Duikforum Duikforum Federaties Kostenvergelijking PADI <-> NELOS

• Kostenvergelijking PADI <-> NELOS

David E. reageerde 4 jaren, 3 maanden geleden 35 Leden · 60 Berichten
  • SVp

Lid
    17 september 2012 om 00:58

Op dit forum is betreffend federaties al mooi wat gehakketakt over “die zijn duur”, “die zijn duurder dan vroeger”, “die zijn commercieel”, “die zijn commerciëler dan vroeger”, en nog veel meer van die veralgemeningen, veronderstellingen en niet gefundeerde weetjes.

Maar ik heb me al dikwijls afgevraagd hoe de vork nu feitelijk aan de steel zit.
    Als we, puur voor het rekenkundig gemak (!!), nu eens :
    a) de PADI Divemaster en de NELOS 3*D gelijkstellen,
    b) veronderstellen dat je er 3 jaar over doet om dat brevet te behalen (ifv clublidgelden),
    c) er van uitgaan dat “een buitenduik” je gemiddeld 20 euro kost (BE of NL lucht, verplaatsing dichtbij of veraf, een paar bootduiken, etc.), en
    d) de kost van materiaal VOLLEDIG buiten beschouwing laten (wegens veel te variabel),
    e) er van uitgaan dat je in elke proef van de eerste keer slaagt.

De verplichte buitenduiken voor elk brevet moet je natuurlijk wél meetellen voor het volledige kostenplaatje van de opleiding, alsook de verplichte cursusmaterialen, homologatiegelden, PIC enveloppes, zwembadvergoedingen, etc.etc.

Hoeveel kost dit opleidingstraject dan in JOUW club/federatie/bond/vereniging ?
    Dit lijkt me een interessant optelsommetje …
    Shoot !

• Peter

Lid
    17 september 2012 om 08:18

Wat voor mij veel meer telt dan de investering in centen die de studenten doen bij hun DM-opleiding (of gelijkwaardige 4* CEDIP), is hun investering in tijd, energie en vooral inzet.
    Alleen al omdat dit zeer verschillend kan zijn van kandidaat tot kandidaat loopt iedere vergelijking in harde € op voorhand mank. En dat staat los van de verkeerde basis voor de vergelijking (DM is een kaderopleiding), maar dat is een andere discussie, en daar kan Stefan niks aan doen.

• japika

Lid
    17 september 2012 om 09:23

Ik denk dat de vergelijking toch zeer moeilijk blijft.
    Wij stellen alle materiaal en lucht gratis ter beschikking voor ALLE opleidingsduiken van
    OW, AOW, RESCUE en DM.
    Er moet dus niemand iets kopen, geen pak, trimvest, fles, lood,……..
    Voor mensen die enkel de opleidingen volgen om te duiken in het buitenland is dit een prachtige oplossing.
    Willen de leerlingen toch materiaal kopen, geen probleem natuurlijk, ze kunnen diverse trimvesten, pakken,….. uitproberen.
    Geen lidgeld, geen Verzekering (DAN PRO verzekering instructeur)

Met zo een systeem moet ik zelfs geen rekensommetje maken.

• Luc Dupas

Lid
    17 september 2012 om 09:29

japika schreef:
    geen Verzekering (DAN PRO verzekering instructeur)

Zou DAN dan zo’ne sinterklaas zijn dat ook bijkomende opleidingen op de kap van de verzekering van de instructeur vallen??? Of is het alleen maar voor de allereerste opleiding tot duiker (voor de OW dus)?

• Stropken

Lid
    17 september 2012 om 09:30

Ik vermeen dat je de tijd,inzet en energie niet moogt rekenen.Het is en blijft een hobby en een voldoening.Als ik zelf het onderhoud doe van mijn wagen bvb doe ik mij financieel profijt,maar als ik de energie,tijd en inzet moet bijrekenen dan leg ik er aan toe!!!
    En daarbij,als je iedere euro rekent voor je (duik)hobby,dan blijf je liever thuis voor je TV!

• SVp

Lid
    17 september 2012 om 11:17

Peter schreef:
    Wat voor mij veel meer telt dan de investering in centen die de studenten doen bij hun DM-opleiding

Natuurlijk Peter, dat staat buiten discussie !
    Ik wil evenmin een polemiek over “waarde” van een brevet inleiden !
    De geopende vraag is enkel : hoeveel euro heb je uitgegeven als je in je EIGEN omgeving/club het normale traject doorloopt.
    Bij japika zal dat waarschijnlijk wat goedkoper uitvallen, wij moeten aan de gemeente een zwembadkost betalen, dus we zullen duurder uitkomen.
    Maar met een paar gegevenspunten zullen we snel een tendens kunnen afleiden denk ik …
    Lidgelden van clubs, en homologatiegelden van federaties zijn publiek gekend, en prijzen van de professionele opleiders zijn ook geen geheim.
    We hebben zo toch alles om een vergelijking te maken, of antwoorden te vinden op de vraag die wij veel van beginners krijgens : “hoeveel gaat mij dat per jaar kosten, zo’n duikopleiding met alles op en aan ?”.

Alleen, als we ze de waarheid vertellen, dan begint er niemand nog … 🙂

• Willij

Lid
    17 september 2012 om 11:37

Ik begin er nog niet eens aan Stefan
    Ik heb mijn 3* (DM) ± 20 jaar geleden gedaan en weet niet wat tegenwoordig alles kost.
    Ik ben nu nog alleen met duiken bezig. ;-p

Maar……… wat doe je er mee als je het wel weet?

• Fame

Lid
    17 september 2012 om 12:03

Ik ben CMAS 3* duiker geworden na 142 duiken en 5 jaar lidmaatschap bij een duikclub die eerst enkele jaren € 120 en nadien -dankzij een formitastische penningmeester- € 100 lidgeld aanrekende. Ik dacht dat ik iets van een € 100 betaalde voor de homologatie van 1*, € 75 voor de homologatie van 2* en € 65 voor de homologatie van de 3*.

You do the math !

• beulke

Lid
    17 september 2012 om 12:18

ik denk ook dat je het niet alleen federatie afhankelijk kunt houden. elke club heeft zijn eigen manier van werken.

Zo is het gebruik van materiaal bij de ene club betalend, bij de andere gratis. Zo zal je in 1 club moeten betalen voor je flesvulling en bij een andere niet. Bij sommige clubs moet je geen zwembadtoegang betalen en bij andere dan weer wel.

Om een goede vergelijking te maken zou ik dan ook eerder de vergelijking 1* vs OW of, als je het over meerdere brevetten kijkt tenminste met brevetten die aan dezelfde europese norm voldoen.

Wat je ook niet mag vergeten is wat je krijgt voor je geld (lesmaterialen, …) en dat kan zelfs verschillen bij scholen van eenzelfde federatie … best een complexe oefening dus.

+ in de ene club blijf je al wat langer in de bar kleven dan in de andere en dat tikt ook best aan … 😉

• Dragon-Eye

Lid
    17 september 2012 om 13:19

Hey SVp,

Aangezien iedereen hier rond de pot zit te draaien zal ik het voorbeeld geven.
    OWD = 360€
    AOW = 275 € (inclusief 50€ voor huur materiaal) (10 duiken)
    RD = 360 € (met eigen materiaal) (+/- 75 duiken -> +/- 1.5 jaar duiken)
    Totaal = 995 €

Kosten voor zwembad en lucht waren inbegrepen, enkel de eigenkosten om terplaatse te geraken. (Wat normaal is)

Inbegrepen is ook dat ik alleen was voor deze cursussen. De instructeur stemde zich af op mijn agenda. Ok, het is niet goedkoop maar ik kreeg privéles & dat is mij dan toch iets meer geld waard. De instructeur kan zich concentreren op mijn sterke en zwakke punten. De lesgevers waren ervaren instructeurs (1 IDC staff & 1 Course Director).

Grts

• Orifice

Lid
    17 september 2012 om 14:55

Geef mij maar een persoonlijke opleiding met een instructeur die mij ligt,
    en voor 100% het type duiken maakt die ik wil doen.
    En ja, ik ben bereid daar de meerprijs of extra verplaatsingen voor te maken.

• Snoel

Lid
    17 september 2012 om 17:31

Leuke vraagstelling, SVp.

Voor welke federatie ik hier cijfers neerplof, weten jullie ondertussen wel :-).

Items Aantal Prijs Totaal
    Gevulde documentatietas 1*D 1 40 40
    Jaarlijks medisch onderzoek 3 20 60
    Jaarlijks lidgeld 3 100 300
    NELOS cursus 1 40 40
    Brevetkaart 2*D 1 3 3
    Brevetkaart 3*D 1 3 3
    Homologatie 1*D 1 100 100
    Homologatie 2*D 1 75 75
    Homologatie 3*D 1 65 65
    60 duiken 60 20 1200

In totaal 1886 euro.

De homologatiegelden zijn – denk ik – iets afgerond.
    Ik reken voor een doktersonderzoek 20 euro ( is dat juist ?)
    Ik reken voor clubgeld 100 euro. Soms is dat 110, 130, …

Daarvoor krijg ik les (theorie, zwembad) voor de 3 brevetten.
    3 jaar toegang tot zwembad
    Fysieke training ( zwemmen, apneu, spelletjes, …) als ik niet aan het trainen ben voor een brevet
    2 examens
    3 jaar toegang tot alle clubactiviteiten
    60 openwaterduken met daarin verschillende openwaterproeven, duikleidingen, afname van vaardigheden
    een resem buddy’s
    een 50-tal clubduiken

• Snoel

Lid
    17 september 2012 om 17:35

Dragon-Eye schreef:
    OWD = 360€
    Totaal = 995 €

Volgens mij vergeet je de kost per verplicht aantal duiken om DM te worden ( X-duiken maal 20 euro (van SVp).

Waarom stop je bij Rescue Diver ?

Volgens de Europese Normen ( en de ‘opgave’ van SVp) zijn zowel de NELOS 3*D als de PADI Divermaster het derde niveau (DiveLeader).

• duffy

Lid
    17 september 2012 om 18:03

vergeet niet de bedragen van de specialties dat loopt ook op(wrak-droogpak-nachtduik en ga maar door ) kassa kassa.
    wat mij betreft ieder zijn ding ; duik gewoon en geniet

• buceador

Lid
    17 september 2012 om 18:29

Dragon-Eye schreef:
    Hey SVp,

Aangezien iedereen hier rond de pot zit te draaien zal ik het voorbeeld geven.
    OWD = 360€
    Totaal = 995 €

Kosten voor zwembad en lucht waren inbegrepen, enkel de eigenkosten om terplaatse te geraken. (Wat normaal is)

Grts

+ 75 x 20 euro voor uw duiken = 1500
    2 jaar verzekering mag je volgens mij ook niet vergeten (2 x 75 =150) DAN ?
    Ook jullie zullen naar de dokter moeten hé : 2 x 20 = 40 .
    En dan nog een DM met bijhorende duiken , +/- 500 euro ?
    Dus een jaartje extra verzekering + dokter = 95 euro .
    Dat begint al anders door te tellen = (3280 euro)
    En na uw opleiding ben je dan niet aangesloten bij een club of anders moet je daar ook nog eens jaarlijks lidgeld (zwembad) bijtellen .
    Maar denk dat je vele verschillende rekeningen gaat krijgen en de bijhorende discussies over de brevetten en aantal duiken.
    En dat dit een lang draadje gaat worden dus de chips staat klaar 🙂

• rrh66

Lid
    17 september 2012 om 19:00

wat met de verzekering van de nelos ‘arena’

de extra kosten voor een degelijke verzekering in het buitenland ‘dan’

zoveel jaren een dubbele verzekering betalen

daartegenover staan alle clubduiken waar je geen duikbuddy moet zoeken , voordelen van het clubleven

rudi

• Luc Dupas

Lid
    17 september 2012 om 19:03

rrh66 schreef:
    wat met de verzekering van de nelos ‘arena’
    de extra kosten voor een degelijke verzekering in het buitenland ‘dan’
    zoveel jaren een dubbele verzekering betalen

Dat is inderdaad niet te onderschatten he… toch ongeveer bijna 25EUR per jaar voor het ARENA-stuk van het NELOS-lidgeld… 😉
    Van de andere kant is die verzekering een noodzakelijke voorwaarde om een erkende sportfederatie te zijn en een stuk BLOSO-subsidies te kunnen krijgen, en dat houdt dan weer het lidgeld wat beter binnen de perken… en op het einde van de rit is het dan netto misschien zelfs goedkoper allemaal…

• Dragon-Eye

Lid
    17 september 2012 om 19:11

@ snoel: Ik ben gestopt bij RD omdat ik dit brevet heb. Ik heb geen idee wat de opleiding tot DM kost.

Eigenlijk kan je de berekeningen niet echt vergelijken hé. Je kan RD worden zonder een bepaald aantal duiken te doen dacht ik. Als ik me niet vergis moet je voor DM 60 gelogde duiken hebben.

Bij Nelos ligt dit mss al anders. Als je enkel het aantal duiken dan begint uit te rekenen, zit je al met een groot verschil.

Ik ben niet aangesloten bij een club, dus ik spaar mijn lidgeld wel elk jaar wel uit. Dit is, als je de clubs uit de regio bekijkt, toch snel 3×125€= 375€.

De trend is gezet. Benieuwd naar andere berekeningen.

• beulke

Lid
    17 september 2012 om 19:15

buceador: je rekent eerst de nodige 75 duiken, en dan ga je ze wat verder nog eens optellen bij de DM cursus? dubbel tellen? In principe kan je een aantal duiken aftrekken van de kost omdat deze (meestal) inbegrepen zijn in je lesgeld (met uitzondering dan van je transport)
    Medisch onderzoek is bij mijn weten niet verplicht bij PADI tenzij je ergens en aandoening hebt… het is wel wenselijk en aan te raden.
    Verzekering voor een DM (met teaching status) kost dan wel weer iets meer dan die van een 3* duiker omdat het een professionele verzekering is.
    Waarom kan een PADI duiker geen lid van een club zijn? mss zijn er wel PADI clubs waarvan de leden die lidgeld betalen korting krijgen op hun opleidingen ..dat laatste weet ik wel zeker 😉

Snoel: is het gebruik van materiaal en lucht inbegrepen? (in onze club is dat in elk geval zo, maar ik ken andere)

Laten we niet vergeten dat een DM met zijn brevet een centje kan verdienen, een 3* duiker niet, dat is bij de NELOS alleen weggelegd voor de instructeurs. Ook dat moet je op lange termijn verrekenen.

ik blijf erbij: te veel variabelen om een goede vergelijking te maken.

hier geen chips …wel soep 🙂

• SVp

Lid
    17 september 2012 om 19:49

De vereiste duiken om aan een brevet te beginnen moeten we imo niet meetellen.
    Deze duiken maken geen deel uit van de opleiding zelf en zouden de kerncijfers alleen maar naar de achtergrond drukken.

Krijg je lucht en uitrusting in jouw club gratis : prima, dan is jouw cijfer wat lager. Maak je som maar met de cijfers die in jouw club van toepassing zijn.

Verzekering zit bij sommigen in het lidgeld, anderen zullen een klein DANnetje apart in hun totaal moeten opnemen, en nog anderen zullen geen verzekering hoeven te rekenen omdat ze tijdens de opleiding verzekerd zijn onder de verzekering van de instructeur.
    Ook hier : wat in JOUW geval van toepassing is.

Wat je achteraf met je brevet doet (teaching status, inkomen, etc.) is ook niet van tel.

Verbruik in de kroeg, giften aan instructeurs, omkoopsommen allerhande, en chips of soep thuis mogen allemaal niet mee op de rekening !

@Dragon-Eye : bedankt om als eerste NIET rond de pot te draaien ! 🙂
    @Willij : Maar……… wat doe je er mee als je het wel weet?
    Dat heb ik me bij geschiedenisles, wiskunde, scheikunde, fysica en vooral godsdienst ook altijd afgevraagd …

@iedereen : als je je berekening wil bijstellen (of alsnog je eigen math wilt doen :), please feel free om je posting te editeren ! Evaluatie doen we op ’t eind wel.

• Stropken

Lid
    17 september 2012 om 20:15

Dragon-Eye schreef:
    @ snoel: Ik ben gestopt bij RD omdat ik dit brevet heb. Ik heb geen idee wat de opleiding tot DM kost.

Eigenlijk kan je de berekeningen niet echt vergelijken hé. Je kan RD worden zonder een bepaald aantal duiken te doen dacht ik. Als ik me niet vergis moet je voor DM 60 gelogde duiken hebben.

Bij Nelos ligt dit mss al anders. Als je enkel het aantal duiken dan begint uit te rekenen, zit je al met een groot verschil.

Ik ben niet aangesloten bij een club, dus ik spaar mijn lidgeld wel elk jaar wel uit. Dit is, als je de clubs uit de regio bekijkt, toch snel 3×125€= 375€.

375 euro zonder club maar dan ook 3 x 75 euro DAN maakt dan maar 150€ verschil !

• entrance.1

Lid
    17 september 2012 om 22:24

Wat opleiding betreft kan ik begrijpen dat je 3* met DM vergelijkt.
    Maar als je vergelijkt wat je er mee mag, dan is AOW toch genoeg.
    Op die manier zijn er toch ook mensen zelfstandig onderweg.
    En AOW kan je als je wil erg goedkoop worden.

• Baksteen

Lid
    17 september 2012 om 23:05

Ofwel vergelijkje Ow met 2* Nelos ofwel DM met 3* Nelos aangezien deze de enige genormeerde nivo’s zijn.
    AOW en Rescue diver vallen daar zo een beetje tussen. Dus bijna niet te vergelijken.

Kzal es min of meer oplijsten wat volgens mij gangbare prijzen zijn binnen het commercieel cirquit. Dat varieert een beetje van plek tot plek ok, maar het zet een lijn…

OW – 400, (bijna) alles inclusief, verzekerd
    AOW – 275, inclusief lucht, materiaal meestal te huren of te bezitten, eigen verzekering te nemen
    EFR – 120
    Rescue – 350
    DM – 650

Verplichte duiken zijn er niet echt, je moet 60 duiken hebben om DM te kunnen worden maar die mogen overal gedoken zijn. Je hoort ervaring te hebben met diep duiken en navigatie.

Club of niet is een eigen keuze en dus geen te verrekenen kost, idem dito voor verzekering. Of je daarna teaching status wil en er iets aan kan verdienen is ook een keuze en dus volgens de regels van dit draadje allemaal niet terzakedoende.

Totaal : 1795 euro

Daarvoor krijg je voor een groot deel les op maat wanneer het jou past.
    In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt is over het algemeen de trend dat er doorgewerkt wordt tot de theorie en skills beheerst zijn, en dat een paar extra zwembadsessies geen probleem zijn.

Lijkt me niet echt overdreven persoonlijk. Daar zitten alles samen ook een 15 tal begeleide duiken in tot en met rescue, en bij ons altans, gaan leerlingen nog zeker meerdere duiken mee met hun/een instructeur na brevetering ook.

Als je dan vergelijkt met materiaal, waar meestal minder over gevallen wordt … Een goed droogpak alleen kost al zoveel.

4 doktersattesten, normaal 3 a 4 euro na recup mutualitiet, dus daarvoor pas ik het totaal niet aan :-).

• movieman

Lid
    17 september 2012 om 23:42

Ik heb mijn DM gratis gekregen! heb er zelf geen theorie examen voor afgelegd!

Maar ik kan dan ook ni duiken!

• Luc Dupas

Lid
    18 september 2012 om 01:00

movieman schreef:
    Ik heb mijn DM gratis gekregen!

Sommigen zelfs voor niets… 😉

• Fiekes

Lid
    18 september 2012 om 07:33

Snoel schreef:
    Leuke vraagstelling, SVp.

Voor welke federatie ik hier cijfers neerplof, weten jullie ondertussen wel :-).

Items Aantal Prijs Totaal
    Gevulde documentatietas 1*D 1 40 40
    Jaarlijks medisch onderzoek 3 20 60
    Jaarlijks lidgeld 3 100 300
    NELOS cursus 1 40 40
    Brevetkaart 2*D 1 3 3
    Brevetkaart 3*D 1 3 3
    Homologatie 1*D 1 100 100
    Homologatie 2*D 1 75 75
    Homologatie 3*D 1 65 65
    60 duiken 60 20 1200

In totaal 1886 euro.

De homologatiegelden zijn – denk ik – iets afgerond.
    Ik reken voor een doktersonderzoek 20 euro ( is dat juist ?)
    Ik reken voor clubgeld 100 euro. Soms is dat 110, 130, …

Daarvoor krijg ik les (theorie, zwembad) voor de 3 brevetten.
    3 jaar toegang tot zwembad
    Fysieke training ( zwemmen, apneu, spelletjes, …) als ik niet aan het trainen ben voor een brevet
    2 examens
    3 jaar toegang tot alle clubactiviteiten
    60 openwaterduken met daarin verschillende openwaterproeven, duikleidingen, afname van vaardigheden
    een resem buddy’s
    een 50-tal clubduiken

Je logboekjes kosten ook geld …
    en homologatie 1* was bij mij 114,04 euro (14 euro meer dan in de lijstjes die ik hier zie …)

• beulke

Lid
    18 september 2012 om 11:10

homologatie NELOS staat gewoon op de wiki hoor:

1*D: 115,97 euro
    2*D: 72,48 euro
    3*D: 43,48 euro

gesponserd logboek van greenfiorce = 5€
    Brevetkaartjes = 3€

Ik denk nu wel niet dat er clubs zijn die de brevetkaarten aanrekenen aan hun leden ..of toch?

Svp: ik vindt dat je eventuele inkomsten van je brevet (op lange termijn ) juist wel moet bijtellen …

• Snoel

Lid
    18 september 2012 om 12:14

Ok, mijn som van homologatiegelden is 240 euro en de exacte bedragen zijn samen 231.93.
    Ge kunt dus nog 9 euro en 7 cent aftrekken van het totaal bedrag.
    We komen dus 1876.93.

Maar of dit verschil nu zo relevant is ….

@ Fiekes : logboekje voor de 60 verplichte duiken 3*D zit al in documententas 1*D

@ Beulke : in mijn club kan je gratis vullen. Materiaal ( ontspanners, jacket, fles) is te huur aan zeer schappelijke prijzen. Dus ok , bij de wat krijg ik ervoor => gratis lucht.

• dennisv

Lid
    18 september 2012 om 14:10

correctie op de som van het lidgeld: ik krijg mijn lidgeld minstens drievoudig terug met mijn flesvullingen ed.

• beulke

Lid
    19 september 2012 om 11:22

Verschil is idd niet zo relevant, huur materiaal dan weer wel …

Bij ons betalen de leden, ongeacht hun brevet, hetzelfde lidgeld. (Alleen het bestuur betaald 20€ minder…en dat is een belachelijk bedrag voor al hun inzet en gemaakte kosten maar dat terzijde.)

inbegrepen:

– gebruik alle materiaal + O2 fles
    – Lucht
    – training
    – toegang zwembad en Gavers
    – een schitterend (eigen) duiklokaal + faciliteiten
    – Voor leden die hun fles ter beschikking stellen van de club(leden): gratis fleskeuring
    – logboekjes en proevenkaarten
    – Duikverzekering (uitgezonderd pro verzekering)

Ons kader wordt trouwens niet betaald (geen ideal of andere vergoedingen).
    Lln betalen hun lesmateriaal + homologatie nog apart. Ervaring leert dat clubleden! die een opleiding volgen bij ons , ongeacht hun federatie, ongeveer evenveel betalen. PADI is mss een fractie duurder maar ze krijgen dan ook steeds eigen boeken, cd-roms, logboekje, ….

oh ja, die meerprijs die PADI leden betalen voor hun opleiding wordt gebruikt om clubmateriaal te kopen, onderhoud compressor, onderhoud lokaal, … te bekostigen …iets waar alle leden (NELOS/ CMAS van mee profiteren …)

Ik wil maar zeggen:
    – kosten worden meer bepaald door club dan door federatie
    – CMAS en NELOS kunnen perfect samenleven zonder elkaar als concurent te zien, in tegendeel. We leren elke dag van elkaar.

(mm, als ik alles lees moet ik onze clubnaam maar veranderen in OCMW? )

😉

• viercuub

Lid
    30 juli 2013 om 15:03

toevallig op deze topic gevallen, hoe komt dat er geen gewag wordt gemaakt over vvwclubs? onderandere de frogmen is praktisch de goedkoopste !!! ALS 1600 duikers ne paardekop is ja….. uiteindelijk een beetje respect voor elke federatie kan zeker geen kwaad!!! tenslotte we zijn allemaal duikers voor de fun ! grtjs

• SVp

Lid
    30 juli 2013 om 15:24

viercuub schreef:hoe komt dat er geen gewag wordt gemaakt over vvwclubs?

Omdat het topic “Kostenvergelijking PADI <-> NELOS” heet.
    En God ja, voor die twee man en een paardenkop die bij VVW zitten kunt ge al die moeite ook niet doen hé …

• Baksteen

Lid
    30 juli 2013 om 21:05

Dan zou het topic feitelijk kostenvergelijking Padi clubs moeten geweest zijn als je het een beetje breed beziet he 🙂

• Niels

Lid
    30 juli 2013 om 21:15

Orifice schreef:

Boenk eroep 🙂

• akwafun

Lid
    30 juli 2013 om 21:35

Niels schreef:

Orifice schreef:

Boenk eroep 🙂

ge bedoeld BOENK ERNEFFE !

want… iemand dat kennis maakt met duiken weet van geen kanten wat padi,nelos, vvw of …. is !

die maakt meestal met onze sport kennis via een vriend die toevallig in een bepaalde federatie zit !
    de meeste kiezen echt niet om bij bijvoorbeeld de nelos te gaan, die gaan gewoon “eens mee proberen” en blijven dan plakken !

uiteraard zullen er wel een paar slimmerikken zijn die eerst wat gaan googelen en zo “ergens” terechtkomen, maar of die echt weten wat ze kiezen… ????

• snoopy

Lid
    30 juli 2013 om 23:46

Moraal van het verhaal:PADI en CMAS-NELOS zijn even duur en als je onder de PADI instructeurs begint te shoppen en alles in een gezamelijk opleidingspakket neemt dan betaal je de helft van de kostenanalyse ( 1795 euro)die baksteen heeft gemaakt.
    Veel PADI duikers zitten niet in een echte duikclub, meer een vriendenclubje en duiken erop los.. meer moet het niet zijn… plezier hebben in het duiken… ervaring bouw je op door veel te duiken in allerlei duikomstandigheden.

• ltcdrdata

Lid
    1 augustus 2013 om 10:54

Pfff al die cijfertjes, duiken is wel een dure hobby. Gelukkig kijkt mijn vrouw (die ook duikt) niet naar dit forum ;), zij rekent alleen onze uitrusting en de flesvullingen 😉

Even mijn rekening neerzetten, ik duik bijna 1 jaar nu (15 augustus)

Homologatie 1* + 2* ~ €190

Lidgeld 2 duiclubs tot eind 2013: €250 (elk ong €100 + €50 voor het eerste half jaar in 1 club) Dankzij mijn lidgeld vul ik voor €2,20 bij de brandweer ipv €4,10 in de winkel.

duikjes: 100 x €15(*) = €1.500

(*) Voor mij is €20/duik wat hoog: ik heb nu ong 70 duikjes in Zeeland (en dat zijn bij mij de duurste duiken) en deze kosten mij : €20/dag (vervoer en tunnel) + €5 voor 2 vullingen (ruim gerekend) = €12,5/duik. Als je dan nog eens rekent dat van 70 duikjes er een 20-25 waren terwijl ik ginder op camping was (€8/dag ipv €20 als ik heen en weer rij) dan is €15 al ruim gerekend (doe het bewust zo omdat er nu ook wat duurdere duiken aankomen: Noordzee, Egypte,..)

Als ik reken tot 3* (zoals gevraagd) dan kom ik op nog ong 40 duiken tussen nu en eind dit jaar + homologatie ~€45 = 650 (moet nog 3 proefjes doen + zwembad/theorie examen, hopelijk ergens in november)

Alles bijeen dus een €2.500 Nu die zijn niet verplicht voor 3* duiker he, er zijn er bij ons in de club met 80-90 duiken die 3* zijn (ik zal er waarsch een 150 hebben), maar ik duik nu eenmaal heel veel, sneller dan ik examens kan afleggen 😉 (club organiseert normaal 1x jaar zwembad/theorie examen

PS dan reken ik nog mijn uitrusting niet…

• rata

Lid
    1 augustus 2013 om 11:41

Bij padi heb je de mogelijkheid om van 0 naar divemaster te gaan in 8 weken, kostprijs 2300 euro. tel daar je duikuitrusting bij…
    pfff dure hobby.

( maar we doen het zo graag he… )

• Droog

Lid
    1 augustus 2013 om 12:09

grootste kost bij duiken:
    na elke duik wordt je geacht, om je logboek in te vullen,..
    natuurlijk met enkele biertjes er bij,
    best niet uitrekenen
    santé!

• SVp

Lid
    1 augustus 2013 om 14:42

ltcdrdata schreef:
    Pfff al die cijfertjes

Ik heb er een jaar over gedaan om te snappen waar je forumnaam vandaan komt. Eindelijk ! 🙂

• willem04

Lid
    2 augustus 2013 om 17:01

rata schreef:
    Bij padi heb je de mogelijkheid om van 0 naar divemaster te gaan in 8 weken, kostprijs 2300 euro. tel daar je duikuitrusting bij…
    pfff dure hobby.

Dure hobby?

3a)Ik was in een vorig leven sportschutter, elke week 30 a 40 euro munitie er door jagen, en dan spreek ik niet over de aanschaf van mijn wapens destijds……

b)wanneer ik mijn buurman zie vertrekken met een van zijn koersfietsen van 4 a 5000 euri, denk ik soms dat duiken als hobby relatief gezien wel meevalt, eens voorzien van materiaal, zijn de kosten te doen…

Je geeft zoveel uit als je wil aan je hobby , je kan ook fietsen met een fiets van rond de 1000 euro natuurlijk en kan je kan als duiker met een rebreather aan de slag gaan…

• PV

Lid
    2 augustus 2013 om 19:27

rata schreef:
    pfff dure hobby.

Dat klopt inderdaad maar daar heb ik, zelf PADIduiker zijnde, toch een beetje mijn bedenkingen over.
    Je kan dan misschien wel de theorie erin gestampt gekregen hebben maar hoe zit het met ervaring in praktijk, iemand met 60 duiken (voor DM) kan men bezwaarlijk een ervaren duiker noemen.
    Een AOW met 1000 duiken (die bestaan ook) zou ik toch iets meer vertrouwen dan.
    En over dure hobby’s gesproken, ik heb aan sportvliegen gedaan en daar tegen is duiken spotgoedkoop (Elke week een uurtje vlucht was gauw 120euro per uur)

PV

• SVp

Lid
    2 augustus 2013 om 19:42

Sportschutter, sportvlieger, …
    Feitelijk wel leuk om te horen dat wij als duikers nog niet té slecht bezig zijn met onze centjes.

• Stropken

Lid
    2 augustus 2013 om 20:54

PV schreef:

rata schreef:
    )

En over dure hobby’s gesproken, ik heb aan sportvliegen gedaan en daar tegen is duiken spotgoedkoop (Elke week een uurtje vlucht was gauw 120euro per uur)

PV

En dan nog niet gesproken om één uurtje in de week bij de vrouwtjes gaan!!!—)))

• SVp

Lid
    3 augustus 2013 om 01:56

Stropken schreef:
    En dan nog niet gesproken om één uurtje in de week bij de vrouwtjes gaan!!!—)))

DAT vindt de vent van Lesley-Ann Poppe er ook van.

• Sourceror

Lid
    5 augustus 2013 om 09:32

recreationeel duiken een dure hobby?
    Wacht tot je de tak ‘tech diving’ inslaat…
    Dan kijken de meeste vrouwen best nooit meer naar je rekeningen 😉

maar … das naast de titel van dit topic natuurlijk.

• Baksteen

Lid
    5 augustus 2013 om 15:19

Da is omdadde perse OC wilt blijven…
    Luistert ne keer naar uwen buddy en koop nen RB.

🙂

• SVp

Lid
    5 augustus 2013 om 15:36

Baksteen schreef:
    Luistert ne keer naar uwen buddy en koop nen RB

Ja, want dan wordt duiken pas écht goedkoop !

• Luc Dupas

Lid
    5 augustus 2013 om 15:55

SVp schreef:

Ge snapt het weer niet SVp… die gasten met een RB proberen hun buddies te overtuigen ook een RB te kopen zodat ze dan tegen hun eigen partner kunnen zeggen “jamaar neen schatje, dat is helemaal niet duur/speciaal, ‘iedereeeeeeen’ duikt daar tegenwoordig mee, kijk maar naar A, B en C”… ;-p

• Stropken

Lid
    5 augustus 2013 om 17:29

Allee seg….geven de banken nog zoooo gemakkelijk leningen???—)))

• Sourceror

Lid
    6 augustus 2013 om 10:58

Luc Dupas schreef:
    [quote]SVp schreef:
    “jamaar neen schatje, dat is helemaal niet duur/speciaal, ‘iedereeeeeeen’ duikt daar tegenwoordig mee, kijk maar naar A, B en C”… ;-p

Das een goeie Luc … die moet ik onthouden :p

@Tom: begin weer nie hé 😀

• BOB

Lid
    2 februari 2016 om 21:37

Bij ons : clubgeld : 150e , hiervoor krijg je 1)materiaal voor de wekelijkse zwembad-trainingen,lucht v/d trainingen en buiten,theorie en examens,gans het jaar toegang tot de Nieuwdonk,tot en met 1*D materiaalgebruik,begeleidingen(is d en lucht,van K2*D kun je aan zeer democratische prijzen materiaal huren

• BOB

Lid
    2 februari 2016 om 21:58

Bij ons : clubgeld : 150e , hiervoor krijg je :
    1)materiaal voor de wekelijkse zwembad-trainingen,
    2)lucht v/d trainingen én buitenduiken,
    3)theorie en examens in aangepast leslokaal,
    4)Gans het jaar toegang tot de Nieuwdonk,
    5)tot en met 1*D materiaalgebruik,begeleidingen(is dat niet met lange “IJ”?) en lucht,
    6)Vanaf K2*D kun je aan zeer democratische prijzen materiaal huren,lucht is altijd en voor elkeen gratis.
    7)We doen +- 25clubduiken per jaar met vervoer van materiaal ,
    !)1 tot 2 georganizeerde reizen naar verwegistan .
    Voor de rest zijn de andere kosten van NELOS individueel op te hoesten.
    Individueel te regelen:Warme soep of choko,Beschuit met shit of mous,uitzonder lijk een pintje aldaniet warm of koud.lokaal is de soep warm en het bier koud,op locatie is het omgekeerd,

• Cthulhu

Lid
    2 februari 2016 om 23:13

wel, na 3 jaar een antwoord geven… dat getuigt van engagement!

• MICMAC

Lid
    3 februari 2016 om 10:00

Dragon-Eye schreef:

Mijn lidgeld recupereer ik bij mijn ziekenfonds, gewoon bij je club een aansluitingsformulier vragen en binnengeven. Afhankelijk van bij welk ziekenfonds je bent aangesloten trek je tot 50€ terug.

• Dedjutoch

Lid
    7 februari 2016 om 16:55

SVp schreef:

De verplichte buitenduiken voor elk brevet moet je natuurlijk wél meetellen voor het volledige kostenplaatje van de opleiding, alsook de verplichte cursusmaterialen, homologatiegelden, PIC enveloppes, zwembadvergoedingen, etc.etc.

De verplichte buitenduiken meetellen vind ik wat kort door de bocht. Dit zou betekenen dat je hobby bestaat uit het afleggen van brevetten? Men vraagt echter dat de persoon, die zich aanbiedt voor een brevet, een minimum aantal duiken/duikuren heeft alvorens zich aan te bieden voor een volgend brevet. Die duiken zie ik dan weer als “recreatieve” duiken en niet als opleidingsduiken! De enige uitzonderingen hierop zijn: De 15 eerste duiken voor het behalen van je 1*D brevet en de duiken die je doet om je buitenwater proeven af te leggen. Want dit zijn effectief opleidingsduiken 😉
    Ik deed trouwens telkens veel meer dan het minimum aantal gevraagde duiken alvorens mij aan te bieden voor een volgend brevet… En gelukkig dat ik ze nooit meetelde als kosten voor het halen van “een” brevet. Dan zou mijn instructeurstitel met meer dan € 30.000 gekost hebben! 🙂

• little crazy

Lid
    7 februari 2016 om 21:30

jongens jongens al die prijzen
    ik ben nu mijn 42 ste jaar bezig en wat al die brevetten lidgelden en duiken gekost hebben dat weet ik niet het zal wel wat zijn .

maar wat jullie allemaal vergeten mee te tellen bij de berekeningen kan ook tellen .
    namelijk wat is de kostprijs van al die pinten die na de duik gedronken zijn om het vocht terug op peil te brengen ?

• Cthulhu

Lid
    7 februari 2016 om 21:40

little crazy schreef:
    maar wat jullie allemaal vergeten mee te tellen bij de berekeningen kan ook tellen .
    namelijk wat is de kostprijs van al die pinten die na de duik gedronken zijn om het vocht terug op peil te brengen ?

Het aandeel van Inbev doet het goed dus da’s al een indicatie.

• SVp

Lid
    8 februari 2016 om 04:49

Dedjutoch schreef:
    De enige uitzonderingen hierop zijn: De 15 eerste duiken voor het behalen van je 1*D brevet en de duiken die je doet om je buitenwater proeven af te leggen. Want dit zijn effectief opleidingsduiken

Daar HEB ik het over hé copain, het verplichte minimum om je brevet te kunnen halen.
    Dat een hobby meer is dan dat, heb ik na 1900 duiken wel al begrepen. 🙂
    Maar omdat dat van fed tot fed verschilt leek het me een goed idee om dat op te nemen in de vergelijking.
    Die na 3 jaar trouwens nog tot weinig of geen resultaat geleid heeft …

• David E.

Lid
    8 februari 2016 om 08:16

SVp schreef:

Baksteen schreef:
    Luistert ne keer naar uwen buddy en koop nen RB

Het gebed van de Tec duiker:

Beste god, als ik sterf, … Laat dan alstublieft mijn vrouw mijn materiaal NIET verkopen voor het geld dat ik haar
    gezegd heb dat het gekost heeft !!!

Amen
    😉

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu