laat het foto gebeuren rusten. Over de OSB zijn we het allemaal gelukkig volledig eens.

Nathalie.

• Luc Dupas

Lid
    8 juli 2013 om 21:08

Amen…

• movieman

Lid
    8 juli 2013 om 21:48

Nathalie,

Wat een verhaal! Ik hoop echt dat je volledig terug de oude wordt.

Je verhaal heeft me de voorbije dagen al veel doen nadenken, ik duik nu 25 jaar heb al wat watertjes doorzwommen van noord tot zuidpool en ook 4 keer Galapagos.
    En nu komt het, ik gebruik nooit mijn OSB! Op in mijn ogen gevaarlijke plaatsen heb ik hem wel bij maar ik kan me niet meer herinneren wanneer ik hem ooit heb opgelaten 🙁 Ik maak meestal wel gebruik van iemand in de buurt als het een open water opstijging is zoals bv in de Galapagos om mee onder zijn of haar boeike veilig boven te geraken maar dat is niet altijd een feit, als filmer eindig ik heeeel veeeel alleen …. helemaal geen goed vb ik weet het, ik voel me dan ook alsof ik het niet nodig heb met al mijn ervaring en ik weet dit komt enorm dikke nek achtig over en is fout!

Ik ben dan ook nog eens geregeld tripbegeleider voor verschillende groepen en daar hammer ik op dat iedereen zijn OSB moet bijhebben, maar ik? ….. tja helemaal verkeerd natuurlijk!
    Ondanks je verhaal en de vele feiten die ik zelf al gezien heb meegemaakt vrees ik dat ik mijn OSB toch zelden ga oplaten!

Maar zelf voor je verhaal besef ik maar al te goed wat er kan fout lopen, ik ben dan ook steeds gigantisch op mijn hoede tijdens de laatste 5 meter voor de oppervlakte zelf zo dat ik in vele gevallen mijn inflator van mijn BCD klaar heb om lucht uit te laten om te kunnen opnieuw dalen .. eigenlijk gewoon omdat ik te lui ben met mijn grote OW camera om dat ding op te blazen etc…
    Je verhaal zal me de volgende opstijgingen zonder OSB zeker nog meer op mijn hoede houden en wie weet laat ik hem nog wel eens op!

In elk geval veel beterschap!

Bruno

• Marc VB

Lid
    10 juli 2013 om 12:19
  • Pressure Freak

Lid
    11 juli 2013 om 23:09

Luc Dupas schreef:

Nog ene die geluk heeft gehad en nu overtuigd is van het gebruik van een OSB… https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151559994904226&set=a.10150555058819226.387307.146135549225&type=1&ref=nf

Ik denk dat die mens chance heeft dat hij redelijk wat biopreen heeft.

• Nathalie_nl

Lid
    15 juli 2013 om 22:40

Vandaag ontving ik de link naar deze site. Het geeft een overzicht van fatale ongevallen met buitenboordmotoren betreffende duikers en snorkelaars wereldwijd. De eigenaar van de site schrijft me dat de lijst nog niet compleet is. Hij is op de hoogte van nog meer ongevallen, maar zoekt nog naar tijd om de lijst te updaten.

Tourists Being Struck and Killed by Boat Propellers in Diving / Snorkeling Areas

Nathalie.

• SVp

Lid
    16 juli 2013 om 00:33

Hoe zag jouw letsel er uit Nathalie ?

• Anoniem

17 juli 2013 om 08:45

DAN brengt het ook nog eens extra onder de aandacht met een campagne:

http://www.daneurope.org/web/guest/safety-campaigns1

• Nathalie_nl

Lid
    19 juli 2013 om 10:51

Beste Steve,

Dank je voor je link. Ik heb contact gezocht met DAN en ze willen mijn verhaal gaan gebruiken voor een artikel in hun magazine.

Beste SVp,

Hoe mijn letsel eruit ziet valt grotendeels te lezen in mijn blog en eerdere posts. Door de littekens te tellen weet ik nu dat de schroef mijn linker been zeven keer geraakt heeft. Zowel bij mijn knie als bij mijn enkel staken de botten naar buiten. Mijn knieschijf was een grote puzzel, waarvan ze kleine fragmenten niet teruggevonden hebben. Dit is de reden waarom in de toekomst slijtage gaat ontstaan en ik op den duur een nieuwe knie nodig ga hebben. In de zool van mijn voet zat een zeer diepe snee die mijn voet opensplijtte. Op dit moment is alles goed aan het genezen, behalve een doorligwond op mijn hiel en mijn knie. Deze is van binnen dusdanig verkleefd, dat mijn knie niet uit gestrekte positie kan. Over een paar weken zal ik hier aan geopereerd worden, waarna ik hopelijk mijn knie weer buigen kan. Tot die tijd zit ik nog in een revalidatie centrum. Emotioneel merk ik dat er ook nog veel verwerkt moet worden. Dit geldt zowel voor mijzelf als voor de mensen die er bij zijn geweest en met wie ik nog steeds contact heb. Psychisch letsel wordt, ook in de behandeling, vaak over het hoofd gezien.

• Georges

Lid
    13 augustus 2013 om 17:31

Steve Saenen schreef:
    DAN brengt het ook nog eens extra onder de aandacht met een campagne:

http://www.daneurope.org/web/guest/safety-campaigns1

Ik praatte over deze problematiek op de haven met de andere bootjesbezitters en velen kennen inderdaad de gebruikte duikvlaggen niet,een vaarbewijs en de nodige kennis hiervoor is nog niet verplicht voor de meeste plezierbootjes…
    Maar ik kreeg een opmerking van een der aanwezigen en die klonk in eerste instantie wat raar maar wanneer ge erover nadenkt helemaal niet dom :

” waarom maken ze niet gewoon een vlag/teken met een duiker erop, dat lijkt me wel duidelijk voor iedereen ? ”

Het zou inderdaad simpel zijn moest iedereen een voor iedereen herkenbaar icoontje gebruiken …

• Whiteshark

Lid
    13 augustus 2013 om 18:17

Ook van mijnentwegen beterschap gewenst! Vooral wat de morele schade betreft. Ik doe psychologische opvang van mensen die geconfronteerd werden met zelfmoorden en ongevallen enz… en ik weet dat de grootste schade meestal “tussen de oren” zit. De beelden die steeds maar terugkomen, het filmpje dat zichzelf steeds afspeelt vanals je de ogen sluit.
    Inderdaad, waar er boten op het water zijn is een OSB een must. Wij hebben op de Noordzee zelfs 2 boeien bij. Eentje wordt met de reel van beneden opgelaten. De andere is voor problemen onder water. Als ze op de boot twee boeien vlak naast elkaar zien weten ze dat er iets loos is (gas tekort of deco of iets in die aard).
    En als we zeggen een OSB dan bedoel ik een boei, geen rood plastieken fluitboeitje van een halve meter. In mijn geval spreken we over een rode fluo gesloten boei van 2 m lengte.
    In ieder geval een duurbetaalde les in dit geval.
    Ik wens je alleszins nog beterschap! Kop omhoog en na je revalidatie komen er vast toch nog toffe, veilige duiken.

• deep-diverke

Lid
    14 augustus 2013 om 00:15

Hey Nathalie ,

Ik heb zonet je verhaal gelezen.
    Ik ben er stil van.
    Wat ik wel tussen de regels lees is dat de hulp op het moment van het ongeval als erna zeer goed verlopen is.
    En dat de steun , vooral door Eke , in geval van zulk iets er moet zijn.
    Wat hij dan ook schitterend heeft gedaan.
    Ik kan best begrijpen dat het schrijven van je blog ook regelmatig alles terug heeft doen gebeuren.
    Moedig meid.

Ik wens je toch een spoedig en volledig herstel toe.
    Kop op.

Greetz ,
    DD.

• Nathalie_nl

Lid
    11 november 2013 om 22:19

Padi gaat in 2014 een heel pakket van wijzigingen doorvoeren in de Open Water cursus. Eén van de verplichte toevoegingen is het oplaten van een boeitje door de cursisten (of een tube aan de oppervlakte). Dit zal in de praktijk vast zijn haken en ogen blijken te hebben, maar ik ben heel blij dat het oplaten van een smb nu tijdens de duikopleiding de juiste aandacht gaat krijgen!!

Uit Padi Training Bulletin – Vierde kwartaal 2013
    “Gebruik van opblaasbare signaleringsboei – Duikcursisten moeten aan de oppervlakte een opblaasbare signaleringsboei inzetten, of onder water een ‘delayed surface marker buoy’ (DSMB). Dit betekent dat cursisten zelf zo’n boei moeten hebben of dat jij hen daarin moet voorzien.”

Het ongeluk is nu net iets meer dan 6 maanden geleden. Op dit moment lukt het me om in huis een paar meter zonder krukken te lopen. Afgelopen week heb ik voor het eerst een stukje in mijn auto gereden. Ik kan eindelijk weer zelfstandig het huis uit. Zo fijn!! Ik heb nog steeds vijf keer per week fysiotherapie en ik moet over zes tot tien maanden nog een keer onder het mes. Voor het einde van dit jaar hoop ik het zwembad in te gaan en te zien of ik mijn been kan gebruiken om te vinnen. Hopelijk kan ik mijn eerste buitenwater duik ergens in mei volgend jaar maken. We hebben voor dan een live-aboard op de Oosterschelde geboekt, dus die timing zou goed uitkomen.
    Het officiële onderzoek op de Galápagos is afgerond. De conclusie luidt: ongeluk zonder aanwijsbare schuld. Voor mij is dit prima, zolang er maar van dit ongeluk geleerd kan worden.

Nathalie.

• PV

Lid
    12 november 2013 om 21:29

Zeer goed dat men dit vanuit de federatie, in dit geval PADI gaat toevoegen al denk ik wel dat elke zichzelf respecterende club dit wel al in zijn opleidingsprogramma zal hebben zitten.
    In ieder geval nog veel sterkte en hopelijk snel weer het water in.

PV

• SVp

Lid
    12 november 2013 om 21:54

PV schreef:
    Zeer goed dat men dit vanuit de federatie, in dit geval PADI gaat toevoegen al denk ik wel dat elke zichzelf respecterende club dit wel al in zijn opleidingsprogramma zal hebben zitten.

Geen énkele club leidt Open Water of 1* duikers op in het normale gebruik van een OSB, en dat zie ik ook niet meteen veranderen.
    Van een 1* of OW moet je in het water niet meer verlangen dan dat hij niet verdrinkt …
    Zelfs veel ervaren duikers sukkelen met boeien.
    Wat je zou kunnen krijgen is een aantal ongevallen tengevolge blowups dat met wat tegenslag het aantal propelleraccidenten overstijgt.
    Ik weet echt niet of dit een goed idee is.
    En met een ballon op te blazen aan de oppervlakte was Nathalie haar ongeval ook niet vermeden geweest.

• Pressure Freak

Lid
    13 november 2013 om 00:01

Maar voor 2* wel en 2* komt overeen qua Iso en EN certifiëring met Open Water.

• Nathalie_nl

Lid
    13 november 2013 om 00:37

SVp schreef:
    Van een 1* of OW moet je in het water niet meer verlangen dan dat hij niet verdrinkt …

Met het hele pakket aan maatregelen dat padi nu door gaat voeren, ziet het er naar uit dat ze duikers willen afleveren die dat niveau ontstegen zijn. Zo gaat er bijvoorbeeld ook vele hogere eisen gesteld worden aan controle van het drijfvermogen, het onder water reageren op problemen, meer oog te hebben voor je buddy en de omgeving en aan het bewust zijn van het luchtverbruik. Ik hoop dat duikscholen daarmee ook meer tijd gaan nemen voor het aanleren van deze vaardigheden, zeker waar het de tropische duikresorts betreft.

Ik krijg de indruk dat Nelos in België veel groter is dan Padi. Van Nelos weet ik dat duiken met boeitjes verplicht gesteld is, volgens mij vanaf 2* (?). Hiermee ligt Nelos dus voor op Padi, maar deze volgt nu ook.

Nathalie.

• Luc Dupas

Lid
    13 november 2013 om 01:59

Pressure Freak schreef:
    Maar voor 2* wel en 2* komt overeen qua Iso en EN certifiëring met Open Water.

Yeah right… dat zegt vooral veel over de “waarde” van die ISO/EN-certificatie als “autonomous diver” van die OW… maar dit is een andere discussie… ;-(

Enfin… ik kom daar gegarandeerd naar kijken, naar zo’n kersverse beginnende duiker die al op zijn 4de openwaterduik zijn trim zo goed onder controle heeft dat die vrij zwevend in de waterkolom netjes zijn OSB kan schieten zonder binnen de 10sec zelf de dieperik in te schieten of gelijk een blow-up te maken tot aan zijn navel boven water, als die ondertussen al niet hopeloos verstrikt is geraakt in het touw van zijn OSB. Mirakels bestaan niet, maar ge weet maar nooit bij PADI, maar ik geloof er niet in dat men op zijn 4de ow-duik het duiken zelf al zo goed onder de knie heeft dat men zonder accidenten een OSB kan schieten “in het blauw”.
    In het beste geval zal men zo iemand drijvend aan de oppervlakte een boeitje kunnen laten opblazen, of heel misschien zittend op de knietjes op de bodem een boeitje laten gaan… misschien… heel misschien…

• akwafun

Lid
    13 november 2013 om 08:16

wij doen deco-boei ook met 2*-opleiding en zodra ze het “kunnen” op hun knieën in het zwembad…. laat ik het eens al zwevend doen …. gegarandeerd dat je moet vastgrabbelen of ze hangen aan oppervlakte zwembad !
    zo simpel is het dus allemaal niet en het aanleren aan een beginnende duiker… ik kom mee lachen met luc !

• roger

Lid
    13 november 2013 om 15:29

Inderdaad Luc,

Ik kan persoonlijk getuigen van (mijn)idiotie …

Op duik 150 heb ik het volgende meegemaakt:
    Voor de vakantie (Rode Zee) had ik een nieuwe koord op de spoel gewikkeld. Blijkbaar eentje dat zich wat koppiger wou gedragen.

Bij het oplaten van de boei (op 5 m en just for fun want we hadden al een tijdje de safetystop voltooid) wikkelde de koord zich rond mijn 2de trap die uit mijn mond werd gerukt en mij mee naar de oppervlakte sleurde.

Buiten rode kaken heb ik er niets aan overgehouden, maar toch …
    Hoe ogenschijnlijk eenvoudige dingen vervelende gevolgen kunnen hebben.

• Luc Dupas

Lid
    13 november 2013 om 15:41

Zie is het Roger… de OSB moet een middel zijn om de veiligheid te verhogen, en dat proberen aanleren op het moment dat de duikkunde van iemand nog niet op voldoende hoog niveau is is totaal contraproductief en zal zorgen voor meer incidenten/accidenten dan dat het op dat moment nuttig is.

• BOB

Lid
    13 november 2013 om 22:12

Beste Nathalie ,
    Ik heb met veel interesse je info gevolgd en ik heb 40Jr geleden een soortgelijk ongeval gehad maar dan met een motor waardoor mijn rechtervoet door de carter van de moteur gedrukt is en waardoor een & ander vermaald werd , 8 breuken waarvan 1 open alleen aan mijn voet , die werd toen geopereerd door wat je nu een politiek/ekonomisch vluchteling zou noemen , een Chinese estitisch chirurg zonder plaatselijke vergunning en dit met grote tegenzin van de chef chirurgie die onder de knie wou amputeren . Rezultaat : na een jaar leerde ik terug lopen en ik ben nu 61jr en buiten dat ik nu een persoonlijke barometer in mijn voet heb is alles goed verlopen en het heeft me nooit voor wat dan ook gehinderd . Om maar te zeggen dat een mens wel wat kan hebben en ik hoop dat je evenveel geluk hebt als ik heb gehad . Veel beterschap en een goeie revalidatie .
    Bob .

• Mike

Lid
    15 november 2013 om 10:16

Dag Nathalie,

Knap van je, dat je het hele verhaal hier gepost hebt en blijft volgen.
    Véél beterschap gewenst!!
    Een nieuwe knie zit er bij mij ook aan te komen, als gevolg van 28 jaar volleybal te hebben gespeeld. Het gevaar schuilt dus in elk hoekje vd maatschappij….

Maar ik heb een vraag. Misschien heb ik dit ergens over het hoofd gezien, maar hoe is met de verzekering afgelopen? Had je een aparte DAN-verzekering of enkel verzekerd via PADI.
    Is alles correct uitbetaald geweest en werd je vergoed, zoals in de polis was overeengekomen, of heb je hier zelf ook kosten aan overgehouden?

Mvg
    Ivo

• Nathalie_nl

Lid
    17 november 2013 om 00:04

Beste Ivo,

Ik heb een duikongevallenverzekering bij Aquamed (via Padi), een Nederlandse zorgverzekering bij Delta Lloyd en een uitgebreide reisverzekering via De Leeuw. Direct na het ongeluk heeft Delta Lloyd de volledige coordinatie op zich genomen in goed overleg met de andere verzekeringen. Dit is echt heel prettig gegaan. Ze hebben met grote regelmaat met mijn vriend gebeld voor de laatste stand van zaken en om te kijken of er iets gedaan kon worden en uiteindelijk de repatriering geregeld. Uitbetaling ging ook heel snel. Ik heb weinig kosten zelf hoeven te betalen, omdat de zorg die ik nodig had hier in Nederland wordt gezien als ‘basiszorg’. Gelukkig voor mij want anders zou ik vele malen failliet zijn geweest. Zelfs mijn misgelopen inkomen is gedekt, zodat ik me volledig kan richten op de revaldatie (dat loopt via de ziektewet).

Het contact met Aquamed is ook zeer prettig en persoonlijk. Ze hebben me vanaf het begin goed begeleid. We houden nu nog contact voor het geval er over een tijdje spraken blijkt te zijn van blijvende invaliditeit.

Nathalie.

• Dedjutoch

Lid
    17 november 2013 om 11:52

Een griezelig verhaal Nathalie. Hopelijk komt alles volledig terug in orde.
    Ik vrees dat wij duikers ons niet altijd realiseren welk gevaar er boven ons schuilt bij het beëindigen van een duik. Gelukkig loopt het meestal af met een “oef, geluk gehad”. Zelfs een OSB geeft niet altijd de garantie om NIET overvaren te worden. Jaren geleden in Italië (Porto Ercole) werden we in het weekend verplicht om te duiken met een boei. De Italianen met hun speedbootjes vlogen steeds aan hoge snelheid over ons hoofd, ook met die “veiligheidsboei”. Zelfs als je kort bij de boot uitkwam, met je boei aan de oppervlakte, kwamen ze nog als gekken naast onze boot doorgevaren. Heel veel van die “weekendkapiteins” weten immers niet wat zo’n boei betekent, ook al zouden ze het moeten weten! Wij voelen ons vaak “onterecht” veilig onder zo’n OSB.
    In Egypte is dat net hetzelfde!

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu