Duikforum Duikforum Materiaalbespreking oplaadbare batterijen voor flitser

• oplaadbare batterijen voor flitser

SVp reageerde 4 jaar geleden 16 Leden · 42 Berichten
  • FreddyK

Lid
    24 april 2009 om 12:40

Een paar vraagjes voor de onderwaterfotografen:

1) Welke oplaadbare batterijen gebruiken jullie voor de flitser (merk, capaciteit)?

2) Heb je ook een voorkeur van lader (op 4 uur of op 15 minuten) ? Kan zo’n snellader van 15 minuten trouwens nadelig zijn voor de levensduur van je batterijen ?

3) Ik weet hoe lang ik met een setje alkaline batterijen kan werken (zo’n 10 duiken).
    Bij oplaadbare batterijen staat altijd de “capaciteit” vermeld (ik vermoed dat 2700 mAh voor een AA redelijk goed is tegenwoordig). Heeft er iemand enig idee wat de capaciteit is van een niet-oplaadbare alkaline batterij (kwestie van die twee eens te kunnen vergelijken) ?

Freddy

• Dedjutoch

Lid
    24 april 2009 om 13:46

Ik gebruik VARTA 2100 mAh Ready to use.
    Dit zijn NiMh batterijen die zeer weinig last hebben van spontane ontlading!
    Zeer tevreden over! De capaciteit is op het eerste zicht misschien wat minder, maar 2700mAh is echter niet reëel! In het echte leven haalt geen enkele NiMh batterij dit effectief!

Eddy

• reddertje

Lid
    25 april 2009 om 11:16

Panasonic kan ik al zeker niet aanraden. ik had twee setjes van 4 en allemaal uitgelopen in flitser op 6 maand tijd.
    Ik gebruik nu 1 set memorex 2700 en 1 set duracell 2650, geen problemen mee.

Groetjes,
    Katrien

• Katoh

Lid
    25 april 2009 om 20:23

Hoi,
    Ik gebruik momenteel de GP-powerbank H500 met GP-batterijen van 2700 mAh en ben er zeer tevreden mee.

Groetjes, Ronald.

• manis

Lid
    26 april 2009 om 11:00

Best zijn de ready to use batterijen 2100 MAH (verschillende merken: Sanyo Eneloop, GP Recycko, Ansmann Maxe, etc). Ze behouden hun capaciteit ook na veelvuldig gebruik. De 2700 mah batterijen (van om het even welk merk) zijn erg instabiel en na verloop van tijd leveren ze nog maar weinig. Belangrijker is echter de lader: neem een lader die elke batterij apart laadt, niet te vlug oplaadt en ook mogelijkheid heeft om te ontladen. NIMH-batterijen raken beschadigd door hoge temperaturen, en hoe sneller een lader is hoe vlugger dat de batterij zal opwarmen.
    De Maha laders zijn zowat de beste. Zij tonen ook of een batterij al dan niet versleten is. Ook ansmann en memorex (Pro1 Genius, verkrijgbaar in de Makro) hebben goede laders.

Lekkende NImh batterij: gevolg van oververhitting, ligt niet aan de batterij maar aan de lader:(

• FreddyK

Lid
    27 april 2009 om 10:27

manis schreef:
    De 2700 mah batterijen (van om het even welk merk) zijn erg instabiel en na verloop van tijd leveren ze nog maar weinig.

NIMH-batterijen raken beschadigd door hoge temperaturen, en hoe sneller een lader is hoe vlugger dat de batterij zal opwarmen.

Manis, waar haal je deze informatie vandaan ? weet je ook WAAROM die 2700 mAh batterijen instabiel zijn ?

Ik kan me moeilijk voorstellen dat een merk als GP een lader op de markt zou brengen die hun batterijen om zeep helpt. Hoe hoog zijn “hoge temperaturen” en welke laadstroom zou je moeten gebruiken om die temperatuur te bereiken ?

Freddy

• Stropken

Lid
    27 april 2009 om 11:39

Een batterijlader gebruiken die eerstens het vermogen van de batterijen aankan.Die lader zou een volledig vlakke gelijkspanning moeten geven (via een bruggelijkrichter en niet met één diodeke)met een capaciteit die zéker 10% hoger is dan de spanning van die batterijen die 1.25V bedraagt.
    Manis,vraag eens aan onze penningmeester wat hij vroeger (voor de goeie vrienden)deed met de ‘chargeurkes’bijgeleverd met de duiklampen:behuizing openbreken,diodeke de’r uit en vervangen door een bruggelijkrichterje = nooit géén problemen met je batterijen!!!

P.S. de alternator van je autoaccu heeft ook 13.75 V spanning af voor die 12V accu!!!En ik gebruik een gestabiliseerde en regelbare voeding.

• Filip on4aeo

Lid
    5 mei 2009 om 08:45

Stropke wa is het verschil tussen 4 diodekes en een bruggelijkrichter?

• Stropken

Lid
    5 mei 2009 om 12:11

Aan ON4AEO:een bruggelijkrichter HEEFT vier diodekes terwijl de gewone bijgeleverde ‘chargeurkes’ maar één of twee diodekes hebben ter afvlakking…….maar dat wist je al want anders zou je géén ON zijn!!!—)))

• Filip on4aeo

Lid
    5 mei 2009 om 16:20

HI HI stropke ge hebt mij door 73′ de ON4AEO

• Stropken

Lid
    5 mei 2009 om 18:10

Filip on4aeo schreef:
    HI HI stropke ge hebt mij door 73′ de ON4AEO

Nog les gehad van de ON5DD !!!

• Filip on4aeo

Lid
    5 mei 2009 om 19:20

om ON te worden of op school?

• Stropken

Lid
    5 mei 2009 om 20:19

Op school,hij gaf les zwakstroom/electronica.

• Ivanneke

Lid
    6 mei 2009 om 12:04

Zeg eens ON-nekens.

Wat is er nu mis met een goed laderke van GP,Ansmann, Varta of dergelijke ?
    Ik gebruik al jaren een lader van Varta, al mijn batterijen zijn steeds picco-bello.
    Of beweren jullie dat dat brug-dingske beter een cel kan laden dan de moderne
    I.C- gestuurde laders ? Daar heb ik dik mijn twijfels over zenne.

Greeetz van ON1…….

Ivanneke.

• SVp

Lid
    6 mei 2009 om 16:23

De laders van Maha zijn idd van het beste wat de markt te bieden heeft.
    Maar er zijn er ook nog veel anderen. Ik heb zelf GP en Varta laders in gebruik en die doen het prima.
    SVp, ON456758053

• Stropken

Lid
    6 mei 2009 om 19:01

Ge kunt “chance” hebben.

Stropken – ON 007(license to dive)!!!

• FreddyK

Lid
    7 mei 2009 om 08:57

SVp schreef:
    De laders van Maha zijn idd van het beste wat de markt te bieden heeft.
    SVp, ON456758053

De top-lader van Maha (MH-C9000) lijkt mij identiek hetzelfde als de Memorex Pro 1 Geniux

• Stropken

Lid
    7 mei 2009 om 16:03

Als ik eens (vééél)tijd heb ga ik eens verscheidene laders op de oscilloscoop zetten om te zien hoé goed hun gelijkspanning is!

• Filip on4aeo

Lid
    8 mei 2009 om 13:40

Volgens mij is het niet de curve van de sp. maar het vermogen de meeste van die gekocht lader zijn iets te zwak dus geven ze iets te weinig sp. ale da pijze kik é.
    73′ de ON4AEO (C91FC)

• Stropken

Lid
    8 mei 2009 om 15:56

Volledig mijn gedacht.Die chargeurkes worden over het algemeen verkocht mét batterijen erbij.Maar als ge batterijen met zwaardere vermogens insteekt is het uiteraard moeilijkheden zoeken.Zelf laad ik mijn batterijkes op met een labo gestabiliseerde voeding die ruim voldoende vermogen heeft en waarvan ik de spanning zelf kan regelen (altijd een dikke 10 à 15% meer dan de spanning van de aangesloten batterijen).

• Filip on4aeo

Lid
    8 mei 2009 om 16:41

Ewel vola sie da is hoe het moet als ge nu ne keer de sp. meet van somige van die laderkes in bedrijf komt ge in veel gevallen veel te kort 12.5 v om 12 v bat te laden is te wijnig sp. niet in bedrijf is ok 15-16 v maar belast valt de sp. in elkaar.
    Een oude comp. voeding geeft 5 v en 12 v die 2 zijn bij somige voedingen regelbaar tot genoeg om te laden (tipke)

• FreddyK

Lid
    8 mei 2009 om 17:07

Ik heb hier de specs van de batterijlader MEMOREX PRO 1 Geniux
    Ingang : DC 12V 2000mA
    Uitgang: 4 x 2V 2000mA
    Dit zou dan goed zijn voor 4 NiMh AA batterijen van 2700 mAh ?

Een andere charger MEMOREX PRO 9770 LCD
    Input : DC 12V 1700mA
    Output: 4 x 1.4V 2000mA
    zou volgens je uitleg met z’n 1.4V ook nog genoeg spanning leveren ?

Freddy

• Stropken

Lid
    8 mei 2009 om 17:52

Zoals Filip schrijft:meten onder belasting!En met input DC heb je normaliter géén verlies nopens de gelijkrichting.In zo’n kaske heb je over het algemeen slechts een vermogenweerstand nodig die je spanning van 12V doet dalen naar de benodigde werkspanning(zoals die sigaren dinges waarmee je in de auto je GSM kunt laden).

PeeSss….da’s de kluuuuterij met de metingen van de politie voor de brommerkes:ze zetten da brommerke (onbelast)op de rol en dat spul rijd glad 60 à 70 km/u (of meer).Als wij echter met ons atletisch postuur de’r op gaan rijden haalt deze amper 40 km/u.

• Stropken

Lid
    8 mei 2009 om 17:54

Filip on4aeo schreef:
    Ewel vola sie da is hoe het moet als ge nu ne keer de sp. meet van somige van die laderkes in bedrijf komt ge in veel gevallen veel te kort 12.5 v om 12 v bat te laden is te wijnig sp. niet in bedrijf is ok 15-16 v maar belast valt de sp. in elkaar.
    Een oude comp. voeding geeft 5 v en 12 v die 2 zijn bij somige voedingen regelbaar tot genoeg om te laden (tipke)

Hé,hé…en die is uiteraard mooi vlakgericht!!!

• FreddyK

Lid
    11 mei 2009 om 10:01

Zo, vorige vrijdag in de Makro een Memorex PRO 9770 LCD charger gekocht met 8 x 2700 mAh NiMh batterijen erbij.

Na het opladen heb ik even de proef op de som genomen om te zien hoeveel foto’s ik kon trekken met de flits voordat de batterijen leeg waren. Ik kwam op 640 flitsen, wat me meer dan genoeg lijkt voor 1 dagje duiken.

Wat me opviel, was dat de flits telkens ongeveer 4 seconden nodig had om te rechargen, vanaf de eerste flits tot ongeveer de 630’ste flits en toen dook de “recharge” tijd plots naar 10 seconden en meer. Met gewone alkaline batterijen begon dit op 2 seconden en zakte langzaam en gradueel naar 10 seconden (zo kon ik ook zien hoeveel energie er nog restte in de batterijen). Blijkbaar geven NiMh batterijen dus een veel constantere stroom.

• Stropken

Lid
    11 mei 2009 om 15:15

Alkaline batterijen hebben een hogere werkspanning en minder vermogen dan NiMh accuutjes.Normaliter worden alkaline batterijen aanbevolen voor flitsers.

• SVp

Lid
    11 mei 2009 om 17:42

Idd. De nominale spannig van alkalines is 1,5 volt, en bij oplaadbare cellen is dat 1,2 volt.

• Filip on4aeo

Lid
    12 mei 2009 om 08:44

de sp.curve van de oplaadbare bat is lang vlak (ze behoud haar spaning tot op het laatste punt) dan valt ze naar beneden een alk bat gaat langzaam af van in het begin vb. opl. bat. flits 1= 1.5 v flits 10= 1.5 v flits 200 =1.5 v flits 630= .5v bij alk bat flits 1= 1.2 v flits 10= 1.15 v flits 200= 1 v …. zonder tekeningske is da nie mekelijk om uit te leggen

• SVp

Lid
    12 mei 2009 om 11:59

Filip on4aeo schreef:
    zonder tekeningske is da nie mekelijk om uit te leggen

Allee vooruit dan …

• wendy

Lid
    4 juli 2016 om 11:23

opgevist uit 2009
    … stropken was er nog…

Maar, om terug te komen tot dit draadje:

Ik heb nieuwe batterijen nodig voor mijn 2 flitsers..dus minstens 12 stuks en misschien ook een nieuwe lader, liefst eentje die aangeeft hoeveel energie er nog in zit..
    Iemand advies?

dank alvast

• Guppie

Lid
    4 juli 2016 om 11:43
  • TnT

Lid
    4 juli 2016 om 14:18

Ik gebruik in mijn flitsers eneloop batterijen, in combinatie met de Maha Powerex MH-C9000 lader. Ik ben er in elk geval heel tevreden mee. Enige minpuntje is dat de lader vrij groot is. Thuis geen probleem, maar wel iets minder praktisch om mee te nemen op reis (vliegtuig).

Zowel batterijen als lader aangekocht bij nkon.nl. Prima prijs en service.

http://www.nkon.nl/rechargeable/aa-size/4-aa-eneloop-batterijen-bk-3mcce-in-case.html
    http://www.nkon.nl/charger/nimh/maha-powerex-mh-c9000-charger-xyz.html

• rollin

Lid
    5 juli 2016 om 12:36

Ik volg TNT.

Ik ben ook een bovenwaterfotograaf die vrij veel met flitsers werkt (ik heb er een 15-tal) en dit al enige decennia. Ik ben in het buitenland heel erg afhankelijk van de kwaliteit van mijn batterijen en laders. Ik gebruik enkel nog eneloops en die Maha-lader. Na honderden keren herladen hebben die dingen nog 85-90% van hun capaciteit over. Bij GP is dat 20-40%. Ook memorex houdt zoiets niet vol. Energizer valt voorlopig mee, maar die heb ik nog niet zo dikwijls moeten herladen. Die gebruik ik nu voor mijn gps en zo.

Er zullen zeker nog andere goede batterijen zijn, maar ik neem geen risico. Als ik met het vliegtuig reis, neem ik een klein gp-ladertje mee. Voor enkele laadbeurten kan dat geen kwaad.

Wat snel laden betreft, dat doe ik enkel in noodgevallen (bij de Maha kan je de laadstroom instellen). Ik laad ze op twee uur, dan worden ze niet te warm en gaan ze langer mee. Voorkom ook diepontladen alsook te lang leeg laten.

Elk jaar test ik al mijn batterijen (ook weer met die Maha) en haal ik de slechte eruit. Nog nooit een slechte eneloop gehad.

• SVp

Lid
    5 juli 2016 om 16:40

Hier ook : ben geleidelijk alles aan het vervangen door Eneloop, en ik,laad met een Maha Powerex MH-C800S.
    Heel content van Eneloop, de Maha maakt wat geluid dat me stoort wanneer het stillekes is.
    Moet ik nog altijd eens open vijzen …

• wendy

Lid
    6 juli 2016 om 09:13

super toch dit forum

dank jullie wel

• viercuub

Lid
    8 juli 2016 om 13:05

BESTE BUDYS: eerst en vooral elke nmbattery welke een grotere capaciteit aangeeft dan2300 is niks anders dan FAKE het hoogste cap dat er in een AA kan geleverd worden innm is 2300 en dan nog met een korrel zout te nemen!!! denk aan het volgende vergelijk : in een benzinnebak van 60liter kunt ge GEEN 70liter krijgen!! anderzijds is het zo dat de meeste nmbatteryen welke in de industrie worden gebruikt zal nooit meer dan2100 als capaciteit vermelden ( zeker is zeker !) het is ook zo dat allepowerbanks van GP in china wiorden gemaakt ……… voor meer informatie contacteer de firma HK BATTERIES en vraag naar HARRY grtjs jean .

• SVp

Lid
    8 juli 2016 om 15:23

Zeg viercuub, bij welke ontlaadstroom moet je de capaciteit van een AA cel meten, en bij welke spanning moet je deze test dan stoppen ?
    Ik ga er eens een paar goed aan de tand voelen …

• Luc Dupas

Lid
    9 juli 2016 om 00:16

viercuub schreef:in een benzinnebak van 60liter kunt ge GEEN 70liter krijgen!!

Bwah… mijn VW Passat heeft een brandstoftank van 60liter Jean, en ik tank nochtans regelmatig 65-66liter hoor, zonder enig probleem… 70 inderdaad niet, 66.5liter is het meeste wat ik de laatste jaren bij heb kunnen tanken… 😉

• rollin

Lid
    11 juli 2016 om 12:38

In AA’s kan wel degelijk meer dan 2300 Ah, ze lossen dat op door ze dikker te maken. Daardoor passen ze niet steeds meer in elk toestel, zeker in oudere apparatuur kan dat een probleem opleveren. Cellen van 2700 Ah leveren die capaciteit niet lang, dan gaan ze snel achteruit.

Maar de veiligste capaciteit blijkt inderdaad rond de 2000 Ah te liggen, die zijn het meest duurzaam.

• Luc Dupas

Lid
    11 juli 2016 om 13:11

Voor wat het waard is… ik heb zeer goeie ervaringen met deze spotgoedkope NiMH AA’s:
    http://nl.aldi.be/aldi_oplaadbare_batterijen_48_5_2151_24117.html

• Willij

Lid
    11 juli 2016 om 13:36

SVp schreef:
    Zeg viercuub, bij welke ontlaadstroom moet je de capaciteit van een AA cel meten, en bij welke spanning moet je deze test dan stoppen ?
    Ik ga er eens een paar goed aan de tand voelen …

Ik zal die viercuub een klein beetje helpen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nikkel-metaalhydrideaccu

• SVp

Lid
    11 juli 2016 om 19:48

🙂
    Dus testen aan 0,2C/u van de kleinste in de testset (2000 mAh) zodat je ze allemaal op dezelfde criteria behandelt ? Ok, dat geeft 400 mA voor de hele testset.
    Ben es curieus of elke lading door de vlag gedekt wordt.
    Wordt vervolgd …

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu