Duikforum Duikforum Off-topic mijnenvegers en andere sterke verhalen…………

• mijnenvegers en andere sterke verhalen…………

Divingjake reageerde 5 maanden, 3 weken geleden 15 Leden · 77 Berichten
  • anemona

Lid
    3 oktober 2007 om 21:05

Stropken
    Sedert 09/04/2004 Datum : 02/10/2007 18:58:20

——————————————————————————–

Single kamers,single kamers…..nooit gehoord van legerdienst!!!

Op onze’n mijnenjager (M902)sliepen we met 34 in dezelfde kajuit:drie boven elkaar en twee naast elkaar (uiteraard elk zijn eigen bed en spijtig genoeg allemaal hetzelfde geslacht)!!!—)

sea angel
    Sedert 20/02/2006 Datum : 02/10/2007 20:32:07 ——————————————————————————–

@ Stropken,

Leuke tijd gehad op de M906 (80-81).

Stropken
    Sedert 09/04/2004 Datum : 02/10/2007 20:41:38

sea angel schreef:
    @ Stropken,

M A G N I F I E K ! ! ! – – – ) ) )

PeeSss:in mijnen tijd (sic) – 65/66 – was de M906 HET piratenschip!!!
    Dusty Diver
    Sedert 07/02/2007 Datum : 02/10/2007 22:30:48

Stropken, in mijnen tijd was den Breydel M906 da schip waarda onze matrozenkop naast moest voor de schoonste foto van ons leven. Varen of nie maar heel de Belgische ZMFN had zo een souvenierke. In ’79 stond er op mijn klakke NIEUWPOORT, M932

Yvan
    Sedert 12/04/2004 Datum : 03/10/2007 17:16:34

Stropken schreef:
    Op onze’n mijnenjager (M902)….
    MijnenJAGER een MSO?? Vegen zal ook wel goed zijn zekers.

Stropken
    Sedert 09/04/2004 Datum : 03/10/2007 20:28:17

Manneke joeng!!!In 1965 was de M902(Van Haverbeke)de eerste mijnenJAGER.De ganse sliert met mijnenvegersapparatuur werd toen niet meer gebruikt – was nog wél aan boord.Door middel van een speciale sonar werden ‘voorwerpen’ op de zeebodem opgespoord.Als er ‘iets’ ontdekt werd werd een zodiac met duikers-ontmijners er op af gestuurd.Die onderzochten welke mijn het evt was en dan werd de mijn ofwel onschadelijk gemaakt en opgehaald.Indien er onzekerheid was of het was te gevaarlijk om op te halen werd er een springlading der’op geplaats en werd het tot ontploffing gebracht.
    ‘k Was pitchman,bevond mij in de stuurhut en ge moogt zeker zijn dat het juist is.

En de Nieuwpoort…had er ook nog kameraden van mijn lichting op.Dusty ken je Electrova boven de Kerzelare??

• Stropken

Lid
    3 oktober 2007 om 21:52

Ge zijt ne’n echte (b)engel Moontje!!!—)))

• anemona

Lid
    3 oktober 2007 om 22:17

jahaaa…ik weet wie ik moet aanpakken hier….:-)))

• Luc Dupas

Lid
    3 oktober 2007 om 22:37

Aanpakken ? Jaja… beloven… altijd maar beloven… denkt Stropken… 😉

• Yvan

Lid
    5 oktober 2007 om 17:11

@stropken

>>> In 1965 was de M902(Van Haverbeke)de eerste mijnenJAGER <<< Ik leer weeral bij, mij is verteld dat de cmt's als enige waren uitgerust om mijnen te jagen. Groetjes Yvan (M922)

• Stropken

Lid
    19 oktober 2007 om 20:21

anemona schreef:
    jahaaa…ik weet wie ik moet aanpakken hier….:-)))

Vandaag nog in Lijndonk (Nova) geweest…getracht om aan koek bij de koffie te geraken maar noppes!!!

• htweeo

Lid
    20 oktober 2007 om 20:06

Yvan schreef:
    @stropken

>>> In 1965 was de M902(Van Haverbeke)de eerste mijnenJAGER <<< Ik leer weeral bij, mij is verteld dat de cmt's als enige waren uitgerust om mijnen te jagen. Groetjes Yvan (M922)

@Yvan : alle mso waren zowel mijnenjager als mijnenveger .

@Stropken zijt gij dan in 1966 naar de middellandse zee ( Monaco ….)geweest met den M902

• Stropken

Lid
    20 oktober 2007 om 20:17

Neen,ben juist ervoor naar de pool (Mahieu kazerne) gemuteerd en ben afgezwaaid in oktober!Heb wél de gelegenheid gehad om bij te tekenen om met die algerine (ik dacht De Moor)in november ’66 mee te varen naar het Groot Barrière Rif……sociale verplichtingen hebben mij dat belet.
    Met in de pool te zitten moest ik terug gecommissioneerde schepen naar Antwerpen doen voor onderhoud en nadien terug gaan ophalen.

• P’ke

Lid
    22 oktober 2007 om 08:33

In Antwerpen lagen toch enkel de MSI’kes en de rijnvedetten. Of ben ik zo verkeerd?

• Stropken

Lid
    22 oktober 2007 om 09:03

De terug gecommissioneerde schepen – voor ze terug in de vaart kwamen – vaarden eerst naar de werven van (toen)Béliard Murdoch voor een algemeen onderhoud in het droogdok.Na een veertiental dagen mochten we (deze van de Pool)ze terug ophalen om ze naar Oostende te doen.En ik kan u verzekeren dat dat telkens een avontuur was,want er viel omzeggens ALTIJD iets uit!!!

• 1946arnold

Lid
    13 december 2010 om 20:59

Ik was aan boord van de M902 van 1 november 1965 tot 28 oktober 1966,ook de reis naar Monaco ( daar bezoek gekregen van den Berten en Paula)en Malta begin zomer 1966 meegemaakt.
    Ik deed er dienst als pitchman-machinist. Namen die ik me nog herinner: Dangreau,Debuiserie, Swatje, Woepi,Scheis,Berkenbosch, De Moor, Nestor , Rooms, Germonpre, Fons Hoogewijs

• Stropken

Lid
    14 december 2010 om 00:20

Ik ben naar de Pool gegaan juist voor de afreis naar de Middellandse Zee.Heb inderdaad Debuiserie gekend – ook lichting augustus ’65 – Rooms van Duffel en als ik mij nog herinner was Berckenbosch eerste luit en is later overgegaan naar de duikers.Zeg Arnold….ge zijt toch niet van de kanten van Evergem???Den diene die naar de ziekenboeg moest met koorts door al die spuitjes die we toen gekregen hebben in St Kruis.Diene sliep onder mij in de kazerne!!!

• 1946arnold

Lid
    15 december 2010 om 10:37

Ja Stropke (Freddy ?)ik ben inderdaad de Arnold die boven je sliep in Sint Kruis, en die na de spuitjes in de ziekenboeg terecht kwam.Ik herinner me ook nog een andere Gentenaar ik meen De Steur met als schuilnaam “de zwarte hand” hij is aan boord van de DE Moor gegaan.Ik herinner me nog dat DE Steur tijdens een driloefening een lap op zijn bakkes kreeg van de Fransman die voor hem liep nadat ik vuile Fransman had geroepen. Aan boord van de Van Haverbeke zaten nog een aantal Gentenaars chef De Baets,Rudy de kok ( de collega van Laridon en Pette) die helaas vroeg om het leven is gekomen bij een verkeersongeval er was ook nog een Gentenaar die in de Mimosastraat woonde maar zijn naam herinner ik mij niet meer, en natuurlijk de beruchte Emiel De Fein.Reed je in de periode van je legerdienst met een 2pk en kwam je me op zondagavond afhalen aan dancing Rodeo in Balgerhoeke? Waar is de tijd dat we een beetje? overladen met je 2 pktje in Oostende rondreden. Nu woon ik reeds meer dan tien jaar in de Ardennen, het zou me plezieren je nog eens te ontmoeten.

• Stropken

Lid
    15 december 2010 om 14:45

Moar joengetje toch!!!Hoe ben je in godsnaam op dit forum geraakt???
    En ja,met dat tweepeekaatje waar we in Oostende met zes,zeven rondreden in en OP de wagen.Antoine De Steur woont aan de Nieuwe Vaart en die zie ik nog regelmatig – de’n diene heeft ook al de stoombuizen van de ketel van de De Moor opgeblazen!!!Dikke Miele zag ik vroeger nog aan de Dampoort maar dat was een echt wrak (peins dat hij al in de pierenput zit).Wij zien mekaar zeker terug…..in welk dorp zit je in de Ardennen?

• 1946arnold

Lid
    15 december 2010 om 16:27

Freddy ik woon in Rienne een deelgemeente van Gedinne (provincie Namur)
    Neem maar via mail contact op met mij voor meer info.
    Ik ben heel toevallig op het forum terecht gekomen, zoekende naar oudgedienden.

• Kirby Morgan

Lid
    15 december 2010 om 17:57

Hey Stropken,

Misschien zal deze link jou wel plezieren. Ook ik heb in mijn “jonge jaren” (lees maar wilde jaren) op de MSO’s gevaren. Was toen een jonge O/Off en kwam juist van St-Kruis (opl O/Off), Lombardsijde (opl Dek) en Oostende (opl Duiker). Ik vermoed dat ik wel wat later op de MSO’s gevaren heb dan jij nl van 78 tot 82, daarna ben ik naar de MSC’s,de fregatten en de CMT’s verhuisd. Nog 6 jaar en ik kan de Marine ook vaarwel zeggen. Misschien hebben we vroeger wel samen pinten gezopen????? 😉

http://www.mso-belgium.org/nl/editorial/editorial_nl.htm

Groeten,
    Kirby M

• Stropken

Lid
    15 december 2010 om 19:03

Gezopen,gezopen……wij waren serieuze jongens hoor.Allee,juust de para’s van Lombardsijde vonden van niet (kregen regelmatig slaag omdat ze niet begrepen dat in de uitgang veel matrozen in burger waren!!!).En als ze ruzie kregen met geüniformeerden kregen ze dan gans den nest op hun kap (ook de NP’s)!!!Remember De Rembrand in de Langestraat !!!
    Kirby,weet je nog dat er tijdens oefeningen een vliegtuig neergeschoten werd in Lombardsijde (deze die het doelwit voortrok)….awel da was voor de lol en het waren kerels van onze lichting,hé Arnold (geen stokers!)!!!

Jongens,jongens….Johnny Depp had er geen kopie aan !!!—)))

• Kirby Morgan

Lid
    15 december 2010 om 19:37

Stropken schreef:
    Gezopen,gezopen……wij waren serieuze jongens hoor.Allee,juust de para’s van Lombardsijde vonden van niet (kregen regelmatig slaag omdat ze niet begrepen dat in de uitgang veel matrozen in burger waren!!!).En als ze ruzie kregen met geüniformeerden kregen ze dan gans den nest op hun kap (ook de NP’s)!!!Remember De Rembrand in de Langestraat !!!
    Kirby,weet je nog dat er tijdens oefeningen een vliegtuig neergeschoten werd in Lombardsijde (deze die het doelwit voortrok)….awel da was voor de lol en het waren kerels van onze lichting,hé Arnold (geen stokers!)!!!

Jongens,jongens….Johnny Depp had er geen kopie aan !!!—)))

Ja da weet ek nog van da vliegtuig. Da spil met ze’n kloten ’t sop in. Da was met een .50 dat ze op die spandoek schoten, allée da was de bedoeling van op die vod te schieten, hé en niet op da vliegtuig. Maar de Rembrand was in de Wollestraat, niet in de Langestraat. En niet ver van de Rembrand had je ook nog de Viking. Daar werd ook van tijd tot tijd op mekaars bakkes geklopt. Reuze lol. Ik ben hier zo’n beetje aan het herleven. Konden we dat maar nog eens overdoen maar dan nog dubbel zo hard.
    Welke specialiteit had jij aan boord??

Groetjes
    Kirby

• Luc Dupas

Lid
    15 december 2010 om 19:43

Kirby Morgan schreef:
    Konden we dat maar nog eens overdoen maar dan nog dubbel zo hard.

Dubbel zo hard ??? Maar dan toch wel liever op den andere zijn bakkes he… 😉

• Stropken

Lid
    15 december 2010 om 21:54

Kirby Morgan schreef:
    [quote]Stropken schreef:
    . Konden we dat maar nog eens overdoen maar dan nog dubbel zo hard.

Groetjes
    Kirby

Ik was scheepselektrieker in ’t gewone leven maar ze staken me bij de ‘scheepswerktuigkundigen’ (net als Arnold).We zijn dan beiden ‘pitchman’ geworden aan boord – tijdens de wacht verdeelden we onze ‘job’ met de roerganger ’s nachts.
    ‘k Herinner mij dat we nog achter de Kamina moesten (wegens zijn gammele staat werd deze niet meer verzekerd).Wij vaarden uit en al de rest van de scheepvaart voer binnen voor ’t slecht weer.Wij zaten dan in conditie Z (weet je nog).Jongens,jongens toch……’s anderendaags met de brandspuit alles wegspuiten !!!!

• Kirby Morgan

Lid
    16 december 2010 om 20:02

Luc Dupas schreef:

Kirby Morgan schreef:
    Konden we dat maar nog eens overdoen maar dan nog dubbel zo hard.

Dubbel zo hard ??? Maar dan toch wel liever op den andere zijn bakkes he… 😉

Ah, ja, wat dacht je ;))))

• Kirby Morgan

Lid
    16 december 2010 om 20:09

Stropken schreef:

Kirby Morgan schreef:
    [quote]Stropken schreef:
    . Konden we dat maar nog eens overdoen maar dan nog dubbel zo hard.

Groetjes
    Kirby

Ik was scheepselektrieker in ’t gewone leven maar ze staken me bij de ‘scheepswerktuigkundigen’ (net als Arnold).We zijn dan beiden ‘pitchman’ geworden aan boord – tijdens de wacht verdeelden we onze ‘job’ met de roerganger ’s nachts.
    ‘k Herinner mij dat we nog achter de Kamina moesten (wegens zijn gammele staat werd deze niet meer verzekerd).Wij vaarden uit en al de rest van de scheepvaart voer binnen voor ’t slecht weer.Wij zaten dan in conditie Z (weet je nog).Jongens,jongens toch……’s anderendaags met de brandspuit alles wegspuiten !!!!

Ah,ja, ge was eenen van de zwarte bende, een oliepulle dus….(lol)….;)).
    Ik was 2de bootsman. Hele dagen met mijn kloten op het achterdek om de sweep uit te zetten en in het oog te houden en dan weer inhalen.En dan weer uitzetten en dan weer inhalen enz. Maar we hadden toch vele leute.

In dienen tijd waren er nog ijzeren mannen op de houten schepen. Nu zijn het allemaal mietjes geworden.

PS : Heb je al de foto’s bekeken op die link???

Groetjes,
    Kirby

• Stropken

Lid
    16 december 2010 om 21:23

Inox,man…inox……MSO’s,MSC’s en MSI’s = niet magnetisch.Ook in Brest geweest om te demagnetiseren???

• Kirby Morgan

Lid
    16 december 2010 om 21:27

Stropken schreef:
    Inox,man…inox……MSO’s,MSC’s en MSI’s = niet magnetisch.Ook in Brest geweest om te demagnetiseren???

Het zal wel zijn. En voor nog andere dingen…… . Ben daar ook met de Franse Marine gaan duiken. Mooie duikjes gehad trouwens.

Kirby

• Stropken

Lid
    16 december 2010 om 22:02

Kirby Morgan schreef:

Stropken schreef:

Het zal wel zijn. En voor nog andere dingen…… . Ben daar ook met de Franse Marine gaan duiken. Mooie duikjes gehad trouwens.

Kirby

Heb daar nog het vliegdekschip ‘Clemenceau’ bezocht,o.a.op de startbaan geweest.Amai,en da’s maar een ‘kleintje’ i.v.m. de ‘Ronald Reagan’.

• Luc Dupas

Lid
    17 december 2010 om 00:58

Sarkozy is ook een heel stuk kleiner dan Obama… alles moet in verhouding blijven he… 😉
    Nu… verschil moet er sowieso zijn he… Obama, il est bien bruni… mais Sarkozy, il a Bruni… ;-p

• Kirby Morgan

Lid
    17 december 2010 om 07:57

Luc Dupas schreef:
    Sarkozy is ook een heel stuk kleiner dan Obama… alles moet in verhouding blijven he… 😉
    Nu… verschil moet er sowieso zijn he… Obama, il est bien bruni… mais Sarkozy, il a Bruni… ;-p

Jawadde Luc, da’s niveau zulle 😉

Kirby M

• Stropken

Lid
    17 december 2010 om 11:37

Kirby Morgan schreef:

Luc Dupas schreef:

Jawadde Luc, da’s niveau zulle 😉

Kirby M

Als het ‘essentiele’ ook op hetzelfde niveau zit/hangt !!!—)))

• Kirby Morgan

Lid
    17 december 2010 om 16:27

Stropken schreef:

Kirby Morgan schreef:

Stropken schreef:

Kirby

Heb daar nog het vliegdekschip ‘Clemenceau’ bezocht,o.a.op de startbaan geweest.Amai,en da’s maar een ‘kleintje’ i.v.m. de ‘Ronald Reagan’.

De Clemanceau heb ik daar nooit geweten, wel in Toulon. De Jeanne D’Arc heb ik daar wel eens bezocht.
    Wat ik daar ook nog bezocht heb is:
    Le petit caboteur, chez Yvonne
    A la tour de Tourville, chez Madelon. Wanneer je na middernacht je kluttergeld op de toog legde en er was genoeg kluttergeld dan begon Madelon in haar bloten op de toog te dansen. Miljaar da was daar plezant……;)
    Verder dan die 2 café’s moest ik niet gaan want de centen waren op;((

Kirby M

• Stropken

Lid
    17 december 2010 om 17:41

Dat was inderdaad zijn thuishaven niet.De Clemenceau lag in het droogdok,ik dacht dat ze aan zijn kiel bezig waren.Wat verder in een ander droogdok waren ze toen bezig de Jean-Bart (pantserschip dacht ik)te ontmantelen.

Die ‘instituten’ heb ik daar niet geweten,wel een in Portsmouth – we lagen niet ver van de Victory (die ligt in een droogdok én wat een gevaarte!).Dat was een ‘dance-hall’,schuun,vriënd schuun (weet je het nog Arnold!).

• Stropken

Lid
    18 december 2010 om 10:39

Zeg Kirby,kun je eens geen ‘uitvaartje’ regelen met de stropkes???Er contacteert mij regelmatig ene (Daniël Develter uit Brugge)die een beetje p.r. speelt voor de oudgedienden maar tot een uitvaart is het nog niet gekomen ondanks voorstellen en beloftes.

• Kirby Morgan

Lid
    18 december 2010 om 14:24

Stropken schreef:
    Zeg Kirby,kun je eens geen ‘uitvaartje’ regelen met de stropkes???Er contacteert mij regelmatig ene (Daniël Develter uit Brugge)die een beetje p.r. speelt voor de oudgedienden maar tot een uitvaart is het nog niet gekomen ondanks voorstellen en beloftes.

Ewel Stropken ik zal eens mijn licht opsteken. Nu alles duurder geworden is en er “steeds geen budget” meer is zijn vele van die PR dingen afgeschaft (zoals bv een bezoek aan het hyperbaar centrum, dit behoort ook tot de verleden tijd). Maar ik zal eens mijn oor te luister leggen.

Kirby

• Kirby Morgan

Lid
    29 december 2010 om 18:25

Kirby Morgan schreef:

Stropken schreef:

Ewel Stropken ik zal eens mijn licht opsteken. Nu alles duurder geworden is en er “steeds geen budget” meer is zijn vele van die PR dingen afgeschaft (zoals bv een bezoek aan het hyperbaar centrum, dit behoort ook tot de verleden tijd). Maar ik zal eens mijn oor te luister leggen.

Kirby

@ Stropken

Stropken,

Zoals beloofd heb ik eens mijn lichtje (Green Force natuurlijk) opgestoken inzake je vraag.
    Via een goede vriend die nu in de reserve zit(Dhr. Michaux Eric, is tevens de voorzitter van de Cercle des Sous-Officiers de Réserve van Mons)ben ik het volgende te weet gekomen.
    Ga eens loeren op de site van Belgian Navy en probeer via die site in contact te komen met Dhr. Olivier Collinet. Hij is een oud gediende van de Zeemacht en ook een van de bezielers van die site. Dhr. Collinet heeft nogal wat contacten op dat vlak en je kan misschien iets uit de brand slepen via hem.
    Rechtstreeks contact opnemen met de Stef van de Marinecomponent kan natuurlijk ook maar ik vrees dat je via die weg weinig succes zal boeken (de centjes, hé).

Groetjes,
    Steve
    Kirby

• Stropken

Lid
    29 december 2010 om 18:44

Ga ik eens doen.Eventueel bij Crambo,maar deze is mijnen toesj nie in feite.En ’t is goed dat je GF gebruikt……héél sympathieke gasten die bazen !!!

PeeSss…zouden we een trip kunnen doen langs de Oostkust van Afrika…..de Louise Marie is er nu nog dacht ik???

• Kirby Morgan

Lid
    29 december 2010 om 19:05

Stropken schreef:
    Ga ik eens doen.Eventueel bij Crambo,maar deze is mijnen toesj nie in feite.En ’t is goed dat je GF gebruikt……héél sympathieke gasten die bazen !!!

PeeSss…zouden we een trip kunnen doen langs de Oostkust van Afrika…..de Louise Marie is er nu nog dacht ik???

Are you a black lover?????

Kirby

• viking4602

Lid
    5 december 2012 om 00:29

Hallo aan alle ouwe zeerobben van de M 902, ik was aan boord als duiker ontmijner in 1966
    samen met Gilbert Renty, Jean Van Israel, Fons Hoogewijs, Guido Dangreau, Robert Aspeslagh etc, ik ben lang op zoek naar Jimmy Van Acker zijn ouders hadden een dancing in Gits, het land van belofte, hij is later met de Kamina naar den expo in Canada gegaan.
    Mochten jullie nog inlichtingen hebben ik hou me aanbevolen, Roger Van den Akkerveken, rogvda@gmail.com was trouwens ook in Monaco toen den Berten en paolake op bezoek waren samen met de gilles van Binches en later zijn we opgestoomd naar Malta.
    Veel groetjes en Semper Paratus.

• Stropken

Lid
    5 december 2012 om 16:41

Toens edde gei uuk Roland Fouquet gekend???

• viking4602

Lid
    5 december 2012 om 19:58

Stropken schreef:
    Toens edde gei uuk Roland Fouquet gekend???

Das goe meugelijk, maar ij zen zoveel namen vergeten, jammer ik had ze toch allemaal n og is ne keer in 1 zaal gehad.

• Stropken

Lid
    5 december 2012 om 20:06

Semper Paratus…..nog niet vergeten.Het schild zou nog ‘ergens’ moeten hangen!!!

• DiverDD

Lid
    6 december 2012 om 16:36

@Kirby; hebben wij onze opleiding dek niet samen gedaan in Lombardsijde? Ik denk dat jij met een zwarte Ford Escort reed, nogal rallyachtig? We waren daar samen met Smetje, Ronny Van Den Eede, Maurits Vandamme, Michel Bouché, enz
    @ de anderen en ter info; In mijn tijd waren NIET alle MSC’s automatisch veger en jager. De Veurne en de Verviers waren pure jagers. Op één jaar tijd trouwens 3 echte CG mijnen gevonden en laten ontploffen ( vanop afstand hé). We doken toen nog met de DC55, een semi gesloten systeem, waarmee we op de Noordzee tot 25m met constant 60% O² doken, wat toch een maximum van 0,6 x3,5 bar = 2,1 bar ppO² geeft. Tot 45m werd mengsel (prémix) 40/60 gebruikt en om naar 55m te gaan werd 30/70 gebuikt en de tweede fles was gevuld met 100% O². Bij het terug opstijgen, werd de DC55 dan gespoeld, fles 30/70 toedraaien, inademen en dan uitademen door de neus, tot het toestel leeg was. Op 18m diepte werd dan de pure O² open gedraaid (ja ppO² van 2,8 bar). Straf hé!!!! Voor de records, het meeste aantal duiken dat ik (wij) gedaan hebben op de Noordzee in 72 uur, was 30 stuks. Na een tijdje gingen we gewoon slapen met onze natpak (ja nat)aan. Er waren toen nog geen droogpakken bij de zeemacht. Met uitzondering van het droogpak voor “koperen helm duiken” of standardhelmduiken genoemd. Aan boord was de cox’n de grote chef duiker en ik de jonge kleine chef duiker. De Chef duiker bij ons was Jean Marie Collette, een fantastische kerel, oersterk en een hart van koekebrood. Mijn duikers waren Lino Riva, enkele jonge duikers waarvan ik de naam vergeten ben en de diep betreurde Christian Ancion, van wie ik als jonge B3 alles geleerd heb aangaande praktisch duiken vanop een MSC. In Den Helder hebben wij trouwens nog het systeem gelegd om de gehele Stanavforchan vloot over te laten passeren om hun magnetisch veld te meten (om dan later zelf mijnen te kunnen afstellen denk ik??). De Amerikaantjes, de Engelsmannen, de Duitsers en nog een land of twee hadden dat al geprobeerd, maar niemand was erin geslaagd om het systeem correct te laten werken. Als iedereen het opgaf, mochten de kleine Belgen het ook eens proberen en voila, wij deden het toch maar mooi. Ik was wel blij dat wij achteraf het systeem niet meer moesten afbreken, want dat zal daar een serieuze spaghetti geweest zijn nadat al die grote schepen daarover gepasseerd waren. Oei we dwalen af….. mooie tijden,

• Stropken

Lid
    6 december 2012 om 18:21

Waren die DC55 die toestellen die OBA genoemd werden.Ik herinner mij nog dat de duikers op de M902 hun fles (bij)vulden d.m.v. die soort handbediende pompen (gruute vélopoempen).Vanuit de stuurhut zag ik hen werkelijk zwoegen aan die lange steel!!!
    Enne in 1965 waren wij het modernste schip (sic)en toen de eerste en enige jager.Bijzonder kenmerk was dat wij ook het enigste schip waren die in het wit geschilderd was.Sommigen noemden ons ‘De Witte Olifant’.

• DiverDD

Lid
    6 december 2012 om 21:40

OBA heb ik in ieder geval nooit gehoord. De 3L flessen werden inderdaad gevuld met boosterpompen die wij met de hand moesten bedienen. In mijn tijd rond ’83 waren dat pompen die je wel met twee personen kon laten werken. Aan iedere kant iemand zo’n beetje zoals bij een schommel. Vermits je telkens maar 1/13 van het uitgeademde gas kwijt waart via een kleine long in de grote long (tja moeilijk voor te stellen zeker?)wilde dat zeggen dat de 3L fles dus in vergelijking een 39L werd, en daar hadden we er twee van. Dus autonomie genoeg. Maar ook hier was de beperking door de CO² absoberende kalkkorrels. (chaux sodée noemden we dat, zal wel mis geschreven zijn).
    Ik heb inderdaad nog van die witte kleur gehoord, maar wist er niet meer van.
    Jammer dat al die DC55’s vernietigd werden.

• Stropken

Lid
    7 december 2012 om 10:30

OBA = oxygen breathing apparatus.Dat was in 65/66 toen ze oefenden aan de duikbunker/caisson bij de CEDRA.

• punt

Lid
    7 december 2012 om 14:16

Goede middag,

Maar een kleine wereld waarin we leven,zijn er mensen bij van de M907 het eliteschip van de MSO(vooral in het drinken).

Ron

• Stropken

Lid
    7 december 2012 om 14:48

En van wa pretjaar was da???

• Maverick

Lid
    7 december 2012 om 15:20

Tzijn hier bijna allemaal oude robben?
    Ik was duiker van 82 tot88, heb vooral fregatten gedaan.
    heb kort ook aan boord van de 902 en 906 gezeten, ik denk de Vanhaverbeke en de Brydel als ik me goed herrinner.
    @Kirby morgan, ik moet jou zeker hebben gekend??
    Grtz
    Maverick

• Stropken

Lid
    7 december 2012 om 15:32

Inderdaad de Van Haverbeke en de Breydel.

• punt

Lid
    7 december 2012 om 16:19

Hi Stropken en Co,

Artevelde was 1980 met een multiplace caisson aan boord,stanaforchan gedaan,Engeland, Nederland en Duitsland. In Engeland de scilly’s(fantastische trip)en island of man(ook heel leuk). Heb eigenlijk leuke herinneringen aan die periode(leeftijd zeker).De duikofficier toen was EDV Hosdain J.P. en de duikmeester MTR Matz Omer,ben afgezwaaid in 1980.
    link naar de m907: http://m907-artevelde.be/

Ron

• Stropken

Lid
    7 december 2012 om 16:56

‘k Verschiet ervan dat er zoveel ex-en zitten op het forum.Uiteraard is het héél prettig om dat verleden eens op te diepen.Voor mij was dat alleszins een zeeeer mooie tijd……behalve die paar keer dat we in een storm zaten en dat we willens nillens alles volgobbelden.

• Yvan

Lid
    7 december 2012 om 20:49

Daar had den infermier toch goeie pillekes voor, van die grote bruine capsules. Wat er in zat of welk merk weet ik niet, misschien enkel voor militie geschikt ;o)
    Als die grote pillen niet hielpen kon je nog een suppo krijgen en als dat niet hielp dan spoten ze je plat en probeerden ze een plaats op de kade te zoeken voor die personen.

• Stropken

Lid
    7 december 2012 om 21:15

Jaaaa seg……op de kade leggen terwijl je voor de zuidkust van Engeland lag…..de verpleger die je een pilletje/suppo gaf:die was toen tegen de wand aan het overgeven.Spuitje geven terwijl het schip langs alle kanten stampte en rolde.Als je viel had je de grootste moeite om recht te komen.Je had dan code Z:alles potdicht op het schip…..je spuwde dan waar je stond of lag!!!

• punt

Lid
    8 december 2012 om 21:27

Stropken en Co,

Dat waren de lastige momenten,maar anderzijds eens aan wal waar ook ,dan werd de bemanning ook goed onthaald door collega ’s zeelui en of plaatselijke schonen. Er werden dan soms ook pilletjes of andere dingen gegeven eens terug aan boord.In ieder geval onze bemanning bestond deels uit Walen en Vlamingen en dit ging perfect zonder problemen. Nooit zijn er gedurende de tijd dat ik op de Artevelde heb gevaren conflicten geweest.Is nu weeral 30 jaar geleden…toch veel goede en soms frappante dingen zoals die ene keer dat er ergens in Engeland een buitenboordmotor over boord was gevallen bij de Nederlandse Marine die langszij was komen te liggen. Ze hebben ons komen vragen om deze op te duiken terwijl deze zelf duikers aan boord hadden,hebben nadien natuurlijk uitgebreid mogen trakteren.

Ron

• Stropken

Lid
    9 december 2012 om 10:59

Bij ons zaten we ook samen:Walen en Vlamingen…..zelfs Limburgers!!!NOOIT problemen!!!

• DiverDD

Lid
    19 december 2012 om 18:00

@stropken; In mijnen tijd hadden wij de oxigers. Mogelijks was dat de vervanger van dat toestel OBA van jou? Het was in ieder geval een aanvalsduiktoestel, volledig gesloten circuit en met 100 percent O².Daarmee werd wel een stuk dieper gedoken dan de 5 en nu 4 meter die je nu nog zou mogen doen. Maar ik weet niet meer hoe diep juist. Zal 7m geweest zijn, denk ik.
    @Kirby; niets meer gelezen van jou hier.. weer weg zeker?

• Stropken

Lid
    19 december 2012 om 18:20

Het was een zwarte zak op de borst met twee kleine flesjes (3 Liter?) – in het midden een opening voor die chaux soudée (?).Was een volledig gesloten systeem.Spreek wel van de jaren 65/66 toen de helmduikers aan de CEDRA tot aan hun kniën in het slib moesten voor hun eerste lessen!!

• viking4602

Lid
    20 december 2012 om 14:03

@stropken; die korrels die men in het “gesloten circuit” deed noemde protosorb, het nadeel was als die vorige een stuk in z’n kl..ten had en de korrels waren niet vervangen dan was ook de volgende str.ntzat. Maar de modder naast den bunker was soms meer dan kniediepte. En Danny De Keyzer uit Tienen heeft mij er menigmaal ingestuurd om een duikersmes te zoeken.
    Was trouwens nen toffe gast.Groetjes aan allen en met de feestdagen zal het wel iets anders zijn dan het bergenbier dat wij hadden baaah en brrr, Fijne en voorzichtige feestdagen en een voorspoedige toekomst.

• Stropken

Lid
    20 december 2012 om 15:28

viking4602 schreef:
    @stropken; die korrels die men in het “gesloten circuit” deed noemde protosorb, het nadeel was als die vorige een stuk in z’n kl..ten had en de korrels waren niet vervangen dan was ook de volgende str.ntzat. Maar de modder naast den bunker was soms meer dan kniediepte. En Danny De Keyzer uit Tienen heeft mij er menigmaal ingestuurd om een duikersmes te zoeken.
    Was trouwens nen toffe gast.Groetjes aan allen en met de feestdagen zal het wel iets anders zijn dan het bergenbier dat wij hadden baaah en brrr, Fijne en voorzichtige feestdagen en een voorspoedige toekomst.

Awel ik dronk da graag.Was alleszins beter dan diene Meiresonne van Gent in diene tijd!!!

• anemona

Lid
    20 december 2012 om 20:13

Kijk…kijk…er zijn weer wat oude ……..van stal gehaald……

• Stropken

Lid
    20 december 2012 om 20:49

‘k Verschiet ervan dat er op het forum zoveel oude Zeemachtbonken zitten !!!

• punt

Lid
    20 december 2012 om 22:41

Hallo allen,

Danny De Keyzer hebben jullie ook gekend blijkbaar tijdens de opleiding in de Cedra. Was gene simpele,keihard maar als die u kon helpen zou hij daar alles aan doen.Was ook de tijd van Chef Gowie (ben niet meer zeker van de naam)die kon een kaars uitblazen langs zijn oor als die een valsalva deed(mocht wel niet meer duiken).Heeft er iemand een idee hoe het verder is gegaan met Mtr Matz Omer, chef duikers aan boord van de Artevelde ?

Groeten,
    Ron
    B IV 16/4/79 tot 29/02/80

• Stropken

Lid
    20 december 2012 om 23:16

Oei,dat was achter mijnen tijd en ik zat dan op de M902.En ik was (toen) geen duiker maar pitchman.Vanuit de stuurhut kon ik jullie perikelen observeren!

• DiverDD

Lid
    21 december 2012 om 15:15

De vriendenkring van de (militaire) duikers bestaat nog steeds. Hieronder een link.
    Wie van jullie is er “ook” nog lid?
    http://wielingen1991.userboard.net/t5227-amicale-des-plongeurs-vriendenkring-der-duikers

• punt

Lid
    22 december 2012 om 13:10

Hello DiverDD,

Bedankt voor de link. Ben ooit lid geweest voor verschillende jaren zelfs maar er kwam altijd iets tussen om echt actief mee bezig te zijn. Toen was er ook elk jaar een etentje in het kursaal in Oostende maar ik denk vooral doordat ontmijning naar Dovo werd verplaatst de vriendenkring wat is verwaterd. Op de foto staat Danny De keyzer bij numer 6,ik zou hem niet meer herkennen op straat maar hij mij waarschijnlijk ook niet.De andere mensen ken ik niet.

Ron

• DiverDD

Lid
    24 december 2012 om 10:13

Ik heb met Eric Dorval en JM Knaepen mijn opleiding gedaan. Daniel Etienne is sedert 1980 altijd een goeie vriend gebleven. Daniel Etienne is 35 jaar opleider gebleven van de duikschool. Er staan er ook een paar op die ik niet ken, maar de anderen zijn toch wel ook al minstens 35 jaar bij de duikers.
    Ik ben zelf ook nog steeds lid van de vriendenkring van de duikers. Er is ieder jaar een Friendly Divers Dinner in de maand September. Ik heb in ieder geval dit jaar geen bericht gekregen dat het niet zou doorgaan, al is het wel mogelijk natuurlijk. Ben er echter nog nooit naartoe geweest, wegens iets anders te doen. Iedere tweede vrijdag vd maand komen de leden die dat willen samen in het clubhuis in Oostende. Het lidgeld bedraagt 13 euro. Hiervoor krijg je om de paar maanden een clubblad.

• SVp

Lid
    24 december 2012 om 17:42

DiverDD schreef:
    http://wielingen1991.userboard.net/t5227-amicale-des-plongeurs-vriendenkring-der-duikers

Tweede topic op dat forum : een duiker die een pintje afslaat.

Wat voor janettenclubke is dat daar ?

• Luc Dupas

Lid
    24 december 2012 om 19:54

SVp schreef:Tweede topic op dat forum : een duiker die een pintje afslaat.

??? “nog 5 van die” bedoelde diene pee…

• punt

Lid
    25 december 2012 om 19:01

Svp en Luc,je ziet de essentie niet achter dit gebaar. Het is een gekend duikteken onder de Marineduikers ,het wil zeggen nog nuchter ,zoiets als geen deco bij de Nelosduikers en dus een tourne general.

Btw prettige kerst en feestdagen

Ron
    Ook Nelosduiker

• SVp

Lid
    25 december 2012 om 21:14

> het wil zeggen nog nuchter ,zoiets als geen deco bij de Nelosduikers en dus een tourne general.

Ahhh, ten allen prijze te vermijden dus.

> Ron
    > Ook Nelosduiker[/quote]

‘k Weet het wel.
    Ik denk dat ik van jou een jaar of 7 geleden nog nitrox beginner-les gekregen heb (toen je voor dat brevet écht nog iets moest doen !), of ben ik toen eens met een Draeger rebreather komen spelen in het zwembad, of beiden ?…

• punt

Lid
    25 december 2012 om 23:22

Beide,was leuk maar alweer lang geleden.

groeten,
    Ron

• viking4602

Lid
    9 februari 2013 om 19:56

Stropken schreef:
    Neen,ben juist ervoor naar de pool (Mahieu kazerne) gemuteerd en ben afgezwaaid in oktober!Heb wél de gelegenheid gehad om bij te tekenen om met die algerine (ik dacht De Moor)in november ’66 mee te varen naar het Groot Barrière Rif……sociale verplichtingen hebben mij dat belet.
    Met in de pool te zitten moest ik terug gecommissioneerde schepen naar Antwerpen doen voor onderhoud en nadien terug gaan ophalen.

Ik was er wel bij in 66, monaco, cadiz, malta et den albert me zen paolake die pns kwamen bekijken met de gilles van binche; wie kent er nog mannen van die tijd?

• Stropken

Lid
    9 februari 2013 om 20:13

Wat was je:dek – machine – radarist….??

• Barbancourt

Lid
    10 februari 2013 om 22:34

Van de namen die ik hier heb zien voorbijkomen, zitten er nog een paar bij Dovo in Zeebrugge.

• viking4602

Lid
    11 februari 2013 om 01:49

Stropken schreef:
    Wat was je:dek – machine – radarist….??

Duiker en goede vriend van Jimmy Van Acker

• Stropken

Lid
    11 februari 2013 om 08:46

Zijt ge dan ook meegeweest achter de Kamina toen het zo stormde.We zijn dan aangemeerd in Falmouth.Iedereen vaarde de haven van Oostende binnen voor de storm…..en wij buiten!!

• viking4602

Lid
    22 februari 2013 om 11:23

Stropken schreef:
    Zijt ge dan ook meegeweest achter de Kamina toen het zo stormde.We zijn dan aangemeerd in Falmouth.Iedereen vaarde de haven van Oostende binnen voor de storm…..en wij buiten!!

Zeker weten, ik was normaal nooit ziek, maar daar heb ik gekotst gelijkt nen bleu.

• Stropken

Lid
    22 februari 2013 om 16:27

En heeft iemand nog genteneir o/off Guy Drappier gekend.Na zijn dienst bij de Zeemacht vierde hij telkens zijn verjaardag in uniform.Bij zijn (veel te vroegtijdige)dood is hij begraven in zijn uniform.

• Divingjake

Lid
    3 mei 2020 om 10:45

Ik ben aan boord van de M902 geweest van november 1964 tot november 1965

Als werktuigkundige mijn naam is Jacques Heirman en heb ongeveer 6 manden

Gevaren vooral middellandse zee, ik ben afgezwaaid als eerste matroos machine.

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu