Duikforum Duikforum Apnea / Vrijduiken Leren vrijduiken bij De Manta???

• Leren vrijduiken bij De Manta???

Marlin reageerde 8 years, 4 maanden geleden 4 Leden · 7 Berichten
  • Hannes1

Lid
    7 oktober 2010 om 16:39

Hallo,

Ik ben dus Hannes, 20 jaar en ben al enkele tijd aan het zoeken naar een
    club om te leren vrijduiken.
    Deze zomer ben ik naar Corsica geweest en het is daar dat ik voor de eerste keer
    kennis gemaakt heb met de duiksport. Heb er 1 doopduikje gedaan
    en voor de rest heel wat afgesnorkeld aan het oppervlak en wat dieper ๐Ÿ˜‰
    De laatste week heb ik er ook een paar keer een speervisser “gevolgd”.
    En het was net dit vrijduiken dat mij het meest fascineerde.

Woensdag ben ik al eens gaan horen bij de trainingen van De Manta hoe dat het precies in mekaar zit om te leren vrijduiken. Het antwoord was daar nogal onduidelijk. Maar ik hoorde er dat het beter is van al 1 jaartje te kunnen duiken alvorens te beginnen met vrijduiken.
    Ik heb dezelfde vraag een tijd terug ook op dit forum gezet en toen zei men dat dit niet per se noodzakelijk is… dus daarover ben ik een beetje in de war.
    Het komt er op neer dat ik het wel een zeer dure grap vindt om al dat duikmateriaal aan te kopen als ik na 1 jaar dan toch wil leren vrijduiken en de fles enzo niet meer nodig zal hebben.
    Ik ben nog student (ICT) en het gewone duiken valt wel vrij duur uit.

Nu had ik ook nog een paar vraagjes omtrent het vrijduiken bij De Manta:
    -Is het mogelijk om te leren vrijduiken zonder een brevet te hebben van gewoon duiken?
    -Zijn er een soort brevetten voor vrijduikers qua diepte en afstand?
    -Is het vrijduiken een aparte klas of wordt het zo af en toe tussendoor gedaan?
    -Is er een soort competitie naarmate je vooruitgang boekt of is het meer voor
    het “op het gemak zijn onder water”.
    -Wat voor spullen zijn er allemaal nodig om te leren vrijduiken?
    -Hoeveel kost het ongeveer om een jaar lang te leren vrijduiken?

Sorry voor de vele vragen maar op het infomoment kreeg ik vooral
    veel uitleg over het duiken en praktisch niets over het vrijduiken…

Ik weet ook niet hoe goed je fysiek moet zijn om te mogen leren vrijduiken.
    Kben zeker geen atleet maar er hang ook geen greintje vet aan. En ik rook ook niet ๐Ÿ˜‰
    Hier is alvast wat info:

Voel me zeer op m’n gemak onder water
    Brevet zwemmen: 1500m
    Droge apnee: 3min15sec
    Max. diepte in zee: +- 15m

Alleszinds bedankt om hiervoor even de tijd te nemen.

Vriendelijke groeten,
    Hannes Holst

• wasp

Lid
    7 oktober 2010 om 17:02

Dag Hannes,

heel tof dat je zo bezig bent met het volledige onderwatergebeuren.
    Je wou graag beginnen met duiken maar ondertussen al niet meer?
    Liever vrijduiken.

Maar dan lijkt een jaar duiken te veel?
    Als ik je mag aanraden: Bezin eer je be..
    Want zelfs als je wilt tenissen, een raketje en balletje koopt en na een halve maand beslist om dat toch niet meer te doen, dan is dat ook geldverspilling.

Wat ik me zelf afvraag: Je hebt nog redelijk wat vragen, waarom stel(de) je deze dan niet bij De Manta?

Nu, meer specifiek over vrijduiken kan ik je niet vertellen maar na 2 sec googlen:
    (mss intressant?)
    http://wiki.nelos.be/index.php/Sportcommissie#Vrijduiken
    of ooit gepasseerd op dit forum:
    http://zoekertjes.duiken.be/topicdetail.aspx?id=180831&f=20&p=2

Nog veel succes met je zoektocht.

• Hannes1

Lid
    7 oktober 2010 om 17:09

Het is zo dat m’n voorkeur al van in het begin uitging naar vrijduiken ipv duiken.
    In mijn geval is het ook zo dat duiken financieel wat te duur uitvalt aangezien ik nog
    student ben en alles op mijn rekening is… ๐Ÿ˜‰

Een jaar lijkt me helemaal niet te veel.
    Het is wel zinloos als je een jaar moet leren duiken, al het materiaal aankoopt (goede โ‚ฌ1000) en het daarna pas mag leren vrijduiken. Dat is natuurlijk enkel mijn mening er over.

Op die infoavond was ik ook niet alleen, er waren nog 5 anderen die geรฏnteresseerd zijn in het duiken en daardoor ging de meeste uitleg over het duiken en niet over vrijduiken… :S
    Ik had die avond ook niet echt veel tijd…

Daarom stel ik m’n vragen hier nog maar eens.
    Ik hoop dat iemand duidelijkheid kan scheppen! ๐Ÿ˜€

• Stropken

Lid
    7 oktober 2010 om 17:42

Training bij de Manta is de dinsdagavond tussen 20.00 en 22.00 uur.Vraag naar Alain Van den Berghe (alias Mr Singer).Die houd zich bezig met het vrijduiken.Bij mijn weten (‘k kan mis zijn)moet je niet eerst een jaar leren duiken.Daarbij,als je leert duiken,mag je (behalve het basismateriaal)het gerief van de club gratis(??)gebruiken.

• Hannes1

Lid
    7 oktober 2010 om 17:46

@Stropken:
    Heb antwoord gekregen op de mail die ik gestuurd had naar Alain Van den Berghe.
    Ik mag de dinsdag eens een proef-vrijduik gaan doen ๐Ÿ™‚
    Zal de rest van de info ook daar horen.

@wasp:
    Bedankt voor de links! ๐Ÿ˜›

• Stropken

Lid
    7 oktober 2010 om 18:05

Allee,ben zelf content.Als ik je eens zie in ’t Strop – en gezien je nog student ben – zal IK je eens tracteren!!!

• Marlin

Lid
    11 juni 2012 om 16:49

Wat lees ik hier allemaal…

“Woensdag ben ik al eens gaan horen bij de trainingen van De Manta hoe dat het precies in mekaar zit om te leren vrijduiken. Het antwoord was daar nogal onduidelijk. Maar ik hoorde er dat het beter is van al 1 jaartje te kunnen duiken alvorens te beginnen met vrijduiken.
    Ik heb dezelfde vraag een tijd terug ook op dit forum gezet en toen zei men dat dit niet per se noodzakelijk is… dus daarover ben ik een beetje in de war”

Geen wonder dat Hannes in de war was, liep er destijds ook verloren ๐Ÿ˜€

Wie een trainer zoekt specifiek voor het vrijduiken kan best onze website raadplegen(cfr rubriek AIDA secties op http://www.aidabelgique.be)of bij onze vriend Raphael Staquet – Freediving + hier kan je wel terecht voor vrijduiken ๐Ÿ˜‰

Weet dat ik voor het ogenblik 13 mensen train in een 25m zwembad, dit wordt dus nipt. het is niet de bedoeling dat we onze scuba buddies wegdrummen ๐Ÿ˜€ we houden liever de kerk (lees waterlijn)in de midden. Maar we vinden wel een oplossing.

Graag een mailke dus

greets from unknown depths,

Marlin

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu