Duikforum Duikforum Apnea / Vrijduiken oefeningen voor apnea

• oefeningen voor apnea

Marlin reageerde 12 years, 7 maanden geleden 8 Leden · 23 Berichten
  • discoverydive

Lid
    24 november 2007 om 22:59

Zijn er oefeningen die men thuis kan leren om apnea te verbeteren ?
    Lijkt allemaal geweldig maar ik vind zo weinig oefeningen om boven water te leren.

grtz

• Marlin

Lid
    25 november 2007 om 01:04

Beste,

Inderdaad, er bestaan hier degelijk oefeningen voor. Ook wel eens ‘droge apnees’ genoemd.
    Ik ken iemand die hier meer van af weet. Als ik me niet vergis kan je deze ook terugvinden in het boek van U. Pelizzari. Het enige wat ik je kan meegeven is dat dit soort van trainingen begeleiding nodig heeft. Wees dus voorzichtig !-)
    Maar van zodra ik iets meer weet hou ik je op de hoogte.

Greetz,

Marlin

• André

Lid
    25 november 2007 om 09:03

Volgens mij is één van de belangrijkste zaken dat je je ontspannen voelt tijdens een apnea. Dit zal ervoor zorgen dat je ademhaling rustig is en je hartslag naar beneden gaat.

Een goede voorbereiding hiervoor is het beoefenen van bijvoorbeeld yoga, tai-chi en/of meditatie. Hier leer je o.a. het bewust worden van je ademhaling en je lichaam. Het toepassen van buikademhaling is hier essentieel.

Ook helpen dikwijls sommige technieken van visualisatie.

Je kan zoiets wel leren via zelfstudie, een goede leraar en een leuke groep om het samen mee te beoefenen zijn toch wel aan te raden.

André

• Marlin

Lid
    25 november 2007 om 12:13

Amaai, André, ik ben onder de indruk !-)

Indeed, apnea en nervositeit gaan niet samen*, toch niet in het kader van ‘droge apneas’.
    Ademhalingsoefeningen zoals uit de meditatie of de pranayama kunnen hierbij helpen, maar ook weer niet bij iedereen!

Visualisatie, zoals André terecht aanhaalt, kan bv. in groepstrainingen of dmv van dvd van Swani Ramdev. Eén goeie raad, neem de juiste dvd uit de doos voor je gaat trainen, de mensen die dit jaar meegingen naar Nice(apnea stage)weten waarom :-p

Ik heb intussen de meest besproken alternatieven uitgeprobeerd en haal er het beste uit voor mezelf.
    Wat de vraag van Johan betreft, kan je je pas toeleggen op droge apneas, als je een tijdje met vrijduiken bezig bent. Waarom?

Het lichaam reageert heel snel op het tekort aan O²(al na een 1/2 minuut bij velen), anderzijds speelt onze mentale alertheid een grote rol, > ‘schrik voor het onbekende’, ‘schrik om te stikken’.
    We nemen lichaamssignalen waar, die we niet steeds kunnen plaatsen, > ‘is het gevaarlijk?’.

In de literatuur spreekt men over ‘dry breathhold’ training for advanced freedivers.
    Zelf heb ik het geprobeerd, niet dat ik zó goed ben :-p maar kan het niet vergelijken met de statische apneas in het zwembad.
    Waarom?

Eén aspect valt reeds weg, inderdaad, die van het onderdompelen van onze faciale receptoren die oa zullen bijdragen tot een verlaging van het hartrithme.

2. het rustgevend effect van water > de sensatie van op het water te liggen, maar ook het horen van water.

3. hoe zou jij ‘dry breathhold’ trainingen doen op totaal relax manier? Op het bed?
    Dat kan, maar ondervind het verschil met in het water te liggen > ‘doorhangen’

*bij fysieke trainingen waar apnea het uitgangspunt is, wordt geen rekening gehouden met het ‘ontspannen’, hier leert men het lichaam omgaan met korte recuup tijden

With deeper greetz,

Marlin

• Stropken

Lid
    25 november 2007 om 12:56

Marlin schreef:

3. hoe zou jij ‘dry breathhold’ trainingen doen op totaal relax manier? Op het bed?
    Dat kan, maar ondervind het verschil met in het water te liggen > ‘doorhangen’

With deeper greetz,

Marlin

Op een waterbed hé,Marlin !!!—)))

• Marlin

Lid
    25 november 2007 om 13:58

Ahahahaha !!! Dat is een mogelijkheid, maar niet iedereen is zo luxueus geïnstalleerd
    als jij, Stropken !-)

M.

• Luc Dupas

Lid
    25 november 2007 om 16:41

> Eén aspect valt reeds weg, inderdaad, die van het onderdompelen van onze faciale
    > receptoren die oa zullen bijdragen tot een verlaging van het hartrithme.
    Dus v.b. relax gaan neerliggen met een grote kletsnatte handdoek op je gezicht zou al een beetje moeten helpen ?

• discoverydive

Lid
    25 november 2007 om 20:22

Marlin schreef:

Beste,

Inderdaad, er bestaan hier degelijk oefeningen voor. Ook wel eens ‘droge apnees’ genoemd.
    Ik ken iemand die hier meer van af weet. Als ik me niet vergis kan je deze ook terugvinden in het boek van U. Pelizzari. Het enige wat ik je kan meegeven is dat dit soort van trainingen begeleiding nodig heeft. Wees dus voorzichtig !-)
    Maar van zodra ik iets meer weet hou ik je op de hoogte.

Greetz,

Marlin

Men kan ook i/e fitness trainen onder conditie en dan apnea’s doen om zo een weerstand op te bouwen. Maar dit moet onder begeleiding gebeuren om zo de hartslag onder controle te houden , en rekening te houden met het 02 gehalte . Voor mij is het de bedoeling een langere apnea te kunnen doen ,als men dan een striptease doet of een vrijduikje ,dat men meer controle heeft om dit uitevoeren zonder direct te paniekeren bij een of andere oefening.

bv als we een minuut apnea doen zijn er geen problemen maar als er striptease gedaan wordt vooral bij het aankleden zit bijna iedereen te paniekeren terwijl dit max 30 sec duurt , gewoon met het gevoel van nog zoveel doen ,spanning, noem maar op.

En daarvoor zou het interssant zijn als er oefeningen waren voor droge apnea die men dan tijdens de dag op regelmatige wijze zou kunnen doen op een gezonde manier zodat het een gewoonte wordt zoals men dit doet bij andere sporten ,en niet alleen tijdens de zwembad trainingen .

Alvast bedankt

Marlin

• André

Lid
    25 november 2007 om 20:59

Marlin schreef:

Tja Marlin, in de debriefing van mijn 4*D-examen van enkele jaren geleden vond de jury dat ik “rust uitstraalde onder water.” Vond dit wel een zeer mooi complimentje :-))
    Toen was ik ook wel met yoga, tai-chi,… bezig. Heb er enorm veel van geleerd en genoten. Verschillende zaken kan je ook daarbuiten toepassen. Bewustwording is essentieel.

Het ligt in je aard, maar een deel kan je natuurlijk ook trainen.

Ik zal vanavond eens in mijn waterbed trainen. Maar ik zal het eerder slaapverwekkend vinden vrees ik :-))

André

• Marlin

Lid
    25 november 2007 om 21:22

!-)

• Marlin

Lid
    26 november 2007 om 12:43

Zeg Disco diver! 🙂 je vroeg naar oefeningen voor thuis, de fitness is niet thuis hé!

En uiteraard, als je de zaak een beetje op de voet wil volgen, dan werk je best onder begeleiding, met een oxy pulse meter(kan je bestellen via Ebay).
    Je schrijft ook, “Maar dit moet onder begeleiding gebeuren om zo de hartslag onder controle te houden”, daar kan je begeleider weinig aan doen vrees ik, niet?
    Hij/zij kan je enkel bijstaan wanneer je in syncope dreigt te gaan, that’s it!
    Psychologische steun is weer iets anders!

En trouwens is een mens bij mijn weten, voor zover ik iets van het menselijk lichaam afweet :-p niet in staat zelf zijn hartslag te controleren. Maar je kan je hartspier wél wat extra pompkracht(versteviging van de spierlaag) geven, zodat het minder hard hoeft te werken om hetzelfde volume (cc)bloed rond te krijgen. Dat kan bv. door te joggen of door intensief fietsproeven.

Wat je ‘striptease’ betreft of deséquiperen zal je bedoelen, moet je geen apnea expert zijn.
    De oefening gewoon regelmatig doen en goed organiseren is de boodschap.
    Panikeren zit dan weer tussen de oren, want als je dan toch oppervlakte maakt, kan een doorsnee duiker met het rest longvolume nog een ballon opblazen, zodus.

Marlin

• discoverydive

Lid
    26 november 2007 om 16:02

Had dit als alternatief aangehaald .Als het thuis alleen niet verantwoord is.

Een begeleider kan wel een schema opbouwen of niet? Zodat men toch weet of dit gezond is ja of nee ,en hoever men kan gaan. Met ALLES is een trainer nodig om vooruit te geraken.
    Kan ook mis zijn maar dacht van niet.

Men kan perfect een hartslag volgen via een zogenaamde hartslagmeter.Vroeger veel sport gedaan kon perfect op een bepaalde ritme mijn hartslag ondercontrole houden.

En idd striptease zit tss de oren maar als men weet bv dat men een apnea kan doen van bv 3min zal die paniek ook automatisch verdwijnen .

• Marlin

Lid
    26 november 2007 om 20:53

Met begeleider bedoel ik(voor freediving) degene, een buddy of een safty diver, die je veiligheid doet. Die kan los staan van de trainer.

Zoals je wel zal weten of niet, zijn er weinig apnea instructeurs in Vlaanderen.
    Het gros zijn Walen. Logisch, want de zetel van onze federatie is ginds gevestigd.
    Anderzijds is het moeilijk mensen te vinden hiervoor te motiveren, vooral in Vlaanderen.
    Komt er nog eens bij dat je met zo’n kleine menigte een redder moet vinden of zelf hoger-redder zijn, wil je iets organiseren.

Je schreef, “Men kan perfect een hartslag volgen via een zogenaamde hartslagmeter”, dat bedoelde ik nu net met ‘oxy pulse meter’ 🙂

Vanwaar bent u afkomstig?

Marlin

• discoverydive

Lid
    27 november 2007 om 22:53

Ben woonachtig in Limburg .

• Marlin

Lid
    28 november 2007 om 21:43

Hmmm… ik zou anders zeggen, je bent steeds welkom in onze club !-)
    Maar elke week 200 km bollen voor een training?

Goede avond,

Marlin

• discoverydive

Lid
    28 november 2007 om 22:58

Amai gewoon niet te doen-)-)-)

• Spider Mastermind

Lid
    29 november 2007 om 00:22

Marlin, eventjes off topic, hebben wij nu samen mijn 100ste duik gedaan in Zuid Frankrijk? 🙂

• Marlin

Lid
    29 november 2007 om 12:51

Dat is mogelijk, mijn zoon… ik heb dit jaar 4 specialkes gedoken met buddies van wie het die 100e, één met 400 duiken, 250 duiken en ééntje met 1000 duiken op zijn palmares.
    Voor mij was het in elk geval een eer deze ervaring te mogen delen met hen !-)
    Op jou vraag of die 100e met mij was, ik ken persoonlijk veel mensen binnen het duikersmilieu, maar bij Andromeda, hmmm… neen, hier ken ik niemand 🙂

In ieder geval ook voor jou een dikke proficiat met je 100e !

M.

• botervisje

Lid
    29 november 2007 om 14:07

Ik denk niet dat bij Spiderke zijn 100e er al sprake was van Andromeda;-)))

• duikeroostende

Lid
    20 april 2008 om 12:32

Iemand die de 0² & CO² tabellen gebruikt?

CO² Tables
    CO² is the common trigger for the urge to breathe. CO² Tables are meant to increase your tolerance to high CO² Levels, you do this by decreasing resting periods before a breath hold. The breath holds in a CO² table are usually 50% of your personal record.

An example of a CO² Table:
    1. ventilate 2:30 static 1:30
    2. ventilate 2:15 static 1:30
    3. ventilate 2:00 static 1:30
    4. ventilate 1:45 static 1:30
    5. ventilate 1:30 static 1:30
    6. ventilate 1:15 static 1:30
    7. ventilate 1:00 static 1:30
    8. ventilate 1:00 static 1:30
    total duration 25:15

O² Tables
    O² Tables are meant to increase your tolerance to low O² Levels, you do this by increasing breath holds while keeping the resting periods the same. The last breath hold in an O² table is usually up to 80% of your personal record.

An example of an O² Table:
    1.ventilate 2:00 static 1:00
    2.ventilate 2:00 static 1:15
    3.ventilate 2:00 static 1:30
    4.ventilate 2:00 static 1:45
    5.ventilate 2:00 static 2:00
    6.ventilate 2:00 static 2:15
    7.ventilate 2:00 static 2:30
    8.ventilate 2:00 static 2:30
    total duration 30:45

http://forums.deeperblue.net/beginner-freediving/64959-how-start-freediving.html

doe ze 2 maal per week en je zal zien je uithouding zal er op vooruitgaan

• Marlin

Lid
    20 april 2008 om 13:08

Dit is één mogelijkheid, toch hebben we gemerkt dat dit niet bij iedereen even goed werkt. Voornamelijk wat de O² tabellen betreft moet je wat ervaring hebben hierin en
    een goede begeleiding.

Wij bouwden een trainingsschema uit van 8 maanden, puur aërobe training bv. lopen, fietsen en véél zwemmen. Dit 3 à 4 keer in de week. De frequentie en de oefeningen kunnen voor veel mensen onderling verschillend zijn.
    Voor de regelmatige sporters onder ons betekent dit, trainen tot het niveau dat je je ‘2e adem’ gevonden hebt.
    En niet te vergeten, een goede nachtrust en een gevarieerd eetpatroon zijn van groot heel belang.

lect.: http://trappist.elis.ugent.be/~fgvdeput/azw/clubblad/2005/AZWClubblad_Maart_05.pdf
    lect. an- & aërobe training: http://www2.blits.org/training.php

met sportieve groeten,

Marlin

tip: op Deeperblue zijn nog meer oefeningen te vinden

• duikeroostende

Lid
    20 april 2008 om 20:54

Marlin,
    ik zou graag volgend jaar willen beginnen met vrijduiken -> rijbewijs enzo…(trainingen enzo..)
    hoe gaat dit in Belgie met Aida in z’n werk?
    grtz

• Marlin

Lid
    21 april 2008 om 15:05

Duikeroostende, het eerste weekend van mei zitten we met de bende terug in eigen sop(Ekeren). Misschien kan je eens een kijkje komen nemen en kunnen we jou ter plaatse advies geven…

See you at the bottom,

Marlin

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu