Duikforum Duikforum Te koop Cochran EMC-20H 2gas Nitrox

• Cochran EMC-20H 2gas Nitrox

Dedjutoch reageerde 11 jaar, 11 maanden geleden 8 Leden · 24 Berichten
  • Dedjutoch

Lid
    20 augustus 2008 om 18:12

Te koop:

Cochran EMC-20H twee gas nitrox computer.

VERKOCHT! Topic mag weg!

• Mr Level

Lid
    20 augustus 2008 om 18:34

Dedjutoch (gvd, waarom moet da ook uwe (bij)naam zijn???), als ik er het geld voor had direct se… mensen, koop deze computer absoluut niet! Grootste rommel ooit… zo, nu zal ie nog wel enkele maanden beschikbaar blijven ;-))

• Dedjutoch

Lid
    20 augustus 2008 om 18:37

Voor mij is er geen haast bij zunne Mr Level. Als hij morgen verkocht is, is’t voor mij al lang goed! 😉

• Jan Pieter

Lid
    20 augustus 2008 om 18:48

Eddy, waarom zet je de conservativiteit dan niet op 50? Dan is de cochran toch strenger dan vele andere computers?

Ik wil je toch even aanvullen over die nultijden. De Cochran zal sneller diepere trappen geven. Vorige week rebreather duik gedaan op 45m bodemtijd iets rond de 25 minuten: totaal tijd op trap 12 minuten, eerste trap op 15 meter. Hij geeft dus niet zomaar langere nultijden, z’n trappen worden anders berekend.

Voor de geïnteresseerden: zeker proberen, het is een geweldige duikcomputer die je niet in de steek zal laten!!!!!!!!!!!

ps: Voor de Trimix geïnteresseerden, ik heb nog een EMC 20 liggen met 3 helium mengsels voor Open Circuit (sorry Eddy da’k je post een beetje afpak :-))

• Dedjutoch

Lid
    20 augustus 2008 om 19:15

@Jan Pieter
    Staat op 50. Is dan strenger, maar voor diepere duiken is dat toch niet zo streng als je denkt! Ondiep ben ik dan streger (bvb 30m 13 minuten) maar dieper ben ik niet strenger dan andere computers (bvb 50m 3 minuten!).
    Dus: Ondiep streng genoeg (redelijk), diep helemaal niet zo streng als verwacht 😉

Een voorbeeldje: Ingesteld op 50! (strengheid).
    Duik op de Donator (50 meter).
    Duiktijd op het wrak (46-52meter): 20 minuten
    Trap: Totale stoptijd 14 minuten (!); eerste stop op 15 meter (1 minuut)
    Door de ietsje langzamere stijging eerste stop op 12 meter, totale stoptijd 18 minuten!

Ik vrees dat dit voor mij een beetje “kantje-boordje” is.
    Uiteraard maakte ik de laatste stops langer dan aangegeven! De totale duiktijd werd afgeklokt op 50 minuten.
    Maar…. wat is in mijn geval veilig? Op welke diepte de stops verlengen?
    Stops werden gemaakt met nitrox 75%, Cochran ingesteld op 21% (ook voor de stops!).

Maar voor iemand die wat jonger is, en geen PFO heeft, heeft een prachtige computer die zeker niet te streng is!

Eddy

• Dedjutoch

Lid
    21 augustus 2008 om 20:18

Dedjutoch Mr Level, nu is h’m nog altijd nie verkocht…

• Mr Level

Lid
    21 augustus 2008 om 20:31

Dedjutoch schreef:
    Dedjutoch Mr Level, nu is h’m nog altijd nie verkocht…

Wa wilde, met zo ne rommel :p

Maar als ge hem over 2 maanden nog in u bezit hebt laat maar iets weten, dan zal ik overwegen mij op te offeren, en zorgen da niemand anders zich moet ergeren om ermee te duiken ;-)) Heb spijtig genoeg andere prioriteiten nu…

• jan10

Lid
    22 augustus 2008 om 00:13

eddy
    mailtje gestuurd voor ev. uw analist apart
    schitterend machien trouwens de cochran (ik duik met de 16)
    jan

• Dedjutoch

Lid
    22 augustus 2008 om 07:22

Mail verstuurd.

😉

• scubif16

Lid
    22 augustus 2008 om 07:29

Het is omdat Cochran dieper begint te decompreseren dat de totale trapduur mischien wa korter is dan de meeste computers. Maar dieper decompreseren is gewoon veel efectiever
    Dan de normale trapdieptes 3 – 6 – 9 -…..
    In zuid frankrijk bij de diepe duiken kreeg ik met mijn cochran soms al trap op 24 m terwijl een van mijn duikmakkers maar op 6 m begon,
    Totale traptijd hij met sunto ik met cochran was maar een klein verschil, enkel dat ik beter gedecompreseerd heb

• Dedjutoch

Lid
    22 augustus 2008 om 07:59

Inderdaad Kurt, echter, jij weet ook waarover ik praat 😉

• Dedjutoch

Lid
    22 augustus 2008 om 17:12

Nog wat bijkomende info:

Een Cochran duikcomputer blijft werken! Geen ERROR of SOS! Hij blijft ook rekenen als je eventueel een trap gemist hebt of te snel gestegen bent! Het is uiteraard niet de bedoeling dat je op een dergelijke manier duikt 😉

Het O2 percentage kan ingevoerd worden tot 1 cijfer na de komma bvb 32,6%

Eerste “gas” tot 50% O2 ; tweede gas tot 99,9% O2 instelbaar.

Sampelt zeer snel (1x/sec.)! Mede hierdoor kan hij nauwkeuring rekenen en zijn de nultijden langer!
    Werkt volgens de US-Navy tabellen met een eigen algoritme, niet volgens de Bülmann tabellen. Ook hierdoor langere nultijden uiteraard.
    Werkt standaard met “deep-stops”.

Eddy

• Baksteen

Lid
    22 augustus 2008 om 21:26

Dedjutoch schreef:
    Nog wat bijkomende info:

Een Cochran duikcomputer blijft werken! Geen ERROR of SOS! Hij blijft ook rekenen als je eventueel een trap gemist hebt of te snel gestegen bent! Het is uiteraard niet de bedoeling dat je op een dergelijke manier duikt 😉

Het O2 percentage kan ingevoerd worden tot 1 cijfer na de komma bvb 32,6%

Eerste “gas” tot 50% O2 ; tweede gas tot 99,9% O2 instelbaar.

Sampelt zeer snel (1x/sec.)! Mede hierdoor kan hij nauwkeuring rekenen en zijn de nultijden langer!
    Werkt volgens de US-Navy tabellen met een eigen algoritme, niet volgens de Bülmann tabellen. Ook hierdoor langere nultijden uiteraard.
    Werkt standaard met “deep-stops”.

Eddy

Hmm. Hij logt om de seconde. Met hoeveel sampels per minuut een suunto bvb rekent heb ik nog nergens teruggevonden. Wel dat de maximum logsnelheid 10 seconden is. Maar tis niet omdat de Cohran sneller logt dat hij ook nauwkeuriger rekent. Het betekent alleen dat er meer ram in zit.
    Das geen critiek op de computer, alleen op sommige ‘verkoopsargumenten’ :-).

• Yvan

Lid
    22 augustus 2008 om 22:01

Baksteen schreef:

Hmm. Hij logt om de seconde. Met hoeveel sampels per minuut een suunto bvb rekent heb ik nog nergens teruggevonden. Wel dat de maximum logsnelheid 10 seconden is. Maar tis niet omdat de Cohran sneller logt dat hij ook nauwkeuriger rekent. Het betekent alleen dat er meer ram in zit.

Ik heb eens rondgekeken en vond onderstaande “verkoopsargument”

Cochran displays decompression ceiling every ten feet, but if you are above or below that ceiling, it continuously computes (once per second) the appropriate decompression credit based on your current depth that second.

• Baksteen

Lid
    22 augustus 2008 om 22:30

Mooi. En een suunto of een uwatec ?
    Vergelijken doe je uiteraard tussen meerdere :-).
    Ik had expliciet vermeld dat ik dit niet kon terugvinden voor suunto. Wat me wel enigzinds aanbelangt aangezien ik er 1 heb.

• Yvan

Lid
    22 augustus 2008 om 22:46

>> Mooi. En een suunto of een uwatec ?
    Daar heb ik geen idee van.

Ik meende dat u insinueerde dat de cochran niet elke seconde rekende vandaar mijn toevoeging.

• Dedjutoch

Lid
    23 augustus 2008 om 07:55

Baksteen schreef:

Misschien een woordje uitleg over sampelen en de snelheid van het sampelen.

Indien je een grafiek dient te maken van een duik, en je zet in die grafiek iedere seconde de gemeten diepte, of je zet slechts om de tien seconden de gemeten diepte, wat zijn dan de gevolgen?

Voorbeeldje: Gedurende de tien seconden dat de Suunto niet sampelt kan je van 30 meter naar 28 meter gaan en daarna terug naar 32 meter. Voor Suunto is dit een rechte lijn tussen 30 meter en 32 meter. Voor Cochran zijn dit 10 puntjes die een “kromme” vormen van 30 meter, naar 28 meter en terug tot 32 meter! Beide rekenen ze met de gegevens die ze geregistreerd hebben!

Omdat de Suunto niet registreert wat je gedurende die 10 seconden doet, zal hij moeten uitgaan van een extra veilige situatie! Hij zal dus in zijn formulleke een extra veiligheidsfactor moeten inbouwen om rekening te houden met eventueel, niet geregistreede excessen! Dit maakt de Suunto noodgedwongen een beetje strenger! De Cochran hoeft niet te gissen, hij meet effectief iedere seconde!

De grafiek van je duik op een Analist is daarom een heel grillige lijn, terwijl de grafiek op je Suunto Dive Manager een veel vloeiendere lijn is.

Qua veiligheid zal de Suunto daarom beter zijn, hij dient op een veilige manier de “gemiste” informatie te interpoleren, maar de Cochran rekent juister, met juistere gegevens!

Het is moeilijker dan deze eenvoudige uitleg, Suunto houdt ook absoluut rekening met de maximum bereikte diepte, ook al bereikte je die op een moment dat hij niet registreerde! Maar, daarvoor noemt men die dingen “duikCOMPUTERS”, er zit immers meer in dan alleen een eenvoudig rekenprogrammake!

In mijn geval zal die extra veiligheid echter aangeraden zijn (PFO), voor iemand met een goede “duikgezondheid” kan een Cochran dan weer extra nultijd opleveren! Hetgeen zeer plezant is op bvb de Noordzee (24 minuten nultijd op 30 meter i.p.v. 17-18 minuten nultijd op diezelfde diepte = 33% meer nultijd!). Bij een multilevelduik is dit waarschijnlijk minder van belang, maar bij een vierkante duik kan dit interessant zijn!

Ik spreek me niet uit over wat nu het beste is: De extra veiligheid of de extra nultijd. In mijn geval is dat spijtig genoeg de extra veiligheid!

Eddy

• Dedjutoch

Lid
    23 augustus 2008 om 08:23

Toch nog effe dit:

Indien ik geen PFO had, zou er geen haar op mijn hoofd aan denken om de Cochran weg te doen!
    Maar een PFO en wat extra jaartjes bovenop de eerdere 25 (;-)) vragen om extra veiligheid in te bouwen tijdens mijn duiken. In de caisson zitten is immers geen pretje 😉

• Baksteen

Lid
    23 augustus 2008 om 19:59

DDT, je uitleg klopt enkel als je er van uit gaat dat de suunto rekent aan de snelheid dat hij logt. En dat is volgens mij verre van zeker, ik schat dat zelfs als vrij onwaarschijnlijk in. Ik vind hieromtrend echter niks van informatie.
    Dat de computers zouden rekenen met de opgeslagen historiek is naar mijn mening onmogelijk. Alleen al het formaat van de batterij van die computerkes leert ons dat die dingen minder rekenpower hebben dan de gemiddelde GSM. Die doen dus via een specifiek algoritme aan realtime integratie, zoals gelijk welke moderne industriele regelaar bvb. Ik veronderstel dat ze in het kader van de RGBM en zo ook extra factoren mee in rekening brengen, maar de snelheid van het loggen en de rekenalgoritmes staan volgens mij niet met elkaar in verband.
    En wat ik een beetje vreemd vind is dat je het soort diepe duiken waar jij over spreekt gewoon op je computer doet, gezien je ‘probleem’. Als je dat voorbereidt via een deco-programma en je schrijft 2 of 3 profielen op kan je je veiligheid volledig zelf bepalen. En dat profiel kan je dan lopen met gelijk welke computer. En de berekening van je Cohran of andere duikcomputer heb je dan nog steeds als backup, ingeval om een of andere reden je voorbereide profielen absoluut niet overeenkomen met je werkelijke duik.
    Zodoende hoef je ook geen fantastische duikcomputer op de 2ehandsmarkt te gooien. Je zal er waarschijnlijk meer verlies aan doen dan dat een deco-programma kost.

• Dedjutoch

Lid
    23 augustus 2008 om 20:28

Een duikcomputer kan alleen rekenen met de gegevens die hij heeft! Als hij om de 10 seconden gevens opneemt, kan hij enkel met die gegevens rekenen! Maar, hij zal “interpoleren” om juister te kunnen rekenen! Als hij met weinig gegevens rekent zal hij extra veilig moeten rekenen!
    Er zitten immers geen negerkes in je computer!

Vergelijk de Cochran met een PC die werkt op MS-DOS en andere computers die rekenen in een Windows omgeving. De andere computers zullen meer informatie mooier kunnen weergeven, maar hebben we die informatie nodig? Een duikcomputer dient te rekenen met de parameters die hij krijgt van de dieptemeter, temperatuurmeter, tijdmeter en de optredende verschillen hiervan tijdens een duik!
    De Cochan kan dus met een gelijkaardige geheugencapaciteit als de andere computers veel meer gegevens verwerken! Het is allemaal niet zo mooi (scherm) en er is misschien minder irrelevante informatie opvraagbaar! Maar, hebben wij al die info tijdens en na onze duik nodig?

Maar eigenlijk verkoop ik gewoon die Cochran, en gaf ik een klein beetje uitleg over deze computer, met enkele voordelen die hij heeft! De rest is in dit “Te Koop” topic niet aan de orde!

Waarom decompressiesoftware kopen? Laat je duikcomputer de berekeningen maar on the fly doen! Die dingen kunnen meer dan je denkt! Nu kan ik die Cochran naar mijn gevoel niet STRENG genoeg instellen. Niet meer, en niet minder!

• Baksteen

Lid
    23 augustus 2008 om 22:14

DDT, duiken en IT zijn 2 verschillend vakgebieden.
    Veel succes met de verkoop.

Duik safe !

• Dedjutoch

Lid
    27 augustus 2008 om 08:09

Is er nog.

• Walter

Lid
    27 augustus 2008 om 13:52

Baksteen schreef:
    DDT, duiken en IT zijn 2 verschillend vakgebieden.
    Veel succes met de verkoop.

Duik safe !

Ik denk dat die 2 gebieden zich in de duikcomputer raken letterlijk ( duik-computer ?) en figuurlijk.
    Bezoek ook eens : http://www.peter-rachow.de/sbtc0.htm
    Heel interessant allemaal (voor IT-ers en avontuurlijke technische duikers)

Walter.

• Dedjutoch

Lid
    31 augustus 2008 om 08:46

Te laat: VERKOCHT!

😉 Eddy

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu